• Посилання скопійовано

Анулювання ПДВ-реєстрації під час воєнного стану

Чи можуть податківці анулювати реєстрацію платника ПДВ через відсутність оподатковуваних операцій під час дії воєнного стану? Суди підтримали позицію ДПС — нині для анулювання реєстрації платником ПДВ діють спецнорми ПКУ для воєнного стану*. Платникам надано право подати заяву про неможливість виконання ПЗ, що убезпечить на деякий час від втрати статусу платника ПДВ.

Зміст справи

Рішенням ГУ ДПС від 18.07.2023 реєстрацію ТОВ платником ПДВ анульовано через непровадження платником податків господарської діяльності шляхом укладання правочинів, які оподатковуються ПДВ, що тягне за собою неподання відповідних декларацій або їх подання з нульовими відомостями. Тим часом ТОВ пояснило, що подало декларації зі сплати ПДВ протягом 12 послідовних податкових місяців за період з 01.06.2022 до 01.06.2023 з нульовими показниками не через власну пасивність, а через неможливість провадження господарської діяльності з огляду на форс-мажорні обставини в країні.

* Постанова П’ятого апеляційного адміністративного суду від 01.02.2024 у справі №420/23167/23.

Отже, ТОВ звернулося до суду та просило зобов’язати орган ДПС поновити реєстрацію платника ПДВ зі збереженням податкових показників у СЕА ПДВ у розмірі 2,7 млн грн.

ТОВ перебувало та провадило господарську діяльність у Херсоні, а основні фонди до початку повномасштабного вторгнення та окупації Херсонської області розташовувалися у Херсоні та Олешках (червень — листопад 2022 р.). Зміна податкової адреси, що відбулася у грудні 2022 року, не зумовлює автоматичного відновлення чи поновлення його підприємницького статусу, враховуючи залишені на окупованій території основні фонди.

Підстави для анулювання ПДВ під час воєнного стану не змінилися

ГУ ДПС, зі свого боку, покликалося на неподання ТОВ заяви про неможливість виконання податкового обов’язку, тож воно не звільняється від відповідальності.

Обов’язок платника податку з декларування та сплати податкових зобов’язань з ПДВ залишився незмінним й у воєнний час. А отже, застосування вимог ст. 184 ПКУ залежить, власне, від свідомого рішення саме платника податку (а не податкового органу) щодо реалізації податкового обов’язку. Також, згідно з даними ЄРПН, за період з 01.06.2022 до 01.06.2023 не було зареєстровано ПН на постачання товарів (послуг), хоча й зареєстровано ПН/РК щодо постачання товарів (послуг) ТОВ (придбання). Проте за податкові місяці червень — листопад 2022 року ТОВ не подало звітність з ПДВ, а за податкові місяці грудень 2022 року та січень — травень 2023 року подало звітність з ПДВ, яка свідчить про відсутність діяльності за цей період.

Суд зауважив, що обов’язковою умовою для прийняття контролюючим органом рішення щодо анулювання реєстрації платника податків є непровадження платником податків господарської діяльності щодо укладання правочинів, які оподатковуються ПДВ, що тягне за собою неподання відповідних декларацій або їх подання з нульовими відомостями.

Тобто анулювання реєстрації платника податку за рішенням податкового органу на підставі пп. «г» п. 184.1 ПКУ можливе за таких умов:

— неподання платником податку на додану вартість декларацій з ПДВ протягом 12 послідовних податкових місяців та/або подання такої декларації з податку на додану вартість з показниками про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов’язання чи податкового кредиту.

Такі обставини мають підтверджуватись як самими деклараціями з ПДВ, так і довідкою про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстром (переліком) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів з метою формування податкового зобов’язання чи податкового кредиту.

Що казав ВС

<...>

Рішення про анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу приймаються за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей). Такими документами є, зокрема, довідка про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстр (перелік) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов’язання чи податкового кредиту у таких деклараціях (податкових розрахунках) протягом 12 послідовних податкових місяців (підстава — підпункт «г» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу). <...>

Постанова ВС від 16.04.2020 у справі №826/876/17

ТОВ, справді, 30.09.2022 зверталося до ГУ ДПС, проте листом від 19.10.2022 товариство було повідомлено, що заява про неможливість своєчасного виконання платником податків податкових обов’язків не відповідає вимогам Порядку №225, бо не містить чіткого та стислого обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов’язків із посиланням на документальне підтвердження викладених фактів, а також не надано вичерпного переліку документів (копій документів), інформації, які передбачені Наказом №225. Повторно з такою заявою ТОВ до ГУ ДПС не зверталося.

Тож суд першої інстанції не побачив порушень з боку податкового органу.

Рішення апеляційного суду

ТОВ не припинило боротьбу за статус платника ПДВ та зауважило таке.

По-перше, після початку військової агресії російських військ та включення Херсонської області до Переліку територіальних громад, які розташовані у районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), господарська діяльність ТОВ була припинена.

Водночас актом документальної позапланової невиїзної перевірки щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за січень 2022 року від’ємного значення з ПДВ, у т. ч. заявленого до відшкодування з бюджету, від 29.07.2022 підтверджено, що за даними Системи електронного адміністрування ПДВ сума ліміту платника податку на січень 2022 року становила 2,7 млн грн.

По-друге, суд має врахувати приписи пп. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, за змістом якого платники податків, у яких відновилася можливість виконувати податкові обов’язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними податкових обов’язків щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.

Нагадаємо, що свого часу суди наголошували: для залишення на сплаті ПДВ платникові не обов’язково декларувати саме податкове зобов’язання, а достатньо відображати податковий кредит з ПДВ за придбаними товарами/роботами/послугами. Водночас у цій справі у періоді відсутності діяльності (червень 2022 р. — червень 2023 р.) ТОВ заявляло суми ПДВ до відшкодування, що не було взято судами до уваги.

Окремо мусимо підтримати ТОВ, адже важливим є той факт, що можливість подати заяву про неможливість виконання податкового обов’язку з підтвердними документами, перебуваючи в окупації чи за наявності в окупації основних засобів та всіх документів фінансово-господарської діяльності, практично нульова.

Апеляційна інстанція наголосила, що головною тезою пояснень ГУ ДПС було те, що обов’язок декларувати податкові зобов’язання залишився незмінним й у воєнний час, а якщо платник податків не має такої можливості, він повинен скористатися визначеною державою процедурою для того, щоб бути звільненим від такого обов’язку.

ТОВ надіслало на адресу ГУ ДПС заяву про неможливість виконання податкових зобов’язань.

У заяві від 30.09.2022 платник податків, керуючись пп. 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ, повідомив про:

— неможливість реєструвати ПН/РК починаючи з 24.02.2022 і за весь період воєнного стану та тимчасової окупації території, на якій він перебуває;

— подавати податкову звітність і сплачувати податки та збори за всі звітні періоди, гранична дата виконання яких припадає на період дії воєнного стану та тимчасової окупації території, на якій він перебуває.

Як додаток до заяви ТОВ надало Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 23.08.2022.

Жодних інших документів ТОВ не мало. Звісно, можна отримати дані з реєстрів нерухомого чи рухомого майна, якщо воно є, а ось щодо інших основних засобів це практично неможливо через відсутність доступу до них або відсутність можливості зафіксувати їх знищення в окупації.

Апеляційна інстанція підтвердила, що контролюючий орган мав законодавчо визначені підстави для прийняття спірного рішення про анулювання ТОВ статусу платника ПДВ.

Щодо аргументу ТОВ про те, що на законодавчому рівні не було вирішено питання адміністрування податків та подання податкової звітності щодо суб’єкта господарювання, який увійшов до Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або перебувають у тимчасовій окупації, і який не міг провадити господарську діяльність, колегія суддів зазначає таке.

Апеляційна інстанція підтримала позицію органу ДПС — законодавець передбачив звільнення від відповідальності осіб, які у зв’язку із запровадженням воєнного стану не мають можливості виконання податкових зобов’язань, і встановив для цього відповідну процедуру: подання відповідної заяви за правилами Порядку №225.

Висновки

Звісно, у цій ситуації ми хотіли б почути ще й позицію Верховного Суду (але невідомо, чи ТОВ оскаржуватиме рішення апеляції). На сьогодні таких підприємств чимало, проте анулювання не є поширеним. І ця судова практика фактично дає податковим органам «зелене світло» застосовувати такі підстави для анулювання, як до воєнного стану, незважаючи на особливі обставини. На ці строки і правила, визначені у пп. «г» п. 184.1 ПКУ, запровадження воєнного стану не впливає, і вони не зупиняються та не продовжуються на цей період.

Проте і платники податків не повинні забувати, що відмову в задоволенні заяви щодо можливості виконання податкових зобов’язань варто оскаржувати, бо це на певний час може відтермінувати прийняття рішення органами ДПС про анулювання реєстрації платником ПДВ за обставин, схожих до наведених у коментованій справі.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI.
  • Наказ №225 — Наказ Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження».
  • Порядок №225 — Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225.
  • Положення №1130 — Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 №1130.

Автор: Канарьова Наталія

До змісту номеру