• Посилання скопійовано

Правила нарахування лікарняних зміняться

Мінсоцполітики опублікувало законопроєкт, який передбачає збільшення частини лікарняних, які мають бути оплачені за рахунок роботодавця, необхідного трудового стажу для отримання 100% допомоги, а також ще кілька нововведень, пов'язаних із використанням електронного листка непрацездатності.

Мінсоцполітики опублікувало законопроєкт про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації функцій Фонду соціального страхування України. Цей документ стосуватиметься як порядку оплати частини лікарняного за рахунок ФСС, так і розрахунку суми допомоги з тимчасової непрацездатності та уточнення термінів у зв'язку із запровадженням електронних листків непрацездатності.

Якщо законопроєкт буде прийнято, він набере чинності з 1 серпня 2021 року (крім змін щодо розміру допомоги залежно від страхового стажу працівника).

Зміни для роботодавця

Перша зміна, яку ми розглянемо, стосується збільшення періоду лікарняного, який оплачується за рахунок роботодавця.

Так, якщо наразі ФСС виплачує допомогу з тимчасової непрацездатності починаючи з шостого дня (крім винятків), то коментованим законопроєктом пропонується збільшити період, який оплачується роботодавцем, до десяти днів. І лише з одинадцятого дня лікарняний оплачується за рахунок коштів ФСС.

Ця зміна за текстом законопроєкту має окрему дату початку своєї дії — з 01.01.2022 р.

Зміни для працівника

Інші зміни стосуватимуться безпосередньо самих застрахованих осіб, зокрема розміру оплати днів тимчасової непрацездатності. Законопроєктом ініціюються зміни в розмірі допомоги, що виплачується залежно від страхового стажу (див. таблицю).

Таблиця

Погіршення становища застрахованих осіб за законопроєктом Мінсоцполітики

Чинна редакція Закону №1105-XIV Законопроєкт
50% середньої заробітної плати (доходу) — застрахованим особам, які мають страховий стаж до трьох років; 50% середньої заробітної плати (доходу) — застрахованим особам, які мають страховий стаж до п'яти років;
60% середньої заробітної плати (доходу) — застрахованим особам, які мають страховий стаж від трьох до п'яти років; 60% середньої заробітної плати (доходу) — застрахованим особам, які мають страховий стаж від п'яти до десяти років;
70% середньої заробітної плати (доходу) — застрахованим особам, які мають страховий стаж від п'яти до восьми років; 70% середньої заробітної плати (доходу) — застрахованим особам, які мають страховий стаж від десяти до п'ятнадцяти років;
80% середньої заробітної плати (доходу) — застрахованим особам, які мають страховий стаж від п'ятнадцяти до двадцяти років;
100% середньої заробітної плати (доходу) — застрахованим особам, які мають страховий стаж понад вісім років. 100% середньої заробітної плати (доходу) — застрахованим особам, які мають страховий стаж понад двадцять років.

Випадки, коли оплачується 100% середньої заробітної плати (доходу) незалежно від наявності та розміру страхового стажу, змінювати не планують.

Крім того, п. 1 ст. 23 Закону №1105, яким визначено випадки, коли допомога з тимчасової непрацездатності не надається, пропонується доповнити такими випадками:

  • за період простою, крім випадків, коли тимчасова непрацездатність настала до простою;
  • за період тимчасової непрацездатності, зазначений у медичному висновку з тимчасової втрати працездатності, визнаному необґрунтованим.

Зазнає змін і розмір допомоги на поховання. Згідно із законопроєктом він уже є фіксованим (тобто забрали згадку, що розмір встановлюється правлінням Фонду) і становить двократний розмір прожиткового мінімуму (наразі — не менше одного прожиткового мінімуму).

Обмеження розміру допомоги на поховання за законопроєктом Мінсоцполітики

Чинна редакція Закону №1105-XIV Законопроєкт
встановлюється правлінням Фонду, але не менше ніж розмір прожиткового мінімуму, встановлений законом у двократному розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на дату смерті

Електронний реєстр листків непрацездатності

Крім вищезазначених змін, передбачено включення інформації з Електронного реєстру листків непрацездатності до реєстру застрахованих осіб.

Також до Закону №1105-XIV вводиться нове визначення листка непрацездатності — це сформований програмними засобами електронного реєстру листків непрацездатності на підставі медичного висновку з тимчасової непрацездатності та зареєстрований за єдиним реєстраційним номером цього реєстру електронний документ, що є підставою для звільнення від роботи, призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг відповідно до законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Тобто виходить, що в разі прийняття цього законопроєкту листком непрацездатності вважатиметься лише електронний листок непрацездатності (тобто сформований засобами відповідного електронного реєстру). А це, своєю чергою, означає плани законотворців повністю відмовитися від паперових лікарняних.

І ще одне нове визначення: медичний висновок з тимчасової втрати працездатності — це створений в електронній формі на підставі медичних записів і зареєстрований в електронній системі охорони здоров'я документ, який містить висновок лікаря (комісії лікарів) за результатами медичної експертизи з тимчасової втрати працездатності, що засвідчує тимчасову непрацездатність, та є підставою для формування листка непрацездатності.

А ще Закон №1105-XIV буде доповнено новими статтями 34-1 та 34-2 щодо перевірки обґрунтованості медичних висновків.

Перевірка обґрунтованості медичних висновків з тимчасової втрати працездатності проводитиметься страховими експертами — лікарями з перевірок обґрунтованості медичних висновків з тимчасової втрати працездатності.

Страхові експерти — лікарі матимуть право:

  • проводити перевірки обґрунтованості медичних висновків з тимчасової втрати працездатності, у тому числі у закладах охорони здоров'я та у лікарів, які провадять господарську діяльність з медичної практики як фізособи-підприємці;
  • доступу до облікових, розпорядчих, медичних та інших документів і матеріалів, даних електронної системи охорони здоров'я, необхідних для проведення перевірки, а також в установленому законом порядку до інформації з обмеженим доступом;
  • отримувати в межах своєї компетенції письмові пояснення, необхідну інформацію, документи, їх копії від керівника (уповноваженої особи), працівника закладу охорони здоров'я або лікарів, які провадять господарську діяльність з медичної практики як фізособи-підприємці.

У разі виплати матеріального забезпечення за листком непрацездатності, сформованим на підставі необґрунтованого медичного висновку з тимчасової втрати працездатності керівники робочих органів виконавчої дирекції Фонду протягом п'яти календарних днів з дня встановлення необґрунтованості медичного висновку з тимчасової втрати працездатності матимуть право звертатися в паперовій та/або електронній формі до лікарів, які створили необґрунтований медичний висновок з тимчасової втрати працездатності, з поданням про компенсацію відповідної суми матеріального забезпечення.

Лікар зобов'язаний буде компенсувати суми матеріального забезпечення протягом десяти календарних днів з дня надходження подання про компенсацію сум матеріального забезпечення в порядку, встановленому КМУ.

Станіслав ГОРБОВЦОВ, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру