• Посилання скопійовано

Що нового

Положення №88 оновлено

!  Бухгалтерам

Міністерство фінансів України внесло зміни до Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.1995 №88. Його приведено у відповідність до Закону від 19.07.2022 №2435-IX «Про внесення змін до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» з метою уточнення переліку обов’язкових та додаткових реквізитів первинних документів, регістрів бухобліку, а також виправлення помилок у первинних документах та регістрах бухобліку.

У Положенні тепер прописано терміни:

первинні документи — це документи, створені у паперовій або в електронній формі, які містять відомості про господарські операції;

регістри бухгалтерського обліку (облікові регістри) — це носії інформації, складені у паперовій або в електронній формі, призначені для хронологічного, систематичного або комбінованого накопичення, групування та узагальнення інформації з первинних документів, що прийняті до обліку. Регістри бухгалтерського обліку (облікові регістри) можуть бути у вигляді відомостей, ордерів, книг, журналів тощо.

Інші терміни у цьому Положенні використовуються у значеннях, визначених Законом про бухоблік, НП(С)БО, НП(С)БО в держсекторі та МСФЗ.

Також уточнено, що первинні документи, створені автоматично в електронній формі програмним забезпеченням інформаційно-комунікаційної системи, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови наявності накладеного електронного підпису чи печатки з дотриманням вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.

У разі складання та зберігання первинних документів і регістрів бухобліку з використанням електронних засобів оброблення інформації підприємство зобов’язане власним коштом виготовити їх копії на паперових носіях на вимогу інших учасників господарських операцій, а також правоохоронних органів та відповідних органів у межах їхніх повноважень, передбачених законами.

Копії первинних документів та регістрів бухобліку можуть бути вилучені у підприємства лише за рішенням відповідних органів, прийнятим у межах їхніх повноважень, передбачених законами. Обов’язковим є складання реєстру документів, що вилучаються у порядку, встановленому законодавством.

Вилучення оригіналів таких документів та регістрів забороняється, крім випадків, передбачених кримінальним процесуальним законодавством.

Записи у первинних документах, регістрах бухобліку, створених у паперовій формі, повинні здійснюватися тільки у темному кольорі чорнилом, пастою кулькових ручок. А записи у первинних документах, створених в електронній формі, здійснюються за допомогою електронних засобів оброблення інформації та іншими засобами, які б забезпечили збереження цих записів протягом установленого строку зберігання документів та запобігли внесенню несанкціонованих і непомітних виправлень.

У новій редакції викладено главу 4 «Виправлення помилок у первинних документах та регістрах бухгалтерського обліку» Положення №88. Зокрема, зазначено, що виправлення помилок у первинних документах і регістрах бухгалтерського обліку, що складені в електронній формі, способом сторно передбачає здійснення зворотного запису на величину помилки та одночасне зазначення правильної суми.

У первинних документах і регістрах бухгалтерського обліку, що складені в електронній формі, під час виправлення помилок має бути збережена інформація, яка виправляється, та міститися відомості про дату виправлення, посади і прізвища осіб, особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати осіб, які склали виправлений електронний документ.

Виправлення вносяться до первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку в тому звітному періоді, у якому виявлено помилки.

Наказ Мінфіну від 28.12.2022 №467
набере чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 01.03.2023 офіційно не опублікований


Зміни в порядку подання інформації для взяття на облік суб’єктів ПФМ

!  Суб’єктам первинного фінмоніторингу

Кабмін вніс зміну до Порядку подання інформації для взяття на облік (зняття з обліку/поновлення на обліку) суб’єктів первинного фінансового моніторингу, реєстрації та подання суб’єктами первинного фінансового моніторингу Державній службі фінансового моніторингу інформації про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, іншої інформації, що може бути пов’язана з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму та фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення, затвердженого постановою КМУ від 09.09.2020 №850.

Відтепер СГ, які здійснюють торговельну діяльність культурними цінностями та/або надають посередницькі послуги в такій діяльності, зобов’язані стати на облік у Держфінмоніторингу як суб’єкти первинного фінансового моніторингу не пізніше дня встановлення ділових відносин з клієнтом (проведення фінансової операції) у випадках, визначених ст. 10 Закону про фінмоніторинг.

Постанова КМУ від 17.02.2023 №144 чинна з 22.02.2023


Бронювання працівників: нові критерії важливості сільгосппідприємств

!  Сільгосппідприємствам

Міністерство аграрної політики та продовольства України затвердило Критерії з визначення підприємств, установ та організацій, які мають важливе значення для національної економіки в галузі сільського господарства в особливий період.

Підставою для прийняття рішення про визначення підприємства, яке має важливе значення в галузі сільського господарства національної економіки в особливий період, є відповідність двом критеріям:

1) оброблення сільгоспугідь на площі не менш ніж 1000 га або середня кількість застрахованих осіб-працівників не менш ніж 50 осіб;

2) діяльність за відповідним кодом КВЕД з передбачених цими критеріями.

Відповідність першому критерію підтверджується деклараціями, а підтвердження відповідності другому не передбачено.

До цього наказу внесено деякі зміни наказом Мінагрополітики від 23.02.2023 №242.

Наказ Мінагрополітики від 21.02.2023 №223 чинний з 24.02.2023 р.


Пільги для ввезення дронів, прицілів, тепловізорів та рацій

!  Імпортерам

У зв’язку з офіційним опублікуванням у газеті «Голос України» 23.02.2023 наступного дня набрали чинності закони «Про внесення зміни до Податкового кодексу України щодо сприяння ввезенню на митну територію України безпілотних літальних апаратів та деяких інших товарів» та «Про внесення зміни до розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України щодо сприяння ввезенню на митну територію України безпілотних літальних апаратів та деяких інших товарів».

Відповідно до цих законів тимчасово, на період дії воєнного стану, але не більше ніж до 01.01.2024:

звільняються від оподаткування ввізним митом безпілотні літальні апарати, що класифікуються в товарній позиції 8806 згідно з УКТ ЗЕД (крім 8806 10, 8806 29 20 00, 8806 99 20 00), оптичні приціли, коліматорні приціли (коліматори), приціли нічного бачення або тепловізійні приціли, що класифікуються у товарних підкатегоріях 9013 10 90 00, 9013 80 00 00 згідно з УКТ ЗЕД, тепловізійні біноклі та монокуляри, прилади нічного бачення (біноклі та монокуляри), що класифікуються у товарних підкатегоріях 9005 10 00 00, 9005 80 00 00 згідно з УКТ ЗЕД, переносні радіостанції, що класифікуються у товарних підкатегоріях 8517 62 00 00, 8517 69 30 90, 8517 69 90 00 згідно з УКТ ЗЕД, що ввозяться на митну територію України для вільного обігу підприємствами або громадянами, у тому числі переміщуються (пересилаються) на митну територію України у міжнародних поштових та експрес-відправленнях;

операції з ввезення на митну територію України у митному режимі імпорту (у тому числі переміщення (пересилання) у міжнародних поштових та експрес-відправленнях) вищезгаданих товарів звільняються від оподаткування ПДВ.

Зазначені звільнення не застосовуються до товарів, що мають походження з країни, визнаної державою-окупантом згідно із законом та/або державою-агресором щодо України згідно із законодавством, та/або ввозяться з території держави-окупанта (агресора) та/або з окупованої території України, визначеної такою згідно із законом.

Закони України від 06.02.2023 №2906-IX та №2907-IX чинні з 24.02.2023


Нові підстави документальних виїзних перевірок митниці

!  Суб’єктам ЗЕД

Міністерство фінансів України затвердило зміни до Порядку планування митними органами документальних виїзних перевірок, затвердженого наказом Мінфіну від 17.08.2020 №509.

Зокрема, перелік підстав для включення до плану-графіка документальних перевірок Держмитслужби доповнено такими новими підставами:

оформлення митних декларацій із застосуванням знижених ставок ввізного мита;

наявність інформації щодо невідповідності фактичного використання переміщених через митний кордон України товарів заявленій меті такого переміщення та/або умовам процедури кінцевого використання.

Крім цього, Порядок доповнено положеннями, згідно з якими, зокрема, у разі зміни найменування, місцезнаходження, місця податкового обліку підприємства, отримання інформації щодо ліквідації, реорганізації, закриття або припинення діяльності підприємства, прийняття судом рішень про відкриття провадження у справі про банкрутство чи визнання банкрутом підприємства, зміни зони діяльності митниці у зв’язку з її реорганізацією (ліквідацією) митниці не пізніше 01 числа другого місяця кварталу, у якому заплановано проведення такої перевірки, надсилають до Держмитслужби пропозиції про внесення змін до плану-графіка документальних перевірок Держмитслужби за формою згідно з додатком 3 до Порядку.

Уповноважений підрозділ Держмитслужби опрацьовує отримані від митниць пропозиції про внесення змін до плану-графіка документальних перевірок Держмитслужби на відповідний квартал та за необхідності вносить обґрунтовані зміни.

Наказ Мінфіну від 13.01.2023 №22
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 01.03.2023 офіційно не опублікований


Нові особливості проведення загальних зборів акціонерів АТ та учасників КІФ

!  АТ та КІФ

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку визначила нові особливості проведення загальних зборів акціонерів акціонерного товариства та загальних зборів учасників корпоративного інвестиційного фонду у період дії воєнного стану.

Зокрема, АТ або КІФ з місцезнаходженням на територіях України, які не є тимчасово окупованими РФ територіями України (тимчасово окупованими територіями), відповідно до ст. 1-1 Закону «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», повинні провести у 2023 році річні загальні збори не пізніше 30.04.2023.

У разі неможливості проведення загальних зборів акціонерів АТ або учасників КІФ у зв’язку з розташуванням АТ або КІФ на тимчасово окупованих територіях загальні збори акціонерів АТ або учасників КІФ мають бути проведені протягом 90 днів після завершення дії воєнного стану.

Водночас визнано такими, що втратили чинність, рішення НКЦПФР від 19.09.2022 №1183 та від 06.11.2022 №1318.

Рішення НКЦПФР від 16.02.2023 №154 чинне з 17.02.2023


У Мінфіну додалося повноважень

!  Юрособам

Кабмін вніс зміни до Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою КМУ від 20.08.2014 №375.

Зокрема, Положення доповнено нормою, згідно з якою Мінфін відповідно до покладених на нього завдань розробляє методологію визначення юрособою кінцевого бенефіціарного власника, затверджує положення про форму та зміст структури власності юрособи та забезпечує їх оприлюднення на офіційному веб-сайті Мінфіну.

Крім цього, уточнено перелік суб’єктів, щодо яких Мінфін здійснює державне регулювання і нагляд у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.

Також деякі нові повноваження Мінфіну пов’язані з функціонуванням електронної системи охорони здоров’я.

Постанова КМУ від 14.02.2023 №130 чинна з 17.02.2023


Нова підстава для зупинення дії ліцензій НКРЕКП

!  СГ сфери енергетики і ЖКГ

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, доповнила Постанову НКРЕКП від 26.03.2022 №350 «Про особливості ліцензування у сферах енергетики та комунальних послуг у період дії в Україні воєнного стану» положенням, згідно з яким у період дії в Україні воєнного стану та протягом 30 робочих днів після його закінчення виявлення інформації про здійснення контролю за діяльністю суб’єкта господарювання у значенні, наведеному у ст. 1 Закону «Про захист економічної конкуренції», особами, місцезнаходженням (місцем проживання) яких є тимчасово окупована територія, є підставою для прийняття рішення про зупинення дії ліцензії такому ліцензіату.

Водночас НКРЕКП зобов’язала ліцензіатів подати повідомлення про зміни інформації про підтвердження відсутності здійснення контролю за діяльністю суб’єкта господарювання у значенні, наведеному у ст. 1 Закону «Про захист економічної конкуренції», резидентами держав, що здійснюють збройну агресію проти України у значенні, наведеному у ст. 1 Закону «Про оборону України», з дати початку дії воєнного стану в Україні за формою, встановленою відповідними ліцензійними умовами провадження господарської діяльності.

Відповідне повідомлення слід подати до НКРЕКП протягом 20 робочих днів з дня набрання чинності цією постановою (тобто до 13 березня включно).

Постанови НКРЕКП від 14.02.2023 №263 та №264 чинні з 14.02.2023


Гранти для переробних підприємств: порядок знову змінено

!  Грантошукачам

Міністерство економіки України внесло зміни до свого Наказу від 15.07.2022 №2109 «Про затвердження Порядку проведення оцінювання заяв, критеріїв оцінювання та необхідної кількості балів (оцінки) для прийняття рішень щодо надання грантів на створення або розвиток переробних підприємств, форми бізнес-плану, форми договору про надання гранту, а також кінцевих строків подання заяв та граничної суми грантів».

Зокрема, уточнено, що уповноважений банк засобами програмного забезпечення за допомогою інформаційних джерел, що ним використовуються у своїй діяльності, проводить перевірку заявника згідно з абз. 4 — 12 п. 19 Порядку надання грантів на створення або розвиток переробних підприємств, переліками заборонених та ризикових видів діяльності згідно з КВЕД та оцінювання бізнес-плану отримувача за критеріями оцінювання згідно з додатками 1 — 4 та 6 — 8 до цього Порядку шляхом розрахунку кількості балів (оцінки) на основі інформації, зазначеної отримувачем у заяві та бізнес-плані, сформованих засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг «Порталу Дія», та документах, зазначених у додатку 5 до цього Порядку.

Також викладено у новій редакції:

кінцеві строки подання заяв та граничні суми грантів;

критерії перевірки ділової репутації отримувача грантів для переробних підприємств для фізичних осіб та фізичних осіб — підприємців (додаток 2);

перелік документів для розрахунку кількості балів (додаток 5).

З’явилися нові додатки 7 (перелік заборонених видів діяльності) та 8 (перелік ризикових видів діяльності).

Нова редакція кінцевих строків подання заяв та граничної суми грантів застосовується з 03.12.2022.

Водночас до цього наказу внесено деякі зміни наказом Мінекономіки від 14.02.2023 №926.

Наказ Мінекономіки від 30.12.2022 №5593
набирає чинності з дня офіційного опублікування
станом на 01.03.2023 офіційно не опублікований


Зміни до Типового договору про проведення електронних аукціонів

!  Учасникам малої приватизації

Фонд державного майна затвердив Зміни до Типового договору про проведення електронних аукціонів з продажу об’єктів малої приватизації між організатором аукціону та оператором електронного майданчика, затвердженого наказом ФДМУ від 02.05.2018 №592.

Метою змін є приведення НПА ФДМУ у відповідність до законодавства, ними, зокрема, передбачено оновлення переліку обов’язків оператора електронного майданчика.

Наказ ФДМУ від 27.01.2023 №138 чинний з 24.02.2023

Автор: Анастасія Поритко

До змісту номеру