• Посилання скопійовано

Новий перелік окупованих територій

КМУ повідомив, що свої повноваження з визначення Переліку територій, де є/були бойові дії та/або які тимчасово окуповані, передає до Мінреінтеграції. Ми спробували спрогнозувати, як це вплине на платників податків.

Переважно з початку дії воєнного стану Перелік територій, де ведуться бойові дії або які перебувають під окупацією, на практиці використовували для виплат державних допомог переселенцям. Проте аналогічного Переліку дуже чекав і бізнес! Він був потрібен для застосування тимчасових податкових пільг та правил під час війни та після її закінчення.

Нагадаємо, що для потреб застосування окремих приписів п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ на КМУ покладено обов’язок визначити Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або які тимчасово окуповані збройними формуваннями росії.

Досі за необхідності ми користувалися Переліком, який було затверджено Наказом №75 Мінреінтеграції, зокрема, для забезпечення виплат ВПО.

А наразі замість виконання прямої норми ПКУ щодо визначення Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або які тимчасово окуповані, КМУ визначив механізм формування єдиного для всіх Переліку таких територій.

Вимоги до нового Переліку

Відтепер єдиним джерелом інформації про такі території є той самий Наказ №75 Мінреінтеграції, погоджений Міноборони та сформований на підставі пропозицій обласних військових адміністрацій.

Проте, як зазначає КМУ, цей Перелік має передбачати:

1) дві градації ведення бойових дій на території: активні та можливі;

2) окремий список окупованих територій (населених пунктів, а не громад);

3) дати початку та завершення бойових дій та тимчасової окупації (можливо, зазначатимуться не конкретні дати, а часові періоди — кількість днів, тижнів, місяців тощо).

Враховуючи особливу інформацію, яку ми побачимо у Наказі №75, платникам податків слід визначитися з такими питаннями:

— яким чином це впливатиме на пільги, передбачені для окремих податків та інших податкових обов’язків, установлених п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ на період дії воєнного стану та після його припинення?

— з якої дати і яку редакцію Наказу №75 слід застосовувати задля виконання вимог ПКУ?

Отже, до Наказу №75 будуть внесені зміни! І важливо, що в ньому будуть не лише території, а й дати (або, можливо, періоди) окупації та звільнення (чи завершення бойових дій).

Якщо пільги мали діяти з 1 березня 2022 року…

На нашу думку, новим Переліком щодо них скористатися буде проблематично. Є ризики, що норми Наказу №75 можуть суперечити окремим приписам п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ.

Наприклад, коли йдеться про звільнення від нарахування та плати за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб.

Таке звільнення від нарахування та сплати поширюється на період з 1 березня 2022 року до 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан.

Але відповідного Переліку протягом 2022 року фактично не було, і з’явиться він лише зараз. Чи погодяться податківці на застосування його заднім числом? Наразі невідомо.

Щоправда, це питання ми би ставили й у разі, якби відповідний Перелік був визначений постановою КМУ, а не відбулося делегування таких повноважень Мінреінтеграції.

В ідеалі варто очікувати нормативний документ від Мінреінтеграції, який міститиме Перелік відповідних територій з датами початку та завершення бойових дій та/або звільнення з тимчасової окупації, починаючи саме з 24.02.2022 р.

Адже саме такий документ прямо вказуватиме на ті періоди, на які поширюється звільнення щодо нарахування сплати податку за землю, у т. ч. плати за користування ними. До речі, у приписах п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ прямо вказано на території, на яких «ведуться (велися) бойові дії».

Якщо звернути увагу на цей документ в останній редакції, то він затверджений станом на 10.11.2022 р. І до затвердження оновленого наказу його норми не можуть бути застосовані для потреб застосування пільги з плати за землю.

Зауважимо!

До речі, тут варто згадати про Київ, бо його немає у Наказі №75. Урегулювати питання (частково) взялася Київська міська рада, яка 13.09.2022 р. внесла зміни до свого рішення від 23.06.2011 р. №242/5629 «Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Києві» (зміни від 13.09.2022 р. №5450/5491).

Цими змінами рішення КМР доповнено новим пунктом 7, яким з 1 березня 2022 року до 31 травня 2022 року ставку земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, установлено у розмірі 0% від їх нормативної грошової оцінки.

