• Посилання скопійовано

Облік стелажів-конструкторів

Обладнанням магазинів є стелажні системи-конструктори, які включають до 1500 елементів, вартістю кожного до 400 грн. Складений з елементів стелаж коштує понад 20000 грн. Періодично стелажі розкомплектовуються, з елементів формуються нові стелажі. Як обліковувати такі елементи?

Загальні облікові підстави

Відповідно до п. 4 НП(С)БО 7, об’єкт ОЗ — це:

закінчений пристрій з усіма пристосуваннями і приладдям до нього;

конструктивно відокремлений предмет, призначений для виконання певних самостійних функцій;

— відокремлений комплекс конструктивно з’єднаних предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування, приладдя, керування та єдиний фундамент, унаслідок чого кожен предмет може виконувати свої функції, а комплекс — певну роботу тільки в складі комплексу, а не самостійно;

— інший актив, що відповідає визначенню основних засобів, або частина такого активу, що контролюється підприємством.

З визначення об’єкта ОЗ випливає, що підприємство може обліковувати як окремий об’єкт кожен елемент або складений із кількох елементів стелаж.

Але позаяк періодично стелажі розукомплектовуються і з них формуються нові стелажі, то все-таки перевагу слід віддати, на наш погляд, обліку кожного елемента.

Якщо підприємство встановило вартісну ознаку предметів, що входять до складу малоцінних необоротних активів, і така ознака більша за вартість кожного окремого елемента, їх обліковують у складі МНМА на субрахунку 112. Наприклад, якщо встановлено ознаку 20000 грн, а вартість елементів до 400 грн, то кожен такий елемент обліковуватимуть як окремий об’єкт у складі МНМА.

Якщо ж підприємство вирішить обліковувати окремий стелаж, вартість якого понад 20000 грн, то робитиме це на субрахунку 106 «Інструменти, прилади та інвентар».

У будь-якому разі придбані елементи обліковують у складі капітальних інвестицій на субрахунку 15, а потім зараховують на баланс: Д-т 106 чи 112 К-т 15.

Причому зараховують на баланс у момент встановлення складеного стелажа в магазині, тобто в момент, коли стелаж готовий до використання у діяльності підприємства. Оформляти зарахування можна актом введення в експлуатацію основних засобів. Типова форма такого акта, затверджена наказом Мінфіну від 13.09.2016 р. №818, є обов’язковою для підприємств державного сектору, а решта підприємств можуть або використовувати її, або розробити власну.

Особливості обліку окремих елементів у складі МНМА

Відповідно до п. 27 НП(С)БО 7, амортизація МНМА нараховується за прямолінійним та виробничим методами. Амортизація може нараховуватися у першому місяці використання об’єкта в розмірі 50% його вартості, яка амортизується, та решта 50% вартості, яка амортизується, — у місяці їх вилучення з активів (списання з балансу) внаслідок невідповідності критеріям визнання активом або в першому місяці використання об’єкта 100% його вартості. Таким чином, підприємство може обрати для амортизації елементів один із чотирьох методів амортизації.

Причому, як і для решти ОЗ, для МНМА підприємство встановлює строк корисного використання. Наприклад, він може становити і 10 років тощо.

Якщо підприємство є платником податку на прибуток і застосовує коригування на податкові різниці, то для МНМА «амортизаційна» різниця, встановлена ст. 138 ПКУ, не застосовується. Адже така різниця передбачена для ОЗ, а не для МНМА.

Щодо обліку розукомплектації стелажа, облікованого як один об’єкт ОЗ, то про це ми докладно розповіли в «ДК» №6/2022.

Автор: Олександр Золотухін

До змісту номеру