• Посилання скопійовано

Допомога ЗСУ та ТрО від ГО

ГО з початку війни отримує внески від членів із призначенням платежу «для допомоги ЗСУ» та витрачає ці кошти на придбання медикаментів, одягу для військових, технічних пристроїв тощо. Чи може ГО використовувати частину цих коштів на оплату власних потреб: оренду приміщення, оплату комунальних послуг, зарплату працівникам? Якщо так, то в якому розмірі? Як правильно передавати медикаменти, одяг тощо військовим, якщо це не військова частина, а наприклад, ТрО? Чи показувати їх в об’єднаній звітності?

Як правильно передавати допомогу військовим

Як зазначають податківці, громадська неприбуткова організація на період військового стану може допомагати армії, навіть якщо статутна мета і цілі створення неприбуткової організації не передбачають такого виду діяльності.  Це не буде порушенням п. 133.4 ПКУ, за умови що набувачами допомоги будуть структури, перелічені у п. 63 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ (зокрема, але не виключно, ЗСУ та ТрО).

Консультують податківці

За звичайних умов нормами ПКУ передбачено, що громадські організації, благодійні фонди можуть без податкових наслідків використовувати зібрані кошти лише на утримання організації та виконання передбачених установчими документами завдань.

Однак в умовах воєнного стану неприбуткові організації незалежно від ознаки неприбутковості та незалежно від цілей їх діяльності за їх установчими документами, під час війни протягом дії воєнного стану можуть здійснювати благодійну підтримку Збройних Сил України, і не лише ЗСУ.

Так, відповідно до внесених до ПКУ змін на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважається порушенням передача майна, надання послуг неприбутковою організацією, використання доходів неприбуткової організації для фінансування видатків, не пов’язаних із реалізацією цілей та діяльності, визначених її установчими документами, за умови що такі послуги, майно добровільно надані Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави.

Докладніше: п. 63 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ.

Роз’яснення ГУ ДПС у Львівській області від 07.10.2022

Тож передачу медикаментів, одягу тощо військовим ТрО не можна персоналізувати (бо ТрО — це підрозділ), відповідно й показувати таку допомогу в додатку 1 та додатку 4ДФ до об’єднаної звітності не потрібно.

Передають зазначені товари за актом передачі, а в обліку відображають проведенням: Д-т 949 К-т 281.

Використання благодійних внесків на власні потреби ГО

Якщо громадська організація використає кошти (їх частину), призначені на допомогу ЗСУ, на оплату потреб організації: оренду приміщення, оплату за комунальних послуг, зарплату працівникам, —  цим вона порушить норми Закону про благодійництво.

Визначення термінів

Бенефіціар — набувач благодійної допомоги (фізична особа, неприбуткова організація або територіальна громада), що одержує допомогу від одного чи кількох благодійників для досягнення цілей, визначених цим Законом.

Бенефіціарами благодійних організацій можуть бути також будь-які юридичні особи, що одержують допомогу для досягнення цілей, визначених цим Законом.

Частина 1 статті 1 Закону про благодійництво

Благодійна діяльність — добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених цим Законом цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара.

Частина 2 статті 1 Закону про благодійництво

Благодійник — дієздатна фізична особа або юридична особа приватного права (у тому числі благодійна організація), яка добровільно здійснює один чи декілька видів благодійної діяльності.

Частина 5 статті 1 Закону про благодійництво

Із положень Закону про благодійництво випливає, що збирання коштів громадською організацією, яка збирала внески від членів із призначенням платежу «для допомоги ЗСУ», прирівнюється до публічного збирання пожертв.

А саме: публічним збиранням благодійних пожертв, згідно з ч. 1 ст. 7 Закону про благодійництво, визнають добровільний збір цільової допомоги у формі коштів або майна серед невизначеного кола осіб, зокрема, з використанням засобів електронних комунікацій, у т. ч. благодійного електронно-комунікаційного повідомлення, для досягнення цілей.

Тобто збирання благодійних пожертв для забезпечення бойової, мобілізаційної готовності, боєздатності та функціонування для ЗСУ громадська організація провадить як особа, зазначена в ч. 4 ст. 7 Закону про благодійництво, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (ч. 8 ст. 7 Закону про благодійництво).

Таким порядком є Порядок здійснення публічного збору благодійних пожертв для забезпечення бойової, мобілізаційної готовності, боєздатності та функціонування Збройних Сил України, затверджений постановою КМУ від 30.06.2015 №451.

Тож збирати кошти громадська організація може не тільки на ЗСУ, а й на тероборону, бо, як зазначено в ПКУ, неприбуткова організація під час військового стану може допомагати, зокрема, підрозділам територіальної оборони.

Керуючись ч. 5 та 6 ст. 6 Закону про благодійництво, зміна цілей та порядку використання благодійної пожертви можлива за згодою благодійника або його правонаступників, а також на підставі рішення суду чи в інших випадках, визначених законом або правочином благодійника. Благодійник або уповноважені ним особи мають право здійснювати контроль за цільовим використанням благодійної пожертви, у тому числі на користь третіх осіб.

Таким чином, зміна цілі для застосування зібраних коштів громадської організації, тобто використання їх на власні потреби, як уже було зазначено вище, є порушенням Закону про благодійництво та Порядку №451, що призведе до кримінальної відповідальності за ст. 201-2 ККУ «Незаконне використання з метою отримання прибутку гуманітарної допомоги, благодійних пожертв або безоплатної допомоги». Санкція цієї статті передбачає штраф від двох до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (34 000 — 51 000 грн), або виправні роботи строком до двох років, або обмеження волі строком до чотирьох років.

Іншими словами: якщо громадська організація не є благодійною організацією, то вона не застосовує 20-відсоткового обмеження адміністративних витрат, яке встановлене тільки для благодійних організацій ч. 3 ст. 16 Закону про благодійництво. Проте у зазначеному в запитанні випадку для цієї громадської організації зібрані кошти будуть благодійними цільовими коштами, які мають конкретне призначення, а свої витрати діяльності ГО має покривати з інших джерел.

Нормативна база

  • ККУ — Кримінальний кодекс України від 05.04.2001 №2341-III.
  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI.
  • Закон про благодійництво — Закон України від 05.07.2012 №5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації».
  • Порядок №451 — Порядок здійснення публічного збору благодійних пожертв для забезпечення бойової, мобілізаційної готовності, боєздатності та функціонування Збройних Сил України, затверджений постановою КМУ від 30.06.2015 №451.

Автор: Щербина Світлана

До змісту номеру