Загальні правила надання й розподілу освітніх субвенцій
Як правило, субвенції надаються бюджетним установам. Але освітня субвенція надається і приватним закладам освіти.
Види субвенцій, трансфертів, що надаються з державного бюджету, встановлені ст. 97 БКУ.
Види субвенцій, трансфертів із держбюджету
Є такі види субвенцій і трансфертів:
1) базова дотація;
3) субвенції на здійснення державних програм соціального захисту;
4) додаткова дотація на компенсацію втрат доходів місцевих бюджетів унаслідок надання пільг, установлених державою;
4-2) додаткова дотація на здійснення переданих із державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я;
5) субвенція на виконання інвестиційних проектів;
6) освітня субвенція;
6-1) субвенція на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами;
10) субвенція на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження;
11-1) субвенція на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах;
12) інші додаткові дотації та інші субвенції.
Відповідно до ст. 97 БКУ
Відповідно до ч. 5 ст. 78 Закону про освіту, фінансування дошкільної та позашкільної освіти здійснюється за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, а також за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством.
Наприкінці грудня 2022 року уряд розподілив кошти освітньої субвенції між громадами на 2023 рік та вніс істотні зміни до формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами (що встановлено Постановою №1472).
Зазначеною постановою КМУ затверджено розподіл освітньої субвенції між місцевими бюджетами та внесено зміни до Порядку №6 і формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, затвердженої Постановою №1088.
Зокрема:
— запроваджується застосування коефіцієнта 0,9 до обсягів освітньої субвенції минулого року;
— запроваджується розмір освітньої субвенції для оплати простою педагогічним працівникам;
— обсяг субвенції визначатиметься без урахування додаткових годин навчального плану на окремі предмети, факультативні курси, індивідуальні заняття;
— розрахунок освітньої субвенції від розрахункової наповнюваності класів (РНК), визначеної на 2022 бюджетний рік (фактично РНК за І семестр 2021 року).
У листі МОН від 10.01.2023 №1/385-23 зазначено, що для обласних бюджетів, бюджету м. Києва, приватних закладів загальної середньої освіти коефіцієнт приведення кількості ставок педагогічного персоналу (крім учителів) у 2023 році становить 0,23.
МОН у своєму роз’ясненні зазначило, що освітня субвенція надається з Державного бюджету місцевим бюджетам та спрямовується на оплату праці з нарахуваннями педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти.
Залишки коштів за освітньою субвенцією на кінець бюджетного періоду зберігаються на рахунках відповідних місцевих бюджетів і використовуються у наступному бюджетному періоді насамперед з урахуванням цільового призначення субвенції — на оплату праці з нарахуваннями педагогічним працівникам.
Освітня субвенція спрямовується на оплату праці тільки педагогічних працівників (ст. 103‑2 БКУ).
Преміювання за рахунок субвенцій
Відповідно до Закону про оплату праці (ст. 2) до структури заробітної плати входять:
основна заробітна плата — це винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов’язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців;
додаткова заробітна плата — це винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні та компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, пов’язані з виконанням виробничих завдань і функцій.
Відповідно до Методрекомендацій щодо матеріального стимулювання праці, премія — основний вид додаткової, понад основну заробітну плату, винагороди, яка виплачується працівникам за результатами їхньої трудової діяльності та виробництва загалом за показниками й умовами оцінки цих результатів, визначеними підприємством.
Нарахування премії за кошти освітньої субвенції не суперечить чинному законодавству. У законодавстві не визначено особливого порядку оформлення наказу на преміювання за кошти освітньої субвенції, тож наказ можна оформити в загальному порядку.
Бухгалтерський облік отриманих субвенцій
У бухгалтерському обліку приватного навчального закладу такі субвенції обліковують як цільове фінансування, бо вони надаються закладу на визначені цілі та без умови повернення. Отже, використовується рахунок 482 «Кошти з бюджету та державних цільових фондів»:
— Д-т 311 К-т 482 — отримання цільового фінансування — фактично отримана субвенція з бюджету. Зокрема, якщо наприкінці лютого надходить субвенція за січень та лютий, цей запис роблять на дату отримання коштів і на всю отриману суму;
— Д-т 23 К-т 661, 651 — нарахування заробітної плати педагогічного персоналу та ЄСВ на неї — цей запис роблять щомісяця наприкінці місяця за загальними правилами;
— Д-т 482 К-т 719 — суму використаного цільового фінансування визнано доходом звітного періоду (у частині фактично нарахованої зарплати та ЄСВ). Цей запис роблять після фактичного отримання субвенції з бюджету. Зокрема, якщо наприкінці лютого отримано субвенцію за січень та лютий, то на останню дату лютого визнають дохід у сумі нарахованої зарплати та ЄСВ за січень та лютий, яка компенсована отриманою субвенцією.
Нормативна база
- БКУ — Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 №2456-VI.
- Закон про оплату праці — Закон України від 24.03.1995 №108/95-ВР «Про оплату праці».
- Закон про освіту — Закон України від 05.09.2017 №2145-VIII «Про освіту».
- Методрекомендації щодо матеріального стимулювання праці — Методичні рекомендації щодо організації матеріального стимулювання праці працівників підприємств і організацій, затверджені наказом Мінпраці від 29.01.2003 №23.
- Порядок №6 — Порядок та умови надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затверджені Постановою КМУ від 14.01.2015 №6 «Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам».
- Постанова №1088 — Постанова КМУ від 27.12.2017 №1088 «Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами».
- Постанова №1472 — Постанова КМУ від 30.12.2022 №1472 «Деякі питання розподілу обсягу освітньої субвенції на 2023 рік».