• Посилання скопійовано

Зміни в інших податках

З 1 січня 2017 року внесено зміни до акцизного податку та податку на майно: податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, транспортного податку та плати за землю. Крім того, скасовано збір з купівлі валюти та внесено зміни до збору за місця для паркування ТЗ.

Акцизний податок

З 2017 року законами №1791 та №1797 вносяться зміни до пп. 14.1.212 ПКУ.

У терміні «реалізація пального для цілей розділу VI цього Кодексу» уточнено, які операції не вважаються реалізацією пального. Отже, згідно з пп. 212.1.15 ПКУ особа, яка реалізує пальне, є платником акцизного податку. Але завдяки змінам до пп. 14.1.212 ПКУ не вважається реалізацією пального передача (відпуск, відвантаження) пального в споживчій тарі ємністю до 2 літрів (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками.

Як наслідок, продавці пального в тарі ємністю до 2 літрів не повинні реєструватися в СЕАРП. До продавців пального в споживчій тарі ємністю до 2 літрів штрафні санкції, передбачені п. 117.3 ПКУ, не застосовуються з дати виникнення зобов'язання щодо такої реєстрації. Також передбачено відсутність санкцій за порушення порядку реєстрації акцизних накладних та розрахунків коригування для таких осіб (внесено зміни до підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ).

Змінено у пп. 14.1.212 ПКУ термін «реалізація суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів». Тепер платниками роздрібного акцизного податку є тільки продавці пива, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну. Продавці пального з АЗС та/або АГЗС не є платниками роздрібного акцизу з 2017 р. (внесено зміни і до пп. 215.3.10 ПКУ, з якого вилучено ставку за літр пального, а також вилучено абз. 2 п. 217.3 ПКУ).

Крім цього, Законом №1791 передбачено, що КМУ до 31.03.2017 р. має розробити та внести на розгляд ВРУ проект закону щодо скасування акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, передбачивши для забезпечення збалансованості місцевих бюджетів відповідне збільшення ставок акцизного податку на тютюнові вироби в абсолютних значеннях.

Майже на всі види підакцизних товарів Законом №1791 збільшено ставки податку, в т. ч. на тютюнові вироби та алкогольні напої (хоча на пиво із солоду та вина виноградні натуральні ставки залишилися без змін).

Зверніть увагу!

На спиртові дистиляти і спиртні напої, одержані шляхом перегонки виноградного вина або вичавок винограду (коди згідно з УКТ ЗЕД 2208 20 12 00, 2208 20 62 00), застосовуються такі ставки акцизного податку:

— 105,8 гривні за 1 літр 100-відсоткового спирту — з 1 січня до 31 грудня 2017 року (включно);

— з 1 січня 2018 року застосовується ставка акцизного податку, визначена пп. 215.3.1 ПКУ.

Зміни щодо ставок набирають чинності з 01.01.2017 р. Проте ставки на алкогольні напої, які підлягають маркуванню марками акцизного податку, — з першого числа третього місяця з дня набрання чинності Законом №1791 (тобто з 01.03.2017 р.), відповідно до п. 1 розділу II.

Пункт 213.3 ПКУ, який визначає операції, що звільняються від оподаткування, доповнено пп. 213.3.13 ПКУ. Стосується він операцій неферментованої (непереробленої) тютюнової сировини тютюново-ферментаційними заводами.

У разі реалізації тютюнової сировини СГ, які не є виробниками тютюнових виробів та/або тютюново-ферментаційними заводами, накладається штраф у розмірі 200% вартості реалізованої тютюнової сировини. Реалізована сировина підлягає конфіскації та знищенню (доповнено п. 221.5 ПКУ). Тютюнова сировина — це листя рослини тютюну, яке пройшло обробку після збирання та призначене для промислової переробки1.

1 Підпункт 1.3.2.3 наказу ДМСУ від 11.12.2012 р. №225 «Про введення в дію Методичних рекомендацій».

Підприємствам, які провадять діяльність із виробництва та/або імпорту тютюнових виробів, тимчасово, до 31 грудня 2029 року включно, встановлено місячний обсяг (у кількісному виразі виключно у четвертому кварталі кожного року) продажу марок акцизного податку (підрозділ 5 розділу ХХ ПКУ доповнено пунктом 16).

Оновлений пп. 222.1.2 ПКУ уточнює порядок сплати акцизного податку на тютюнові вироби. Сплачується податок до бюджету протягом 5 р. д. після отримання марок акцизного податку з доплатою (у разі потреби) на день подання податкової декларації. I якщо податок не сплатити протягом установленого строку, в майбутньому марки не видаються до дня сплати боргу і застосовуються санкції відповідно до п. 126.2 ПКУ. Санкція становить 20% від грошового зобов'язання — це нова санкція, якої раніше не було.

Щодо маркування алкогольних напоїв зауважимо таке. Оновлений п. 226.9 ПКУ відносить до немаркованих:

— вироблені в Україні алкогольні напої з марками акцизного податку, на яких зазначення суми акцизного податку, сплаченого за одиницю маркованої продукції, не відповідає сумі, визначеній з урахуванням чинних на дату розливу продукції ставок акцизного податку, міцності продукції та місткості тари;

— алкогольні напої іноземного виробництва з марками акцизного податку, на яких зазначена сума акцизного податку, сплаченого за одиницю маркованої продукції, не відповідає сумі, визначеній з урахуванням міцності продукції, місткості тари та розміру ставок акцизного податку, чинних на момент виробництва марки.

Змінено порядок одержання марок акцизного податку імпортерами алкогольних напоїв і тютюнових виробів. Завдяки оновленому п. 226.14 ПКУ подається заявка-розрахунок не у трьох примірниках, а лише в одному за затвердженою формою.

Під час реалізації пального у платника податку виникає обов'язок скласти і зареєструвати акцизну накладну. У самій цій вимозі нічого не змінилося1, проте оновленим п. 231.1 ПКУ уточнюються випадки, коли слід скласти документ. Зокрема, на обсяги пального, використаного для власного споживання, реалізованого та/або використаного для виробництва непідакцизної продукції.

Зверніть увагу: виробник пального в споживчій тарі ємністю до двох літрів (включно) зобов'язаний скласти акцизну накладну на обсяги такого пального. Найімовірніше, йдеться про складання саме окремої накладної.

Акцизні накладні, які передбачають відвантаження пального на умовах, установлених ст. 229 ПКУ (йдеться про нафтопродукти, які використовуються як сировина для нафтохімічної промисловості)2, можуть бути виписані в межах ліміту квот, установлених КМУ для отримувачів такого пального. Наразі ліміту квот не затверджено.

1 Термін реєстрації залишився той самий — не пізніше 15 к. д., наступних за датою їх складання (п. 231.6 ПКУ).

2 Нагадаємо, відповідно до пп. 229.4.1 ПКУ нафтопродукти з визначеними кодами УКТ ЗЕД можуть бути реалізовані як сировина для виробництва у хімічній промисловості за нульовою ставкою акцизного податку.

Згідно з оновленим пп. «з» пп. 232.4.1 ПКУ, заявка на поповнення обсягу залишку пального в системі СЕАРП повинна містити суму акцизного податку за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, розрахованого за ставкою акцизного податку, передбаченою пп. 215.3.4 ПКУ, та обсягами пального, що містяться в таких заявках (крім заявок на поповнення обсягу залишку пального, що відвантажується на умовах, установлених ст. 229 ПКУ).

А от вимогу щодо обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками відкладено ще на рік. Відповідно до змін у п. 12 підрозділу 5 розділу ХХ ПКУ, вимога п. 230.1 ПКУ щодо обладнання такими лічильниками акцизних складів, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального, застосовується з 1 січня 2018 року.

Згідно з п. 223.2 ПКУ, платники податку, як і раніше, щомісяця не пізніше 20 числа наступного звітного періоду за місцем реєстрації подають декларацію з акцизного податку. Але цей оновлений пункт уточнює, що імпортери підакцизних товарів (у т. ч. пального), зазначених у пп. 215.3.4, 215.3.5, 215.3.5-1, 215.3.5-2, 215.3.6, 215.3.7, 215.3.8, звільняються від подання декларації.

Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки

Перелік об'єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, які не є об'єктом оподаткування, розширено — внесено зміни до пп. 266.2.2 ПКУ.

Нові винятки з об'єкта оподаткування податком на нерухомість:

— об'єкти нежитлової нерухомості дитячих санаторно-курортних закладів;

— нежитлова нерухомість баз олімпійської та паралімпійської підготовки. Перелік таких баз затверджується КМУ (наразі не затверджено);

— житлова нерухомість, яка належить багатодітним або прийомним сім'ям, у яких виховується п'ять та більше дітей.

Як і раніше, органи місцевого самоврядування встановлюють ставки та пільги з податку, що сплачується на відповідній території. З 2017 року органи місцевого самоврядування до 25 грудня року, що передує звітному, будуть подавати рішення щодо ставок та наданих пільг. У 2016 році рішення щодо ставок та пільг на місцях подавалось до 1 лютого поточного року.

Так само, як і досі, за кожний податковий рік база оподаткування житлової нерухомості для фізосіб зменшується на фіксовану кількість кв. м1. Проте з 2017 року, якщо площа нерухомості перевищує п'ятикратний розмір неоподатковуваної площі, встановленої пп. 266.4.1 ПКУ, пільги для фізосіб не застосовуються (раніше такі умови стосувалися тільки рішень органів самоврядування, тепер це доповнено окремим пп. 266.4.3 ПКУ).

Наприклад, якщо фізособа має дві квартири загальною площею 400 кв. м, то розраховувати на пільги, якщо такі встановлені органом самоврядування, стає неможливо (адже п'ятикратний розмір неоподатковуваної площі, встановленої пп. 266.4.1 ПКУ для квартири/квартир, — 300 кв. м).

Ставка податку за 1 кв. м бази оподаткування для об'єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, не може перевищувати 1,5% МЗП на 1 січня звітного року. Отже, у 2017 році ставка за 1 кв. м не повинна перевищувати 48 грн.

За загальною нормою пп. 12.3.4 ПКУ, рішення про встановлення місцевих податків офіційно оприлюднюється органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду. Але п. 4 розділу II Закону №1791 уточнює, що в 2017 році до прийнятих рішень органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів, які прийняті на виконання цього Закону, не застосовується вимога щодо оприлюднення за шість місяців до початку нового бюджетного періоду ставок, пільг. За п. 3 розділу II Закону №1791 з 1 січня 2017 року до прийняття органом місцевого самоврядування рішення про встановлення ставок місцевих податків і зборів на 2017 рік відповідно до цього Закону встановлені таким органом місцевого самоврядування ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, застосовуються з коефіцієнтом 0,5. Що й не дивно, адже коли приймалося рішення про встановлення ставок, то ради не враховували, що МЗП зросте вдвічі, тож, аби нівелювати це, прописали застосування коефіцієнта 0,5.

Підрозділ 10 розділу ХХ ПКУ доповнено новим п. 38, який стосується платників податків із місцем перебування (місцем проживання) на тимчасово окупованій території Донецької та Луганської областей2. Відповідно до п. 38.6, об'єкти житлової та нежитлової нерухомості, розташовані на території таких населених пунктів, не є об'єктом оподаткування податком на нерухоме майно у період з 14 квітня 2014 року до 31 грудня року, в якому завершено АТО. Якщо податок за період проведення АТО (розуміємо, що це з 14 квітня 2014 року) сплачено, суми вважаються надміру сплаченими грошовими зобов'язаннями та підлягають поверненню.

1 Для квартир — на 60 кв. м, для житлових будинків — на 120 кв. м, для різних типів об'єктів житлової нерухомості — на 180 кв. м (пп. 266.4.1 ПКУ).

2 Додатково див. постанову ВРУ від 17.03.2015 р. №254-VIII «Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями».

Транспортний податок

Транспортний податок, як і раніше, сплачується фізичними та юридичними особами, в тому числі нерезидентами, які є власниками легкових авто. У 2017 році, як і торік, слід контролювати вік автомобіля і середньоринкову вартість транспортного засобу. Легкові автомобілі:

— від дати випуску яких минуло не більше 5 років;

— вартість яких становить понад 375 розмірів МЗП, установленої законом на 1 січня (в 2017 році — це 3200 грн х 375 = 1200000 грн), — є об'єктом оподаткування (зміни внесено до пп. 267.2.1 ПКУ).

На офіційному веб-сайті Мінекономрозвитку України (http://www.me.gov.ua/Vehicles/CalculatePrice?lang=uk-UA) до 1 лютого звітного року повинна розміщуватись інформація щодо переліку таких легкових автомобілів. Таким чином, на сайті має розміщуватися вже готовий перелік авто, з яких слід сплачувати податок. Ставка податку залишилася незмінною — 25000 грн за кожен календарний рік (п. 267.4 ПКУ).

Зверніть увагу!

За пп. 267.6.10 ПКУ, власник легковика має право провести звіряння з податковою щодо нарахованої суми податку.

До 2017 року одним із підтвердних документів був документ, який міг вплинути на середньоринкову вартість легковика. Завдяки змінам із пп. 267.6.10 ПКУ таке уточнення вилучено. Очевидно, тепер остаточна вартість авто для сплати податку буде встановлюватися Мінекономрозвитку без стороннього впливу на коригування суми податку. Отже, будь-які докази, що середньоринкова вартість не збігається з оціночною фактичною вартістю окремого автомобіля, не впливатимуть на перерахунок зобов'язань.

Плата за землю

Статтю 281 ПКУ, яка встановлює пільги щодо сплати земельного податку для фізосіб, доповнено п. 281.4 ПКУ. За новою нормою фізособа, яка має у власності кілька земельних ділянок одного виду використання, за виконання певних умов, за заявою у довільній формі поданою до 1 травня поточного року, має право вибору земельної ділянки для застосування пільги. Так, пільга починає застосовуватися до обраної земельної ділянки з базового податкового (звітного) періоду, в якому подано таку заяву.

Стаття 282 ПКУ встановлює перелік суб'єктів — юросіб, які звільнені від сплати податку. Змінами уточнюється пп. 282.1.4 ПКУ. Тепер заклади науки (крім національних та державних дендрологічних парків) звільнені від сплати податку.

З 2017 року до ПКУ додано пп. 282.1.5 та 282.1.6, чим розширено категорію пільговиків. Зокрема, до них належать дитячі санаторно-курортні та оздоровчі заклади України та дитячо-юнацькі спортивні школи, а також центри олімпійської підготовки, школи вищої спортивної майстерності, які перебувають на балансі неприбуткових підприємств, що внесені контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій. У разі вилучення з Реєстру підприємство стає платником податку починаючи з місяця, наступного за місяцем, в якому відбулося вилучення з Реєстру.

Оновлений п. 286.5 ПКУ уточнює, хто і як сплачує податок у разі переходу права власності на земельну ділянку протягом року. Якщо такий перехід відбувається після 1 липня поточного року, то контролюючий орган надсилає (вручає) попередньому власнику нове ППР. Попереднє ППР вважається скасованим (відкликаним).

Ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, як і раніше, встановлюються органами місцевого самоврядування (п. 284.1 ПКУ). I за загальним правилом пп. 4.1.9 та пп. 12.3.4 ПКУ зміни до податків та зборів не можуть вноситися пізніше ніж за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому діятимуть нові правила та ставки. Рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду.

Проте п. 3 розділу II Закону №1797 передбачено, що у 2017 році в частині плати за землю ці вимоги не застосовуються. Отже, щойно відповідний орган встановить нові ставки та пільги, вони почнуть діяти. Сподіваємося, рішення буде прийнято до 20 лютого поточного року і юрособи зможуть обчислити податок та подати декларацію з урахуванням уже нових ставок і пільг.

Підрозділ 6 розділу ХХ ПКУ1, який визначає особливості справляння плати за землю, Закон №1791 доповнив пунктом 8, який встановлює індекс споживчих цін за 2016 рік, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель.

1 До 1 січня 2025 року звільняються від сплати земельного податку суб'єкти літакобудування — зміни внесено Законом України від 20.12.2016 р. №1795-VIII «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо підтримки літакобудівної галузі».

Також оновлено норму п. 5 підрозділу 8, що стосується платників ЄП 4-ї групи (встановлено величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільгоспугідь).

Підрозділ 10 розділу ХХ ПКУ доповнено новим п. 38, який стосується платників податків з місцем перебування (місцем проживання) на тимчасово окупованій території Донецької та Луганської областей. Згідно з п. 38.7 цього підрозділу ПКУ, у період з 14 квітня 2014 року до 31 грудня року, в якому завершено АТО, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за земельні ділянки, які розташовані на тимчасово окупованій території.

Якщо податок за період проведення АТО (розуміємо, що це з 14 квітня 2014 року) сплачено, суми вважаються надміру сплаченими грошовими зобов'язаннями та підлягають поверненню.

Аналогічне звільнення від сплати податку стосується платників ЄП четвертої групи, відповідно до п. 38.8 ПКУ.

Орендна плата за землю також зазнала змін. Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою КМУ, п. 288.1 доповнено новим абзацом. Нагадаємо: типовий договір оренди землі затверджено постановою КМУ від 03.03.2004 р. №220.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу з 2017 року не може бути меншою від розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території (нова редакція пп. 288.5.1 ПКУ).

Річна сума оренди для баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки, перелік яких затверджується КМУ (наразі такого переліку немає), не може перевищувати 0,1% нормативної грошової оцінки (новий пп. 288.5.5 ПКУ).

У новій редакції викладено п. 289.2 ПКУ, що стосується індексації нормативної грошової оцінки земель. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115%, такий індекс застосовується зі значенням 115.

Збір за місця для паркування транспортних засобів

Об'єкти, база та платники збору за місця для паркування транспортних засобів не змінилися. Ставки збору встановлюють органи місцевого самоврядування. Але з 2017 року ставка збору за кожен день провадження діяльності за 1 кв. м площі земельної ділянки становить до 0,075% МЗП, установленої законом на 1 січня податкового року (зміни внесено до пп. 268-1.3.1 ПКУ).

Як і з податком на нерухоме майно, за п. 3 розділу II Закону №1791 з 1 січня 2017 року до прийняття органом місцевого самоврядування рішення про встановлення ставок місцевих податків і зборів на 2017 рік, відповідно до цього Закону, вже встановлені таким органом місцевого самоврядування ставки збору за місця для паркування ТЗ застосовуються з коефіцієнтом 0,5.

Збір з купівлі валюти

До 1 січня 2017 року фізособи, які здійснювали операції з купівлі іноземної валюти в готівковій формі (крім фізосіб, що придбавали валюту для погашення кредитів), сплачували 2% збору до Пенсійного фонду (для юросіб цей збір скасували ще у 2015 році).

Починаючи з 2017 року фізособам не треба сплачувати цей збір (цю норму Законом №1791 вилучено із Закону №400).

Нормативна база

  • Закон №1791 — Закон України від 20.12.2016 р. №1791-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році».
  • Закон №1797 — Закон України від 21.12.2016 р. №1797-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні».
  • Закон №400 — Закон України від 26.06.97 р. №400/97-ВР «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування».

Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру