Відповідальна особа — сумісник
Згідно з п. 8 Порядку №1487 обов’язки з ведення військового обліку на підприємствах покладаються на працівників служби персоналу, служби управління персоналом. За відсутності штатної одиниці служби персоналу обов’язки з ведення військового обліку покладаються на особу, яка веде облік працівників на підприємстві. Це зазвичай кадровик, але може бути бухгалтер чи інша особа, яка на це уповноважена.
Вимог щодо того, що особа, яка відповідальна за ведення військового обліку на підприємстві, має працювати лише за основним місцем роботи, законодавство не містить. Тому, якщо такі обов’язки буде покладено на працівника, який працює за сумісництвом, штрафу не буде.
Доплата за ведення військового обліку
Для належного функціонування системи військового обліку (забезпечення її автоматизації із застосуванням Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів) визначається кількість осіб, відповідальних за ведення військового обліку, з урахуванням норм, визначених п. 9 Порядку №1487.
Зважаючи, що, за умовами запитання, на підприємстві 11 працівників, брати до штату окрему особу, яка відповідатиме за ведення військового обліку, не потрібно. Достатньо покласти ці обов’язки на особу, відповідальну за облік працівників, якій встановлюється доплата в розмірі до 50% посадового окладу (п. 10 Порядку №1487). Така доплата була передбачена і раніше Порядком №921.
Свого часу Мінсоцполітики у листі від 09.02.2018 №227/0/101-18/281 щодо проведення доплати зазначило: якщо на посадову особу кадрового підрозділу або служби управління персоналом покладаються додаткові обов’язки з ведення військового обліку, які не передбачено посадовою інструкцією, то за їх виконання встановлюється відповідна доплата. Якщо в посадовій інструкції, наприклад, інспектора з кадрів, визначено завдання з ведення військового обліку, то доплата, передбачена Порядком, не виплачується. У такому разі відповідальна особа при веденні військового обліку виконує свої безпосередні обов’язки й отримує оплату з урахуванням виконання зазначених функціональних обов’язків.
Тож доплата в розмірі до 50% посадового окладу виплачується або не виплачується залежно від того, чи передбачено такий обов’язок посадовою інструкцією.
Норми кількості відповідальних осіб
У державних органах, на підприємствах, в установах та організаціях за наявності на військовому обліку:
від 501 до 2000 призовників, військовозобов’язаних та резервістів — одна особа;
від 2001 до 4000 призовників, військовозобов’язаних та резервістів — дві особи;
від 4001 до 7000 призовників, військовозобов’язаних та резервістів — три особи, а на кожні наступні від 1 до 3000 призовників, військовозобов’язаних та резервістів — по одній особі додатково.
За наявності на військовому обліку менше ніж 500 призовників, військовозобов’язаних та резервістів обов’язки щодо ведення військового обліку покладаються на особу служби персоналу, якій встановлюється доплата в розмірі до 50% посадового окладу.
Загальна кількість осіб, відповідальних за ведення військового обліку на підприємствах, в установах та організаціях, визначається з урахуванням кількості призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які перебувають на військовому обліку станом на 1 січня поточного року, із застосуванням вищенаведених норм.
У разі наявності на підприємствах, в установах та організаціях двох і більше осіб, відповідальних за ведення військового обліку, їх об’єднують в окремий підрозділ (відділ, сектор, групу тощо).
Особи, відповідальні за ведення військового обліку (крім державних службовців), повинні відповідати кваліфікаційним вимогам, визначеним для інспектора з військового обліку відповідно до національного класифікатора ДК 003:2010 «Класифікатор професій».
Вимоги до кваліфікації відповідальної особи
Особи, відповідальні за ведення військового обліку (крім державних службовців), повинні відповідати кваліфікаційним вимогам, визначеним для інспектора з військового обліку здідно з національним класифікатором ДК 003:2010 «Класифікатор професій». Також вони обов’язково проходять підвищення кваліфікації не рідше ніж один раз на п’ять років. Підвищення кваліфікації здійснюється ліцензованими закладами освіти, що провадять освітню діяльність з підвищення кваліфікації працівників. Такі заклади освіти що два роки погоджують із Генеральним штабом Збройних Сил програми підготовки.
Підприємства щороку до 1 жовтня визначають потребу в підвищенні кваліфікації цих працівників (п. 12 Порядку №1487). Таку потребу доречно передбачати в наказі. Так, відповідно до п. 72 Порядку №1487 підприємства щороку до 1 лютого видають накази про стан військового обліку за минулий рік та завдання на наступний рік на підставі звітів, результатів вжитих заходів та перевірок стану військового обліку в минулому році відповідно до компетенції.
Крім того, наказами підприємств визначаються завдання щодо методичного забезпечення військового обліку, підвищення кваліфікації осіб, відповідальних за ведення військового обліку, інші заходи щодо поліпшення стану військового обліку, а також затверджуються плани перевірок стану військового обліку на підприємствах, які перебувають у сфері їх управління.
Прямої норми, яка б передбачала відповідальність за те, що особа, відповідальна за ведення військового обліку, не підвищує свою кваліфікацію, в законодавстві немає. Проте Генштаб, згідно з п. 75 Порядку №1487, має право перевіряти стан військового обліку, складати за результатами перевірки акти та з метою забезпечення функціонування системи військового обліку на підставі результатів аналізу звітних даних, проведених перевірок стану військового обліку розробляти і щороку до 1 березня подавати в установленому порядку Кабінету Міністрів України інформацію, зокрема, про підвищення кваліфікації посадових осіб на підприємствах, а також розробляти та вносити в установленому порядку відповідні проєкти актів, спрямованих на врегулювання питань щодо ведення військового обліку.
Отже, виходить, що у разі виявлення систематичних порушень під час перевірок, невідповідності осіб кваліфікаційним вимогам можуть бути застосовані штрафні санкції або прирівняння їх до порушень законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію.
Проте на сьогодні за порушення, визначені п. 87 Порядку №1487, посадові особи несуть адміністративну відповідальність як за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію за ч. 2 ст. 210-1 КУпАП, яка передбачає штраф від 3 400 до 5 100 грн. У разі повторного протягом року вчинення порушення особою, яка вже була піддана адміністративному стягненню, а також за таке порушення в особливий період штраф становитиме від 5 100 до 8 500 грн. Накладають ці штрафи територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (ст. 235 КУпАП).
Нормативна база
- КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 №8073-X.
- Порядок №921 — Порядок організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов’язаних, затверджений постановою КМУ від 07.12.2016 №921 (втратив чинність з 05.01.2023).
- Порядок №1487 — Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затверджений постановою КМУ від 30.12.2022 №1487.
- Класифікатор професій ДК 003:2010 — Класифікатор професій ДК 003:2010, затверджений наказом Держспоживстандарту від 28.07.2010 №327.