• Посилання скопійовано

Відшкодування вартості втраченої посилки

Підприємство веде роздрібну поштову торгівлю. Посилки надсилаються поштою на умовах післяплати. Є частина посилок, які під час транспортування/зберігання на пошті втрачаються, і згідно з актом поштовий оператор відшкодовує вартість втраченої посилки на рахунок підприємства. Підприємство є платником ПДВ. Вартість посилки компенсується без ПДВ. Як відобразити ПДВ за операцією з відшкодування поштою втраченого товару?

База оподаткування ПДВ операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості. До складу договірної (контрактної) вартості не включаються суми неустойки (штрафів та/або пені), три проценти річних від простроченої суми та інфляційні витрати, відшкодування шкоди, у тому числі відшкодування упущеної вигоди за рішеннями міжнародних комерційних та інвестиційних арбітражів або іноземних судів, що отримані платником податку внаслідок невиконання або неналежного виконання договірних зобов’язань (п. 188.1 ПКУ).

Особа, якій завдано збитків унаслідок порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування (ст. 22 ЦКУ). Відшкодування збитків є способом відшкодування майнової шкоди.

Відшкодування збитків за цим договором визначено ГКУ.

Під збитками розуміють витрати, зроблені управненою стороною, втрату або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов’язання або додержання правил здійснення господарської діяльності іншою стороною (ч. 2 ст. 224 ГКУ).

Поштовий оператор відшкодував завдані збитки, зокрема вартість посилки.

На нашу думку, в цій ситуації немає об’єкта оподаткування ПДВ — операції з постачання товарів/послуг. Позиція податківців у ЗІР є двозначною. Вони наголошують, що кошти, які надходять платникові податку як відшкодування збитків за пошкоджене, знищене або втрачене майно, не включаються до бази оподаткування ПДВ, — при цьому залишаючи шляхи до відступу. Адже кожна ситуація є індивідуальною та потребує роз’яснення. Тому для уникнення непорозумінь може бути доцільно отримати ІПК.

З огляду на наведену умову підприємству треба буде відкоригувати ПЗ, склавши РК, адже фактично постачання не відбулося. Розрахунок коригування складають на всю суму постачання з причиною коригування «повернення товару або авансових платежів».

Якщо під час придбання або виготовлення майна платник податку сформував податковий кредит, а надалі воно було знищене, втрачене або внаслідок пошкодження майна його якість змінилася настільки, що воно не може бути використане за прямим призначенням, платник податку зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання відповідно до п. 198.5 ПКУ та скласти і зареєструвати в ЄРПН ПН.

Отже, підприємству потрібно:

1) скласти РК до ПН за продажними цінами на відвантажені товари, які втрачено і вартість яких поштовий оператор відшкодував;

2) скласти ПН відповідно до п. 198.5 ПКУ, якщо під час придбання втраченого товару було сформовано податковий кредит — за ціною придбання цього товару.

Автор: Пантюхова Анна

До змісту номеру