У коментованій ІПК податківці цитують норми Закону №481, поняття «зберігання» та «місця зберігання» пального, потім зазначають, що у бензовозі пальне може переміщуватися або зберігатися. І от якщо воно там зберігається «певний час у певному місці», то потрібно отримувати ліцензію на зберігання пального. Об’єктивно цей висновок не підтверджується прямими нормами Закону №481, а є власною думкою податківців.
Визначення понять
Зберігання пального — діяльність зі зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) зі зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик.
Місце зберігання пального — місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування.
Як має бути насправді?
Спочатку нам потрібно відокремити «діяльність зі зберігання пального» у бензовозі від «діяльності з переміщення пального в тому самому бензовозі». Наприклад, на території товариства розміщені бензовоз та вантажівки. О 12-й годині дня вантажівки заправилися пальним із бензовоза, після цього бензовоз вирушив за новою партією пального, до кінця дня привіз пальне і знову став на стоянку на території. А завтра він заправлятиме вантажівки товариства в іншому місці, і т. д. У будь-який момент бензовоз готовий до транспортування пального у необхідне місце поза межами території товариства. Що це було — зберігання чи переміщення пального? Чи потрібно документувати час руху та час стоянки бензовоза, щоб точно сказати, що ось — зберігання, а ось — транспортування. Який час стоянки бензовоза з пальним на території товариства вже є «діяльністю зі зберігання пального»? 10 хвилин, півгодини, година? Де це визначено? Відповіді немає.
Далі, що таке місце зберігання пального? Це територія, на якій розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності. Бензовоз точно не є спорудою чи обладнанням. Тож чи є він «ємністю»? Податківці у коментованій ІПК вважають, що так, є, і на цій підставі роблять висновок про потребу в ліцензії.
Визначення терміна «ємність» у тому контексті, в якому нам потрібно, в законодавстві немає, тому звертаємося до загального тлумачення цього слова. У Словнику української мови в 11 томах це слово є, але там немає того значення, яке ми шукаємо. У Вікіпедії воно визначено так: ємність — загальна назва закритих споруд та пристроїв, що призначені для складування, акумулювання, зберігання сипких матеріалів, рідин та їх сумішей (пульп).
Керуючись здоровим глуздом, робимо висновок, що автомобіль із цистерною не є «закритою спорудою, пристроєм, що призначений для складування, акумулювання, зберігання матеріалів».
На проблему з визначенням поняття «ємність» вказують і суди1.
1 Див., зокрема, постанови ВС від 21.09.2022 у справі №140/16490/20 та Першого апеляційного адмінсуду від 15.01.2024 у справі №200/4408/22.
У ст. 1 Закону про автотранспорт визначено поняття транспортного засобу спеціалізованого призначення — це транспортний засіб, який призначений для перевезення певних категорій пасажирів чи вантажів (автобус для перевезення дітей, осіб з інвалідністю, пасажирів певних професій, самоскид, цистерна, сідельний тягач, фургон, спеціалізований санітарний автомобіль екстреної медичної допомоги, автомобіль інкасації, ритуальний автомобіль тощо) та має спеціальне обладнання (таксі, броньований, обладнаний спеціальними світловими і звуковими сигнальними пристроями тощо). Тобто автоцистерна (бензовоз) є транспортним засобом, який призначений для перевезення рідких вантажів.
Отже, для зберігання вантажів транспортні засоби не призначені. Тому, властиво, у бензовозі не слід зберігати пальне протягом тривалого часу, бензовоз має використовуватися виключно за призначенням: транспортувати пальне з одного місця до іншого. Знову ж таки, а який час зберігання пального у бензовозі вважати тривалим? На нашу суб’єктивну думку, якщо бензовоз щодня переміщується і заправляє автівки товариства, така діяльність не є зберіганням пального.
Відповідно до п. 6.3 Інструкції №281 нафта та нафтопродукти мають зберігатися згідно з вимогами ДСТУ 4454. Якщо зберігання пального у цистерні транспортного засобу не відповідає цим вимогам, то й зберігати пальне у бензовозі не можна.
Отже, якщо за відсутності стаціонарних споруд, обладнання, ємностей для зберігання пального підприємство використовує транспортні засоби для перевезення і тимчасового короткочасного зберігання пального, ліцензію на зберігання пального отримувати не потрібно. З огляду на те, що бензовоз як транспортний засіб не призначений для зберігання в ньому вантажу, всі операції з пальним у бензовозі слід розглядати як транспортування та використання такого пального (зокрема, заправляння інших транспортних засобів).
Цю позицію підтримують і суди. Зокрема, Верховний Суд дійшов висновку1, що зберігання пального нерозривно пов’язане з наявністю у суб’єкта господарювання споруд та/або обладнання, та/або ємностей, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування (місця зберігання пального). Якщо наявне у суб’єкта господарювання місце зберігання пального має ознаки, які згідно з нормами ПКУ унеможливлюють кваліфікацію його як «акцизний склад» та/або «акцизний склад пересувний», суб’єкт господарювання не має обов’язку отримувати ліцензію на право зберігання пального у такому місці.
Тож ми не можемо до кінця погодитися з висновком авторів коментованої ІПК про те, що у разі зберігання пального в цистерні вантажного автомобіля потрібна ліцензія на зберігання пального.
Також на нашу користь говорять і суди, див., зокрема, правовий висновок у постанові Верховного Суду від 21.09.2022 у справі №140/16490/20.
1 Постанова ВС від 21.09.2022 у справі №140/16490/20 (також див. постанову Першого апеляційного адмінсуду від 15.01.2024 у справі №200/4408/22).
Водночас ми не маємо прямих норм законодавства, які б чітко визначали, що на автомобілі така ліцензія не отримується. Ми можемо апелювати лише до того, що автомобіль призначений тільки для перевезення вантажів, а не для їх зберігання, і це прямо написано у ст. 1 Закону про автотранспорт.
Отже, щоб уникнути спорів під час перевірок, суб’єкти господарювання повинні мінімізувати час зберігання пального в автоцистернах, адже вони справді для цього не призначені, а пальне є небезпечним вантажем і це може бути порушенням правил перевезення таких вантажів.
Нормативна база
- Закон №481 — Закон України від 19.12.1995 №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
- Закон про автотранспорт — Закон України від 05.04.2001 №2344-III «Про автомобільний транспорт».
- Інструкція №281 — Інструкція про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затверджена наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту та зв’язку України, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20.05.2008 №281/171/578/155.