Крім того, на вимогу пп. 69.16 та 69.22 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ тимчасово, з 1 січня 2022 року до 31 грудня року, в якому припинено чи скасовано воєнний стан:

1) не нараховується та не сплачується екологічний податок платниками цього податку, зареєстрованими (взятими на облік) за місцем розміщення стаціонарних джерел забруднення, за утворення радіоактивних відходів та тимчасове зберігання радіоактивних відходів на територіях за відповідним Переліком;

2) не нараховується та не сплачується податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об’єкти житлової нерухомості, у т. ч. їх частки, які перебувають у власності фізичних та юридичних осіб на територіях за відповідним Переліком.

При цьому платники податку — юрособи протягом шести календарних місяців після місяця, в якому припинено чи скасовано воєнний стан, мають право подати уточнювальну податкову декларацію, в якій відобразити зміни розміру ПЗ з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за відповідний податковий період. Для платників податку — фізосіб контролюючий орган самостійно обчислює ПЗ за період з 1 січня до 1 березня 2022 року.

Отже, замість Переліку, який мав визначити КМУ, маємо Наказ Мінреінтеграції №75. Тож хоча всі наведені пільги встановлено ще з 1 березня 2022 року, проте, найімовірніше, застосовувати їх раніше, ніж КМУ визначить відповідний Перелік територій, не можна.

Тому варто готуватися до фіскального варіанта. А саме, що всі вищезгадані пільги діють на територіях, які будуть визначені новим Наказом №75, що буде затверджений на виконання вимог КМУ.

У будь-якому разі, на нашу думку, сам факт передачі повноважень щодо визначення Переліку територій до Мінреінтеграції не «узаконює» Наказу №75 у редакціях до 06.12.2022 р. та не дає підстав для застосування вищезгаданих пільг за ПКУ.

Але постає запитання: як бути, якщо у новому наказі ми побачимо не лише Перелік територій, а й відповідні дати активних бойових дій та/або дати початку тимчасової окупації, а також дати їх звільнення (або зазначення відповідного періоду, наприклад квітень — червень)?

Для таких випадків, на нашу думку, пільга може бути застосована платниками податків у відповідні періоди та на відповідних територіях. Проте чи погодяться з нами податківці і якою буде щодо цього судова практика, передбачити важко.

Увага! Ми не можемо виключати й найнеприємніший варіант: Наказ №75 може замість чіткого визначення окремих дат тимчасової окупації чи періоду ведення активних бойових дій містити посилання на офіційні джерела.

Як відомо, інформацію про ситуацію в країні та областях мають право повідомляти Президент України, штаб ЗСУ, Міноборони, правоохоронні органи, обласні військові адміністрації. Тож може виникнути запитання, яким чином збирати і підтверджувати таку інформацію.

Хоча загалом це може бути найзручніший варіант, бо факт застосування пільги та відмови від неї кожен платник визначатиме самостійно з урахуванням офіційної інформації.

Пам’ятайте!

Новий Наказ №75 має бути погоджений із Міноборони та обласними військовими адміністраціями! А звільнення територій або, навпаки, початок активних бойових дій може відбуватися та/або змінюватися чи не щотижня. Звісно, вносити зміни до Наказу №75 Мінреінтеграції з такою частотою навряд чи зможе.

А після оновлення сам Наказ №75 набирає чинності з дати його офіційного оприлюднення, що також займає певний час.

Тому платникам податків доведеться ретельно відстежувати інформацію за Наказом №75, адже в деяких випадках слід буде подавати уточнювальні декларації та сплачувати податки або, навпаки, буде можливість вкотре скористатися пільгою.

Якщо звітні періоди — 2021 та 2022 роки

Відповідно до пп. 69.15 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ тимчасово, за 2022 та 2023 податкові (звітні) роки, не нараховується та не сплачується загальне мінімальне податкове зобов’язання за земельні ділянки, розташовані на територіях за відповідним переліком.

Водночас за приписами пп. 69.22 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ тимчасово положення ст. 266 ПКУ застосовуються з урахуванням того, що за 2021 та 2022 податкові (звітні) роки не нараховується та не сплачується податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об’єкти житлової нерухомості, у тому числі їх частки, які перебувають у власності фізосіб, розташовані на територіях за відповідним Переліком, а також за житло, яке стало непридатним для проживання.

Для таких ситуацій, на нашу думку, наказ, який буде затверджено після 06.12.2022 р., може мати також проблеми із застосуванням.

Річ у тім, що, зокрема, податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, фізособам за 2021 рік не буде нараховано податковими органами. А ось щодо 2022 року, то за січень — лютий 2022 року податковий орган має розрахувати суму відповідного податку, який має бути сплачений обов’язково. А ось щодо періодів з 1 березня до грудня 2022 року, то знову ж таки ми повертаємося до вищенаведеного — застосування пільги з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для фізосіб залежатиме від змісту Наказу №75 та зазначеної у ньому інформації.

Але якщо наказ буде оновлено та офіційно оприлюднено після 01.01.2023 р., то застосування пільги за 2022 рік для фізосіб залежатиме від того, чи буде у ньому зазначено окуповані території та території бойових дій починаючи з 24.02.2022 р.

Якщо втрачено первинні документи

І ще один момент стосовно виконання вимог ст. 44 ПКУ в частині дотримання вимог та строків збереження первинних документів. Адже до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях за відповідним переліком і не можуть пред’явити первинні документи, як виняток із положень статті 44 ПКУ застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності, визначені у пп. 69.28 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ.

Зокрема, підставами неможливості пред’явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або перебування їх на територіях за відповідним Переліком, про що платник податків/податковий агент подає повідомлення до контролюючого органу в довільній формі. Тоді дані податкової звітності платника податків/податкового агента за податкові (звітні) періоди, зазначені у повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів.

Втрата документів, не пов’язана з проведенням на територіях за відповідним Переліком бойових дій та/або тимчасової окупації, не надає права платникові податків/податковому агенту застосовувати зазначені спеціальні правила.

І ситуація виглядає доволі цікаво. Адже, зважаючи на Перелік за Наказом №75 та вимоги КМУ до його змісту, обов’язок доведення відсутності підстав для застосування положень таких спеціальних правил підтвердження даних податкової звітності покладається на контролюючий орган.

У цьому випадку може бути два варіанти розвитку подій.

Варіант 1. Для тих, хто вже подав відповідні повідомлення і не отримав рішення про застосування таких спеціальних правил, контролюючий орган у разі відмови має послатися на новий Наказ №75. Таке рішення, звісно, можна буде оскаржити в адміністративному суді (судова практика наразі матиме вирішальне значення, адже питання порядку застосування нового Наказу №75 неодмінно постане в суді).

Варіант 2. Якщо платники податків уже подали відповідні повідомлення й отримали рішення про можливість застосування таких спеціальних правил підтвердження даних податкової звітності, то переглядати їх через новий Наказ №75 після його офіційного оприлюднення податковий орган не матиме права — заборонено переглядати ПЗ у бік збільшення за податкові періоди, зазначені у такому повідомленні.

Позиція податківців

Головне управління ДПС у Чернігівській області звертає увагу платників податків, які подають заяви про неможливість вивезення/втрату первинних документів, про необхідність дотримання обов’язкових вимог до таких повідомлень. Крім цього, обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, доцільно підтвердити наявними документами (завіреними копіями документів), в залежності від обставин, наприклад:

— акт обстеження будівлі, пошкодженої під час проведення бойових дій на території Чернігівської області, складений комісією у тому числі з посадових осіб платника податку (в якому зазначені адреси місць зберігання документів та викладені обставини щодо неможливості вивезення/втрати документів);

— матеріали фотофіксації руйнувань;

— акт про пожежу ГУ ДНС України у Чернігівській області;

— витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань (після порушення кримінального провадження за заявою щодо руйнування/знищення майна);

— довідки, видані органом місцевого самоврядування щодо окупації російськими військами, ведення бойових дій, пошкодження/руйнування будівель де зберігались документи, тощо.

Також підпунктом 69.28 пункту 69 Податкового кодексу України визначено, що:

«Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України».

Станом на теперішній час відсутній документ Кабінету Міністрів України, яким визначено перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації. Отже, податковим органом заяви про втрату та/або неможливість вивезення первинних документів по суті будуть розглядатися після визначення Кабінетом Міністрів України Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями рф.

Роз’яснення ГУ ДПС у Чернігівській області від 17.06.2022 р.

Висновки

Наразі маємо лише повідомлення від КМУ щодо вимог до Наказу №75 та його змісту. Оновленого Переліку ще не оприлюднили.

Тому після офіційного оприлюднення тексту його слід буде уважно вивчити з урахуванням наведених нами вище зауважень та спрогнозованих наслідків.

А ще на цю ситуацію неодмінно має відреагувати ДПС та надати відповідні роз’яснення. Тож стежте за нашими новинами, ми обов’язково ще не раз повернемося до цієї теми!

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Наказ №75 — Наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 р. №75 «Про затвердження Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 10 листопада 2022 року».

Автор: Канарьова Наталія

До змісту номеру