Суд визнає МАФи об'єктами рухомого майна. Але набуття права власності на такі тимчасові споруди їх власниками (ФОП та ЮО) не врятує їх від перенесення, якщо це порушує права мешканців навколишніх будинків/споруд1.
Минулий 2019 рік видався нелегким для власників малого та мікробізнесу, які провадили свою діяльність у МАФах (малих архітектурних формах) на територіях міст.
1 Постанова ВС від 18.12.2019 р. у справі №203/4180/15-ц.
У Києві та у багатьох обласних центрах провадилася жорстка політика з демонтажу або перенесення тимчасових споруд, що відбувалося за рішенням органів місцевого самоврядування. При цьому місцеві ради наполягали, що під знесення потрапляли лише ті тимчасові споруди, які розміщені без дозвільних документів.
Дозвільні документи на МАФи
Пунктом 4 статті 28 Закону №3038 передбачено, що розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування. Йдеться про Порядок №244.
Відповідно до п. 2.31 Порядку №244 розміщення тимчасових споруд (ТС) самовільно забороняється.
Згідно з п. 2.2 Порядку №244 замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу ради із заявою у довільній формі про можливість установлення ТС з документами, вичерпний перелік яких встановлено у п. 2.3 Порядку (зокрема, йдеться про креслення контурів тимчасової споруди з прив'язкою до місцевості).
Надалі орган з питань містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо місця розташування ТС комплексній схемі розміщення ТС (у разі її наявності), будівельним нормам та повідомляє про результати відповідності замовника. Тобто на цьому етапі відповідний орган з питань містобудування та архітектури визначає лише можливість розміщення ТС на певній території населеного пункту згідно з будівельними нормами даної місцевості та комплексної схеми розміщення певного населеного пункту.
Подальші дії для розміщення ТС визначаються п. 2.6 Порядку №244: оформляється паспорт прив'язки ТС, до якого, зокрема, надається схема розміщення ТС із зазначенням площі земельної ділянки згідно з документами на землекористування.
Отже, перш ніж оформлювати паспорт прив'язки, суб'єкт господарювання повинен отримати документи на землекористування і лише після їх отримання може звертатися за оформленням паспорта прив'язки.
Пунктом 2.30 Порядку №244 передбачено, що у разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив'язки, самовільного встановлення тимчасових споруд така тимчасова споруда підлягає демонтажу. Проте окремого порядку проведення такого демонтажу Порядком №244 не встановлено.
Порядок демонтажу МАФів
Щодо можливості демонтажу МАФів як тимчасових споруд слід враховувати два моменти.
1. Процедура оформлення та анулювання паспортів прив'язки тимчасових споруд перебуває поза межами повноважень виконавчих комітетів місцевих рад, а спеціальним нормативно-правовим актом такі повноваження покладено на орган з питань містобудування та архітектури (відповідні висновки наведені у постановах ВС від 24.04.2018 р. у справі №405/1317/15-а та від 10.10.2018 р. у справі №373/2346/16-а).
Виконавчі комітети місцевих органів не можуть просто скасовувати паспорти прив'язки та демонтувати МАФи. Адже анулюванню паспорта передує припис про усунення порушень і лише потім, якщо порушення не усунено, демонтаж МАФу за судовим рішенням.
2. Свого часу відповідно до Тимчасового положення про порядок реєстрації прав на нерухоме майно, затвердженого наказом Мін'юсту від 07.02.2002 р. №7/5, реєстрації підлягали права власності тільки на об'єкти нерухомого майна, прийняті в експлуатацію в установленому порядку за наявності матеріалів технічної інвентаризації, підготовлених БТI, яке проводить реєстрацію прав власності на ці об'єкти. Не підлягали реєстрації тимчасові споруди, а також споруди, не пов'язані фундаментом із землею.
На сьогодні з прийняттям Закону №1952 ситуація не змінилася.
Чи можна демонтувати МАФ за позовом громадян?
Коментована нами справа пов'язана з позовом не органів місцевого самоврядування, а власників сусідніх будівель, не задоволених улаштуванням МАФів біля їхніх житлових будинків. Часто в таких випадках найбільше потерпають мешканці перших поверхів. Причому самі спірні кіоски розміщені на підставі договорів оренди землі, які продовжують свою чинність через відсутність заперечень орендодавця (місцевих органів). Залишається лише позов до суду.
Як зазначив Верховний Суд, під час розгляду подібних спорів слід враховувати:
1) порушення протипожежних та містобудівних вимог, що обмежують доступ до фасаду будинку і можуть призвести до пошкоджень та руйнації будинку чи окремих конструкцій;
2) чи порушують встановлені кіоски права власників житлових та нежитлових приміщень;
3) чи можливим є знесення спірних кіосків, якщо вони не є нерухомим майном і їх будівництво не здійснювалося.
Проте коли справа доходить до суду, останній своїм рішенням має право усунути перешкоди у користуванні (не)житловими приміщеннями їхніми власниками та зобов'язати власників знести (перенести) МАФи, розташовані впритул до цих приміщень.
Демонтувати (розібрати) кіоски за рішенням суду як самочинне будівництво неможливо! Ця процедура стосується лише нерухомого майна (ст. 38 Закону №3038).
ВС: МАФ — це рухоме майно!
Верховний Суд нагадав, що відповідно до ч. 1 ст. 181 ЦКУ до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.
Згідно з ч. 2 ст. 181 ЦКУ рухомими речами є речі, які можна вільно переміщувати у просторі.
Тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності — одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Тимчасова споруда для підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей або не мати такого приміщення.
У Державному класифікаторі будівель та споруд ДК 018-2000, затвердженому наказом Держстандарту від 17.08.2000 р. №507, міститься визначення терміна «будівля», їх перелік та класифікація, однак тимчасова споруда до будівель не належить і не є нерухомістю.
Отже, МАФи (торговельні кіоски) належать до тимчасових споруд і в розумінні положень статті 181 ЦКУ є рухомим майном. Але попри це, вони все ж таки мають встановлюватися з урахуванням будівельних та інших норм щодо навколишніх будівель та споруд.
Нормативна база
- Закон №1952 — Закон України від 01.07.2004 р. №1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
- Закон №3038 — Закон України від 17.02.2011 р. №3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності».
- Порядок №244 — Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджений наказом Мінрегіонбуду від 21.10.2011 р. №244.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»