Коротко нагадаємо, про що йдеться.
Довідка, яка містить інформацію про відсутність боргу перед бюджетом зі сплати податків, може бути двох видів.
* Постанова Верховного Суду від 24.01.2024 у справі №2040/5526/18.
Найчастіше, коли йдеться про таку довідку, звісно, згадується та, яку оформлюють працюючі (діючі) суб’єкти господарювання. Це Довідка про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи. Її складають за формою, затвердженою додатком 2 до Порядку №733.
Отримання довідки про відсутність податкового боргу
Для отримання довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, платник подає заяву за формою згідно з додатком 2 до Порядку №733.
Заява подається платником (на його вибір):
у паперовій формі — до ДПІ за основним місцем обліку такого платника або до відповідного контролюючого органу, уповноваженого здійснювати заходи з погашення податкового боргу. Якщо заяву подано до ДПІ, її передають до відповідного контролюючого органу, уповноваженого здійснювати заходи з погашення податкового боргу;
в електронній формі — на адресу уповноваженого органу через приватну частину електронного кабінету платника податків.
Заяву складають з обов’язковим посиланням на відповідний нормативно-правовий акт, яким передбачено необхідність підтвердження відсутності заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, та зазначенням найменування суб’єкта, до якого платник подасть довідку.
Проте спершу поговоримо про іншу довідку, яку складають у разі ліквідації суб’єкта господарювання і надають йому на підтвердження відсутності у нього боргу перед бюджетом.
Як роз’яснюють податківці , вони, у разі ліквідації суб’єкта господарювання, передають держреєстратору Відомості про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів за формою №30-ОПП (додаток 15 до Порядку №1588).
Консультують податківці
<...> Платнику податків (комісії з припинення (ліквідаційній комісії, ліквідатору) або відповідальній особі платника) за його зверненням видаються відомості за ф. № 30-ОПП разом із додатками у разі наявності заборгованості зі сплати податків і зборів.
Якщо контролюючим органом до ЄДР передано відомості про наявність заборгованості зі сплати податків і зборів, то після погашення заборгованості контролюючий орган передає до ЄДР відомості про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів (п. 11.10 розд. ХІ Порядку №1588).
Такий механізм електронної взаємодії відомостями про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів між контролюючими органами та ЄДР запроваджений з 2016 року... та спрямований на спрощення процедури припинення юридичних осіб шляхом виключення положень щодо необхідності отримання платником податків у контролюючих органах довідки про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів та подання такої довідки державному реєстратору для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи. <...>
У разі втрати відомостей за формою №30-ОПП або довідки за формою №12-ОПП платник податків має право звернутися до відповідного контролюючого органу із заявою в довільній формі для отримання нових оригіналів документів у такому самому порядку, як і попередні.
Отже, за приписами п. 11.13 Порядку №1588 у разі прийняття рішення про припинення юрособи внаслідок злиття, приєднання, поділу, перетворення до завершення строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог (у разі наявності грошових зобов’язань та/або заборгованості зі сплати податків і зборів), а також у день отримання запиту від суб’єкта державної реєстрації контролюючий орган передає до Єдиного державного реєстру, в разі відсутності грошових зобов’язань та/або податкового боргу, — відомості про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів за формою №30-ОПП.
Відомості про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів за формою №30-ОПП є єдиним документом, що підтверджує відсутність (наявність) заборгованості з податків, зборів у випадках припинення юросіб, визначених Законом (п. 11.15 Порядку №1588).
У коментованій нами справі довідку за формою №30-ОПП оформили. Але при цьому виникло спірне питання: чи впливає на відомості, в ній зазначені, наявність судового рішення про скасування податкових повідомлень-рішень?
Звернення до ВС не змінює факту скасованих ППР
ТОВ намагалося оформити довідку за формою №30-ОПП, проте раптом дізналося, що воно як у платник податків має неузгоджені грошові зобов’язання на чималеньку суму. Податковий орган був переконаний, що у Товариства є неузгоджені грошові зобов’язання, у т. ч. щодо яких проводиться адміністративне або судове оскарження, та пеня загалом у розмірі 1 336 345,20 грн. Тож податковий орган фактично відмовив у видачі довідки про відсутність заборгованості за формою №30-ОПП з посиланням на те, що справа про борги все ще перебуває на розгляді у ВС.
Відповідно до приписів п. 56.18 ПКУ з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 ПКУ, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення.
Рішення контролюючого органу, оскаржене в судовому порядку, не підлягає адміністративному оскарженню. У разі звернення платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов’язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.
За таких обставин податковий орган не врахував норми п. 56.18 ПКУ та не взяв до уваги факт набрання законної сили рішенням суду апеляційної інстанції у справі №820/16671/14, яким скасовано підставу виникнення у ТОВ податкового зобов’язання.
Попри те що ВС може прийняти рішення на користь податкового органу та визнати прийняті податкові повідомлення-рішення законними і залишити їх у силі, все ж таки йдеться про період, коли рішення апеляційної інстанції є діючим та не скасованим. А подання касаційної скарги до Верховного Суду не спростовує факту набрання зазначеним судовим рішенням законної сили та обов’язковість його врахування для осіб, які беруть участь у справі, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб.
Неможливість припинення ЮО в ЄДР
ВС цілком підтримав наведені вище висновки. Адже, доки рішення апеляційної інстанції не скасоване ВС, воно діє, а отже, боргу немає, що зобов’язує податковий орган видати довідку за формою №30-ОПП з відомостями про відсутність заборгованості зі сплати податків, зборів.
Крім того, ВС зауважив, що у разі надходження до податкового органу повідомлення державного реєстратора про внесення до Єдиного державного реєстру рішення засновників юрособи про її припинення (у процесі ліквідації або реорганізації) у податкового органу виникає обов’язок надати до Єдиного державного реєстру відомості про наявність або відсутність заборгованості зі сплати податків та зборів або відомості про узгодження плану реорганізації юрособи до завершення строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог.
У разі наявності у юрособи, яка перебуває у процесі припинення, заборгованості зі сплати податків та зборів податковий орган повідомляє орган державної реєстрації про наявність такої заборгованості.
І відомості, які передаються податковим органом державному реєстратору, можуть створити значні перешкоди як у процедурі ліквідації, так і під час реорганізації юрособи (злиття, приєднання тощо).
Так, відомості про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів передаються у день отримання запиту від суб’єкта державної реєстрації (ч. 6 ст. 13 Закону про держреєстрацію). Те саме стосується і відсутності (наявності) заборгованості зі сплати ЄСВ.
Нагадаємо, що порядок проведення спрощеної процедури державної реєстрації припинення юрособи внаслідок її ліквідації включає, зокрема, державну реєстрацію припинення юрособи внаслідок її ліквідації — не пізніше наступного робочого дня після отримання відомостей про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів та відсутність заборгованості зі сплати ЄСВ.
При цьому спрощена процедура державної реєстрації припинення юрособи шляхом внесення запису до ЄДР зупиняється наступного робочого дня з дати отримання відомостей про наявність заборгованості зі сплати податків і зборів.
А подання щодо юрособи, яка реорганізується, відомостей від податкових органів про наявність заборгованості зі сплати податків і зборів є підставою для відмови припинення юрособи, яка ліквідовується внаслідок приєднання чи злиття (п. 11 ч. 1 ст. 28 Закону про держреєстрацію).
Запобіжні дії платника податку
Нагадаємо ще раз про перший вид довідок, отримання яких регулює Порядок №733. Щоб уникнути спорів при ліквідації суб’єкта господарювання, не варто чекати на останню довідку за формою №30-ОПП. Варто перед початком процедури ліквідації переконатися, що боргів за розрахунком із бюджетом немає. І ось для цього спочатку отримуємо перший тип довідок — довідку про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи.
Така довідка видається в електронній або паперовій формі. При цьому перевірка наявності/відсутності у платника заборгованості здійснюється за даними інформаційно-телекомунікаційних систем контролюючих органів на дату формування довідки з урахуванням наявності/відсутності податкового боргу, та/або недоїмки зі сплати єдиного внеску, та/або іншої заборгованості за основним та неосновними місцями обліку платника.
І лише за відсутності у платника за даними інформаційно-телекомунікаційних систем контролюючих органів податкового боргу, та/або недоїмки зі сплати єдиного внеску, та/або іншої заборгованості з платежів (у тому числі розстрочених, відстрочених, реструктуризованих) формується довідка.
Отже, на нашу думку, якщо підприємство має судові спори щодо оскарження податкових повідомлень-рішень та планується його ліквідація або реорганізація, то спочатку варто перевірити, яку саме інформацію щодо стану сплати податків, зборів та заборгованості з них формує податковий орган на певну дату.
І лише переконавшись у відсутності заборгованості, варто розпочинати процедуру ліквідації чи реорганізації у держреєстратора. Інакше відомості, подані податківцями держреєстратору, можуть стати неприємним сюрпризом для підприємства, а процедура ліквідації чи реорганізації може затягнутися надовго.
Загалом, на сьогодні податковий орган, як і платник податків, отримують судові рішення через систему ЄСІТС та мають добровільно виконувати рішення, прийняті на користь платників податків. Втім, часто з різних причин так не стається. Тому, можливо, звіряння з податковими органами щодо відповідного податку, збору, обов’язкового платежу перед поданням заяви на отримання такої довідки допоможе запобігти цій проблемі.
Нормативна база
- ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI.
- Закон про держреєстрацію — Закон України від 15.05.2003 №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань».
- Порядок №733 — Порядок надання довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, затверджений наказом Мінфіну від 03.09.2018 №733.
- Порядок №1588 — Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Мінфіну від 09.12.2011 №1588.