Юридичні підстави
Товар вилучається шляхом відчуження, згідно з нормами Закону №4765 і Постанови №998.
Під час відчуження складають акт про примусове відчуження або вилучення майна за формою, наведеною в додатку до Постанови №998, до якого обов’язково долучають документ, що містить висновок про вартість майна, — як правило, звіт про оцінку майна, складений незалежним оцінником. На підставі такого акта підприємство втрачає право власності і виникає право державної власності.
Відчуження може бути з попередньою компенсацією за відчужений товар (перед складанням акта) чи наступною компенсацією (після закінчення воєнного стану). Але отримання компенсації — не обов’язок. Підприємство може й не подавати заяву на отримання компенсації. Тоді відчуження товару буде безоплатною передачею.
Здебільшого майно вилучають з наступною компенсацією. Тому, на наш погляд, підприємство має ухвалити рішення, наприклад, наказом по підприємству, в якому прописати, чи планує воно отримувати компенсацію після закінчення воєнного стану. Адже це впливатиме на облік.
Облік й оподаткування
Якщо планується отримання компенсації.
У такому разі відчуження товарів відображають як звичайний продаж товарів, із відображенням доходів від продажу на субрахунку 702, а собівартості товарів — на субрахунку 902.
На наш погляд, якщо підприємство є платником ПДВ, то в загальному порядку треба нараховувати ПДВ, складати ПН, яка реєструється в ЄРПН. Ціною продажу буде вартість, зазначена у Звіті про оцінку. Адже саме за такою ціною буде наступне відшкодування вартості.
Якщо підприємство — платник податку на прибуток, то податкових різниць для такої операції немає.
Якщо підприємство — платник ЄП групи ІІІ, то до складу оподатковуваного доходу включатиметься отримана компенсація за продані товари, у період отримання такої компенсації.
Якщо не планується отримання компенсації.
У такому разі товари відчужені (передані) безоплатно. Собівартість товарів списують на субрахунок 949.
З погляду ПДВ така операція не є постачанням згідно з п. 32-1 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ, а тому ПЗ з ПДВ (у тому числі компенсуюче ПЗ з ПДВ за п. 198.5 ПКУ) на таку операцію не нараховують.
Крім того, операції з добровільної передачі або відчуження чи вилучення товарів, у тому числі підакцизних, надання послуг на користь ЗСУ та добровольчих формувань територіальних громад, Нацгвардії України, СБУ, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, МВС України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, їх з’єднань, військових частин, підрозділів, установ або організацій, що утримуються за кошти державного бюджету для потреб забезпечення оборони держави, органів місцевого самоврядування тощо, без попереднього або наступного відшкодування їх вартості, не вважаються операціями з реалізації для потреб оподаткування (пп. 69.5 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
Якщо підприємство є платником податку на прибуток, то коригування, встановлені пп. 140.5.9 ПКУ, не проводять щодо товарів, переданих ЗСУ (пп. 69.6 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Тобто податкові різниці у зв’язку з безоплатним постачанням товарів у цьому разі не виникнуть.
Якщо підприємство — платник ЄП групи 3, то до складу оподатковуваного доходу вартість безоплатного постачання не включають.