Проведення річної інвентаризації запасів — це обов’язкова процедура. Вона передбачена ст. 10 Закону про бухоблік та проводиться згідно з Положенням №879. Особливості проведення інвентаризації запасів визначено пунктом 4 розділу ІІІ цього Положення.
Строки проведення інвентаризації запасів
Інвентаризацію запасів перед складанням річної фінансової звітності проводять до дати балансу в період трьох місяців, тобто у період з 1 жовтня до 31 грудня. Але в яке саме число (дату) цього періоду проводити таку інвентаризацію, вирішує керівник підприємства.
У кожному разі їх інвентаризацію слід провести до тимчасового вибуття з підприємства (крім незавершеного виробництва та напівфабрикатів, інших матеріальних цінностей, які на момент інвентаризації будуть поза підприємством). Утім, якщо запаси передаються, наприклад, на тимчасове відповідальне зберігання, то їх інвентаризацію мають провести й ті підприємства, де вони зберігатимуться (й обліковуватимуться поза балансом), та передати результати такої інвентаризації власнику запасів.
Як війна впливає на проведення інвентаризації
Підприємства, які з дати початку тимчасової окупації мали місцезнаходження на території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, на тимчасово окупованій території у Донецькій та Луганській областях, території проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки й оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, та підприємства, які мали (мають) місцезнаходження в районах проведення воєнних (бойових) дій у період дії воєнного стану, або підприємства, структурні підрозділи (відокремлене майно) яких розташовані на (в) таких територіях (районах), проводять інвентаризацію у разі можливості безпечного та безперешкодного доступу уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, в яких відображено зобов’язання та власний капітал підприємств.
Зазначені підприємства зобов’язані провести інвентаризацію станом на 1 число місяця, наступного за місяцем, у якому зникли перешкоди доступу до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, та відобразити результати інвентаризації у бухгалтерському обліку відповідного звітного періоду.
Такі норми містить п. 8 Положення №879.
Що таке «запаси»?
Якщо виходити з п. 4 НП(С)БО 9, то запасами вважаються активи, які:
— утримуються для подальшого продажу (розподілу, передачі) за умов звичайної господарської діяльності;
— перебувають у процесі виробництва з метою подальшого продажу продукту виробництва;
— утримуються для споживання під час виробництва продукції, виконання робіт та надання послуг, а також управління підприємством.
Зокрема, як уточнено у п. 6 НП(С)БО 9, це включає:
— сировину, основні й допоміжні матеріали, комплектувальні вироби та інші матеріальні цінності, призначені для виробництва продукції, виконання робіт, надання послуг, розподілу, передачі, обслуговування виробництва й адміністративних потреб (рах. 20);
— незавершене виробництво у вигляді не закінчених обробкою і складанням деталей, вузлів, виробів та незакінчених технологічних процесів. Незавершене виробництво на підприємствах, що виконують роботи та надають послуги, складається з витрат на виконання незакінчених робіт (послуг), щодо яких підприємство ще не визнало доходу (рах. 23, 24, 25);
— готову продукцію, що виготовлена на підприємстві, призначена для продажу і відповідає технічним та якісним характеристикам, передбаченим договором або іншим нормативно-правовим актом (рах. 26);
— товари у вигляді матеріальних цінностей, що придбані (отримані) та утримуються підприємством з метою подальшого продажу (рах. 28). Як ми зазначаємо у статті про інвентаризацію ОЗ у «ДК» №45/2023, до них належать і необоротні активи, які утримуються з метою подальшого продажу та обліковуються за субрахунком 286;
— малоцінні швидкозношувані предмети — МШП (рах. 22);
— поточні біологічні активи, якщо вони оцінюються за НП(С)БО 9, а також сільгосппродукція і продукція лісового господарства після її первісного визнання (рах. 21, 27).
Процедура інвентаризації запасів
Інвентаризація запасів, по суті, передбачає дві основні дії: звіряння фактичної наявності цих активів із даними бухобліку та встановлення поточного стану таких активів. Це робить комісія, призначена керівником, шляхом огляду, рахування, зважування, обміру тощо. Вона ж зазначає результати в інвентаризаційних описах (в яких бухгалтерія вже зазначила власні відомості).
Зверніть увагу!
Типова форма інвентаризаційного опису передбачена лише для бюджетників — вона затверджена Наказом №572. Решта може самостійно розробити форму інвентаризаційного опису або скористатися «бюджетною» формою.
Матеріали інвентаризації можуть бути заповнені як рукописним способом, так і за допомогою електронних засобів обробки інформації. Оформляючи як інвентаризаційні описи, так і звіряльні відомості, мова про які піде далі, слід дотримуватися норм Положення №88.
Матеріальні запаси, фактично встановлені на дату інвентаризації та за даними бухгалтерського обліку, записують в інвентаризаційних описах за найменуванням із зазначенням:
— номенклатурного номера (за його наявності);
— виду, групи, сорту;
— одиниці виміру;
— ціни, суми та кількості (рахунок, вага або міра).
Отже, інвентаризаційна комісія у присутності матеріально відповідальних осіб перевіряє фактичну наявність запасів шляхом їх перерахунку, переважування чи перемірювання. При цьому не допускається вносити до інвентаризаційних описів дані про залишки активів зі слів матеріально відповідальних осіб або за даними обліку без перевірки їх фактичної наявності, крім:
— спецодягу та предметів індивідуального користування, відправлених на прання та ремонт (перевіряються на підставі документів надавача послуг);
— кількості запасів, що зберігаються у непошкодженому пакуванні постачальника (може визначатися на підставі документів, але з обов’язковою перевіркою наявності в натурі частини зазначених цінностей);
— запасів, що перебувають у дорозі, не оплаченої у строк покупцями відвантаженої продукції (товарів) та запасів, що перебувають на складах інших підприємств (на відповідальному зберіганні, на комісії, у переробці), — якщо вони підтверджені належно оформленими документами (зі складанням окремого інвентаризаційного опису).
Окремі інвентаризаційні описи складають на:
— непридатні або зіпсовані запаси (із зазначенням найменування, кількості, причини, ступеня і характеру псування, пропозиції щодо їх знецінення, списання або можливості використання з господарською метою);
— сировину, матеріали і куповані напівфабрикати, що перебувають біля робочих місць і не піддавались обробці.
І навпаки, щодо МШП, які обліковують в оперативному порядку, лише перевіряється фактична наявність їх у матеріально відповідальних осіб, без складання інвентаризаційного опису (шляхом зіставлення з відомістю оперативного обліку). Якщо ж буде виявлено нестачу таких МШП, то її оформлюють актом.
Зверніть увагу!
Типової форми ані відомості оперативного обліку МШП, ані акта щодо їх списання на сьогодні немає. Навіть типові форми первинних документів щодо обліку МШП на сьогодні скасовані наказом Держстату від 22.10.2021 №266. Тож підприємству доведеться самостійно розробити такі форми.
Щодо тари в інвентаризаційному описі має бути зазначено її:
— вид;
— цільове призначення;
— якісний склад (нова, б/в, потребує ремонту тощо).
На тару, що стала непридатною, складають акт на списання із зазначенням причин псування. Знову ж таки, форму такого акта підприємству доведеться розробити самостійно (або й надалі користуватися застарілими формами на власний вибір), адже наказом Держстату від 22.10.2021 №266 скасовано типові форми не лише щодо обліку МШП, а й щодо ОЗ, сировини та матеріалів тощо.
А от щодо об’єктів незавершеного виробництва, то в інвентаризаційних описах має бути зазначено:
— найменування заділу;
— стадію та ступінь їх готовності;
— кількість або обсяг виконаних робіт.
Після закінчення інвентаризації оформлені інвентаризаційні описи здають до бухгалтерської служби для перевірки, виявлення та відображення в обліку результатів інвентаризації. При цьому кількісні та цінові показники за даними бухгалтерського обліку проставляють проти відповідних даних інвентаризаційного опису і через порівняння виявляють розбіжності між даними інвентаризації та даними обліку. Також бухгалтерська служба підприємства проводить перевірку всіх підрахунків у інвентаризаційних описах (актах інвентаризації).
Бухгалтерська служба складає звіряльні відомості щодо запасів, у яких відображаються розбіжності між даними бухгалтерського обліку і даними інвентаризаційних описів. Форму такої звіряльної відомості також можна знайти у Наказі №572.
Вартість лишків та нестач цінностей у звіряльних відомостях наводять відповідно до їх оцінки у регістрах бухгалтерського обліку.
На активи, що належать іншим підприємствам, складають окремі звіряльні відомості, копії яких надсилають власникові.
Висновки щодо виявлених розбіжностей між фактичною наявністю запасів та даними бухгалтерського обліку, які наводяться у звіряльних відомостях, та пропозиції щодо їх врегулювання інвентаризаційна комісія відображає у протоколі, що складається після закінчення інвентаризації і передається на розгляд та затвердження керівнику підприємства. Форма такого протоколу теж є в Наказі №572.
У протоколі наводять: причини нестач, втрат, лишків, а також пропозиції щодо зарахування внаслідок пересортиці, списання нестач у межах норм природного убутку, а також понаднормових нестач і втрат від псування цінностей із зазначенням причин та вжитих заходів щодо запобігання таким втратам і нестачам. Підприємства можуть додавати до протоколів іншу інформацію, що є істотною для прийняття рішень щодо визнання й оцінки активів та розкриття відповідної інформації у фінансовій звітності.
Протокол інвентаризаційної комісії затверджує керівник підприємства протягом 5 робочих днів після завершення інвентаризації.
Бухгалтерський облік наслідків інвентаризації запасів
Покажемо на прикладах наслідки проведеної інвентаризації запасів.
Приклад 1 Підприємство придбало товари хімічної промисловості на суму 120 тис. грн (з ПДВ) для продажу. Надалі на підставі інвентаризації було виявлено зіпсований товар на 10 тис. грн (без ПДВ), який було списано. Норм природного убутку щодо такого товару, який належить до списання, не встановлено.
Відображення в обліку операцій за умовами прикладу 1 див. у таблиці 1.
Таблиця 1
Бухгалтерський облік списання зіпсованого товару (до прикладу 1)
№ з/п |
Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн | |
Д-т | К-т | |||
1. | Придбано товари й оприбутковано на склад | 281 | 631 | 100 000,00 |
2. | Відображено ПК на підставі податкової накладної | 641/ПДВ | 631 | 20 000,00 |
3. | Виявлено факт псування товарів, які списано за рішенням керівника | 947 072 |
281 — |
10 000,00 10 000,00 |
4. | Нараховано ПЗ | 947 | 641/ПДВ | 2 000,00 |
Приклад 2 Унаслідок інвентаризації на підприємстві виявлено 10 одиниць неоприбуткованих товарів, щодо яких не знайдено документів про придбання. Справедлива вартість одиниці товару дорівнює звичайній ціні — 300 грн (без ПДВ). Надлишок товарів у кількості 10 одиниць оприбутковано на баланс із включенням до складу інших доходів у сумі 3 000 грн. Надалі прийнято рішення про реалізацію всього надлишку товарів за ціною 480 грн (у т. ч. ПДВ) за одиницю.
Відображення в обліку операцій за умовами прикладу 2 див. у таблиці 2.
Таблиця 2
Реалізація товарів, виявлених під час інвентаризації, щодо яких немає документів про їх придбання (до прикладу 2)
№ з/п |
Зміст операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн | |
Д-т | К-т | |||
1. | Визнано дохід від оприбуткування надлишку товарів за справедливою вартістю | 281 | 719 | 3 000,00 |
2. | Відображено відвантаження товарів за договірною вартістю | 361 | 702 | 4 800,00 |
3. | Відображено податкові зобов’язання з ПДВ | 702 | 641/ПДВ | 800,00 |
4. | Відображено собівартість товарів | 902 | 281 | 3 000,00 |
791 | 902 | 3 000,00 | ||
5. | Відображено фінансовий результат | 719 | 791 | 3 000,00 |
702 | 791 | 4 000,00 |
Податкові наслідки результатів інвентаризації запасів
Щодо ПДВ, то слід враховувати, що нестачі (в т. ч. і перевищення нестач над сумою лишків у випадку пересортиці) або зіпсування запасів визнають використаними не у господарській діяльності.
Відповідно, платник ПДВ має нарахувати ПЗ з ПДВ та скласти і зареєструвати податкову накладну згідно з пп. «г» п. 198.5 ПКУ, крім випадків, коли:
— запаси було придбано або виготовлено до 01.07.2015 без включення суми ПДВ до складу податкового кредиту — це прямо прописано у п. 198.5 ПКУ!;
— платник податку не мав підстав для формування податкового кредиту під час придбання товарів. Наприклад, якщо товар було придбано без ПДВ або якщо продавець не зареєстрував в ЄРПН правильно складену ПН на такий продаж;
— нестачі у межах норм природних втрат;
— особа, винна у нестачі понад норми втрат, встановлена. Тоді суму відшкодування, яку ця особа сплачує підприємству, розглядають з метою оподаткування ПДВ як компенсацію втрачених/пошкоджених товарів, а саму компенсовану нестачу — як продаж таких запасів і на неї складають звичайну податкову накладну на постачання товарів. Таку думку податківці висловлювали, зокрема, в ІПК від 12.11.2018 №4790/6/99-99-15-03-02-15/ІПК.
Нагадаємо!
Якщо ПЗ з ПДВ усе-таки визнаються, то нагадаємо особливості складання такої ПН. Скласти її слід не пізніше останнього дня місяця, в якому виявлено нестачу, і зареєструвати у звичайні строки.
У графі «Зведена податкова накладна» зазначають код ознаки «1». У графі «Отримувач (покупець)» — власне найменування (ПІБ) самого платника податку. У рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляють умовний ІПН «600000000000». Рядок «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта» не заповнюють, а отже, не заповнюють і рядок «код». У верхній лівій частині зазначають відповідний тип «13».
У розділі Б порядок заповнення даних такий: у графі 2 — дати складання та порядкові номери ПН, складених на такого платника при придбанні ним запасів, за якими нараховуються ПЗ з ПДВ. У графі 4 — «грн». У графі 10 — вартість (частина вартості) запасів, на яку нараховується ПДВ. Графи 3.1, 3.2, 3.3, 5 — 9, 12 не заповнюють.
Проте в ЗІР (підкатегорія 101.07) наразі міститься протилежне роз’яснення. За ним кошти, які надходять платнику податку як відшкодування збитків за пошкоджене, знищене або втрачене майно, не включаються до бази оподаткування ПДВ. Адже він мав визнати ПЗ за п. 198.5 ПКУ під час встановлення таких збитків. У результаті самі ж податківці радять: з метою уникнення неоднозначного трактування норм чинного законодавства щодо цього питання варто звернутися до ДПС з детальним описом конкретної ситуації та наданням копій документів для отримання власної ІПК.
Що ж до податку на прибуток, то там податкових різниць ані щодо сум лишків, ані щодо сум нестач не передбачено, а тому всі платники цього податку враховують результати інвентаризації запасів лише за правилами НП(С)БО або МСФЗ. Водночас зауважимо: якщо за результатами інвентаризації виправляють помилку минулого періоду (наприклад, в обліку не було відображено оприбуткування або списання запасів), яка впливає на фінрезультат, платник податку має уточнити показники декларації за відповідний період, зокрема рядок 02. І нагадаємо, що разом з уточненням декларації слід подати й уточнену фінансову звітність за той період, бо вона є обов’язковим та невід’ємним додатком до неї.
У тих юросіб, які обрали спрощену систему оподаткування, на думку податківців, сума виявлених надлишків запасів включається до доходу за той звітний період, у якому надлишок оприбутковано. Проте зазначене стосується юросіб — платників ЄП групи 3.
А от у юросіб групи 4 виявлені надлишки на розмір єдиного податку не вплинуть, бо його об’єктом оподаткування є нормативна грошова оцінка одного гектара сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень). Але потрібно зважати на те, що у такого платника дохід однаково виникне у бухгалтерському обліку, а отже, це вплине у бік зменшення на частку сільськогосподарського товаровиробництва такого платника податку (дохід від оприбуткування надлишків не є доходом від реалізації сільгосппродукції).
У неприбуткових організацій надлишки до податкових наслідків не призведуть (за умови їх подальшого використання за статутною діяльністю), а от нестачі запасів можуть бути розцінені податківцями як їх нецільове використання і призвести до втрати неприбуткового статусу. Втім, на нашу думку, це надто фіскальний підхід, адже і нестачі, і псування можуть або мати природну причину (убуток), або ж відбуватися без відома й узгодження з керівництвом такої організації. Тому мета, з якою ці запаси придбавалися, хоча й порушується, але відбувається це без свідомого бажання. І, безумовно, в разі виявлення таких нестач інвентаризаційна комісія та керівництво організації мають зробити все від них залежне для встановлення винних осіб та відшкодування збитків.
Нормативна база
- Наказ №572 — Наказ Мінфіну від 17.06.2015 №572 «Про затвердження типових форм для відображення бюджетними установами результатів інвентаризації».
- Положення №88 — Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну від 24.05.1995 №88.
- Положення №879 — Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затверджене наказом Мінфіну від 02.09.2014 №879.