Нагадаємо (ми писали про це у «ДК» №37/2022), що з вересня 2022 року у МВС з’явився новий обов’язок. Воно щокварталу має подавати до ТЦК СП відомості про реєстрацію, переобладнання та зняття з обліку транспорту підприємств, який може бути мобілізований.
Водночас обов’язок підприємств подавати аналогічну інформацію про свій автотранспорт до ТЦК СП зберігається й надалі.
Отже, ТЦК СП тепер мають два джерела інформації, а завдяки інформації від МВС можуть звіряти дані, подані бізнесом.
Чим установлено обов’язок подання інформації для бізнесу?
Порядок виконання військово-транспортного обов’язку визначається Кабінетом Міністрів України (ч. 2 ст. 6 Закону про мобілізацію). На виконання цієї норми Кабмін затвердив Положення №1921.
Зверніть увагу: дія Положення №1921 поширюється на підприємства, установи й організації незалежно від форми власності, а також громадян — власників транспортних засобів!
За п. 7 Положення №1921 військово-транспортний обов’язок виконується:
— у мирний час — шляхом проведення заходів, пов’язаних із військовим обліком транспортних засобів і техніки та завчасним забезпеченням їх мобілізаційної готовності відповідно до визначених завдань;
— в особливий період — шляхом передачі підприємствами, установами й організаціями, а також громадянами транспортних засобів і техніки для задоволення потреб військових формувань відповідно до визначених завдань.
Правила та строки подання інформації затверджено п. 15 Положення №1921. Зокрема, у цій нормі зазначено, що керівники підприємств подають ТЦК СП щороку до 20 червня та 20 грудня інформацію про:
— наявність транспортних засобів і техніки;
— їх технічний стан;
— а також про громадян, які працюють на підприємствах, в установах та організаціях на таких транспортних засобах і техніці.
Форма відповідної відомості затверджена як додаток 1 до Положення №1921 (див. зразок).
Зразок
Про які зміни щодо поданих даних слід інформувати?
У разі зміни даних підприємства або статусу транспорту слід повідомити про це ТЦК СП. Такий обов’язок установлено п. 16 Положення №1921.
Згідно з ним керівники підприємств, транспортні засоби і техніка яких призначені для задоволення потреб військових формувань на особливий період, зобов’язані у семиденний строк повідомити ТЦК СП про:
— зміну найменування підприємства або форми власності;
— відправлення транспортних засобів і техніки до інших регіонів або за межі території України на тривалий час;
— передачу права власності на транспортні засоби і техніку іншим юрособам або громадянам, у довгострокову оренду (лізинг);
— початок застави транспортного засобу або техніки;
— інші випадки, коли передача транспортних засобів і техніки військовим формуванням унеможливлюється.
У разі реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), ліквідації або банкрутства підприємства, транспортні засоби і техніка яких призначені для задоволення потреб військових формувань на особливий період, повідомляють про це ТЦК СП (п. 17 Положення №1921).
Тоді слід подати пропозиції щодо покладення завдання з підготовки та передачі транспортних засобів і техніки військовим формуванням на правонаступників або на інші підприємства, установи й організації, які розташовані на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Повідомлення — це звітність чи листування?
Вимога щодо подання відомостей про наявність транспортних засобів і техніки, їх технічний стан та водіїв має статус інформування ТЦК СП, а не звітування.
Тож подання відомостей про наявні транспортні засоби не належить до звітування.
Але це не звільняє від адмінвідповідальності за неподання таких даних.
Хто не подає інформацію?
По-перше, Положення №1921 не поширюється на фізосіб-підприємців. Тому вони не надають інформацію про автотранспорт та техніку.
По-друге, якщо на дату подання інформації підприємство не має власних транспортних засобів, то подавати інформацію не потрібно. Якщо ж наступного року їх буде придбано та вони обліковуватимуться на балансі, то ось тоді таку інформацію слід буде і подати.
Такий порядок подання випливає з роз’яснення Міноборони від 24.05.2016 №322/2/2836 (див. «ДК» №43/2016). У ньому було зазначено, що норма щодо подання інформації поширюється на всі підприємства, незалежно від форми власності, за наявності на обліку на цих підприємствах транспортних засобів і техніки або змін у їх якісному чи кількісному стані.
Штраф за неподання інформації
Посадові особи та громадяни несуть відповідальність за невиконання або неналежне виконання військово-транспортного обов’язку відповідно до закону (п. 5 Положення №1921).
Тож на керівників юросіб, які мали подати таку інформацію, але не зробили цього вчасно, чекатиме адмінштраф за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію (ст. 210-1 КУпАП).
І під час особливого періоду (який триває і нині) розмір адмінштрафу становить від 300 до 500 н. м. д. г. (від 5 100 грн до 8 500 грн)!
Інші наслідки ненадання інформації
Для державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів у територіальних органах з надання сервісних послуг МВС (крім транспортних засобів, власниками яких є громадяни), крім документів, необхідних для реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку, представник підприємства, установи чи організації, транспортні засоби яких підлягають реєстрації (перереєстрації), зняттю з обліку, подає довідку, форма якої визначається Міноборони, з позначкою керівника територіального центру комплектування та соціальної підтримки про взяття транспортного засобу на військовий облік або зняття з такого обліку (п. 11 Положення №1921).
Тож у разі неподання інформації ТЦК СП можуть виникнути проблеми під час державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів.
Нормативна база
- КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 №8073-X.
- Закон про мобілізацію — Закон України від 21.10.1993 №3543-XII «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
- Положення №1921 — Положення про військово-транспортний обов’язок, затверджене постановою КМУ від 28.12.2000 №1921.