• Посилання скопійовано

Реєстрація в ЄСІТС: хто і що має зробити?

Закон №3200 встановлює для юросіб обов’язок зареєструватися в електронному кабінеті Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (далі — ЄСІТС). Які кроки слід виконати до 20.02.2024 включно?

Закон України від 29.06.2023 №3200-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обов’язкової реєстрації та використання електронних кабінетів в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами» (далі — Закон №3200) набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію через 90 днів з дня його опублікування, крім:

підпункту 1 пункту 2 та підпункту 1 пункту 3 розділу І цього Закону в частині обов’язкової реєстрації юрособами (приватної форми власності) електронних кабінетів в ЄСІТС або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, які вводяться в дію через сім місяців з дня опублікування цього Закону;

підпункту 52 пункту 1, підпункту 52 пункту 2 та підпункту 45 пункту 3 розділу І цього Закону, які вводяться в дію одночасно з набранням чинності цим Законом.

Закон №3200 опубліковано 20.07.2023 в «Голосі України». Отже, він набрав чинності 21.07.2023. Відповідно, обов’язок ЮО мати електронні кабінети в Єдиній судовій системі настає 20 лютого 2024 року.

Багато фахівців радять зареєструватися заздалегідь. Утім, якщо до зазначених строків ви не встигнете з тих чи інших причин зареєструвати електронний кабінет та подали позов чи скаргу у паперовому вигляді, суд неодмінно нагадає вам про обов’язок зареєструватися в електронному кабінеті.

Хто саме повинен зареєструватися?

Закон №3200 вимагає, щоб адвокати, нотаріуси, державні та приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, органи державної влади та інші державні органи, органи місцевого самоврядування, інші юрособи реєстрували свої електронні кабінети в ЄСІТС або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в обов’язковому порядку.

Інші особи реєструють свої електронні кабінети в ЄСІТС лише в добровільному порядку.

Фізособи та ФОПи можуть реєструватися в електронному кабінеті в добровільному порядку.  Для юросіб реєстрація в системі ЄСІТС є обов’язком.

Електронний кабінет буде єдиним, незалежно від юрисдикції та інстанції суду, в якому ви берете участь у справі, статусу учасників та їх кількості.

Важливо для фізосіб!

Якщо реєстрація електронного кабінету ЄСІТС суперечить релігійним переконанням особи, яка зобов’язана його зареєструвати, процесуальні наслідки звернення до суду такою особою без реєстрації електронного кабінету у вигляді залишення її документа без руху, його повернення або залишення без розгляду не застосовуються за умови, якщо особа заявила про такі обставини одночасно з поданням відповідного документа шляхом подання окремої обґрунтованої письмової заяви.

Що буде, якщо не зареєструвати електронний кабінет?

Подаючи до суду позовні та інші заяви, клопотання, відзиви, слід буде обов’язково зазначати, крім повного найменування (для юросіб) або ім’я (прізвище, ім’я та по батькові) (для фізосіб) заявника, його місцезнаходження (для юросіб) або місце проживання чи перебування (для фізосіб), поштовий індекс, ідентифікаційний код юрособи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України, реєстраційний номер облікової картки платника податків (для фізосіб) за його наявності або номер і серію паспорта (для фізосіб — громадян України), номери засобів зв’язку, адресу електронної пошти (за наявності) й відомості про наявність або відсутність електронного кабінету.

Те саме стосується і подання апеляційних та касаційних скарг.

Ті, хто наразі планує подавати після 21.07.2023 позови на своїх контрагентів, мають врахувати, що особа, яка вже зареєструвала електронний кабінет в ЄСІТС, матиме право подавати процесуальні, інші документи, вчиняти інші процесуальні дії в електронній формі за допомогою ЄСІТС з використанням власного КЕП чи УЕП. Водночас реєстрація в електронному кабінеті не позбавляє права на подання документів до суду в паперовій формі.

Це важливо, адже позови до господарських судів доволі часто мають дуже велику кількість документів, які подекуди доставлялися до судів у кількох коробках та налічували тисячі сторінок.

Тож подати позов до суду можна буде й у паперовому вигляді (навіть попри зареєстрований електронний кабінет в ЄСІС), проте все йде до того, що обмін документами здійснюватиметься вже в електронній формі.

З 21.02.2024, складаючи позовну заяву, ви маєте зазначити, чи зареєстрований у вас електронний кабінет, чи ні. Адже суд постановлятиме ухвалу про залишення позовної заяви без руху також у разі, якщо позовну заяву подала особа, яка зобов’язана зареєструвати електронний кабінет, але не зареєструвала його. Те саме стосується й письмових документів, які подаються до суду, — письмової заяви (клопотання, заперечення). Суд повертатиме їх заявникові без розгляду.

Якщо позов подається до органу ДПС чи іншого державного органу, то й при зверненні до адміністративного суду заявник, попри реєстрацію в ЄСІТС, має право на подання доказових документів до суду в паперовій формі. Але саму паперову позовну заяву суд відмовиться розглядати, якщо її подала особа, не зареєстрована в ЄСІТС, — жодних винятків для спорів з органами державної влади.

Аналогічна ситуація й у разі трудових спорів — так само треба буде зареєструватися в електронному кабінеті, з правом подання позовів у паперовій формі, яке діятиме до 21.02.2024.

Але навіть нині, у перехідний період, варто врахувати: якщо ви подали позов через ЄСІТС, то все подальше листування зі судом здійснюватиметься виключно через електронний кабінет. Тож не забувайте частіше туди заглядати!

Наведені вище вимоги стосуються й подання апеляційних та касаційних скарг до апеляційних судів та ВС.

Як бути зі судовими повістками?

Позаяк для фізосіб мати електронний кабінет в ЄСІТС не обов’язково, то у разі трудових спорів та спорів із податковими й іншими державними органами судові повістки надсилатимуться:

1) за наявності в особи електронного кабінету — шляхом надсилання повістки до її електронного кабінету;

2) за відсутності в особи електронного кабінету — шляхом надсилання повістки рекомендованою кореспонденцією (листом, телеграмою), кур’єром зі зворотною розпискою за адресами.

Зверніть увагу!

Для судів загальної юрисдикції (для трудових спорів та інших спорів за участі фізосіб) судова повістка разом із копіями відповідних документів надсилається до електронного кабінету відповідного учасника справи, а в разі його відсутності — разом із розпискою рекомендованим листом із повідомленням про вручення або кур’єром за адресою, зазначеною стороною чи іншим учасником справи.

Як буде зі судовими рішеннями?

Головна проблема отримання судового рішення — це можливість передати його до виконавчої служби чи приватному виконавцю. І отримання судового рішення саме в електронному кабінеті спричинило багато запитань.

Але як це буде на практиці з 21.02.2024, побачимо. А наразі, в перехідний період, в системі ЄСІТС передбачається, що:

1) приватні виконавці та виконавці з органів виконавчої служби мають також зареєструвати свої електронні кабінети;

2) суди надсилають копію (текст) судового рішення до Єдиного державного реєстру судових рішень та Єдиного державного реєстру виконавчих документів, до його електронного кабінету, а в разі відсутності електронного кабінету — рекомендованим листом із повідомленням про вручення;

3) одночасно судові рішення в електронній та паперовій формі не видаються;

4) виконавчі документи також видаються в електронній або у паперовій формі.

Це важливо!

У системі ЄСІТС є можливість сплати судового збору після виконання всіх вимог щодо формування позовної заяви в електронному кабінеті. Сума судового збору розраховується автоматично та зазначається у графі «До сплати». І якщо ви не погоджуєтеся зі сумою судового збору та потрібно внести іншу суму, замість зазначеної системою, слід проставити позначку «Я хочу сплатити іншу суму» та власноруч проставити потрібну цифру. Якщо заявник звільнений від судового збору, на це обов’язково вказують у позовній заяві із зазначенням підстав для такого звільнення. В електронному кабінеті можна також завантажити квитанцію про вже сплачений судовий збір.

Як зареєструватися в електронному кабінеті?

Зробимо коротенький огляд реєстрації в електронному кабінеті та самого електронного кабінету.

Крок 1. Реєстрація в електронному кабінеті.

Загалом порядок реєстрації в електронному кабінеті доволі простий.

1. Зайти на сторінку ЄСІС https://id.court.gov.ua/.

2. Скористатися файловим ключем у форматі: .jks, .pfx, .pk8, .zs2, .dat або авторизуватися з ID.gov.ua. Система дозволяє авторизуватися за допомогою токена, хмарного сховища, файлового носія або Дія.Підпис.

3. Зайти в систему та виконати всі необідні дії для реєстрації — фізособа та ФОПи реєструються за допомогою ІПН, юрособа — за ЄДРПОУ.

4. У процесі реєстрації ви можете зазначити, чи ви є фізособою, чи ФОПом. Надалі, якщо через електронний кабінет подаватиметься заява від фізособи або ФОПа, потрібно буде ставити про це відповідну позначку.

Крок 2. Як створити заяву та подати її в електронному кабінеті.

Варто пам’ятати, що:

— в електронному кабінеті є відповідні типи заяв, якими ви можете скористатися. Відповідно до обраного типу заяви система надає перелік лише тих судів, до яких таку заяву можна подати. Якщо в переліку судів немає потрібного вам суду, ймовірно, що ви обрали шаблон заяви неправильний або не той суд;

— вам потрібно обрати суд (регіон суду), до якого ви плануєте звернутися, та спосіб подання заяви: «Особисто» або «Як представник (захисник)»;

— далі ви можете скористатися кнопкою «Наступний крок» або за потреби повернутися до попереднього кроку, натиснувши кнопку «Повернутись»;

— в електронному кабінеті ви можете внести відомості про свого представника (адвоката тощо) та надати йому доступ до вашого кабінету;

— у більшості розділів електронного кабінету є відеоінструкції для полегшення розуміння всіх дій та правильного створення документів, їх надсилання та видалення.

Крок 3. Уважно вивчити всі розділи електронного кабінету і скористатися підказками та відеоінструкціями.

Пройдімося розділами, що є на сьогодні в електронному кабінеті системи ЄСІС.

— У розділі «Повідомлення» ви будете бачити всі повідомлення, що надсилатимуться судами.

— У розділі «Мої справи» відображатимуться ваші судові справи та справи, до яких вам надано доступ.

— У розділі «Заяви» ви будете бачити створені вами заяви, а також можете створити власні заяви та скористатися переліком доступних в ЄСІС заяв.

— У розділі «Документи сторін» буде відображено документи (позовні заяви), надіслані іншими сторонами судового процесу перед відправленням до суду — фактично ви отримаєте документи від ваших контрагентів та знатимете про подання проти вас позову.

— У розділі «Довіреності» ви можете створювати, додавати та анульовувати довіреності.

— У розділі «Відезв’язок» ви матимете можливість участі в судовому засіданні в режимі відеоконференції.

— У розділі «Наявність кабінету» ви також можете з’ясувати наявність електронного кабінету у вашого контрагента/відповідача та надсилати йому копії документів, якщо цього вимагає процесуальний кодекс.

— У розділі «Профіль користувача» ви можете через підрозділ «Мобільні пристрої» за допомогою QR-коду встановити мобільний застосунок «єСуд» на свій телефон та отримувати вчасно повідомлення на своєму ґаджеті.

Автор: Канарьова Наталія

До змісту номеру