• Посилання скопійовано

Воєнний стан продовжено

Воєнний стан в Україні подовжили до 10.11.2024. Тож нагадаємо, як звітувати, сплачувати податки, що з трудовими відносинами у цей період.

Уже підписано Президентом та опубліковано в «Голосі України» Закон №3891-IX (див. «ДК» №33/2024), яким затверджено Указ Президента №469. Тож воєнний стан в Україні продовжено з 05:30 12 серпня 2024 року строком на 90 діб (тобто до 05:30 10 листопада 2024 року).

Продовження воєнного стану безпосередньо впливає на ведення бізнесу та трудові відносини з працівниками.

Тож ми вирішили нагадати, які тимчасові пільги та спеціальні правила діють для платників різних податків. А також разом згадаємо нюанси оплати праці працівників під час війни.

Генератори для бізнесу

Щоденні вимкнення світла за графіком та поза його межами — це вже буденність.

Якщо у вас часто вимикають електроенергію, причому роблять це без зрозумілого графіка, справді, важко побудувати робочий день і якісно надавати послуги або торгувати у магазині.

Ті, хто бажає працювати, вже давно придбали і генератори, і повербанки тощо.

Тим, хто ще думає про це і планує замовити таке обладнання за кордоном, нагадуємо.

Законами №3853-IX та №3854-IX передбачено пільги з митних платежів та ПДВ під час ввезення в Україну енергетичного обладнання, інших відповідних товарів, необхідних для відновлення процесу безперебійного постачання електроенергії в Україні. Це стосується:

— електрогенераторного обладнання;

— обладнання для вітро- та сонячної генерації;

— акумуляторів (крім акумуляторів малої потужності).

І ще. Подавати до ДПС за основним місцем ф. №20-ОПП про газовий котел та/або паливний генератор, які експлуатуються за адресами розташування власних або орендованих приміщень юрособи, щодо яких було подано ф. №20-ОПП, не потрібно.

А тепер декілька правил роботи торговців під час вимкнення світла.

Якщо у вас РРО

У разі тимчасового (не більше ніж 7 робочих днів) вимкнення електроенергії розрахункові операції проводять із використанням книги обліку розрахункових операцій та розрахункової книжки.

Якщо у вас ПРРО

З 01.08.2023 відновлено заборону на роботу ПРРО у режимі офлайн, якщо на такий ПРРО продавець не отримав діапазон фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером ДПС, які присвоюються розрахунковим документам ПРРО, що працює у режимі офлайн. Отже, повоєнні пільги для торгівлі з ПРРО закінчилися ще у серпні минулого року.

За порушення щодо РРО/ПРРО штрафують!

Застосування штрафів за порушення вимог Закону про РРО з 01.08.2023 відновлено стосовно суб’єктів господарювання, які провадять діяльність у сферах купівлі/продажу іноземної валюти, організації та проведення азартних ігор, за порушення, вчинені до та під час воєнного стану.

З 01.10.2023 застосування штрафних (фінансових) санкцій відновлено стосовно всіх суб’єктів господарювання, які провадять діяльність у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, із повним скасуванням відповідальності за порушення, вчинені з 01.01.2022 до 30.09.2023 включно.

На період відсутності зв’язку між ПРРО та фіскальним сервером суб’єкт господарювання здійснює розрахункові операції у режимі офлайн, що може тривати не більше ніж 36 годин та не більше ніж 168 годин протягом календарного місяця, зі створенням електронних розрахункових документів, яким присвоюються фіскальні номери з діапазону фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером.

Якщо форс-мажор триває у проміжку часу, в якому господарський об’єкт припиняє роботу згідно з розкладом, Z-звіт має бути створений на РРО не пізніше наступного робочого дня, до початку проведення розрахункових операцій на такому РРО.

Сплата податків та звітування під час війни

Усі платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов’язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ПКУ, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, вже не звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, незважаючи на війну.

А ті, хто не мав можливості сплачувати й звітувати з податків, повинні були подати відповідну заяву з переліком документів до ДПС до 30 вересня 2022 року включно. Проте не всі могли це зробити до граничного терміну через бойові дії. Тому податківці вже видали роз’яснення щодо цього.

Згідно з ним подати заяву про те, що ви не мали можливості виконувати податкові обов’язки через війну, можна і пізніше, — тоді, коли таку можливість буде відновлено.

Наприклад, якщо у платника податків з’явилася можливість виконання одного з податкових обов’язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов’язання тощо) 20 серпня 2024 року, то заяву та відповідні документи він повинен подати до контролюючого органу до 31 жовтня 2024 року (включно).

