• Посилання скопійовано

Рядок про ПДВ у чеку неплатника ПДВ

ВС наголошує*: літерне позначення ставки ПДВ, розмір ставки ПДВ у відсотках, загальну суму ПДВ за всіма наведеними в чеку товарами (послугами) зазначають окремим рядком у чеку СГ, що зареєстровані як платники ПДВ.

У розділі VI Положення №13 визначено порядок заповнення рядків чека ПТКС зі ставками і сумами ПДВ та акцизного податку. Зокрема, рядок 17 чека ПТКС повторюється відповідно до кількості податкових груп за різними ставками ПДВ та акцизного податку. Дозволяється не друкувати рядки за податковими групами, якщо сума ПДВ або акцизного податку дорівнює нулю. Аналогічні вимоги прописано у примітках додатка 5 (форма №ФКЧ-3) до Положення №13.

* Постанова ВС від 04.08.2022 у справі №640/18441/20.

Але що саме мають робити неплатники ПДВ:

1) друкувати в чеку рядки щодо ПДВ, проте не заповнювати?

2) забрати цей рядок та не друкувати порожній рядок у чеку ПТКС?

Що каже ЗІР

СГ, у тому числі фізособи — платники ЄП, поля розрахункових документів (фіскальних чеків), які містять інформацію щодо ПДВ та/або акцизного податку, не заповнюють у разі, якщо вони:

— не є платниками ПДВ, альтернативний спосіб заповнення «Без ПДВ»;

— не є платниками акцизного податку, альтернативний спосіб заповнення «Без АП».

Крім того, не підлягає заповненню поле «код УКТЗЕД» щодо товарів, які не є підакцизними. При цьому наведені приклади не є виключними.

Думка небанківських установ

Небанківські фінустанови зверталися за відповідними роз’ясненнями до ДПСУ та Мінфіну і зрештою подали до адмінсуду позов, у якому просили визнати протиправним та нечинним розділ VI «Фіскальний касовий чек за приймання та переказ готівкових коштів через ПТКС» Положення №13 та додаток 5 «Форма №ФКЧ-3» до цього Положення.

Так, на їхню думку, цим Положенням затверджено форми розрахункових документів, які мають видаватися РРО на виконання Закону про РРО. Зокрема, розділ VI Положення №13 встановлює вимоги до фіскального касового чека за операціями з приймання готівки для подальшого її переказу через ПТКС. При цьому цей розділ VI Положення є протиправним, бо суперечить ПКУ, встановлює для небанківських фінустанов додаткові, порівняно з ПКУ, зобов’язання в частині адміністрування податку на прибуток та ПДВ, а тому має бути визнаний нечинним.

Вони вважають, що їхній обов’язок щодо відображення у фіскальному касовому чеку ФКЧ‑3 (додаток 5 до Положення №13) інформації про ставку та суму ПДВ не відповідає вимогам ПКУ, бо операції небанківських фінустанов з переказу коштів не є об’єктом оподаткування ПДВ і, як наслідок, немає обов’язку здійснювати адміністрування, вести облік та сплату ПДВ.

Сума переказу відповідно до вимог ПКУ за жодних обставин не може бути фіскальною сумою, тому що не визначає податкових зобов’язань фінустанов, тому обов’язок її відображення у фіскальному касовому чеку ПТКС як фіскальної, ведення обліку та подання звітності контролюючим органам суперечить вимогам ПКУ.

Також небанківські фінустанови не є платником ПДВ та не є податковим агентом щодо обчислення, обліку й утримання ПДВ стосовно госпсуб’єктів, на користь яких здійснюється переказ. Проте Мінфін Положенням №13, яким затверджено форму фіскального касового чека ПТКС, фактично покладає на фінустанови додаткові обов’язки здійснювати адміністрування ПДВ та виконувати функції податкового агента з адміністрування ПДВ, що не передбачено вимогами ПКУ.

Думка ДПСУ та Мінфіну

ДПСУ та Мінфін наголосили, що Положення №13 не покладає на СГ жодних додаткових обов’язків щодо адміністрування податків, проте передбачає зазначення у фіскальному чеку РРО/ПРРО СГ, який зареєстрований платником ПДВ, інформації про ПДВ (розміру ставки у відсотках, загальної суми ПДВ) для госпсуб’єктів, що зареєстровані як платники ПДВ, і не передбачає цього для госпсуб’єктів, які не зареєстровані платниками ПДВ.

Фінустанови у своїй госпдіяльності приймають кошти для переказу через пункти надання фінансових послуг, серед яких є і ПТКС, тому вони є суб’єктами правовідносин, у яких застосовується Положення №13.

Але ж те, що оскаржуване Положення не покладає на госпсуб’єктів жодних додаткових обов’язків щодо адміністрування податків, не відповідає дійсності, бо фінустанови зобов’язані відображати в фіскальному чеку ПТКС усі реквізити, наведені у формі фіскального касового чека №ФКЧ-3, затвердженій Положенням №13. Інакше видані чеки не прийматимуть як розрахункові та, як наслідок, до позивача будуть застосовані штрафні санкції, передбачені пунктом 1 статті 17 Закону про РРО.

ВС: неплатники ПДВ рядок 17 у чеку не заповнюють

Суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку, що Положення №13 передбачає розмежування та зазначення у фіскальному чеку РРО суб’єкта господарювання, який зареєстрований платником ПДВ, інформації про розмір, ставку ПДВ і не передбачає цього для госпсуб’єктів, які не зареєстровані платниками ПДВ.

А ВС вирішив таке. Положенням №13 визначено форми і зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, які в обов’язковому порядку мають надаватися особам, які отримують або повертають товар, отримують послуги або відмовляються від них, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням Інтернету, під час розрахунків суб’єктами господарювання для підтвердження факту:

— продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів у сфері торгівлі, ресторанного господарства та послуг;

— здійснення операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, якщо такі операції виконуються не в касах банків; здійснення операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів;

— приймання комерційними агентами банків та небанківськими фінансовими установами готівки для подальшого її переказу з використанням ПТКС, за винятком ПТКС, що дають змогу користувачеві здійснювати виключно операції з отримання коштів.

Згідно з пунктом 3 р. I Положення №13 установлені у ньому вимоги до змісту розрахункових документів визначають обов’язкові реквізити розрахункових документів/електронних розрахункових документів. У разі відсутності в документі хоча б одного з обов’язкових реквізитів, а також недотримання сфери його призначення такий документ не прийматимуть як розрахунковий.

ВС наголошує, що літерне позначення ставки ПДВ, розмір ставки ПДВ у відсотках, загальну суму ПДВ за всіма зазначеними в чеку товарами (послугами) (рядок 17) зазначають окремим рядком ті СГ, що зареєстровані як платники ПДВ. І, відповідно, не зазначають ті СГ, які не зареєстровані як платники ПДВ. Положення №13 не покладає на фінустанови обов’язку перевіряти повноту і правильність його визначення, а лише встановлює обов’язок передбачити у розрахунковому документі відповідне поле, яке дає можливість внести такі реквізити.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI.
  • Закон про РРО — Закон України від 06.07.1995 №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
  • Положення №13 — Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затверджене наказом Мінфіну від 21.01.2016 №13.

Автор: Канарьова Наталія

До змісту номеру