• Посилання скопійовано

Госпдіяльність і ТОТ: як поєднати?

Яким переліком окупованих територій можна користуватися при застосуванні обмежень за ст. 13 Закону №1207? Які обмеження діють у разі роботи з СГ, зареєстрованими на окупованих територіях після 24 лютого 2022 року?

Ділові відносини з ЮО та ФОПами з ТОТ

Нагадаємо, що Законом №1618 з 21.11.2021 викладено в новій редакції ст. 13 Закону №1207. Передбачено, що провадження господарської діяльності ЮО, ФОПами та іншими самозайнятими ФО, місцезнаходженням (місцем проживання) яких є тимчасово окупована територія, дозволяється виключно після зміни їх податкової адреси на іншу територію України.

Правочин, стороною якого є госпсуб’єкт, місцезнаходженням (місцем проживання) якого є тимчасово окупована територія, є нікчемним. На такі правочини не поширюється дія положення абзацу другого ч. 2 ст. 215 ЦКУ.

За правилами ч. 2 ст. 215 ЦКУ недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання судом такого правочину недійсним не вимагається.

Але що закон має на увазі, коли говорить про тимчасово окуповані території?

Відповідно до ч. 2 ст. 1 Закону №1207 тимчасово окупованими територіями є:

— АР Крим та місто Севастополь — з 20 лютого 2014 року;

— окремі території України, що входять до складу Донецької та Луганської областей, — з 7 квітня 2014 року. Межі та перелік районів, міст, селищ і сіл, частин їх територій, тимчасово окупованих у Донецькій та Луганській областях з цієї дати, визначено Указом №32/2019.

Проте згодом частину вимог Закону №1207 було застосовано й до територій, які стали тимчасово окупованими після 24.02.2022.

Що змінилося під час воєнного стану

Законом від 15.03.2022 №2138 до Закону №1207 внесено зміни, які набрали чинності з 20.03.2022. З цієї дати тимчасово окупованими територіями стали також:

інша сухопутна територія України, внутрішні морські води і територіальне море України, визнані в умовах воєнного стану тимчасово окупованими рішенням РНБО, введеним у дію указом Президента України;

надра під територіями, зазначеними у п. 1, 2 і 3 ч. 1 ст. 3, і повітряний простір над цими територіями.

В умовах воєнного стану правовий режим тимчасово окупованої території визначається, змінюється і скасовується рішенням РНБО, введеним у дію Указом Президента (ч. 3 ст. 4 Закону №1207). Але з 20.03.2022 до 03.12.2022 жодного відповідного рішення РНБО, яким би визначались окуповані території чи їх перелік, так і не прийнято.

Адміністративна межа між тимчасово окупованою територією та іншою територією України визначається КМУ (ч. 2 ст. 13 Закону №1207). Проте з 24.02.2022 жодних адміністративних меж також не визначено чи змінено.

Отже, ситуація з правовим режимом прав і обов’язків госпсуб’єктів та платників податків, які зареєстровані на територіях, тимчасово окупованих уже після 24.02.2022, не змінилася. На думку автора, це означає, що вимог щодо обов’язковості перереєстрації ЮО чи ФОПів на неокупованій території чи щодо дійсності правочинів із ними спеціально не встановлено.

Важливо! З 26.04.2022 діє перелік, затверджений Наказом №75. Але з метою застосування податкових пільг потрібен перелік, затверджений постановою КМУ!

Визначати режим окупованих територій має КМУ

Отже, ситуація з правовим режимом тимчасово окупованих територій за Законом №1207 уже вкотре змінилася.

З 03.12.2022 Законом №1764 внесено зміни до Закону №1207, якими передбачається: в умовах воєнного стану тимчасово окуповані території, дата початку і дата завершення тимчасової окупації мають бути визначені КМУ.

Також уряд наділяється повноваженнями щодо можливості визначати, змінювати і скасовувати правовий режим тимчасово окупованої території під час дії в Україні воєнного стану. Доти такі повноваження мала лише РНБО.

Але це не всі зміни: особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території прописані у ст. 13 Закону №1207.

Нагадаємо, що саме у цій статті визначено наведене нами вище, що:

1) здійснення госпдіяльності ЮО, ФОПами та самозайнятими ФО, місцезнаходженням (місцем проживання) яких є тимчасово окупована територія, дозволяється виключно після зміни їхньої податкової адреси на іншу територію України;

2) правочини з такими особами є нікчемними.

Але в умовах воєнного стану рішенням КМУ ці обмеження та інші положення ст. 13 Закону №1207 можуть бути поширені й на інші тимчасово окуповані території після 24.02.2022 (абз. 2 ч. 1 ст. 13 Закону №1207).

Отже, перелік тимчасово окупованих територій, який уже рік як має затвердити КМУ, отримує ще одне, дуже важливе значення для українського бізнесу. І головне, що КМУ може у будь-який момент заборонити співпрацю з СГ, які зареєстровані на територіях, окупованих після 24.02.2022!

Тому, звісно, вкрай важливо відстежувати такі зміни та вчасно реагувати на них. І ми всі чудово розуміємо, що має бути надано перехідний період для приведення своєї діяльності у відповідність до вимог Закону та КМУ.

Висновки

Підіб’ємо підсумки та відповімо на поставлені нашими передплатникам запитання:

1) станом на лютий 2023 року КМУ не прийняв жодних рішень, які б поширювали нікчемність правочинів чи встановлювали б інші обмеження щодо здійснення госпдіяльності з суб’єктами, зареєстрованими на тимчасово окупованих територіях після 24.02.2022;

2) на сьогодні не прийнято жодних документів, які б зазначали, що госпсуб’єкти з таких територій мають в обов’язковому порядку перереєструватися на територію України;

3) немає обмежень для безготівкових розрахунків із госпсуб’єктами, зареєстрованими на територіях, тимчасово окупованих після 24.02.2022;

4) ані Наказ №75, ані Наказ №309 не впливають на ведення госпдіяльності з госпсуб’єктами, зареєстрованими на територіях, тимчасово окупованих після 24.02.2022. Зокрема, у постанові КМУ від 06.12.2022 №1364 взагалі не згадується про правові режими для потреб застосування ст. 13 Закону №1207, крім механізму затвердження самого переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дій або які є тимчасово окупованими;

5) обмеження у здійсненні госпдіяльності з ЮО, ФОПами та самозайнятими ФО стосується лише тих, які зареєстровані на територіях АРК, м. Севастополя, а також у Донецькій та Луганській областях за переліком з Указу №32/2019;

6) на сьогодні всі договори, укладені з госпсуб’єктами з територій, окупованих після 24.02.2022, не є визнаними нікчемними в силу закону, а отже, є чинними та мають виконуватися на умовах, визначених самими договорами, з урахуванням нормативно-правових актів, які регулюють відповідну сферу госпдіяльності.

Нормативна база

  • Закон №1207 — Закон України від 15.04.2014 №1207-VII «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України».
  • Закон №1618 — Закон України від 01.07.2021 №1618-ІХ «Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України «Про створення вільної економічної зони «Крим» та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України».
  • Указ №32/2019 — Указ Президента України від 07.02.2019 №32/2019 «Про межі та перелік районів, міст, селищ і сіл, частин їх територій, тимчасово окупованих у Донецькій та Луганській областях».
  • Наказ №75 — Наказ Мінреінтеграції від 25.04.2022 №75 «Про затвердження Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 10 грудня 2022 року».
  • Наказ №309 — Наказ Мінреінтеграції від 22.12.2022 №309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією».

Автор: Канарьова Наталія

До змісту номеру