• Посилання скопійовано

Що нового

З 27 липня — пільги з ПДВ та мита при імпорті енергообладнання

!  Платникам ПДВ

У газеті «Голос України» 26.07.2024 офіційно опубліковано закони:

«Про внесення змін до підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з ввезення товарів для потреб виробництва та/або ремонту машин механізованого розмінування»;

«Про внесення змін до розділу ХХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України щодо звільнення від оподаткування ввізним митом товарів для потреб виробництва та/або ремонту машин механізованого розмінування».

За цими законами тимчасово, на період дії воєнного стану в Україні передбачено звільнити від оподаткування митом та ПДВ операції з ввезення на митну територію України у митному режимі імпорту складових (матеріалів, вузлів, агрегатів, устаткування та комплектувальних виробів, у тому числі машинокомплектів), що ввозяться суб’єктами господарювання для використання у власній виробничій діяльності з виробництва та/або ремонту машин механізованого розмінування.

Крім того, ними передбачено пільги з митних платежів та ПДВ під час ввезення в Україну енергетичного обладнання, інших відповідних товарів, необхідних для відновлення процесу безперебійного постачання електроенергії в Україні. Це стосується:

— електрогенераторного обладнання;

— обладнання для вітро- та сонячної генерації;

— акумуляторів (крім акумуляторів малої потужності).

Зокрема, до 1 січня 2026 року звільняються від оподаткування ПДВ та ввізним митом товари, що ввозяться на митну територію України (у тому числі переміщуються (пересилаються) на митну територію України у міжнародних поштових та експрес-відправленнях) для вільного обігу та класифікуються за такими кодами згідно з УКТ ЗЕД:

— 8406 (крім 8406 10 00 00), 8410 (тільки турбіни гідравлічні та їх частини);

— 8483 40 21 00, 8502 20 40 90, 8502 20 60 90, 8502 20 80 90, 8411 (крім турбогвинтових та турбореактивних двигунів та їх частин);

— 8501 64 00 00, 8504 40 84 00 (крім інверторних зварювальних апаратів);

— 8504 40 88 00 (крім інверторних зварювальних апаратів), 8504 40 90 00 (крім інверторних зварювальних апаратів);

— 8507 60 00 00 (крім установок зберігання енергії потужністю менш як 300 Вт змінного та/або постійного струму та окремих літій-іонних комірок ємністю менш як 200 А·год);

— 8541 43 00 00, 8537 (крім 8537 10 98 10), 8503 00 99 00 (тільки для вітроенергетичних електрогенераторних установок).

Закони України від 16.07.2024 №3853-IX
та №3854-IX чинні з 27.07.2024


Нові правила ліцензування підакцизних товарів: опубліковано Закон

!  Платникам акцизу

У газеті «Голос України» 26.07.2024 офіційно опубліковано Закон «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».

Цей закон визначає основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, тютюновою сировиною, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, а також посилення боротьби з їх незаконним виробництвом та обігом на території України.

Дія цього закону щодо регулювання виробництва, оптової та роздрібної торгівлі, ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України тютюнових виробів поширюється також на тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням.

Дія закону не поширюється на роздрібну торгівлю винами столовими, крім випадків, передбачених цим Законом, а також на виробництво вин виноградних і плодово-ягідних, напоїв медових, наливок і настоянок, виготовлених громадянами в домашніх умовах для власного споживання, а також на вирощування тютюну на земельних ділянках для садівництва та/або городництва для власного споживання.

За Законом №3817:

1) на підприємствах, на яких здійснюється виробництво тютюнових виробів, будуть встановлені контрольні пости та цілодобова система відеоспостереження;

2) акцизні склади, на території яких виробляється спирт етиловий, біоетанол, будуть обладнані цілодобовою системою відеоспостереження та контрольно-пропускною системою;

3) запроваджується можливість блокування за ініціювання ДПС інтернет-сайтів, які незаконно продають підакцизну продукцію;

4) запроваджуються безстрокові ліцензії для всіх видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню;

5) на певні види роздрібної торгівлі підакцизною продукцією запроваджується автоматичний порядок отримання ліцензій протягом одного робочого дня за днем отримання заяви про отримання ліцензії.

Закон України від 18.06.2024 №3817-IX
чинний з 27.07.2024


Система управління податковими ризиками в ДПС: експеримент від Уряду

!  Платникам податків

КМУ затвердив постанову про реалізацію експериментального проєкту щодо функціонування системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) в Державній податковій службі. Зокрема, нею затверджено й порядок цього експерименту.

Порядок визначає механізм реалізації експериментального проєкту щодо функціонування системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) в ДПС, а також упровадження нових підходів до управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) в ДПС без залучення до процесу платника податків безпосередньо.

Метою експериментального проєкту є впровадження в організацію та діяльність ДПС міжнародних підходів до управління, що ґрунтуються на управлінні податковими ризиками, щодо підвищення рівня дотримання платниками податків своїх податкових обов’язків.

Основними видами ризиків, пов’язаних із недотриманням платниками податків норм податкового законодавства, іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на податкові органи, під час реалізації експериментального проєкту, є:

ризик реєстрації — випадок, коли особи, які зобов’язані стати на облік у податковому органі або зареєструватися платниками окремих податків, не перебувають на обліку в податковому органі або не зареєстровані платниками відповідних податків;

ризик звітності — випадок, коли платники податків подають податкову звітність із запізненням або не подають її взагалі;

ризик сплати — випадок, коли платники податків сплачують податки, збори, платежі із запізненням або сплачують у неповному обсязі, або не сплачують зовсім, що призводить до виникнення або накопичення податкового боргу;

ризик декларування — випадок, коли податкові надходження зменшено або може бути зменшено внаслідок неправильного відображення даних у звітності (помилково або умисно).

Постанова КМУ від 25.07.2024 №854
чинна з 31.07.2024


НКЦПФР оновила Положення про здійснення фінмоніторингу

!  Суб’єктам первинного фінмоніторингу

НКЦПФР рішенням затвердила зміни до Положення про здійснення фінансового моніторингу суб’єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, затвердженого рішенням НКЦПФР від 11.03.2021 №176.

Зокрема, уточнено, що cуб’єкт первинного фінансового моніторингу (СПФМ) під час належної перевірки має здійснювати додатково стосовно клієнтів, які (кінцеві бенефіціарні власники яких) є політично значущими особами, членами їх сімей та особами, пов’язаними з політично значущими особами, заходи, визначені частиною чотирнадцятою статті 11 Закону №361-IX.

СПФМ повинен розробити внутрішні процедури з метою виявлення факту належності потенційного клієнта і клієнта, з яким підтримуються ділові відносини (проводяться фінансові операцій без встановлення ділових відносин), до політично значущих осіб, членів їх сімей та осіб, пов’язаних з політично значущими особами.

СПФМ з метою визначення належності клієнта або кінцевого бенефіціарного власника клієнта до політично значущих осіб, членів їх сімей та осіб, пов’язаних з політично значущими особами, зобов’язаний використовувати інформацію, надану клієнтом та/або отриману від національного публічного діяча на запит інформацію про виконання (припинення виконання) ним визначених публічних функцій, а також інші джерела інформації, якщо рівень ризику ділових відносин (разової фінансової операції на значну суму) з клієнтом є вищим, ніж низький.

Такими джерелами, наприклад, можуть бути:

1) бази даних сервіс-провайдерів, що надають безоплатно або платно інформаційні послуги;

2) публічні джерела даних у мережі Інтернет, включаючи офіційні інтернет-представництва органів державної влади;

3) офіційні інтернет-представництва систем декларування доходів публічними особами, включаючи Єдиний державний реєстр декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Проте суб’єкт первинного фінансового моніторингу повинен враховувати: якщо інформації про відповідну особу немає в окремій базі даних, це не є підтвердженням того, що особа не належить до категорії політично значущих осіб, членів їх сімей та осіб, пов’язаних з політично значущими особами.

Рішення НКЦПФР від 17.07.2024 №13/21/879/К03
набрало чинності з 31.07.2024


Зупинення дії ліцензії на провадження профдіяльності на ринках капіталу

!  Учасникам ринків капіталів та організованих товарних ринків

НКЦПФР унесла зміни до Правил зупинення дії ліцензії на провадження професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках у період дії воєнного стану.

Зокрема, уточнено, що під час дії воєнного стану в Україні НКЦПФР може своєю постановою тимчасово до дати закінчення дії воєнного стану або на строк (термін), установлений такою постановою НКЦПФР, зупиняти дію ліцензії, що була видана НКЦПФР:

— з підстав, які можуть свідчити про виникнення суттєвих ризиків для діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках;

— у випадку отримання мотивованого звернення ліцензіата з проханням про зупинення дії ліцензії(й) цього ліцензіата для вчинення ним дій щодо зміни місцезнаходження ліцензіата, який провадить професійну діяльність на ринках капіталу та організованих товарних ринках на території можливих бойових дій / активних бойових дій, у тому числі на якій функціонують державні електронні інформаційні ресурси, на іншу територію України поза межами зазначених територій.

Зазначена підстава не застосовується для ліцензіата, який провадить професійну діяльність на ринках капіталу — діяльність з управління майном для фінансування об’єктів будівництва та/або здійснення операцій з нерухомістю;

— перебування ліцензіата у населеному пункті, який розташований на території територіальної громади, що входить до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, а саме на території активних бойових дій, у тому числі на якій функціонують державні електронні інформаційні ресурси, чи на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України;

— у випадку отримання від ліцензіата листа з повідомленням про вплив на його діяльність надзвичайних та невідворотних обставин, що обумовлюють неможливість повного або часткового виконання ним вимог до професійної діяльності, встановлених НКЦПФР.

