Ми вже писали про порядок реєстрації в електронному кабінеті ЄСІТС у «ДК» №31/2023. Але зараз нагадаємо про окремі моменти, які передусім є важливими для суду й учасників процесу, а також про інші важливі функції ЄСІТС.
Нагадуємо, що для участі у господарському процесі (йдеться про судові спори з контрагентами, у т. ч. щодо укладення та виконання договорів, стягнення збитків у разі нереєстрації ПН/РК в ЄРПН, штрафних санкцій за порушення строків виконання грошових та інших зобов’язань тощо) треба зареєструватися в ЄСІТС. І граничний строк, коли це треба зробити, визначено у Законі від 29.06.2023 №3200‑ІХ — до 18.10.2023 включно.
Чи можна не реєструватися в ЄСІТС? Можна, особливо якщо ви не плануєте найближчим часом судитися. За відсутність реєстрації не штрафуватимуть. Але це може ускладнити документообіг із судами у майбутньому.
Щодо спорів із контролюючими органами й оскарження їхніх рішень в адміністративних судах, то цей строк для юросіб приватної форми власності трохи довший — до 20.02.2024 включно. Те саме стосується й цивільного процесу. Проте самі контролюючі органи для участі в адміністративному процесі повинні будуть мати свої електронні кабінети в ЄСІТС до 18.10.2023.
Тож, якщо платник податків подає позов до суду, він може вже зареєструватися в ЕСІТС та переконатись у реєстрації контролюючого органу, що дає можливість користуватися функція ЄСІТС і обмінюватися документами з адміністративним судом та контролюючим органом.
ФОПи та фізособи реєструються в ЄСІТС добровільно, але у позовній заяві обов’язково мають вказувати на наявність чи відсутність електронного кабінету в ЄСІТС.
Важливо! Реєстрація в ЄСІТС, що забезпечує обмін документами, не позбавляє права на подання документів до суду в паперовій формі у порядку, визначеному КАСУ.
В ч. 11 ст. 242 ГПКУ буде зазначено і таке: у разі відсутності в учасника справи електронного кабінету суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в паперовій формі рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Але якщо ви вже зареєстрували електронний кабінет в ЄСІТС, то суд та контролюючий орган надсилатимуть вам документи саме в електронному кабінеті. Тож варто уважно стежити за надходженням повідомлень і своєчасно з ними ознайомлюватися.
Зміни щодо судів
Не менш важливим є те, що Вища рада правосуддя, ДСА та Верховний Суд мають у тримісячний строк (фактично до 21.10.2023) привести свої нормативні документи у відповідність до нового Закону №3200. Це стосується насамперед Положення про ЄСІТС та її окремих підсистем (модулів), Інструкції з діловодства в місцевих та апеляційних судах та Інструкції з діловодства Верховного Суду. Наразі очікуємо на ці зміни.
Але, крім цього, суди надають багато іншої інформації для учасників судових процесів, зокрема про зміни щодо повідомлення учасників судового процесу.
Так, Східний апеляційний суд інформує, що з 1 жовтня 2023 року суди повністю переходять на онлайн-оформлення вихідної поштової кореспонденції, що, своєю чергою, передбачає автоматичне формування всіх згрупованих реєстрів поштових відправлень.
З огляду на це особливу увагу потрібно звернути на такі обов’язкові реквізити, як ЄДРПОУ (для юросіб) та РНОКПП (для фізосіб) за їх наявності або номера і серії паспорта для фізосіб — громадян України; найменування учасників справи.
До речі, оформляючи згадані реквізити, учасники господарського процесу — юрособи та ФОПи можуть користуватися даними ЄДР. У будь-якому разі ці дані є ідентифікаційними реквізитами для обміну з учасниками процесу документами через електронний кабінет.
Зверніть увагу!
Під час реєстрації електронного кабінету в ЄСІТС важливо зазначити діючу електронну пошту, адже учасники судового процесу не лише надсилатимуть документи до електронного кабінету, а й отримуватимуть від суду повідомлення на e-mail про надсилання таких документів до цього кабінету.
Реєстрація юросіб в ЄСІТС та довіреності
ДСА роз’яснила, як юрособам користуватися системою ЄСІТС та електронним кабінетом керівника (діє досі, але очікуємо змін).
Механізм такий:
— керівник юрособи, використовуючи власний кваліфікований електронний підпис (далі — КЕП), виданий від імені юрособи, має можливість увійти до системи під профілем як «фізичної особи», так і «представника»;
— при обранні профілю «представник» користувачу стає доступним функціонал перегляду матеріалів судових справ, стороною в яких виступає відповідна юридична особа, а також функціонал створення та надсилання від імені юрособи електронних документів до суду.
Вчинення вищезазначених дій керівник юрособи може делегувати іншим особам, скориставшись функціональним розділом «Довіреності».
Довіреність дає можливість діяти як представник. Зокрема, керівник юрособи може:
1) сформувати довіреність щодо певної особи на конкретну справу або загальну (на всі справи одночасно з окремого судочинства — адміністративного, господарського, адмінправопорушення тощо);
2) надати певній особі право або перегляду (ознайомлюватися з документами), або редагування (редагувати заяви без права подання їх до суду), або подання (створювати, редагувати, підписувати заяви своїм електронним підписом та надсилати їх до суду);
3) видати довіреність із правом передоручення (передавати права за дорученням іншим представникам).
Увага! Обов’язковою умовою надання електронної довіреності іншій особі є необхідність попередньої реєстрації такої довіреної особи в ЄСІТС (наявність власного зареєстрованого електронного кабінету).
Після надання електронної довіреності особі в її особистому електронному кабінеті з’явиться можливість входити до системи як «представник» цієї юрособи, а також (залежно від типу наданої довіреності) стануть доступними такі функції: перегляд, створення чи надсилання від імені юрособи електронних документів.
Це важливо!
Керівник юрособи може надати електронну довіреність із правом передоручення на всі судові справи керівникові юрслужби чи юрисконсульту, який, своєю чергою, може надати доручення, наприклад, підлеглому спеціалісту (спеціалістам) на всі чи окремо визначені судові справи.
Нова функція в ЄСІТС — виконавчі документи
Мін’юст у своєму телеграм-каналі 13.09.2023 розмістив інформацію, що вже розроблено електронну інформаційну взаємодію між автоматизованою системою документообігу суду (АСДС), Електронним судом та автоматизованою системою виконавчого провадження (АСВП).
Так, для можливості надсилання електронного виконавчого документа до електронного кабінету стягувача та боржника достатньо створити в АСДС виконавчий документ і накласти на нього КЕП судді.
Далі сервіс автоматично відправить сформований електронний виконавчий документ до електронних кабінетів стягувача та боржника. Боржник, отримавши електронний виконавчий документ, матиме можливість сплатити передбачені у ньому платежі засобами підсистеми «Електронний суд», а стягувач — пред’явити його для виконання.
Таким чином, на сьогодні учасники судового процесу (боржник та стягувач) отримали право подання виконавчих документів через Електронний суд, що дає можливість миттєвого потрапляння виконавчого документа до відділу ДВС чи приватного виконавця, а також можливість онлайн-сплати платежів, передбачених у виконавчому документі.
Про інші зміни в електронному кабінеті ми повідомлятимемо у разі їх створення. Але сам факт реєстрації в електронному кабінеті вже дає можливість ознайомлюватися з новим функціоналом ЄСІТС.