ТОВ вирішило на період карантину відмовитися від оренди офісного приміщення. Адміністрування підприємства директор тимчасово проводитиме з дому, тобто за адресою проживання. Чи зміниться при цьому податкова адреса ТОВ? Податківці відповіли в IПК ДПСУ від 19.03.2021 р. №1074/IПК/99-00-04-03-03-06 (див. «ДК» №19/2021).
У коментованій IПК ДПСУ доходить таких висновків:
1. Позаяк податкова адреса відповідає місцезнаходженню юрособи, то в разі реєстрації зміни місцезнаходження в ЄДР зміниться й податкова адреса.
2. Відбудеться зміна податкової адреси відповідно до п. 64.1 ПКУ, тобто на підставі відомостей з ЄДР, які надає податківцям держреєстратор.
Щоб зазначити нову адресу в ЄДР, підприємство мусить мати правові підстави на використання приміщення, наприклад, але не тільки, договір оренди.
3. Якщо договором найму встановлено його безоплатність, то треба враховувати, що ПКУ не передбачено коригування фінрезультату до оподаткування на суму безоплатно отриманих від фізособи послуг. Такі операції відображають згідно з правилами бухобліку при формуванні фінрезультату.
4. Якщо (як це передбачає ЦКУ) договір оренди квартири буде все ж таки оплатним, то ТОВ як податковий агент при виплаті фізособі доходу від надання в оренду нерухомого майна включає його до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу та оподатковує ПДФО 18% і військовим збором 1,5%. ЄСВ на орендну плату не нараховується.
З'ясуймо, чи все в цій консультації правильно.
Як визначається юрадреса ТОВ?
Зокрема, зміни у даних щодо засновників, переліку КВЕДів та юрадреси наразі ще можна провести без внесення змін до статутних документів (якщо, звісно, вони там не були зазначені або йдеться про ТОВ на модельному статуті).
Документи, що їх подає заявник (ТОВ чи представник) для державної реєстрації юридичної особи, наведені у ч. 1 ст. 17 Закону про держреєстрацію.
I в цьому переліку немає жодного пункту, який би вказував на подання держреєстратору підтвердного документа про право користування, власності, іншого документа, який би вказував на правові підстави на використання того приміщення, за адресою якого підприємство реєструє своє місцезнаходження!
Аналогічна ситуація з внесенням змін до відомостей в ЄДР про місцезнаходження ТОВ (зміна юрадреси) — ч. 4 ст. 17 Закону про держреєстрацію.
Загалом відомості про юрадресу зазначають у рішенні засновників (учасників) ТОВ під час створення товариств та зміни адреси місцезнаходження (для модельних статутів — обов'язкова інформація, яка фіксується у рішеннях, наведена у ч. 10 ст. 82 ГКУ). Таке рішення в обох випадках викладається на нотаріальному бланку, а підписи завіряються нотаріально. I при цьому нотаріус також не вимагає подання документа, який би вказував на правові підстави на використання того приміщення, за адресою якого воно реєструє своє місцезнаходження.
Тож абсолютно не зрозуміло, на чому базується висновок органу ДПС про необхідність оформляти договір користування (оренди) приміщенням, яке є не лише юрадресою ТОВ, а й водночас місцем проживанням засновника (учасника) ТОВ.
Квартира засновника як юрадреса у формі №20-ОПП
Нагадаємо, що для складання та подання повідомлення за формою №20-ОПП важливо виконати такі умови:
1) госпсуб'єкт має об'єкти оподаткування й об'єкти, пов'язані з оподаткуванням;
2) госпсуб'єкт має майно та вчиняє дії, у зв'язку з чим виникають обов'язки щодо сплати податків та зборів.
Iнших вимог у п. 63.3 ПКУ щодо подання форми №20-ОПП не наведено.
У нашій ситуації платником податків є ТОВ, а не засновник.
Якщо ж звернутися до визначення терміна «місцезнаходження юридичної особи», то це фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно міститься керівництво) та здійснення управління й обліку (ч. 1 ст. 93 ЦКУ).
А житло може використовуватися:
— або як місце здійснення госпдіяльності — тоді, цілком імовірно, про таке житло доведеться повідомляти за формою №20-ОПП;
— або як місце, з якого засновник здійснює керування (управління) юрособою. Хоча в цьому й питання: як правило, засновник не втручається у госпдіяльність ТОВ, якщо відповідними повноваженнями наділяється керівник (директор). Проте часто керівником призначається один із засновників.
Отже, якщо засновник є керівником підприємства і здійснює керування з дому, то його помешкання стає юридичною адресою підприємства.
Чи справді потрібен договір?
Навіть якщо в ЄДР буде зазначено іншу адресу, то це, на нашу думку, не проблема. Адже на сьогодні чинне законодавство не встановлює жодних вимог перевірки місцезнаходження юрособи під час держреєстрації нової юрособи чи зміни її юрадреси.
I договір оренди квартири, на нашу думку, абсолютно не обов'язковий. Адже якщо житло засновника визначено в ЄДР як юрадреса, то на сьогодні закон не ставить питання про узаконення використання адреси засновника як юридичної інакше, як внесенням даних до ЄДР.
Можна сказати навпаки: факт оформлення будь-якого договору про використання помешкання засновника або директора як офісу обов'язково потягне за собою подання форми №20-ОПП до податкових органів. Чого, певно, вони й прагнуть.
Чи слід змінювати юрадресу в разі розірвання договору оренди?
Якщо ви розірвали договір оренди офісу, адреса якого була зазначена в ЄДР як юридична, то слід врахувати, що ви залишилися без об'єкта оподаткування «офіс» за такою адресою. Тоді, змінюючи юрадресу на житло засновника, юрособа повідомляє й орган ДПС про зміну об'єкта оподаткування — розірвання/припинення договору оренди приміщення.
Якщо ж за місцем колишньої оренди такому ТОВ вдасться орендувати невеличку кімнату (де зберігаються меблі, архів документів, інші офісні речі тощо), то змінювати юрадресу не обов'язково. При цьому на період карантину керівник та інші працівники можуть виконувати свою роботу дистанційно. У такому разі також слід лише подати повідомлення №20-ОПП про зміну об'єкта оподаткування (інший договір, інша площа, але та сама адреса).
А що як договору оренди офісу немає, а керування підприємством триває?
Як ми зазначили вище, сам офіс фактично може бути перенесений до помешкання одного із засновників із відповідними змінами в ЄДР, але без оформлення жодних підтвердних документів на право користування ним.
З одного боку, жоден орган державної влади не наділений повноваженнями перевіряти мету використання місцезнаходження ЮО за ЄДР та вимагати підтвердження.
З іншого — невідповідність адреси офісу спричиняє неможливість обміну інформацією з податківцями та проведення контролю держорганами.
Тому, щоб не сперечатися з податківцями, часто підприємство орендує інше приміщення (навіть невеличке і дешеве), щоб тільки мати його як «офіс». I така адреса вже може використовуватися як офіційна для листування, подання скарг, отримання повідомлень, приймання перевірок від контролюючих органів тощо.
Це не обов'язково, але так краще, ніж переносити таке спілкування в оселю до директора чи засновника. Звісно, при цьому фактичне місце, звідки здійснюватиметься керування, й адреса нового «офісу» не збігатимуться. Проте жодна норма ЦКУ, ГКУ чи іншого закону не вимагає змінювати юрадресу в разі розірвання договору оренди чи з інших причин. Визначення та зміна юрадреси — це виключна прерогатива засновників.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»