Рішення НКЦПФР від 17.07.2024 №09/21/880/К03
чинне з 18.07.2024


Доповнено критерії для визначення критично важливих сільгосппідприємств

!  Юрособам у галузі сільського господарства

Мінагрополітики наказом доповнило Критерії з визначення підприємств, установ та організацій, які мають важливе значення для національної економіки в галузі сільського господарства в особливий період.

Зокрема, може бути визначене таким, що має важливе значення для національної економіки в галузі сільського господарства в особливий період підприємство, яке є власником не менше 90% статутного капіталу 2-х і більше підприємств, які визначені критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, що підтверджується копією наказу Мінагрополітики.

Також уточнено, що важливим у галузі сільського господарства в особливий період можуть визнати підприємство, яке провадить діяльність з виробництва, переробки та збуту (експорту) сільськогосподарської продукції, основним видом діяльності, станом на 18 травня 2024 року (раніше було станом на 1 червня 2023 року), є один з таких КВЕДів, який зазначений у наказі Мінагрополітики від 21.02.2023 №223.

Наказ Мінагрополітики від 11.07.2024 №2040
набирає чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 07.08.2024 не опублікований


З 1 червня 2025 року запрацює оновлений Порядок ведення Е-реєстру апостилів

!  Суб’єктам господарювання

Кабмін виклав у новій редакції Порядок ведення Електронного реєстру апостилів.

Цей Порядок визначає процедуру функціонування Електронного реєстру апостилів та наповнення його відомостями про проставлення спеціальної відмітки «Apostille» (Convention de la Haye du 5 octobre 1961)» на офіційних документах, які були складені на території України, яким відповідно до ст. 5 Конвенції, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів, засвідчуються справжність підпису, в якій якості виступала особа, що підписала документ, та автентичність відбитка печатки або штампа, яким скріплений документ.

Дія Порядку поширюється на центральні органи виконавчої влади, що відповідно до законодавства проставляють апостилі з використанням Реєстру.

Постанова КМУ від 25.07.2024 №853
набирає чинності з 01.06.2025


Затверджено правила пожежної безпеки під час роботи з генераторами

!  Субʼєктам господарювання

МВС затвердив зміни до Правил пожежної безпеки в Україні.

Розділ ІV «Загальні вимоги пожежної безпеки до інженерного обладнання» Правил доповнено главою 5 «Електрогенеруюче обладнання». Так, експлуатація дизельних, бензинових, газових генераторів номінальною потужністю до 20 кВт та об’ємом паливного бака (балона) до 100 л повинна відповідати вимогам Правил улаштування електроустановок та інструкції виробника з експлуатації відповідного електрогенеруючого обладнання.

Влаштування та експлуатація дизельних, бензинових, газових генераторів номінальною потужністю більше ніж 20 кВт повинні здійснюватися відповідно до вимог будівельних норм та інструкції виробника з експлуатації відповідного генератора.

Електрогенеруюче обладнання необхідно встановлювати на відкритому повітрі, на території, розчищеній від сміття і будь-яких горючих матеріалів, із рівною площадкою, що виконана з негорючих матеріалів. Рельєф території повинен забезпечувати унеможливлення підтоплення та зсування (кочення) електрогенеруючого обладнання.

У разі якщо в інструкції виробника з експлуатації передбачається розміщення електрогенеруючого обладнання всередині конструкцій, призначених для його захисту від кліматичних впливів навколишнього середовища, ці конструкції повинні бути виконані з негорючих матеріалів та забезпечувати необхідну вентиляцію та умови охолодження електрогенеруючого обладнання.

Перед початком роботи електрогенеруючого обладнання необхідно передбачити розміщення поруч первинних засобів пожежогасіння, а також інших засобів для збирання просоченого піску (у разі проливу палива на місці заправки).

Наказ МВС від 11.07.2024 №474
набирає чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 07.08.2024 не опублікований


Сільгосппродукція, яка має обмежений строк та особливий режим зберігання

!  Аграріям

Кабмін розширив перелік сільськогосподарської продукції, яка має обмежений строк зберігання, та перелік продукції, яка має особливий режим зберігання.

Зокрема, перелік сільськогосподарської продукції, яка має обмежений строк зберігання, доповнено такими позиціями:

капуста головчаста, капуста цвітна, кольрабі, капуста листова та аналогічні їстівні овочі роду Brassica, свіжі або охолоджені;

салат-латук (Lactuca sativa) і цикорій (Cichorium spp.), свіжі або охолоджені.

Перелік продукції, яка має особливий режим зберігання, доповнено такими позиціями:

продукти тваринного походження, в іншому місці не зазначені; мертві тварини групи 01 або 03, непридатні для вживання;

олії ріпакова (із ріпаку або кользи) або гірчична та їх фракції, рафіновані або нерафіновані, але без зміни їх хімічного складу.

Постанова КМУ від 30.07.2024 №859
чинна з 01.08.2024

Автор: Русанова Ганна

До змісту номеру