• Посилання скопійовано

Перевірки Держпродспоживслужби

Держпродспоживслужба — чи не єдиний держорган, який не припиняв перевірки у сфері ринкового нагляду під час карантину. I робота закладу харчування перебуває під ризиком зупинення у разі, коли під час перевірок безпечності та якості показників харчових продуктів буде виявлено порушення. Як проводяться перевірки і що при цьому слід пам'ятати?

Поговоримо про дотримання вимог Державних санітарних правил та норм контролю харчової продукції за мікробіологічними показниками. Перевіряє їх, навіть під час карантину, Держпродспоживслужба.

I перевіряє ця служба так званих операторів ринку харчових продуктів. Зокрема, йдеться про суб'єктів господарювання, які провадять діяльність з метою або без мети отримання прибутку та в управлінні яких перебувають потужності, на яких здійснюється первинне виробництво, виробництво, реалізація та/або обіг харчових продуктів та/або інших об'єктів санітарних заходів (крім матеріалів, що контактують із харчовими продуктами).

До операторів ринку належать і фізособи, якщо вони провадять діяльність з метою або без мети отримання прибутку та займаються виробництвом та/або обігом харчових продуктів чи інших об'єктів санітарних заходів. Оператором ринку також вважається агропродовольчий ринок.

Але дії як перевіряльників, так і тих, кого перевіряють, мають чітко відповідати нормам закону, аби не потрапити під приписи щодо зупинення виробництва (фактично закриття закладу та/або окремого виробництва). Саме щодо застосування таких правил ВС у коментованому нами рішенні1 надає чіткі роз'яснення.

1 Постанова Верховного Суду від 17.02.2021 р. у справі №640/19248/19.

Як проходить перевірка

Загалом інспектування передбачає перевірку дотримання операторами ринку законодавства про харчові продукти та корми, здоров'я та благополуччя тварин і відповідності їхньої діяльності вимогам щодо:

1) гігієни;

2) плану коригувальних дій, розробленого та впровадженого оператором ринку за результатами попередніх перевірок;

3) інцидентів, пов'язаних із безпечністю харчових продуктів та/або кормів.

Візьмімо ситуацію з практики.

За результатами проведення планової перевірки Держпродспоживслужби складено акт, в якому зафіксовано порушення вимог законодавства до безпечності та якості харчових продуктів.

Копію акта отримала уповноважена особа оператора ринку — інженер з якості, про що свідчить його особистий підпис.

Під час перевірки ухвалено рішення про відбір зразків продукції для визначення якісних показників та відповідності вимогам нормативних документів продукції, що реалізується (зберігається) за адресою перевірки. З порядком відбору зразків та рішенням про відбір зразків продукції ознайомлено інженера з якості, про що свідчить його особистий підпис.

На підставі відбору зразків продукції складено акти відбору зразків продукції, які також підписано інженером.

За результатами дослідження відібраних зразків продукції Випробувальний центр державного науково-дослідного інституту з лабораторної діагностики та ветеринарно-санітарної експертизи надав експертний висновок, яким у зразках виявлено невідповідність за мікробіологічними показниками (патогенні мікроорганізми, в т. ч. сальмонела).

Держпродспоживслужба винесла припис про усунення порушень вимог законодавства, який також отримано інженером. А ще орган контролю прийняв рішення про знищення, відкликання та/або вилучення з обігу харчових продуктів, які за лабораторними дослідженнями порушують гігієнічні вимоги до виробництва та/або обігу харчових продуктів, що створюють загрозу життю та/або здоров'ю людини.

Одночасно з рішенням про знищення харчових продуктів прийнято й рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів, яким ТОВ зобов'язано:

1) тимчасово припинити діяльність з виробництва та обігу харчових продуктів на потужності ТОВ за адресою перевірки в термін 10 робочих днів з дня вручення цього рішення для усунення загрози для життя та/або здоров'я людей;

2) провести коригувальні дії.

Зазначені рішення про знищення продукції та припинення виробництва були отримані ТОВ, керівництво якого зробило в них позначку «з рішенням не згодна, буду оскаржувати».

Увага!

Iнспектування може включати в себе перевірку потужностей, прилеглої території, приміщень, обладнання та інвентарю, транспортних засобів, а також харчових продуктів та кормів; сировини, інгредієнтів, допоміжних матеріалів для переробки, які використовуються для приготування та виробництва харчових продуктів та кормів, напівфабрикатів; предметів та матеріалів, що контактують із харчовими продуктами; засобів та процесів прибирання і догляду, а також пестицидів; маркування, зовнішнього вигляду та реклами.

Як проводиться експертиза продуктів харчування

Головним доказом для припинення роботи закладу харчування, як бачимо, були результати експертизи, проведеної на замовлення інспекторів Держпродспоживслужби.

Але не варто забувати, що приписи ч. 6 ст. 21 Закону №2042 передбачають відбір двох зразків, один з яких залишається в оператора ринку.

Відібрання вже додаткових зразків здійснюється на вимогу та коштом оператора і жодним чином не звільняє посадову особу органу державного нагляду від обов'язку відібрання двох зразків, один з яких слід залишити в оператора ринку (друге речення ч. 6 ст. 21 Закону №2042).

Таким чином, відбір зразків продукції здійснюється в кількості не менш ніж два екземпляри, один (контрольний) з яких залишається у госпсуб'єкта.

Водночас судами встановлено, що в коментованій нами справі акт відбору зразків продукції не містить посилання на відбір другого зразка для оператора ринку на випадок проведення арбітражного лабораторного дослідження.

Тож суди дійшли висновку: таке недодержання Держпродспоживслужбою норм закону не має позбавляти суб'єкта перевірки права на можливість проведення арбітражного лабораторного дослідження іншого зразка.

ТОВ скористалося наданими йому правами та провело ще одне дослідження. Відповідно до наявних у матеріалах справи протоколів випробувань, продукція з тієї самої партії, що перевірялася Держпродспоживслужбою, відповідає вимогам законодавства та не містить жодних порушень.

Як наслідок: припис про зупинення виробництва судами першої та апеляційної інстанції скасовано. Але радіти зарано. Адже справа дійшла до ВС, а той спрямував її на новий розгляд. I не факт, що нове рішення не буде на користь Держпродспоживслужби. Чому? Тому що оператор ринку неправильно, на думку ВС, провів відбір зразків та порушив процедуру експертизи.

Порядок відбору зразків — поради від ВС

ВС наголосив, що порядок відбору зразків для лабораторних досліджень контролюючим органом та оператором ринку чітко виписаний законом і має бути обов'язково дотриманий обома сторонами.

Згідно з ч. 5 ст. 21 Закону №2042, відбір зразків здійснюється у порядку:

1) планового відбору — для виконання щорічного плану державного контролю та/або щорічного плану державного моніторингу;

2) позапланового відбору — якщо під час здійснення державного контролю виникла обґрунтована підозра щодо невідповідності або є інші підстави для відбору зразків, встановлені цим Законом.

Відбір зразків засвідчується актом відбору зразків, що складається у двох примірниках (п. 13 Порядку №490). Усі примірники підписуються посадовою особою Держпродспоживслужби, яка відібрала зразки, та присутніми при відборі оператором ринку або уповноваженою ним особою. Один примірник акта залишається у посадової особи, яка здійснила відбір зразків та склала акт, другий — вручається оператору ринку або уповноваженій ним особі.

Відібрані зразки і копія акта відбору зразків передаються до уповноваженої лабораторії, визначеної посадовою особою Держпродспоживслужби.

Увага!

Копія акта відбору зразків може надсилатися електронною поштою, факсом, через інформаційно-телекомунікаційну систему Держпродспоживслужби або за допомогою інших засобів.

Оператор ринку повідомляється про результати основного лабораторного дослідження (випробування) не пізніше двох робочих днів з дня їх отримання компетентним органом.

Експертизу слід погоджувати з органом контролю!

Якщо оператор ринку не згоден із результатами основного лабораторного дослідження Держпроспоживслужби, він має вчинити такі дії.

Крок 1. Подати до компетентного органу заяву про проведення арбітражного лабораторного дослідження контрольного зразка, в якій зазначити уповноважену референс-лабораторію (в Україні або у державі Європейського Союзу). Строк — 5 робочих днів з дня отримання результатів лабораторії Держпродспоживслужби.

Це важливо!

У разі якщо протягом п'яти робочих днів з дня отримання оператором ринку повідомлення про результати основного лабораторного дослідження така заява не подана оператором ринку, результати основного лабораторного дослідження (випробування), що свідчать про невідповідність, вважаються остаточними.

Крок 2. Дочекатися повідомлення від Держпродспоживслужби — протягом двох робочих днів після отримання заяви про проведення арбітражного лабораторного дослідження Держпродспоживслужба погоджує або акредитовану лабораторію в Україні, або лабораторію в країні ЄС та повідомляє про це оператора ринку.

Крок 3. Оператор ринку зобов'язаний надіслати відповідний контрольний зразок для проведення арбітражного лабораторного дослідження до зазначеної в повідомленні акредитованої лабораторії протягом двох робочих днів з дня отримання такого повідомлення.

Висновок

Зі змісту вищенаведеного порядку випливає: оператор ринку має враховувати, що арбітражне лабораторне дослідження проводиться з дотриманням встановленої Законом №2042 процедури.

Зокрема, у разі незгоди оператора ринку з результатами основного лабораторного дослідження той має право провести арбітражне лабораторне дослідження контрольного зразка.

Однак самостійно визначити лабораторію та надіслати туди зразки він не може (навіть якщо не відбиралося два зразки — для органу контролю та оператора ринку). Лабораторію для проведення арбітражного лабораторного дослідження із зазначенням уповноваженої референс-лабораторії оператор ринку обов'язково погоджує з органом контролю шляхом подання заяви.

Увага!

Якщо компетентний орган не погоджує обрану оператором ринку лабораторію, то арбітражне дослідження може бути проведене в іншій акредитованій лабораторії, що визначається органом контролю. Для проведення арбітражного лабораторного дослідження надається зразок продукції, відібраний органом контролю та переданий оператору ринку на зберігання.

I лише у разі погодження обраної оператором ринку акредитованої лабораторії проводиться відповідне дослідження. Недотримання зазначених вимог оператором ринку, як у коментованій нами справі, призвело до скерування справи на новий розгляд.

Нормативна база

  • Закон №2042 — Закон України від 18.05.2017 р. №2042-VIII «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров'я та благополуччя тварин».
  • Порядок №490 — Порядок відбору зразків та їх перевезення (пересилання) до уповноважених лабораторій для цілей державного контролю, затверджений наказом Мінагрополітики від 11.10.2018 р. №490.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру