У зв’язку зі збройною агресією рф проти України території майно та приміщення багатьох підприємств зазнали значних руйнувань під час ракетних ударів, а деякі тривалий час перебувають під постійною загрозою обстрілів. Проте такі підприємства розмежовують для себе подання документів органу ДПС на виконання пп. 69.28 підр. 10 розд. ХХ ПКУ та для подання документів на відшкодування збитків для юросіб.
* Постанова ВС від 04.10.2023 у справі 160/19575/22.
Зверніть увагу!
08.11.2023 прийнято Закон №3432, яким Україна приєднується до Розширеної часткової угоди про Реєстр збитків, завданих агресією російської федерації проти України, встановленої Резолюцією CM/Res(2023)3 Комітету Міністрів Ради Європи, прийнятою 12.05.2023 на 1466-му засіданні заступників міністрів. Це дозволить фізособам та юрособам подавати до Реєстру заяви про відшкодування шкоди з відповідними доказами.
Станом на 22.11.2024 Закон №3432 перебуває на підписі у Президента.
Утім, на сьогодні ми вже маємо судову практику, яка свідчить, що перелік документів як для податкових органів, так і для відшкодування збитків майну юрособи передбачено одними й тими самими нормативними актами.
Так, ТОВ подало до органу ДПС заяву про відсутність можливості виконання платником податків податкового обов’язку через недостатність як фактичних, так і економічних можливостей виконувати податкові обов’язки, визначені ПКУ й іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
ГУ ДПС області відмовилося взяти до уваги викладене та визнало можливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов’язку.
ТОВ 08.12.2022 звернулося до суду і просить визнати протиправним та скасувати це рішення ГУ ДПС і зобов’язати прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання ТОВ своїх податкових обов’язків у частині подання звітності з ПДВ, акцизного податку, податку на прибуток приватних підприємств, податку з нерухомого майна, реєстрації у відповідних реєстрах ПН/РК, реєстрації у відповідних реєстрах акцизних накладних, РК до них, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального й обсяг обігу пального.
Яких документів може вимагати ДПС?
ГУ ДПС пояснило суду, що ТОВ не надало документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, яке значиться на балансі підприємства і є об’єктом оподаткування. Зокрема, йдеться про акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, де можуть бути відображені такі події у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються зазнані матеріальні втрати (перелік майна, його відсутність), заяву до правоохоронних органів тощо. Також не надано доказів та роз’яснень, що підтверджують неможливість вивезення техніки та первинних документів з території ТОВ. Крім того, ТОВ зазначає, що його господарська діяльність була припинена, тож товариство позбавлене можливості отримувати будь-який дохід. Проте документи‚ що підтверджують відсутність коштів на банківських рахунках, не надавалися. При цьому платник податків упродовж 2022 року реєстрував ПН в ЄРПН. Отже, твердження щодо зупинення госпдіяльності не відповідають дійсності.
Суди всіх інстанцій підтримали податковий орган з огляду на те, що документи, які можуть вказувати на неможливість виконання платником податків податкового обов’язку, передбачені різними нормативними актами.
Зокрема, йдеться про Наказ №225, яким затверджено два переліки:
1) Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків юрособи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов’язок, у т. ч. обов’язок податкового агента;
2) Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов’язок, у т. ч. обов’язок податкового агента.
Заява щодо неможливості виконання податкових обов’язків, яка подається на виконання Наказу №225, має містити, крім інших даних, чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов’язків із посиланням на документальне підтвердження викладених фактів.
Серед цих документів можуть бути такі:
1) акт, що засвідчує факт пожежі (п. 7 Порядку №2030);
2) інформація з Держреєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку №1127;
3) витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань (ЄРДР), що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення — у разі викрадення ОЗ або руйнування/втрати майна (у т. ч. документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення);
4) інші документи, складені відповідно до вимог пп. 14, 15 п. 2 Порядку №326.
Увага!
