Питання кваліфікації осіб, які за своїми службовими обов’язками ведуть військовий облік на підприємствах, стало дуже актуальним завдяки п. 12 Порядку №1487.
Що каже Порядок №1487
Державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації щороку до 1 жовтня визначають потребу в підвищенні кваліфікації цих працівників.
Підвищення кваліфікації осіб, відповідальних за ведення військового обліку, здійснюється не рідше одного разу на п’ять років.
Підвищення кваліфікації осіб, відповідальних за ведення військового обліку в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях, здійснюється на договірних засадах закладами освіти, що провадять освітню діяльність з підвищення кваліфікації працівників та мають ліцензії на відповідну діяльність за програмами підготовки.
Заклади освіти, що провадять освітню діяльність з підвищення кваліфікації працівників та мають ліцензії на відповідну діяльність, кожні два роки погоджують із Генеральним штабом Збройних Сил програми підготовки.
І хоча Генштаб наразі не коментує вимоги Порядку №1487, у наших читачів уже виникла низка запитань на тлі пропозицій про підвищення кваліфікації.
1. Як розуміти вимогу п. 12 Порядку №1487 щодо того, що, з одного боку, підвищення кваліфікації має здійснюватися не рідше ніж раз на 5 років, а з іншого — щороку до 10 жовтня підприємство має визначити перелік осіб, які повинні пройти кваліфікацію?
2. Як саме підприємства визначають таких осіб? Просто за датою, коли вони востаннє були на курсах? Чи залежно від змін у законодавстві, за бажанням самого підприємства тощо?
3. Як бути у 2023 році? Адже підвищення кваліфікації має проходити за програмою, затвердженою Генштабом. Але на більшості підприємств особи, які ведуть цей облік, взагалі жодних курсів не закінчували, і вимога з’явилася лише цього року. Чи треба у 2023 році всім пройти цю програму?
4. Як дізнатися адреси сертифікованих навчальних курсів, де можна пройти навчання за затвердженою програмою? Чи є вже програми від Генштабу МО?
Ці питання ми найближчим часом скеруємо до органів, які за законом повинні консультувати з означених норм і контролювати їх виконання (та очікуємо на швидку та компетентну відповідь). А поки що розповімо, як це виглядає з погляду автора.
Обов’язок є, процедуру не прописано
У п. 72 Порядку №1487 зазначено, що державні органи, підприємства, установи, організації щороку відповідно до затверджених планів проводять перевірку стану військового обліку на підприємствах, які контролюються ними або функції з управління якими вони здійснюють.
Також підприємства щороку до 1 лютого видають накази (розпорядження) про стан військового обліку за минулий рік та завдання на наступний рік на підставі звітів, результатів вжитих заходів та перевірок стану військового обліку в минулому році відповідно до компетенції.
Наказами (розпорядженнями) підприємств, установ, організацій визначаються завдання щодо методичного забезпечення військового обліку, підвищення кваліфікації осіб, відповідальних за ведення військового обліку, інші заходи щодо поліпшення стану військового обліку, а також затверджуються плани перевірок стану військового обліку на підприємствах, в установах та організаціях, які перебувають у сфері їх управління.
Державні органи щороку до 10 лютого подають витяги з наказів (розпоряджень) до Генерального штабу Збройних Сил.
Тобто мається на увазі, наприклад, аби до 1 жовтня на підприємстві визначили, хто має піти на навчання. І потім у вищезгаданому наказі зазначаємо про проведену роботу минулого року (у тому числі згадуємо про плани на поточний рік і про тих, хто, на нашу думку, має пройти навчання поточного року).
Але процедури проходження навчання, як такої, не прописано. Не зазначено, наприклад, що навчання слід проходити залежно від змін у законодавстві чи за бажанням самого підприємства. Наразі є тільки норма з вимогою проходити підвищення кваліфікації. Так ніби на старті, тобто у 2023 році, всі необхідні знання відповідальні особи вже здобули!
Що ж, у такому разі, на думку автора, говоримо лише про підвищення кваліфікації. У нормальній ситуації потрібно було б відштовхуватися від дати, коли особа востаннє проходила навчання, і рахувати 5 років. Але якщо норма з’явилася щойно з 5 січня 2023 року і навчання не проходив ніхто, то маємо цілих 5 років для того, аби пройти підвищення кваліфікації.
Чому так?
Звернімося до ст. 58 Конституції України: «Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії у часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи». Раніше такої норми не було. Тож, на нашу думку, немає нагальної потреби обов’язково проходити курси підвищення кваліфікації у 2023 році (в році появи цієї норми в законодавстві), бо з норм Порядку №1487 це не випливає. Тож маємо ще час.
Тим паче що вже є очевидними «білі плями» у Порядку №1487, і, найімовірніше, він ще змінюватиметься. Наприклад, у Порядку №1487 немає згадки про працівників за сумісництвом. А в листі Генштабу ЗСУ від 23 березня 2023 р. №321/ЗПІ/114 щодо сумісників пишуть: «Позиція буде переглянута після припинення/скасування правового режиму воєнного стану, встановленим порядком».
Чим переглянута? Звісно ж, не листом, а внесенням змін до нормативно-правових актів. Або ж спірною є ситуація щодо внесення до граф у Списках (додаток 5 до Порядку №1487) інформації щодо місця проживання, тимчасом як у ст. 25 КЗпП встановлено заборону вимагати під час укладення трудового договору відомості про реєстрацію місця проживання чи перебування.
Про що можна говорити з певністю, то це про те, що в самих нормах Порядку №1487 не зазначено, що в 2023 році потрібно всім пройти навчання. А за базовою нормою на підвищення кваліфікації осіб, відповідальних за ведення військового обліку, відведено 5 років.
Де вже можна пройти навчання?
Підвищення кваліфікації здійснюється на договірних засадах закладами освіти, які:
1) провадять освітню діяльність з підвищення кваліфікації працівників;
2) мають ліцензії на відповідну діяльність за програмами підготовки;
3) що два роки погоджують із Генеральним штабом Збройних Сил програми підготовки.
Так говорить закон, а що на практиці?
Зрозуміло, що має бути інформація щодо ліцензованих навчальних закладів, які погодять програми підготовки, і її має бути оприлюднено на офіційному сайті Генштабу. Офіційної інформації від ЗСУ, на жаль, поки що немає, натомість уже є чимало реклами про таке навчання. І не дуже зрозуміло, на яких підставах і чи справді за «правильною» програмою.
Чи проходити таке навчання вже (а воно, звісно, оплатне), кожен роботодавець вирішуватиме для своїх працівників самостійно.
Але, на думку автора, можна не поспішати з навчанням та витратою коштів, а варто дочекатися офіційної інформації від Генштабу про такі заклади освіти. Або ж робити офіційні звернення для отримання достовірної інформації. Що ми, зокрема, зробимо обов’язково і повідомимо вас про результати.
Нормативна база
- КЗпП — Кодекс законів про працю України від 10.12.1971 №322-VIII.
- Порядок №1487 — Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затверджений постановою КМУ від 30.12.2022 №1487.