Період подання заяви рахується таким чином: 11 календарних днів серпня (кількість днів до закінчення місяця, в якому відновлено можливість виконання податкових обов’язків) + 30 календарних днів вересня + 30 календарних днів жовтня (60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей).

Як оплачувати працівникам час вимкнення світла?

Вимкнення електроенергії можна кваліфікувати як форс-мажор, який спричиняє вимушену зупинку роботи працівника. Ба більше, зникнення світла не може статися з вини працівника саме за таких обставин, у яких сьогодні перебуває наша країна.

Щодо оплати праці за таких обставин, то КЗпП зобов’язує роботодавця оплачувати працівникові простій, якщо той стався не з його вини, у розмірі не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівникові розряду (окладу).

З 8 лютого 2023 рокудіють такі правила реєстрації ПН та РК

За Законом №2876 на період воєнного стану та протягом 6 місяців після його припинення:

1. Продовжено граничні терміни реєстрації податкових накладних — для ПН, складених з 1 до 15 числа місяця, — на 5 календарних днів, а для ПН, складених з 16 до останнього числа місяця, — на 3 календарні дні.

2. Зменшено штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних до 2-5-10-15-25% суми ПДВ замість 10-20-30-40-50% залежно від строку такого порушення.

3. Збільшено час роботи електронних сервісів податкових органів — з 8:00 до 20:00 (наразі до 18:00), а операційний день, на який припадатиме граничний строк реєстрації податкових накладних, триватиме з 0:00 до 24:00.

Отже,18 серпня 2024 року можна буде зареєструвати ПН та РК за ІІ половину липня 2024 року.

Наразі діють старі форми ПН та РК та правила їх заповнення

Нагадаємо, що з 1 липня 2024 року за новою редакцією п. 201.1 ПКУ у формі ПН з’явилися нові обов’язкові реквізити: дата й номер митної декларації та дата й номер договору (контракту). Їх потрібно буде заповнювати за операціями з експорту окремих сільгосптоварів.

Увага! Зміни до форм ПН та РК не вносили, тож і тепер складаємо ПН і РК за старими формами.

Як зазначила ДПС, правила заповнення ПН почнуть діяти лише після затвердження КМУ окремого режиму експорту для аграріїв. А доти як форма ПН, так і правила її заповнення залишаються незмінними.

Кого перевірятимуть податківці найближчим часом?

Нагадаємо, що Законом №3219 з 1 серпня 2023 року повернено більшу частину податкових перевірок.

З 1 грудня 2023 року запрацював Закон №3453. Він містить розширені критерії відбору платників податків для планових перевірок з 1 грудня 2023 року до кінця 2024 року.

Проте перевірки під час дії воєнного стану проводитимуть виключно за наявності безпечних умов для цього.

Увага! План-графік перевірок ДПС на 2024 рік час від часу змінюється. Останні зміни для юросіб запровадили 28 червня. Ви можете побачити їх на нашому сайті.

Пом’якшення валютних обмежень від НБУ

За рішенням НБУ з 4 травня 2024 року скасовано всі валютні обмеження для імпорту робіт і послуг, надано можливість переказувати кошти за кордон за лізингом / орендою. Також з 4 травня пом’якшено обмеження щодо погашення «нових» зовнішніх кредитів та надано можливість погашати проценти за «старими» зовнішніми кредитами.

До того ж пом’якшуються обмеження щодо переказу іноземної валюти від представництв на користь їхніх материнських компаній.

З 13 травня забезпечено можливість бізнесу репатріювати «нові» дивіденди.

А з 11 липня резиденти-позичальники можуть купувати валюту для її резервування за кредитним договором із МФО, а також сплачувати відсотки за зовнішнім корпоративним боргом. До того ж бізнес може сплачувати збори з охорони прав на об’єкти права інтелектуальної власності.

Ще з 11 липня скасовано граничні строки розрахунків для товарів військового й подвійного використання та обладнання, що імпортуються за держконтрактами з оборонних закупівель. Для експорту окремої сільгосппродукції з 12 липня діє строк розрахунків — 120 днів.

Пільги зі сплати ЄСВ для ФОПів діють і надалі

Закон №3219 не вніс змін до п. 9-19 розд. VIII Закону про ЄСВ щодо застосування пільг зі сплати ЄСВ для ФОПів з 1 березня 2022 року до припинення війни, а також протягом наступних 12 місяців. Тож ці пільги діятимуть і надалі.

З 1 серпня 2023 року сплату ЄП підприємцями відновлено, але є винятки

Нагадаємо, що через війну з 1 квітня 2022 року до 1 серпня 2023 року фізособам-«єдинникам» І та ІІ груп було надано право не сплачувати до закінчення війни податок до бюджету.

Тож у серпні 2024 року пільга щодо несплати ЄП для І та ІІ груп вже не діяла, і зазначені ФОПи повинні сплачувати авансові внески з ЄП своєчасно. Але є винятки — це ФОПи з ТОТ і територій бойових дій, яких такого обов’язку позбавлено й досі.

Трудові відносини під час війни

Ще у 2022 році Мінекономіки навело роз’яснення щодо порядку дій роботодавців з 24 березня через набрання чинності «воєнним» Законом №2136. Також окремо прописано правила виплати зарплати під час війни.

Потім, з 19 липня 2022 року, ці правила оновили. З метою посилення захисту прав працівників було ухвалено Закон №2253, яким внесено зміни до КЗпП та інших трудових законів. Ідеться про забезпечення рівності у сфері праці, правового регулювання масового звільнення працівників та колективного-договірного регулювання. Про це ми написали в статті «Закон №2352: зміни воєнно-трудових норм» у «ДК» №29/2022.

Наголосимо, що ці правила діятимуть протягом усього воєнного стану. Тобто до 10 листопада 2024 року, а можливо, і довше, якщо воєнний стан в Україні продовжать.

Також іншим Законом №3494 прописано нові правила встановлення вихідних днів та надання відпусток під час воєнного стану. Ці новації діють з 24 грудня 2023 року. Про них ми розповіли в статті «Відпустки та вихідні у 2024 році» в «ДК» №01-02/2024.

Середній заробіток захисникам

З 19 липня 2022 мобілізованим працівникам можна не нараховувати середній заробіток.

Увага: для бійців територіальної оборони середній заробіток зберігається!

Нарахування лікарняних під час війни

З 1 січня 2023 року фінансує лікарняні та декретні ПФУ, тож у 2024 році процедура призначення не змінилася.

Нагадаємо: якщо роботодавець через бойові дії не має можливості оформити заяву-розрахунок за лікарняним свого працівника (наприклад, якщо знищено матеріально-технічну базу підприємства тощо), працівник може отримати лікарняні (починаючи з 6-го дня непрацездатності) або декретні самостійно, безпосередньо від ПФУ.

День Незалежності України та День захисників і захисниць не є святковими

У серпні та жовтні 2024 року ми мали б мати офіційні дні відпочинку через День Незалежності України та День захисників і захисниць.

Проте воєнний стан продовжено, тому наразі діє ст. 6 Закону «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», якою встановлено інші правила на період воєнного стану, а саме: зупинено дію ст. 73 КЗпП щодо визначення святкових і неробочих днів.

Тому 24 серпня й 1 жовтня не будуть святковими. Хоча, звісно, кожен роботодавець самостійно визначає, працювати в ці дні чи відпочивати. Про будь-яке рішення і графік роботи в ці дні варто повідомити працівників!

Норми тривалості робочого часу без урахування святкових та вихідних на 2024 рік, пораховані нашою редакцією, ви можете побачити в «ДК» №48/2023.

Індексація зарплати-2024 — розпочинаємо з серпня

У 2024 році право на проведення індексації заробітної плати працівників поновлюється.

А за даними Держстату, інфляція на споживчому ринку у червні 2024 р. порівняно з травнем 2024 р. становила 2,2%, з початку року — 4,3%. Отже, індекс інфляції за червень 2024 р. становить 102,2%.

Звісно, хоча цей показник і менший за 103%, але він впливає на розрахунок індексу споживчих цін для нарахування індексації у серпні.

За відповідними розрахунками виходить, що ті роботодавці, які не підвищували посадових окладів працівникам з грудня 2023 року, а також ті, які збільшували їх у січні та лютому 2024 року, у серпні 2024 року повинні будуть уперше нарахувати індексацію. Докладніше про це ми написали в статті «Індексація зарплати з серпня!» у «ДК» №30/2024.

Новації у бронюванні працівників

За Законом №3633, крім бронювання, має бути оформлено й відстрочку від призову. Тобто підприємства мають оформити відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язаних, які заброньовані за Порядком №76 у районному (міському) ТЦК, на території відповідальності якого вони розміщуються.

Увага: з 8 червня діють оновлені підходи до бронювання працівників. Ідеться про Постанову №650. Докладний аналіз змін до Порядку бронювання ми навели у статті «Бронювання через Дію» в «ДК» №25/2024

Автор: Русанова Ганна

До змісту номеру