Платники податків не позбавлені можливості надати будь-які документи (їх копії) або відповідну інформацію, що підтверджують таку неможливість. І податковий орган має право у разі недостатності документів (їх копій) надіслати попереднє рішення з пропозицією щодо надання конкретних додаткових документів (їх копій) на підтвердження зазначеної(их) у заяві підстави (підстав) такої неможливості.
На які помилки вказали суди?
Суди звернули увагу на кілька помилок, які безпосередньо вплинули на негативне для ТОВ судове рішення.
Помилка 1. ТОВ склало акт втрати (знищення чи зіпсуття) комп’ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій.
З цього документа вбачається, що комісія ТОВ у період з 19 до 23 вересня 2022 року провела огляд офісних приміщень ТОВ, що зазнали пошкоджень унаслідок бойових атак з боку рф (авіаударів, ракетних ударів і, як наслідок, пожеж), і встановила:
— зазнали значних пошкоджень будівлі, в яких орендувалися приміщення ТОВ, та пошкоджено (знищено): комп’ютерну мережу в усіх приміщеннях; бухгалтерські програми, поштову програму та програму автоматичного обліку об’єму та руху палива, які розміщувалися на серверах ТОВ;
— внаслідок пошкодження (знищення) майна ТОВ немає можливості використовувати, вивезти документи, комп’ютерне та інше обладнання, що перебувало в орендованих приміщеннях;
— виявлено повне обмеження користування Інтернетом та комп’ютерними програмами, зокрема створення та подання звітності, автоматичного обліку обсягів та руху палива по акцизному складу ТОВ.
Саме цей акт зумовив найбільше запитань, зокрема:
1) в акті від 28.09.2022 не конкретизовано, що саме за «комп’ютерне обладнання» було знищено та яка саме «фінансово-господарча документація» була знищена;
2) не надано доказів на підтвердження того, що знищені авіаударом «комп’ютерне обладнання» та «фінансово-господарча документація» використовувалися ним у госпдіяльності, містили актуальну інформацію, необхідну для подання звітності за поточні періоди, тощо.
Крім того, на думку судів, цей акт ТОВ склало тільки після отримання ним попереднього рішення ГУ ДПС з пропозицією надати додаткові документи (їх копії). Позаяк у заяві від 30.08.2022 взагалі немає інформації про знищення первинних документів, комп’ютерного й іншого обладнання, яке ТОВ використовувало для ведення госпдіяльності, бухгалтерського та податкового обліку.
Помилка 2. ТОВ надало документи, які підтверджують звернення до правоохоронних органів.
Зокрема, йдеться про лист Управління СБУ від 12.07.2022, адресований генеральному директору ТОВ, та витяги з ЄРДР щодо кримінальних проваджень після кількох авіаударів (за ч.1 ст. 438 ККУ).
У цих документах зазначається, зокрема, що внаслідок влучання невстановлених ракет у район складських приміщень знищено один порожній складський ангар, від вибухів утворилися дві вирви поблизу паливної цистерни, розташованої на території ТОВ, та вибуховою хвилею пошкоджено приміщення вартівні.
Проте ці документи не містять детального опису таких пошкоджень та інформації, кому згадані приміщення належать. Очевидно, ТОВ не надало правоохоронним органам відповідних документів про право власності чи користування.
Водночас із цих документів не встановлено втрату (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп’ютерного й іншого обладнання внаслідок бойових дій, через що підприємство не може своєчасно подати податкову звітність, сплатити податки, виконати інші податкові обов’язки.
Помилка 3. Немає сертифікатів про наявність форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Нагадаємо, що суди неодноразово наголошували: наявність форс-мажору, що об’єктивно унеможливлює виконання зобов’язань, має бути підтверджена у порядку, визначеному законом.
Це важливо!
На переконання суду, платник у разі неможливості своєчасного виконання податкових зобов’язань не може посилатися лише на наявність форс-мажорних обставин на території України. Такі обставини мають бути підтверджені документально.
Проте доказів звернення ТОВ за отриманням сертифіката про засвідчення форс-мажорних обставин у період з 24.02.2022 не надано ані суду, ані податковому органу.
Помилка 4. ТОВ протягом усього 2022 року реєструвало ПН в ЄРПН.
Як і ГУ ДПС, суд зазначив, що відповідно до наданої податковим органом інформації про отримані податкові накладні з січня до грудня 2022 року ТОВ як платник податків реєструвало податкові накладні.
Крім того, ТОВ не надало ГУ ДПС та суду документів, що підтверджують відсутність коштів на банківських рахунках.
Підсумовуючи вищенаведене та зміст поданих судам документів, ВС наголосив, що платник податків, який у зв’язку з проведенням бойових дій втратив можливість здійснювати госпдіяльність, отримувати дохід від підприємницької діяльності та/або навіть втратив ОЗ для проваження госпдіяльності, не може бути притягнутий до відповідальності у зв’язку з невиконанням податкових обов’язків.
Водночас для звільнення платника від виконання податкових обов’язків обставини неможливості своєчасного виконання податкового обов’язку мають бути реальні й об’єктивні, а не формальні. Платник податків повинен надати вичерпний перелік документів, які підтверджують виникнення обставин, які унеможливлюють провадження госпдіяльності та виконання податкових обов’язків.
Який важливий висновок варто зробити?
Вище ми нагадали про Наказ №225. Проте заслуговують на увагу й такі документи, як Порядок №326 і Порядок №380. Вони прямо зазначають, які документи може/має оформляти/складати юрособа для підтвердження знищення належного їй майна.
Наприклад, відповідно до Порядку №380 для подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією рф проти України, надають:
— відомості про нерухоме майно: тип нерухомого майна;
— відомості про загальну площу нерухомого майна.
За відсутності точної інформації щодо загальної площі, протяжності нерухомого майна уточнюють, зокрема,
— орієнтовну площу, протяжність;
— адресу (місцезнаходження) нерухомого майна;
— інші технічні характеристики нерухомого майна (за наявності);
— форму власності нерухомого майна.
Натомість відповідно до Порядку №326 для визначення збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії рф, застосовують:
— документи, що підтверджують право власності на майно (договори купівлі-продажу, оренди/користування тощо, витяги з реєстрів, свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів тощо);
— результат фіксації причин пошкодження майна або його руйнування органу місцевого самоврядування за заявою юрособи про проведення обстеження;
— результати інвентаризації майна відповідно до вимог Положення №879 та документальне підтвердження наявності майна, його стану тощо.
Якщо документи знищені, то юрособа може звернутися до своїх контрагентів за отриманням дублікатів чи копій документів тощо.
Отже, суди підтверджують необхідність подання податковому органу максимальної кількості документів, які прямо вказують на те, яке саме майно було у зруйнованому приміщенні, які документи можуть підтверджувати умови, на яких майно (нерухоме/рухоме) використовувалося підприємством, іншої інформації та пояснень, які вказують саме на реальні та об’єктивні, а не формальні обставини неможливості виконання платником свого податкового обов’язку.
Нормативна база
- Закон №3432 — Закон України від 08.11.2023 №3432-ІХ «Про приєднання України до Розширеної часткової угоди про Реєстр збитків, завданих агресією Російської Федерації проти України».
- Наказ №225 — Наказ Мінфіну від 29.07.2022 №225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження».
- Положення №879 — Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затверджене наказом Мінфіну від 02.09.2014 №879.
- Порядок №326 — Порядок визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затверджений постановою КМУ від 20.03.2022 №326.
- Порядок №380 — Порядок подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, затверджений постановою КМУ від 26.03.2022 №380.
- Порядок №1127 — Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою КМУ від 25.12.2015 №1127.
- Порядок №2030 — Порядок обліку пожеж та їх наслідків, затверджений постановою КМУ від 26.12.2003 №2030.