У новій консультації в ЗIР податківці несподівано вирішили, що допомога по частковому безробіттю, яка призначається у зв'язку зі скороченням/зупиненням діяльності роботодавця через карантин, оподатковується!
Висновок консультації, розміщеною у ЗIР, підкатегорія 103.02, такий:
«Сума допомоги по частковому безробіттю на період здійснення заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), передбачених карантином, яка перерахована Фондом загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття на підставі ст. 47 прим. 1 Закону №5067 роботодавцю та виплачена ним працівнику, оподатковується податком на доходи фізичних осіб та військовим збором на загальних підставах».
Ось як податківці аргументують свою позицію.
Статтею 165 ПКУ встановлено вичерпний перелік доходів, які не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, зокрема суми страхових виплат, які отримує платник податку з фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування згідно із законом (пп. 165.1.1 ПКУ).
Водночас п. 164.2 ПКУ визначено перелік доходів, що включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, зокрема інші доходи, крім зазначених у ст. 165 ПКУ (пп. 164.2.20 ПКУ).
Тому податківці вирішили: позаяк допомога надається працівникам не безпосередньо від Фонду безробіття, а через роботодавця, то підстав застосовувати пільгу немає. I це вже не дохід у вигляді допомоги від Фонду, а інший оподаткований дохід.
А позаяк є дохід, який оподатковується ПДФО, то цей дохід оподатковується і військовим збором.
Сказати, що нас таке роз'яснення здивувало, — це нічого не сказати.
Адже в аналогічному порядку через роботодавця від ФСС виплачується допомога по вагітності та пологах. Але це не заважає податківцям (і вже досить давно) роз'яснювати, що така допомога не оподатковується. У тому самому ЗIР і зараз міститься така консультація в підкатегорії 103.04.
Вже не кажучи про те, що Порядок №3061 (навіть примірний договір із центром зайнятості, наведений у додатку 1 до цього Порядку) не згадує про обов'язок роботодавця оподаткувати таку допомогу. Натомість він має підтвердити цільове використання коштів, для чого надає центру зайнятості (як передбачає п. 16 Порядку) копії платіжних відомостей, складених на працівників. Про підтвердження використання цих коштів на сплату податків у Порядку №306 ані слова.
1 Порядок надання та повернення коштів, спрямованих на фінансування допомоги по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затверджений постановою КМУ від 22.04.2020 р. №306.
До цього наголошувалося, що ця допомога має на меті допомогти тим працівникам, які втратили частину (або й увесь) заробіток під час карантину. Тому забирати в них 19,5% цієї і так не дуже великої допомоги (нагадаємо, що її місячний розмір не може перевищувати 4723 грн) і повертати до бюджету — це досить несподівано і фіскально.
Тож сподіваємося, що ДПСУ передумає і цю консультацію змінить.
Та якщо ні, то роботодавцю доведеться утримати зі суми нарахованої допомоги 18% ПДФО та 1,5% ВЗ і сплатити їх до бюджету ще до виплати допомоги.
Але щоби потім не було претензій від Фонду безробіття щодо цільового використання фінансування, пункт про оподаткування такої допомоги варто включити до договору, який укладатиметься із центром зайнятості.
Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»