• Посилання скопійовано

Податкові пільги: ДПСУ та Мінфін проти КМУ

ДПСУ в роз’ясненні від 14.02.2023 відмовляється визнавати для потреб застосування податкових пільг затверджений наказом Мінреінтеграції Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або які є тимчасово окупованими.

Затверджений наказом Мінреінтеграції Перелік №309 від самого початку не був призначений для використання в оподаткуванні. А коли Кабмін спробував зробити це, то як у платників податків, так і у самих податківців виникло багато запитань!

Як ми наголосили раніше в статті «Новий перелік окупованих територій» в «ДК» №51-52/2022, замість виконання обов’язку щодо визначення Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих, КМУ, всупереч ПКУ, своєю постановою переклав цей обов’язок на Мінреінтеграції.

І ми відразу наголосили, що застосування цього Переліку №309 з метою звільнення від сплати податків не буде простим. Адже пп. 69.14, 69.16, 69.22 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ містять різні періоди для застосування пільги щодо різних об’єктів оподаткування. А враховуючи сумніви щодо того, чи можна застосовувати саме Перелік №309, а іншого ми наразі не маємо, то з якого часу платник податків зможе скористатися пільгами, у т. ч. у 2022 — 2023 рр.? Питання залишається відкритим.

Отже, тепер маємо і роз’яснення від ДПСУ.  Тож якою є позиція податківців щодо цього?

Позиція податківців

Після запровадження воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102‑IX, пункт 69 підрозділу 10 «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі — Кодекс) доповнено підпунктами 69.14, 69.16, 69.22 щодо нарахування та сплати плати за землю, екологічного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об’єкти оподаткування, розташовані в межах територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України.

Ключовою умовою, за якою у платників податків у період дії воєнного стану в Україні виникає право не нараховувати їх та не сплачувати, є визначений Кабінетом Міністрів України перелік територій.

6 грудня 2022 року Кабінет Міністрів України прийняв Постанову №1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» (далі — Постанова №1364).

У роз’ясненні, наданому Міністерством фінансів України на запит ДПС, зауважено, що Постановою №1364 визначається механізм формування переліку територій, а не затверджується конкретний перелік таких територій.

Згідно зі статтею 49 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» Кабінет Міністрів України на основі та на виконання Конституції України та законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, видає обов’язкові для виконання акти — постанови і розпорядження.

Тому розроблений на виконання Постанови №1364 та затверджений Мінреінтеграції перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, не може застосовуватися для цілей оподаткування, оскільки згідно з Кодексом ключовою умовою можливості застосування платниками особливостей оподаткування є перелік територій, визначений саме Кабінетом Міністрів України.

Роз’яснення Державної податкової служби України від 14.02.2023

Перелік №309 — затверджується чи визначається КМУ?

ДПСУ в роз’ясненні вказує на те, що після запровадження воєнного стану на території України п. 69 підрозділу 10 «Перехідні положення» ПКУ доповнено підпунктами 69.14, 69.16, 69.22 щодо нарахування та сплати плати за землю, екологічного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об’єкти оподаткування, розташовані в межах територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, і територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, перелік яких визначає Кабінет Міністрів України.

Як наголошують податківці, ключовою умовою, за якої у платників податків у період дії воєнного стану в Україні виникає право не нараховувати їх та не сплачувати, є визначений Кабінетом Міністрів України перелік територій.

Саме визначений, а не затверджений чи переданий на визначення іншому органу! Як зазначає ДПСУ у роз’ясненні, щоб розвіяти власні сумніви, головний податковий орган звернувся з відповідним запитом до Мінфіну.

У відповіді, наданій Мінфіном на запит ДПСУ, зауважено, що Постановою №1364 визначається механізм формування переліку територій, а не затверджується конкретний перелік таких територій. Чого вимагає від Кабміну ПКУ.

Наприклад, відповідно до пп. 141.4.10 ПКУ не підлягають оподаткуванню доходи, отримані нерезидентами, зокрема, у вигляді процентів або доходу (дисконту) чи прибутку від здійснення операцій з продажу або іншого відчуження державних цінних паперів чи облігацій місцевих позик або боргових цінних паперів, виконання зобов’язань за якими забезпечено державними чи місцевими гарантіями (крім прибутку нерезидентів, зареєстрованих у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до пп. 39.2.1.2 ПКУ, від здійснення операцій з продажу або іншого відчуження державних цінних паперів чи облігацій місцевих позик або боргових цінних паперів, виконання зобов’язань за якими забезпечено державними чи місцевими гарантіями). І таких прикладів у тексті ПКУ можна знайти дуже багато.

Утім, саме таке невдале формулювання повноважень КМУ (визначити, а не затвердити!) і призвело до того, що податкові органи відмовляються враховувати Перелік №309 для потреб застосування пільг за ПКУ.

Хто поставить крапку в дискусії?

Перелік територій (за формою у додатку до Постанови №1364), визначений Мінреінтеграції за погодженням  Міноборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій, не змінює ані статусу таких територій, ані не позбавляє юридичної сили сам Наказ. Тим більше, що саме Мінреінтеграції реалізує державну політику на тимчасово окупованих та прилеглих до них територіях.

Як бачимо, цього разу фіскальний орган зайняв принципову позицію та вимагає буквального дотримання букви закону.

Звісно, крапку в цій історії мав би поставити закон зі змінами до ПКУ, який зробив би вже наявний Перелік №309 чинним і для податкових пільг.

Але доти, доки таких змін немає, а вищі державні органи не дійшли згоди щодо тлумачення норм ПКУ, допомогти може лише суд. Бо саме судову владу наділено повноваженням остаточного тлумачення законів України.

А для платників податків наразі застосування пільг унеможливлено, що підтверджують і самі податкові органи (зокрема, і на наші усні звернення).

Хоча це залежить від регіону: є платники податків, які вже встигли скористатися пільгами та подали відповідні декларації. Проте, з огляду на позицію центрального податкового органу, не факт, що надалі у таких щасливців не виникне проблем із поданими деклараціями. Наразі щодо таких платників податківці не стверджують, що їм необхідно вносити уточнення до поданої звітності. Але у зв’язку із ситуацією, що виникла з Переліком №309, їм пропонується зачекати відповідних роз’яснень Мінфіну.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI.
  • Перелік №309 — Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 №309.
  • Постанова №1364 — Постанова КМУ від 06.12.2022 №1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією».

Автор: Канарьова Наталія

До змісту номеру