Перш ніж перейти до обліку, треба не забути про документальне оформлення зазначених операцій. Тобто на кошти, що їх підприємство отримало, треба мати не лише документ про їх отримання (виписку банку), а й договір, за яким визначається цільове призначення цих коштів. А передачу запчастин військовій частині треба оформити актом приймання-передачі. Бажано також мати документ, в якому зазначено, що військовій частині ця продукція надана безоплатно.
Бухгалтерський облік
На наш погляд, якщо підприємство отримало благодійну допомогу з метою використання для виробництва запчастин, то її обліковують у загальному порядку, прийнятому для обліку коштів цільового фінансування, згідно з нормами НП(С)БО 15.
Такі кошти обліковують на субрахунку 484 «Інші кошти цільового фінансування і цільових надходжень».
Тож отримання благодійної допомоги відображають проведенням:
— Д-т 311 К-т 484.
Далі покажемо, що це операція, оподатковувана ПДВ, а тому отримана благодійна допомога виступає як передоплата, в сумі якої є ПДВ:
— Д-т 643 К-т 641.
Отримане цільове фінансування визнають доходом протягом тих періодів, в яких були зазнані витрати, пов’язані з виконанням умов цільового фінансування (п. 17 НП(С)БО 15).
В описаній ситуації умовами цільового фінансування передбачено виготовити запчастини і безоплатно передати їх ЗСУ. В момент безоплатної передачі ЗСУ буде відображено витрати. Отже, на наш погляд, саме у момент передачі запчастин ЗСУ потрібно визнавати доходи від цільового фінансування.
Бухгалтерський облік витрат виробничої собівартості на виготовлення запчастин, які для підприємства є готовою продукцією, здійснюється у загальному порядку, на рахунку 23:
— Д-т 23 К-т 20, 13, 651, 661, 631, 91 тощо.
Виготовлені запчастини оприбутковують за виробничою собівартістю до складу готової продукції:
— Д-т 26 К-т 23.
Нарешті, безоплатну передачу запчастин відображають проведенням:
— Д-т 949 К-т 26.
От саме в цей момент і показують дохід від отриманої благодійної допомоги (цільового фінансування):
— Д-т 484 К-т 718 — на суму без ПДВ;
— Д-т 484 К-т 643 — на суму ПДВ.
ПДВ
Не є постачанням товарів та послуг операції з безоплатної (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації!) передачі/надання товарів та послуг Збройним Силам України, військовим частинам тощо для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави (п. 32‑1 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ).
Але в описаній ситуації підприємство компенсацію фактично отримало — у вигляді благодійної допомоги. У такому разі застосувати вищенаведену норму, на наш погляд, не вийде. Тож з погляду ПДВ, на нашу думку, це операція постачання за плату. Платою виступає отримана благодійна допомога. Таким чином, на момент отримання оплати у загальному порядку треба нарахувати ПДВ, скласти ПН і зареєструвати в ЄРПН.
Звільнення від ПДВ, тільки якщо допомога ЗСУ безоплатна!
Об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до ст. 186 ПКУ розташоване на митній території України, у тому числі операції з безоплатної передачі (пп. «а» і «б» п. 185.1 ПКУ).
Водночас установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ.
Зокрема, операції з добровільної передачі або відчуження, або вилучення товарів, у тому числі підакцизних, надання послуг на користь Збройних Сил України та добровольчих формувань територіальних громад, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави, органам місцевого самоврядування, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій без попереднього або наступного відшкодування їх вартості, не вважаються операціями з реалізації для цілей оподаткування.
Отже, операції платника з безоплатної (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) передачі товарів/надання послуг безпосередньо ЗСУ не є постачанням товарів/послуг для потреб оподаткування ПДВ, крім випадку, якщо такі операції підлягають оподаткуванню ПДВ за нульовою ставкою податку.
За такими операціями з безоплатної передачі товарів/надання послуг платником безпосередньо ЗСУ (крім випадку, якщо такі операції підлягають оподаткуванню ПДВ за нульовою ставкою податку) податкові накладні не складаються і, відповідно, в ЄРПН не реєструються.
А хто буде отримувачем у ПН?
Якщо на момент отримання допомоги вже є лист від військової частини з проханням надати запчастини (або вона зазначена у договорі про надання благодійної допомоги), то, на наш погляд, покупцем треба вважати військову частину. А особи, які надають благодійну допомогу, з погляду ПКУ є третіми особами, які оплачують постачання.
Якщо благодійники ще не визначилися, кому саме підуть запчастини, це може створити проблему для постачальника. Бо йому вже за датою першої події треба скласти ПН, а якщо покупець невідомий і відомий лише платник (який у ПН не зазначається), скласти ПН неможливо. Тому краще подібних ситуацій уникати й одразу домовлятися, для кого ці запчастини виготовляються.
Податок на прибуток
Якщо підприємство коригує фінрезультат на податкові різниці, то в описаній ситуації, на перший погляд, треба застосувати різницю за пп. 140.5.9 ПКУ, яка стосується безоплатного надання товарів неприбутковим організаціям. До таких організацій належать і військові частини. Але про це має бути зазначено в листі, який військова частина надасть підприємству. В листі має уточнюватися, що військова частина внесена до Реєстру неприбуткових організацій, і відповідний номер. Адже, якщо не буде надано підтвердження внесення військової частини до Реєстру неприбуткових організацій, доведеться застосовувати податкову різницю за пп. 140.5.10 ПКУ.
Якщо товари надаються під час воєнного стану безоплатно ЗСУ, військовим частинам тощо, для потреб забезпечення оборони держави, то згідно з пп. 69.6 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ різниця за пп. 140.5.9 ПКУ не застосовується. Але, розглядаючи особливості оподаткування ПДВ, ми встановили, що операція передачі товарів фактично здійснюється за компенсацію. Тож є підстави вважати, що це операція, яка здійснюється за плату, а не безоплатно. Тому, на перший погляд, у цій ситуації норма пп. 69.6 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ не діє.
Проте якщо це операція, яка здійснюється за плату, то вона не є безоплатною, а якщо вона не є безоплатною, то різниці за пп. 140.5.9 чи 140.5.10 ПКУ не застосовуються. Інакше виходитиме, що фінансування включимо в дохід, а витрат не покажемо.
Тому, на наш погляд, у цій ситуації податкових різниць не буде.
Думка податкової служби з цього питання нам невідома. Тож для уникнення непорозумінь може бути доречно отримати індивідуальну податкову консультацію.