• Посилання скопійовано

Перевірки дотримання принципу «витягнутої руки» — за оновленими правилами

Мінфін затвердив нову редакцію Порядку проведення перевірки з питань дотримання платником податків принципу «витягнутої руки».

Мінфін Наказом №16 виклав у новій редакції Порядок №344.

Наказ №16 набере чинності з дня його офіційного опублікування. Станом на 01.04.2021 р. не опубліковано.

Розділ І щодо загальних положень та розділ ІІ щодо прийняття рішення про проведення перевірки дотримання принципу «витягнутої руки»

До цих розділів зміни не вносили!

Як і раніше, проведення перевірки дотримання принципу «витягнутої руки» є формою податкового контролю щодо встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки».

Перевірку дотримання принципу «витягнутої руки» проводять відповідно до положень глави 8 розділу II ПКУ з урахуванням особливостей, визначених статтею 39 розділу I ПКУ та цим Порядком.

Але підстави для її проведення розширено через зміни до ПКУ. Так, з дня набрання чинності новою редакцією Порядку перевірка дотримання принципу «витягнутої руки» проводитиметься за наявності підстав, визначених підпунктами 39.5.2.1 підпункту 39.5.2 пункту 39.5 статті 39 розділу I та підпунктами 78.1.2, 78.1.5, 78.1.14 — 78.1.16 ПКУ.

Вона так і залишиться документальною позаплановою перевіркою. А її тривалість не повинна перевищувати 18 місяців.

При цьому, як й раніше, кожні шість місяців проведення перевірки дотримання принципу «витягнутої руки» контролюючий орган, який проводить її, надає платникові податків інформацію в довільній формі про поточний стан перевірки в порядку, визначеному статтею 42 ПКУ.

Отримання від платників податків документів для проведення перевірки дотримання принципу «витягнутої руки»

У розділі ІІІ нової редакції Порядку розширено перелік документів, що їх ДПС може вимагати під час перевірок. Зокрема, під час перевірки податківці мають право отримувати від платника податків додаткові документи та/або інформацію щодо здійснення фінансово-господарських операцій, пов'язаних із контрольованою операцією; господарських операцій із непов'язаними особами, що можуть визнаватися зіставними з контрольованою операцією; підтвердження або спростування інформації, наведеної платником у поданому звіті про контрольовані операції, документації з трансфертного ціноутворення, глобальній документації з трансфертного ціноутворення (майстер-файлі); даних, зазначених у звіті у розрізі країн міжнародної групи компаній, до якої входить платник податків; інші документи й інформацію, що необхідні для встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки», а також письмові пояснення від посадових (службових) осіб платника податків з питань, що стосуються предмета перевірки, та їх документальне підтвердження.

Такі документи платник податків надає на усний запит посадових осіб, які проводять перевірку, в узгоджений із платником податків строк.

У новій редакції Порядку №344 у розділі ІІІ з'явилися норми щодо можливості податківців звертатися за документами до інших платників.

Для цього у разі необхідності отримання інформації надсилатимуться запити про надання документів (інформації) щодо контрольованої операції іншим платникам податків, зазначеним у підпункті «а» підпункту 39.5.2.13 ПКУ.

Нагадаємо, що до них належать сторони контрольованої операції, що перевіряється, або ті, які були залучені до ланцюга постачання товарів (робіт, послуг, інших об'єктів цивільних прав), що є предметом контрольованої операції, або з урахуванням інформації, отриманої від платника податків та/або від інших суб'єктів інформаційних відносин, володіють інформацією, необхідною для визначення відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки».

Співпраця з податковими органами іноземних держав

Якщо під час перевірки платники податків не надали документів та/або інформації, пов'язаної з предметом перевірки, або надали не в повному обсязі, або встановлено факти, що необхідні документи та/або інформація перебувають за межами України, посадові особи контролюючого органу, які проводять перевірку, ініціюють перед ДПС надіслання запиту(ів) компетентним органам іноземних держав з питань, що стосуються предмета перевірки.

Окремим пунктом 5 оновленого розділу ІІІ прописано, що у разі ненадання платниками податків, зазначеними у пп. «а» пп. 39.5.2.13 ПКУ, документів (інформації) на запит контролюючого органу, який проводить перевірку, та/або надання неповної інформації податківці, які проводять перевірку, мають право провести зустрічне звіряння таких платників. До речі, оновлена форма запиту ДПС на проведення зустрічного звіряння вже працює з 22 лютого.

Розділ IV щодо продовження/переривання строку проведення перевірки дотримання принципу «витягнутої руки» залишився незмінним. Але в ньому з'явився окремий пункт щодо визначення строку перевірки. Зокрема, строк проведення перевірки платника податків з питань дотримання принципу «витягнутої руки» обчислюється з дня прийняття рішення про її проведення до дня складення акта (довідки) про проведення такої перевірки.

У розділі V щодо проведення зустрічі з платником податків для обговорення методів визначення відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки» з'явилася норма щодо другого примірника протоколу таких зустрічей.

Зокрема, другий примірник протоколу проведення зустрічі вручається платникові податків або його уповноваженому представникові під підпис або надсилається платникові податків, з подальшим поновленням її проведення на невикористаний строк.

Новий четвертий розділ!

У Порядку з'явився новий розділ VI щодо інших заходів органу ДПС, який проводить перевірку з питань дотримання платником податків принципу «витягнутої руки». Зокрема:

1. Податківці, які проводять перевірку з питань дотримання платником податків принципу «витягнутої руки», у разі необхідності опитують посадових осіб та/або працівників платників податків, які є сторонами контрольованої операції. Платники податків зобов'язані забезпечити таким посадовим особам можливість провести опитування відповідних посадових осіб або працівників.

2. З метою визначення функцій, які виконуються сторонами операції, активів, що ними використовуються, умов розподілу між сторонами операції ризиків та вигід, відповідальності та інших умов операції податківці, які проводять перевірку, можуть відвідувати та проводити з дозволу платника податків огляд приміщень, об'єктів та споруд, де провадиться діяльність платника податків, пов'язана з проведенням контрольованої операції.

3. З метою організації відвідування та проведення з дозволу платника податків огляду приміщень, об'єктів та споруд, де провадиться діяльність платника податків, пов'язана зі здійсненням контрольованої операції, такому платникові або його уповноваженому представникові надсилається письмове повідомлення про таке відвідування та проведення огляду в порядку, визначеному статтею 42 глави I розділу II Кодексу, в якому зазначаються дата, час і місце відвідування та проведення огляду.

4. За результатами відвідування та проведення огляду складається протокол у двох примірниках. Другий примірник протоколу відвідування та проведення огляду вручається платникові податків або його уповноваженому представникові під підпис або надсилається платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 глави I розділу II Кодексу.

А от розділ VII щодо складення акта (довідки) про результати перевірки дотримання принципу «витягнутої руки» скорочено. З нього вилучено норми щодо порядку надання заперечень до акта, адже щодо них діє загальний порядок п. 86.7 ПКУ.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Наказ №16 — Наказ Мінфіну від 15.01.2021 р. №16 «Про внесення змін до Порядку проведення перевірки з питань дотримання платником податків принципу «витягнутої руки».
  • Порядок №344 — Порядок проведення перевірки з питань дотримання платником податків принципу «витягнутої руки», затверджений наказом Мінфіну від 10.03.2016 р. №344.

Ганна РУСАНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру