• Посилання скопійовано

Спонсорство

Спонсорство — це «благородна» реклама самого себе. Від такої справи вигоду отримують обидві сторони. Спонсор заявляє про себе, а отримувач допомоги має можливість провести запланований захід. Проаналізуємо, які нюанси слід врахувати кожній зі сторін.

Спонсорство та реклама — у чім різниця?

Iз практики юриспруденції спонсорство — це добровільна безприбуткова участь фізичних та юридичних осіб у матеріальній підтримці благодійної діяльності або у прямому чи опосередкованому фінансуванні програм з метою реклами свого імені, фірмового найменування або своєї торгової марки. Отже, метою спонсорства є популяризація самого себе. Як бачимо, є натяк на рекламу. Але чи є спонсорство насправді рекламою?

Відповідно до ст. 1 Закону про рекламу, «спонсорство — добровільна матеріальна, фінансова, організаційна та інша підтримка фізичними та юридичними особами будь-якої діяльності з метою популяризації виключно свого імені, найменування, свого знака для товарів і послуг».

У законі термін «реклама» вживається в такому значенні: «Реклама — інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару».

Отже, рекламою є інформація про особу або товари, а спонсорством вважається підтримка певного заходу, що має рекламний характер. Спонсор може розраховувати тільки на згадку свого імені, знака для товарів і послуг, за винятком будь-якого посилання на сам товар або послугу чи контактні дані. На відміну від реклами, де наводиться ця інформація.

Суть спонсорства — це матеріальна й організаційна підтримка певних заходів в обмін на згадку свого імені, і така згадка не вважається рекламою. Наприклад, якщо на телебаченні або в радіопрограмі буде оприлюднено ім'я спонсора, об'єкти права інтелектуальної власності, що йому належать, це не вважається рекламою (ч. 6 ст. 13 Закону про рекламу).

Враховуючи низку обмежень (про що далі), спонсорство не є класичною рекламою. Це лише захід із рекламним характером, що його фінансує або організовує, підтримує окрема особа.

Якщо спонсор бажає подати більше інформації про себе — додає контакті дані, слоган, здійснює безоплатне розповсюдження зразків товарів, — це вже звичайна реклама. А якщо так, то отримані кошти у вигляді матеріальної підтримки для отримувача спонсорської допомоги можуть трактуватись як надання рекламних послуг, із відповідним оподаткуванням. Тому важливо дотримуватись обмежень щодо спонсорства.

Обмеження

Закон висуває низку обмежень щодо спонсорства. Загальні вимоги до спонсорства викладено у ст. 5 Закону про рекламу.

Основне під час спонсорства — жодної реклами товарів чи послуг. Iнформація про спонсора наводиться виключно у вигляді найменування або знака для товарів і послуг. Наприклад, на рекламному банері зазначається тільки торговий знак або назва спонсора без жодного посилання на слоган, товари, послуги.

Не можуть бути спонсорами особи:

— що виробляють чи розповсюджують товари, реклама яких заборонена законом (наприклад, зброю)1;

1 Загальні вимоги до реклами викладено у ст. 8 Закону про рекламу, зокрема заборонено рекламувати осіб, які виробляють чи ввозять на митну територію України товари, заборонені законом.

— що виробляють чи розповсюджують товари, виробництво та/або обіг яких заборонено законом.

Є низка вимог, як має подаватися інформація про спонсора.

ЗМI

Згадка про спонсора здійснюється за допомогою титрів чи дикторського тексту на початку та/або наприкінці програми. Спонсор не впливає на зміст програми або матеріалів друкованого видання, які він спонсорує. Спонсорство програм і передач новин забороняється.

За загальним правилом, програма, передача, підготовлена за підтримки спонсора, повинна бути означена за допомогою титрів чи дикторського тексту (на початку та/або наприкінці програми, передачі). Але якщо спонсором телепередачі виступає виробник алкогольних напоїв, забороняється наводити будь-яку інформацію у вигляді дикторського тексту та/або звукового супроводу про спонсора (ч. 1 ст. 5 Закону про рекламу).

Особи, які здійснюють виробництво та/або продаж лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, можуть виступати спонсорами шляхом наведення виключно інформації про ім'я або найменування, знак для товарів і послуг, за винятком будь-якого посилання на лікарські засоби, що вживаються та розповсюджуються лише за приписом (рецептом) лікаря, та медичну техніку, методи профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, застосування яких потребує спеціальних знань та підготовки (ч. 13 ст. 21 Закону про рекламу).

Iнші заходи

Спонсорування теле-, радіопередач, театрально-концертних, спортивних та інших заходів виробникам алкоголю дозволяється, а от виробникам тютюнових виробів бути спонсором таких заходів заборонено (ч. 4 ст. 22 Закону про рекламу).

Спонсорування заходів, призначених переважно для осіб віком до 18 років, із використанням знаків для товарів і послуг, інших об'єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби та алкогольні напої, заборонено (ч. 6 ст. 22 Закону про рекламу).

Відповідальність

Якщо спонсорство має рекламний характер, слід враховувати не лише обмеження, а й звернути увагу на відповідальність. Згідно зі ст. 27 Закону про рекламу, особи, винні у порушенні законодавства про рекламу, несуть дисциплінарну, цивільно-правову, адміністративну та кримінальну відповідальність. Але на сьогодні відповідальності у сфері реклами немає ані в кримінальному, ані в адміністративному кодексі.

Контроль за дотриманням законодавства про рекламу здійснюють органи, перелік яких наводиться у ст. 26 Закону про рекламу. У поле зору контролю потрапляє розповсюдження спонсорської інформації та дотримання встановлених законом вимог щодо змісту. У цьому випадку контролерами виступає Державна інспекція України з питань захисту прав споживачів. Держспоживінспекція може звертатися до суду з позовами про заборону певної реклами та її публічне спростування. Якщо буде встановлено, що інформація спонсора є рекламою (тобто наведено не лише інформацію про найменування спонсора та/або знак для товарів і послуг), то розмір штрафу визначається п'ятикратним розміром від вартості розповсюдженої реклами. У разі порушення вимог ст. 5 Закону про рекламу щодо спонсорів — виробників алкогольних напоїв та тютюнових виробів застосовуються штрафи згідно з п. 4 Порядку №693. Штрафи накладаються Держспоживінспекцією у розмірах, установлених п. 2 Порядку №693. У разі неможливості встановлення вартості реклами, розповсюдженої з порушенням вимог законодавства про рекламу, на рекламодавців та розповсюджувачів реклами накладається штраф у розмірі до 300 н. м. д. г. (до 5100 грн). Отже, дотримуватися обмежень щодо спонсорства важливо для обох сторін.

Підсумуймо: межа між рекламою і підтримкою певного заходу в обмін на згадування ім'я спонсора у спонсорстві — доволі тонка. I якщо отримувач допомоги до інформації про найменування спонсора або торгової марки додає іншу інформацію, то це звичайні рекламні послуги.

Спонсорство та благодійна діяльність

У чинному на сьогодні Законі про благодійництво визначення терміна «спонсорство» немає. Благодійною діяльністю вважається добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених цим законом цілей.

Благодійником (враховуючи визначення п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону про благодійництво) може бути юридична особа приватного права, яка не є благодійною організацією і добровільно провадить один чи декілька видів благодійної діяльності. У такому разі спонсорство здійснюється у вигляді благодійної програми — це комплекс благодійних заходів у сферах, визначених Законом про благодійництво. Сфери благодійної діяльності чітко встановлені у ч. 2 ст. 3 згаданого закону. Наприклад, особа-спонсор може бути меценатом у сферах освіти, культури та мистецтва, охорони культурної спадщини, науки і наукових досліджень. У цьому разі добровільна підтримка благодійного заходу для спонсора набуває ознак благодійності. Вітчизняному спонсору — благодійнику, який є платником ПДВ, слід звернути увагу на пп. 197.1.15 ПКУ (про що далі).

Але пам'ятайте: спонсор може розраховувати тільки на згадку свого імені або торгової марки, не більше.

Документальне оформлення

1. Спонсорство в обмін на популяризацію виключно імені/найменування спонсора ТМ товарів і послуг спонсора

У цивільному законодавстві немає порядку укладання спонсорського договору. Але згідно з ч. 1 ст. 6 ЦКУ сторони мають право укласти договір, який не передбачений актами цивільного законодавства, але відповідає загальним засадам цивільного законодавства. Як наслідок, при укладанні договору, крім предмета договору (наприклад, «спонсорська допомога в обмін на популяризацію найменування замовника та його товарного знака»), слід передбачити всі умови та порядок надання спонсорської допомоги, строк дії договору та статус сторін (адже це впливає на податковий облік, про що — далі).

Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Отже, таку операцію треба документально оформити. Визначеного переліку документів немає. Зі свого боку ми рекомендуємо, крім договору, мати такі документи:

— лист-клопотання одержувача про надання спонсорської допомоги з переліком конкретних товарів або суми грошової допомоги;

— копію рішення контролюючого органу про внесення організації-одержувача до Реєстру неприбуткових організацій (якщо стороною одержувача є неприбуткова організація);

— накладну на відпуск товару (якщо підтримка здійснюється активами особи-спонсора);

— платіжні доручення з банку (якщо підтримка здійснюється коштами особи-спонсора).

2. Спонсорство як рекламні послуги

Якщо оформлено спонсорський договір, то отримувач допомоги не надає рекламних послуг: адже спонсорство, як було зазначено вище, не є рекламою. Отже, в інтересах обох сторін — дотримуватись обмежень щодо спонсорства і забезпечити документальне підтвердження для уникнення визнання таких послуг рекламними.

Якщо ж усе-таки буде доведено, що операція не є спонсорством, а визнається рекламою, доведеться враховувати особливості оподаткування рекламних послуг.

Особливості оподаткування рекламних послуг:

— щодо податку на прибуток — слід коригувати фінрезультат, якщо кошти чи товар безоплатно передавалися неприбутковим організаціям (пп. 140.5.9 ПКУ);

— щодо податку на репатріацію — слід утримувати податок за ставкою 20% суми виплат нерезидентам за виробництво та/або розповсюдження реклами за власний кошт (пп. 141.4.6 ПКУ);

— щодо ПДВ — рекламні послуги підлягають оподаткуванню за ставкою 20%, звичайно ж, якщо місцем постачання рекламних послуг вважатиметься територія України*;

— щодо єдиного податку — особливості будуть у «спрощенця» 2-ї групи — отримувача спонсорської допомоги, адже він не може надавати послуг (у т. ч. рекламних) юрособам на загальній системі оподаткування (пп. 2 п. 291.4 ПКУ).

* Місцем постачання рекламних послуг вважається місце, в якому отримувач послуг зареєстрований як СГ (пп. «б» п. 186.3 ПКУ).

3. Спонсорство у вигляді безповоротної фіндопомоги/безоплатно переданих товарів без вимоги про популяризацію

Це можливий варіант оформлення таких договірних відносин. Якщо не брати до уваги спонсорство як таке, то отримати кошти/майно можна й за цим договором.

Сторонами за договором дарування (або пожертви1) є дарувальник та обдаровуваний відповідно до ст. 717 та 729 ЦКУ. За договором дарувальник передає або зобов'язується передати в майбутньому обдаровуваному безоплатно майно (дарунок) у власність.

1 Особливістю договору пожертви є те, що пожертвувач має право здійснювати контроль за використанням пожертви відповідно до мети, встановленої договором.

Облік спонсорської допомоги в обмін на згадку імені

Для аналізу відображення операції в обліку слід узяти до уваги два моменти:

1) чим надається підтримка: коштами чи товаром;

2) статус отримувача.

Спонсорство коштами. Якщо спонсор здійснює підтримку коштами, у світлі податкового законодавства це фінансова допомога, надана на безповоротній основі. Відповідно до пп. 14.1.257 ПКУ, безповоротна фінансова допомога — це в т. ч. сума коштів, передана платнику податків за договорами дарування, іншими подібними договорами або без укладення таких договорів.

У спонсора

У бухобліку спонсора надання такої допомоги відобразиться у складі витрат у періоді перерахування коштів. Адже відбувається зменшення активів, витрати можуть бути достовірно оцінені (п. 5,6,7 П(С)БО 16). За своєю суттю, спонсорська допомога буде іншими витратами діяльності і відобразиться на субрахунку 977 (у разі неодноразової підтримки не буде помилкою, якщо в обліку використати субрахунок 949).

Податок на прибуток. Норми р. III ПКУ не передбачають коригування фінрезультату на понесені витрати у вигляді спонсорської допомоги, за винятком якщо отримувачем допомоги є неприбуткова організація або платник ЄП (новий пп. 140.5.10 ПКУ з 2017 року).

Якщо кошти надаються неприбутковим організаціям, можуть виникати різниці, які збільшують фінрезультат у податковому обліку за пп. 140.5.9 ПКУ. Фінрезультат збільшується на суму коштів у розмірі, що перевищує 4% оподатковуваного прибутку попереднього звітного року, різниця відображається у рядку 3.1.9 додатка РI декларації з прибутку.

Єдиний податок. Якщо спонсором є платник ЄП, на облік «спрощенця», на суму єдиного податку це не впливає (незалежно від того, надається підтримка коштами чи ТМЦ).

ПДВ. В обліку ПДВ надання спонсорської допомоги коштами не викликає жодних наслідків, адже це не є постачанням ані товарів, ані послуг.

В отримувача спонсорської допомоги

У бухобліку отримувача допомога відобразиться у складі доходу, адже збільшуються активи і дохід може бути достовірно оцінений (п. 5 П(С)БО 15). Але щодо дати зауважимо таке.

Автор схиляється до того, що отримані кошти є цільовим фінансуванням, якщо у спонсорському договорі зазначається, що отримані кошти необхідні для фінансування конкретного заходу, який підтримує спонсор. Враховуючи таку класифікацію, отримані спонсорські кошти слід відобразити на субрахунку 484 «Iнші кошти цільового фінансування і цільових надходжень».

За кредитом рахунку 48 відображають кошти цільового призначення для фінансування певних заходів, за дебетом — використані суми за певними напрямами, з визнанням їх доходом. Отримане цільове фінансування згідно з п. 17 П(С)БО 15 визнають доходом протягом тих періодів, у яких були визнані витрати, пов'язані з виконанням умов цільового фінансування. Відображають дохід на субрахунку 718 «Дохід від безоплатно одержаних оборотних активів».

Податок на прибуток. Якщо допомогу отримує платник податку на прибуток, то спонсорська підтримка відобразиться в бухобліку і через фінрезультат стане об'єктом оподаткування.

Якщо допомогу отримує неприбуткова організація, то згідно з п. 133.4 ПКУ такі особи не є платниками податку на прибуток. Згідно з пп. 133.4.2 ПКУ, доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами. У цьому разі отримана допомога не оподатковується.

Але якщо отримані кошти будуть використані за іншим напрямом, ніж визначено в установчих документах як основна діяльність такої неприбуткової організації, то згідно з пп. 133.4.3 ПКУ сума нецільового використання підлягає оподаткуванню за ставкою 18%. У разі такого порушення неприбуткова організація втрачає свій статус і стає квартальним платником податку на прибуток.

Єдиний податок. Якщо спонсорську допомогу отримує коштами платник ЄП, то він на всю суму визнає дохід, який оподатковується єдиним податком. Датою отримання доходу згідно з п. 292.6 ПКУ є дата надходження коштів.

Приклад 1 Підприємство «Успіх» прийняло рішення надати спонсорську підтримку в проведенні гри футбольного клубу. Сума спонсорської допомоги на підставі укладеного договору та листа-прохання становить 30000 грн. Футбольний клуб сплачує податок на прибуток на загальних підставах. На рекламному банері під час проведення матчу зазначається тільки торговий знак спонсора.

Відображення в обліку сторін див. у таблиці 1.

Таблиця 1

Відображення надання спонсорської допомоги коштами (до прикладу 1)


з/п
Зміст господарської операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Коригування фінрезультату до оподаткування
Д-т
К-т
Збільшення
Зменшення
Спонсор
1.
Перераховано кошти футбольному клубу
977
311
30000,00
Отримувач
1.
Отримано кошти від спонсора
311
484
30000,00
2.
Використано частину допомоги
949
311
20000,00
3.
На використану частину допомоги визнано дохід
484
718
20000,00

Спонсорство активами. У розумінні податкового законодавства надання спонсорської допомоги ТМЦ відповідно до пп. 14.1.13 ПКУ є операцією з безоплатної передачі товарів.

У спонсора

У бухобліку спонсора вартість переданих ТМЦ відобразиться на субрахунку 977 (у разі неодноразової підтримки не буде помилкою, якщо в обліку використовувати субрахунок 949). Датою витрат є звітний період, у якому вони були здійснені, — дата накладної на відпуск ТМЦ (п. 7 П(С)БО 16). Дохід у бухобліку на вартість переданих ТМЦ у вигляді допомоги не визнається, адже критеріїв визнання доходу немає згідно з п. 5 П(С)БО 15.

Якщо спонсор придбаває ТМЦ спеціально для передачі у вигляді матеріальної підтримки, то рекомендуємо придбані активи обліковувати на субрахунку 209 «Iнші матеріали», адже навряд чи такі запаси є товаром для особи-спонсора.

Податок на прибуток. Норми р. III ПКУ й у разі надання спонсорства ТМЦ не передбачають коригування фінрезультату. Але, як було зазначено вище, слід звернути увагу на статус отримувача допомоги. Якщо ТМЦ передаються неприбутковим організаціям, враховуються норми пп. 140.5.9 ПКУ.

ПДВ. Оскільки надання допомоги у вигляді ТМЦ є безоплатною передачею, то за пп. 14.1.191 ПКУ це є постачанням товарів. Об'єктом оподаткування ПДВ є операції з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України. База для ПДВ визначається за нормами п. 188.1 ПКУ за договірною вартістю. Але за нормою абз. 2 п. 188.1 ПКУ база не може бути нижчою від ціни придбання товарів або нижчою від звичайних цін, якщо постачаються власно виготовлені товари. Тож у разі надання спонсорської допомоги товарами у спонсора виникає обов'язок нарахувати ПЗ з ПДВ.

Спонсор складає дві ПН: одну — на нульову вартість, а другу — з типом причини 15 (або 17 у разі самостійно виготовлених товарів). У ПН із типом причини 15 у рядках, відведених для даних покупця, платник ПДВ зазначає власні дані. Ця ПН отримувачу допомоги не надається. При цьому графу 2 такої ПН слід заповнити відповідно до вимог п. 16 Порядку №1307: зазначається «перевищення ціни придбання над фактичною ціною постачання товарів/послуг, указаних в податковій накладній №_______».

Якщо спонсор надає допомогу товарами, що їх він спеціально придбавав для такої операції з ПДВ, то за п. 198.1 ПКУ суми податку визнаються у складі ПК. Далі слід з'ясувати, чи є спонсорство господарською діяльністю. Адже за п. 198.5 ПКУ, якщо такі товари призначені для операцій, що не є господарською діяльністю платника ПДВ, треба нарахувати «технічні» ПЗ.

На початку статті ми зауважили, що спонсорство не є класичною рекламою — це лише захід рекламного характеру. Але у межах спонсорства особа-спонсор заявляє про себе, відповідно, заявляє про свою господарську діяльність і в майбутньому очікує отримати від цього користь, адже найменування компанії чи відображення ТМ товарів/послуг, що їх така компанія-спонсор реалізує/надає, мають запам'ятатися потенційним клієнтам після постійного нагадування про спонсора заходу. Звичайно, така операція не є рекламою, проте погодьтеся — презентація самого себе спрямована на отримання доходу в майбутньому. Тому вважаємо, що зв'язок із господарською діяльністю згідно з пп. 14.1.36 ПКУ все ж таки простежується. Хоча не виключаємо, що на практиці податківці можуть дотримуватися протилежної позиції.

Зверніть увагу!

Недавно фахівці ДФС надали досить лояльні роз'яснення (лист ДФСУ від 11.08.2016 р. №17515/6/99-99-15-03-02-15, див. «ДК» №38/2016), що при безоплатному постачанні товарів у межах господарської діяльності ПЗ нараховуються відповідно до п. 185.1 ПКУ, база оподаткування ПДВ визначається згідно з п. 188.1 ПКУ. Але «технічні» ПЗ відповідно до п. 198.5 ПКУ не нараховуються. Тому сміливим платникам ПДВ важливо подбати про наявність контраргументів щодо зв'язку з госпдіяльністю, а обережним рекомендуємо отримати податкову консультацію щодо можливості ненарахування ПЗ з ПДВ за п. 198.5 ПКУ.

Вище ми зауважили, що вітчизняному спонсору — благодійнику, який є платником ПДВ, слід звернути увагу на пп. 197.1.15 ПКУ. Постачання товарів/послуг благодійним організаціям, у т. ч. безоплатна передача, при дотриманні порядку та умов постачання, зазначених у цьому підпункті, звільняється від ПДВ. На постачання таких товарів поширюється спеціальне маркування. Маркування провадиться благодійником шляхом нанесення напису «Благодійна допомога. Продаж заборонено» на етикетку, ярлик або безпосередньо на зовнішню або внутрішню упаковку товару. Під час маркування товарів благодійної допомоги може використовуватися символіка благодійника. Власне така символіка і свідчитиме про спонсорство. Контроль за виконанням правил маркування здійснюють місцеві органи виконавчої влади та контролюючі органи.

Якщо платник ПДВ — спонсор придбавав товари з ПДВ, суми податку були включені до складу ПК за п. 198.1 ПКУ. Але тепер товари використовуються у звільнених від ПДВ операціях, тож виникає обов'язок нарахувати «технічні» ПЗ на підставі п. 198.5 ПКУ.

У цьому разі платник ПДВ — спонсор складає дві ПН:

— одну з поміткою «Без ПДВ» на нульову вартість (у графі 8 зазначається код ставки — 903, у графі 9 код пільги — 140604241);

— другу з типом причини 09 за нормами п. 198.5 ПКУ. У такій зведеній ПН у графі «Отримувач (покупець)» платник податку зазначає власне найменування (П. I. Б.), у рядку «Iндивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» — умовний IПН «600000000000»2. У графі 2 — дату складання та порядкові номери ПН, складених на такого платника податку при постачанні йому товарів/послуг, за якими він визначає ПЗ відповідно до п. 198.5 ПКУ.

1 Довідник №80/2 інших податкових пільг станом на 01.10.2016 р., доведений листом ДФСУ від 01.10.2016 р. №80/2.

2 Якщо складається не зведена, а звичайна ПН, у рядку «Iндивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляється умовний IПН «400000000000», а в рядку «Отримувач (покупець)» платник податку зазначає власне найменування (П. I. Б.) (п. 12 Порядку №1307).

У разі недотримання умов щодо маркування товарів такі операції оподатковуються на загальних підставах (додатково див. лист ДФСУ від 20.07.2016 р. №7612/Б/99-99-15-03-02-14).

В отримувача допомоги

Щодо обліку в отримувача спонсорської допомоги, то вважаємо, що він подібний до обліку отримання спонсорської допомоги коштами, що розглянуто у попередньому розділі статті. Адже у цьому разі ТМЦ надаються для конкретно визначеної мети.

Податок на прибуток. Тут податкових різниць не буде.

Єдиний податок. Спонсорська допомога, отримана платником ЄП товарами, буде включатися до доходу «спрощенця» за п. 292.3 ПКУ. Датою отримання доходу, згідно з п. 292.6 ПКУ є дата підписання накладної на відпуск ТМЦ або акта приймання-передачі безоплатно отриманих товарів. Визначається сума доходу за звичайними цінами (додатково див. ЗIР, підкатегорія 108.01.02). Згідно з пп. 14.1.71 ПКУ, звичайна ціна повинна відповідати рівню ринкових цін. З огляду на норму пп. 14.1.219 ПКУ, це ціни, які склалися на ринку ідентичних товарів у порівнянних економічних умовах.

Приклад 2 Підприємство «Успіх» прийняло рішення надати спонсорську підтримку в проведенні гри футбольного клубу. Згідно зі спонсорським договором передаються спортивна форма та м'ячі. Підприємство «Успіх» для виконання умов договору придбало:

— 22 комплекти спортивної форми на загальну суму 22000 грн (у т. ч. ПДВ);

— 5 м'ячів на загальну суму 8000 грн (без ПДВ).

На рекламному банері під час проведення матчу зазначається тільки торговий знак спонсора. Футбольний клуб сплачує податок на прибуток на загальних підставах. Відображення в обліку сторін див. у таблиці 2.

Таблиця 2

Відображення надання спонсорської допомоги у вигляді ТМЦ (до прикладу 2)


з/п
Зміст господарської операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Коригування фінрезультату до оподаткування
Д-т
К-т
Збільшення
Зменшення
Спонсор
1.
Придбано спортивну форму
(22 комплекти по 1000 грн)
209
641
631
631
18333,33
3666,66
2.
Придбано м'ячі
(5 шт. по 1600 грн)
209
631
8000,00
3.
Передано за накладною спонсорську допомогу
977
977
209
209
18333,33
8000,00
4.
Нараховано ПЗ з ПДВ за п. 185.1
з урахуванням абз. 2 п. 188.1 ПКУ:
(18333,33 + 8000,00) х 20%
949
641
5266,67
Отримувач
1.
Отримано спонсорську допомогу від спонсора:
22 комплекти спортивної форми;
5 м'ячів
209
209
48
48
18333,33
8000,00
2.
Списано спортивну форму та м'ячі
949
949
209
209
9166,66
4800,00
3.
Використано частину допомоги:
11 комплектів спортивної форми;
3 м'ячі
48
48
718
718
9166,66
4800,00

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. №435-IV.
  • Закон про благодійництво — Закон України від 05.07.2012 р. №5073-VI «Про благодійництво та благодійні організації».
  • Закон про рекламу — Закон України від 03.07.96 р. №270/96 «Про рекламу».
  • Порядок №693 — Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу, затверджений постановою КМУ від 26.05.2004 р. №693.
  • Порядок №1307 — Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.2015 р. №1307.
  • П(С)БО 15 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 15 «Дохід», затверджене наказом Мінфіну від 29.11.99 р. №290.
  • П(С)БО 16 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене наказом Мінфіну від 31.12.99 р. №318.

Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру