• Посилання скопійовано

Оплата роботи членам правління

У неприбутковій організації кілька разів на рік збирається правління. Його засідання тривають дві — три години. Члени правління мають намір отримувати оплату за свою роботу. Як це оформити: щоразу заключати з кожним строковий трудовий договір на кілька годин чи оформлювати цивільно-правовий договір? На яких підставах відбувається оплата членам правління?

Згідно з пп. 133.4.2 ПКУ обов'язковою умовою для неприбуткових організацій є використання своїх доходів (прибутків) тільки для фінансування видатків на своє утримання, реалізацію мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених установчими документами. Це означає, що доходи (прибутки), отримані неприбутковою організацією від будь-якої діяльності, мають використовуватися лише на реалізацію своєї статутної діяльності без розподілу таких доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Тобто розподіляти дохід (прибуток) категорично не можна, аби не втратити статус неприбуткової організації. Але це не означає, що члени правління мають брати участь у засіданнях безкоштовно.

Аби податківці не кваліфікували виплати членам правління як розподіл доходу (прибутку), на нашу думку, достатньо визначити сталий рівень оплати, наприклад, за 1 год. робочого засідання правління. У такому випадку оплата не залежить від наявності чи розміру прибутку неприбуткової організації і її важко кваліфікувати як розподіл прибутку.

Податківці у своєму листі від 15.12.2017 р. №3018/6/99-99-15-02-02-15 пояснюють, що виплати працівникам, які включаються до фонду заробітної плати, не є розподілом прибутку організації і можуть здійснюватися нею у статусі неприбуткової. Опосередковано вони натякають і на трудові стосунки між неприбутковою організацією та членами правління: доки такі стосунки не набудуть статусу трудових, такі виплати будуть ризикованими.

Відповідно до п. 1.3 Iнструкції №51, до фонду оплати праці включаються нарахування найманим працівникам у грошовій та натуральній формі за відпрацьований та невідпрацьований час, який підлягає оплаті, або за виконану роботу незалежно від джерела фінансування цих виплат. Фонд оплати праці складається з фонду основної заробітної плати, фонду додаткової заробітної плати та інших заохочувальних та компенсаційних виплат. Нормами пп. 2.3.2 цієї Iнструкції передбачено, що до складу фонду заробітної плати, а саме до інших заохочувальних та компенсаційних виплат, включаються, зокрема, винагороди та заохочення, що здійснюються раз на рік або мають одноразовий характер. Зокрема: одноразові заохочення, не пов'язані з конкретними результатами праці — саме так можна кваліфікувати виплати членам правління.

1 Iнструкція зі статистики заробітної плати, затверджена наказом Державного комітету статистики України від 13.01.2004 р. №5.

У цьому випадку можна укладати строкові трудові угоди (у т. ч. усні) на підставі заяви члена правління, повідомляти податковий орган про нові трудові відносини, табелювати необхідну кількість годин роботи (скільки тривало робоче засідання) і оплачувати цей час як робочий виходячи зі ставки роботи члена правління. Уникнути повідомлень до податкової й укладення цивільно-правових договорів із підписанням за підсумками їх виконання актів виконаних робіт, наданих послуг не вийде. Як видно зі згаданого вище листа, без ризику кваліфікації таких виплат як таких, що не є фінансуванням видатків, визначених пп. 133.4.2 ПКУ, податківці воліють бачити тільки виплати за трудовими договорами.

Юлія КЛОВСЬКА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру