Підприємства, установи й організації зобов’язані з 18.05.2024 забезпечувати своєчасне оповіщення і прибуття працівників на збірні пункти шляхом вжиття відповідних інформаційних та організаційно-технічних заходів (абз. сьомий ч. 1 ст. 21 Закону №3543).
Під терміном «оповіщення» новий Закон про мобілізацію розуміє як доведення сигналів і повідомлень (директив, розпоряджень) до підприємств, установ, організацій та населення про оголошення мобілізації, виклик громадян до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, так і вручення (надсилання) повісток громадянам.
Проте чи мають керівники підприємств обов’язок вручати повістки?
Порядок дії керівників юросіб
Отже, маємо чинний Порядок №1487. До нього внесли зміни Постановою КМУ №563, які набрали чинності з 18 травня.
Так, згідно з оновленим п. 47 Порядку №1487 у разі отримання розпоряджень районних (міських) ТЦК та СП (дод. 13 або 17 до Положення №352) щодо оповіщення призовників, військовозобов’язаних та резервістів про їх виклик до районних (міських) ТЦК та СП, органу СБУ, підрозділу Служби зовнішньої розвідки керівники підприємств, установ та організацій зобов’язані:
— видати наказ (розпорядження) про оповіщення призовників, військовозобов’язаних та резервістів, довести його до відома таких осіб під особистий підпис у частині, що стосується їх прибуття до відповідного районного (міського) ТЦК та СП, органу СБУ, підрозділу Служби зовнішньої розвідки у визначені ним строки, та надіслати копію наказу (розпорядження) у триденний строк до відповідного районного (міського) ТЦК та СП, органу СБУ, підрозділу Служби зовнішньої розвідки;
— вручити призовникам, військовозобов’язаним та резервістам повістки про явку за викликом до районного (міського) ТЦК та СП, органу СБУ, підрозділу Служби зовнішньої розвідки (за наявністю);
— письмово повідомити з наданням витягів із наказів (розпоряджень) відповідним районним (міським) ТЦК та СП, органам СБУ, підрозділам Служби зовнішньої розвідки про осіб із числа призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які тимчасово непрацездатні, перебувають у відпустці або у відрядженні;
— забезпечити здійснення контролю за результатами оповіщення та прибуттям призовників, військовозобов’язаних та резервістів до відповідного районного (міського) ТЦК та СП, органу СБУ, підрозділу Служби зовнішньої розвідки.
Чи штрафуватимуть керівника за неявку працівників до ТЦК?
Досі судова практика відмовляла у застосуванні адмінвідповідальності до керівників підприємств. Позаяк роботодавець не зобов’язаний фізично забезпечити прибуття працівників до ТЦК. І жодним нормативно-правовим актом з питань мобілізації та мобілізаційної підготовки не було врегульовано механізм та спосіб забезпечення керівниками своєчасного прибуття працівників до ТЦК.
Порядок №560 цього вимагає, але не каже, як саме це має бути зроблено. До того ж залишає для роботодавців вибір: або доставити, або надати працівнику час на те, щоб він дістався до місця виклику самостійно.
З 18 травня також набрав чинності Порядок №560
Пунктом 13 Порядку №560 передбачається, що керівники підприємств, установ, організацій з отриманням розпорядження відповідного голови (начальника) районної, міської держадміністрації (військової адміністрації) або відповідного керівника районного (міського) ТЦК та СП про проведення заходів мобілізації чи виклик резервістів та військовозобов’язаних до районного (міського) територіального центру комплектування мають вчинити такі дії:
1) видати наказ керівника підприємства (установи, організації) про проведення оповіщення резервістів та військовозобов’язаних.
Увага! У змісті наказу треба зазначити: підставу та мету видання, перелік осіб, які підлягають оповіщенню, дату, час та місце їх прибуття, способи доправлення до ТЦК та СП, який надіслав розпорядження, відповідальних осіб за здійснення оповіщення, порядок здійснення контролю за оповіщенням та прибуттям військовозобов’язаних, інші питання;
Хто на підприємстві має вручати повістку?
Судова практика вказує на те, що раніше керівники мали поінформувати ТЦК та СП про результати виконання розпорядження: надіслати копію наказу (зміст наказу у п. 1 — див. вище) та списки оповіщених працівників з їхніми підписами, поясненнями працівників у разі їх відмови, неявки без поважних причин. Якщо, наприклад, особи, які мають бути оповіщені, перебувають на маршрутах з перевезення пасажирів, потрібно було додати, зокрема, копії підтвердних подорожніх листів.
Нині ситуація кардинально не змінилася, за одним винятком: якщо керівникові потрібно організувати оповіщення працівників шляхом вручення повісток, то, на нашу думку, крім наказу, решту документів може складати й оформляти інша відповідальна особа. Звісно, це має бути особа, яку керівник уповноважив на це.
2) організувати через відповідальних осіб оповіщення у робочий час працівників підприємства (установи, організації) шляхом вручення повісток під їх особистий підпис;
3) здійснити на підприємстві (в установі, організації) інформаційне забезпечення призову резервістів та військовозобов’язаних на військову службу під час мобілізації;
4) повідомити письмово у триденний строк районний (міський) ТЦК та СП про результати оповіщення та виконання резервістами й військовозобов’язаними вимог законодавства.
За наявності заброньованих працівників потрібно подавати повідомлення про оповіщення як незаброньованих, так і заброньованих працівників. Адже повідомляти треба всіх, а подання ТЦК листа про те, що частину працівників заброньовано, на думку судів, не є виконанням отриманого розпорядження про оповіщення та є підставою для застосування адмінштрафу.
5) забезпечити прибуття резервістів та військовозобов’язаних шляхом їх перевезення від підприємства (установи, організації) до пунктів збору районних (міських) ТЦК та СП або військових частин чи звільнення їх від виконання обов’язків з урахуванням часу, потрібного для прибуття до ТЦК та СП, та, за потреби, — часу на зворотний шлях;
6) невідкладно поінформувати відповідний районний (міський) ТЦК та СП про працівників, які відмовилися від отримання повісток, та працівників, які написали заяви про звільнення.
У разі відмови резервіста або військовозобов’язаного від отримання повістки представник, уповноважений вручати повістки, складає акт відмови від отримання повістки, який підписується не менш як двома членами групи оповіщення (п. 47 Порядку №560). Водночас правила цього пункту не поширюються на керівників підприємств, установ та організацій.
Отже, керівники підприємства, установи й організації мають лише поінформувати про працівників, які відмовилися від отримання повістки. А складати акт відмови чи ні, кожен роботодавець вирішує самостійно.
Як уповноважити працівника вручати повістки?
Повістки мають право вручати представники підприємств, установ, організацій — на території підприємств (установ, організацій) та у місцях виконання працівниками робіт (обов’язків) (п. 31 Порядку №560).
Призначають таких представників наказом відповідного керівника, який є підставою для видачі посвідчення особи, уповноваженої вручати повістки. Як має бути оформлено таке посвідчення? Для держслужбовців це прописали.
Як оформляють посвідчення на видачу повісток держслужбовцям?
Посвідчення особи, уповноваженої вручати повістки (п. 31 Порядку №560), видається головою (начальником) обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, міської держадміністрації (військової адміністрації), яке засвідчується його особистим підписом та скріплюється гербовою печаткою.
Таке посвідчення чинне на адміністративно-територіальній одиниці, керівник якої видав посвідчення, у разі пред’явлення паспорта громадянина (посвідчення офіцера, військового квитка).
Проте для бізнесу наразі Порядком №560 таких правил не встановлено. Отже, вони вирішують це питання на власний розсуд та загалом діятимуть аналогічно до органів влади. Замовляти посвідчення у друкарні в цьому випадку закон від бізнесу не вимагає. Достатньо буде скласти документ (із зазначенням, що це посвідчення на видачу повісток, його номера, ким воно видане, кому і коли), підписати керівником та поставити печатку підприємства (за наявності).
За п. 37 Порядку №560 за місцем роботи або навчання резервісти та військовозобов’язані можуть бути оповіщені:
— представниками підприємства (установи, організації), на (у) якому (якій) він працює;
— представниками закладу освіти, в якому він навчається;
— представниками ТЦК та СП;
— групами оповіщення, до складу яких можуть включатися представники районних, міських держадміністрацій (військових адміністрацій), підприємства (установи, організації), територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки та поліцейські.
Відповідальність за невиконання розпоряджень ТЦК та СП
Відповідно до ст. 210-1 КУпАП посадові особи органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юросіб та громадських об’єднань несуть адміністративну відповідальність за:
1) порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію — штраф від 17 тис. грн до 25, 5 тис. грн;
2) повторне протягом року вчинення вказаного вище порушення, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, — штраф від 25, 5 тис. грн до 34 тис. грн;
3) вчинення дій щодо порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, в особливий період — штраф від 34 тис. грн до 59, 5 тис. грн.
І нагадаємо порядок розгляду справ за ст. 210‑1 КУпАП:
1) справи про такі адміністративні правопорушення, як порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, розглядають ТЦК та СП;
2) від імені ТЦК та СП розглядати справи про такі адмінправопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право керівники ТЦК та СП (ст. 235 КУпАП);
3) протокол про адмінправопорушення складають не пізніше двадцяти чотирьох годин з моменту виявлення особи, яка вчинила правопорушення, у двох примірниках, один з яких під підпис вручають особі, яка притягується до адмінвідповідальності;
4) адмінсправи розглядають у п’ятнадцятиденний строк з дня одержання керівником ТЦК та СП матеріалів справи (інформації про належне повідомлення та підтвердних документів про отримання особою виклику);
5) осіб, які беруть участь у розгляді справи, має бути повідомлено про час і місце її розгляду, що є однією з умов підготовки справи до розгляду (ст. 277, 277-2 КУпАП);
6) строк для притягнення до адмінвідповідальності — три місяці з дня вчинення. Причому, на нашу думку, день вчинення — це наступний день після закінчення триденного строку для оповіщення працівників роботодавця про отримане розпорядження ТЦК та СП;
7) прийнята за результатами розгляду адмінсправи постанова може бути оскаржена в суді.
Нормативна база
- КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 №8073-X.
- Закон №3543 — Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 №3543-XII.
- Порядок №1487 — Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затверджений постановою КМУ від 30.12.2022 №1487.
- Положення №352 — Положення про підготовку і проведення призову громадян України на строкову військову службу та прийняття призовників на військову службу за контрактом, затверджене постановою КМУ від 21.03.2002 №352.
- Порядок №560 — Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затверджений постановою КМУ від 16.05.2024 №560.