• Посилання скопійовано

Ліміт каси не встановлено: що робити?

Під час здійснення касових операцій підприємство залишало готівку в касі на кінець дня в сумі до 10000 грн. Затвердженого розрахунку ліміту каси на підприємстві немає. Який порядок розрахунку ліміту каси, якщо його немає, і чи потрібно його робити? Яка відповідальність за порушення ліміту каси?

Порядок установлення ліміту каси до 05.01.2018 р.

Питання розрахунку та встановлення на підприємстві ліміту залишку готівки в касі (далі — ліміт каси) регулювалося Положенням №637 до 05.01.2018 р. — до дати набрання чинності новим Положенням №148.

Нагадаємо, що відповідно до п. 1.2 Положення №637 ліміт каси — це граничний розмір суми готівки, яка може залишатися в касі в позаробочий час. Якщо підприємство ліміту каси не встановило (незалежно від причин цього невстановлення), то ліміт каси вважається нульовим. Це означає, що вся готівка, що залишається в касі наприкінці робочого дня та не здана підприємством до банку відповідно до Положення №637, вважається понадлімітною (п. 5.8 Положення №637). Якщо на підприємстві немає документів щодо розрахунку ліміту каси, то ліміт каси вважається нульовим.

Узгодження ліміту каси з банком

В умовах особливого періоду підприємства та організації узгоджують з обслуговуючим банком розрахунок ліміту залишку готівки в касі. Iніціатором процедури узгодження є обслуговуючий банк. Для підприємств, організацій, які не узгодили з банком такий розрахунок, зазначений ліміт має вважатися нульовим, а не здана підприємством, організацією на кінець робочого дня готівка — понадлімітною. Так зазначено в п. 2 розділу V Положення про організацію готівкового обігу і ведення емісійно-касових операцій у банківській системі в особливий період, затвердженого постановою Правління НБУ від 12.02.2004 р. №46.

Початок особливого періоду в Україні визначено ст. 1 Закону України від 06.12.91 р. №1932-XII «Про оборону України». Дата початку особливого періоду — 18.03.2014 р., коли набрав чинності Указ Президента від 17.03.2014 року №303 «Про часткову мобілізацію». На думку Міноборони, особливий період ще не закінчився — див. лист від 20.10.2016 р. №316/1/906. Питання щодо закінчення особливого періоду на сьогодні є досить дискусійним. Тому ми пропонуємо діяти на власний розсуд, але радимо все ж таки узгодити ліміт каси з обслуговуючим банком для уникнення непорозумінь.

Розрахунок ліміту каси до 05.01.2018 р.

Нагадаємо порядок, згідно з яким потрібно було затвердити ліміт каси у період дії Положення №637. Розрахунок ліміту потрібно було здійснити для підприємства загалом. Форма такого розрахунку містилася у додатку 8 до Положення №637 (далі — Розрахунок).

Отже, для початку слід було взяти загальну суму надходження або видачі готівки з каси за будь-які три місяці поспіль з останніх дванадцяти місяців. Вибір варіанта розрахунку ліміту каси — цілком на розсуд підприємства. Зазвичай рекомендувалося обирати той варіант, який дасть більшу суму ліміту каси.

Надходження готівки відображалося у рядку 1 Розрахунку, а видача — у рядку 3 Розрахунку.

Далі визначалася кількість робочих днів підприємства у цьому тримісячному періоді.

Потім показник рядка 1 Розрахунку ділився на кількість робочих днів, а результат вносився до рядка 2 Розрахунку — це були середньоденні надходження готівки.

Аналогічно визначався показник середньоденної видачі готівки з каси — рядок 4 Розрахунку.

Ліміт визначався в сумі, що не перевищує суму середньоденного надходження або середньоденної видачі готівки. Сума ліміту зазначалася у Розрахунку.

На підставі цього Розрахунку видавався наказ керівника про встановлення ліміту каси.

Строк здавання готівкової виручки до банку встановлювався відповідно до п. 5.1 Положення №637 — щодня або наступного дня. Можливість установити строк здавання виручки не рідше одного разу на п'ять робочих днів — це вже екзотика, яку можуть використовувати лише підприємства, що розташовані в населених пунктах, де немає банків. Нині в Україні таких пунктів залишилося не дуже багато.

Затвердження ліміту каси — обов'язок чи ні?

Ані Положення №637, ані Положення №148 не встановлює обов'язку затвердження ліміту каси. Але якщо ліміт каси встановлений, підприємство має право залишати готівку в касі на кінець дня, якщо ж не встановлений — то й готівку в касі залишати не можна. Тож підприємство в будь-який момент може затвердити ліміт каси. Нині це робиться за правилами, встановленими новим Положенням №148, яке набрало чинності з 05.01.2018 р.

Розрахунок ліміту каси з 05.01.2018 р.

З 05.01.2018 р. — з дати набрання чинності новим Положенням №148 — змінилося визначення ліміту каси. Раніше це був граничний розмір суми готівки, що може залишатися в касі в позаробочий час, — див. вище. Тепер до цієї суми додали ще готівку, яка має забезпечити роботу на початку наступного робочого дня, — пп. 16 п. 3 Положення №148.

Порядок визначення ліміту каси встановлено розділом V Положення №148. Як і раніше, для цього підприємство готує два документи: розрахунок цього ліміту та наказ про затвердження ліміту каси — на підставі розрахунку. Раніше додатком 8 до Положення №637 було встановлено форму такого розрахунку. Тепер у Положенні №148 її немає, отже, розрахунок можна оформити у довільній формі. Найпростіше скористатися вже звичною старою формою, звісно, забравши з неї посилання на Положення №637.

Відповідно до п. 50 Положення №148, у розрахунку ліміту каси враховується строк здавання підприємством готівкової виручки (готівки) для її зарахування на рахунки в банках, визначений відповідним договором банківського рахунку.

Як і раніше, ліміт каси підприємства встановлюють на підставі розрахунку середньоденного надходження готівки до каси або її середньоденної видачі з каси. Положення №148 не містить вимог щодо періоду, за який слід розраховувати середньоденне надходження або видачу готівки з каси. Не прописано і порядок такого розрахунку. Тепер підприємства мають право самостійно визначати, як вони розраховуватимуть ліміт каси. Для цього підприємство зобов'язане розробити та затвердити внутрішнім документом власний порядок розрахунку ліміту каси.

Підприємства, що розпочинають свою діяльність, а також підприємства, діяльність яких була пов'язана виключно з безготівковими розрахунками та які відповідно до встановленого законодавством України порядку отримують право на здійснення додаткового виду діяльності, що передбачає готівкові розрахунки, на перші три місяці їх роботи (з дня першого готівкового розрахунку) ліміт каси встановлюють згідно з прогнозними розрахунками. Ліміт каси, установлений з урахуванням прогнозних розрахунків, у двотижневий строк після закінчення перших трьох місяців їх роботи переглядається за фактичними показниками діяльності.

У разі коли на підприємстві вже проводилися касові операції, прогнозний розрахунок ліміту зробити не можна.

Ліміт каси вважається нульовим, якщо установою/підприємством його не встановлено (незалежно від причин такого невстановлення). Уся готівка, що перебуває в касі установи/підприємства на кінець робочого дня і не здана нею/ним відповідно до вимог Положення №148, уважається понадлімітною, якщо установою/підприємством ліміт каси не встановлено (незалежно від причин такого невстановлення).

Зверніть увагу! Раніше п. 5.2 Положення №637 дозволяв встановлювати ліміт каси з урахуванням графіка здавання виручки до банку. Тепер такого пункту в Положенні №148 немає. Хоча, як і раніше, ліміт каси встановлюється з урахуванням особливості роботи, і строки здавання виручки мають при цьому враховуватися. Просто не зазначено, як саме. Тож тим підприємствам, які здають виручку не щодня, доведеться чекати на роз'яснення від НБУ.

Відповідальність за порушення ліміту каси

Підприємства можуть тримати в позаробочий час у своїх касах готівку в межах, що не перевищують установленого ліміту каси (п. 15 Положення №148). Отже, готівку в сумі перевищення ліміту каси обов'язково потрібно здати до банку для її зарахування на банківський рахунок.

Відповідно до п. 54 Положення №148, готівка не вважається понадлімітною в день її надходження, якщо вона здана в сумі, що перевищує встановлений ліміт каси, до обслуговуючих банків не пізніше наступного робочого дня банку або видана для використання підприємством відповідно до законодавства (без попереднього здавання її до банку й одночасного отримання з каси банку) наступного дня на потреби, пов'язані з діяльністю підприємства.

Готівка також не вважається понадлімітною в день її надходження, якщо вона надійшла до кас підприємств у вихідні та святкові дні та здана в сумі, що перевищує встановлений ліміт каси, до обслуговуючих банків наступного робочого дня банку та підприємства або видана для використання підприємством відповідно до законодавства (без попереднього здавання її до банку й одночасного отримання з каси банку) наступного робочого дня на потреби, пов'язані з діяльністю підприємства.

Кошти на зарплату можна зберігати в касі в сумі, що перевищує ліміт, протягом п'яти робочих днів — п. 18 Положення №148.

Перевищення ліміту залишку готівки в касі призведе до штрафу у двократному розмірі суми виявленої понадлімітної готівки за кожний день (ст. 1 Указу №436). Цей штраф має сплатити підприємство.

А на посадових осіб підприємства поширюється адмінвідповідальність, установлена ст. 164-2 КУпАП у вигляді штрафу:

від 8 до 15 н. м. д. г. (від 136 грн до 255 грн);

— за повторне порушення протягом року — від 10 до 20 н. м. д. г. (від 170 грн до 340 грн).

Зазначені штрафи застосовують працівники ДФС під час перевірки.

Нормативна база

  • КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. №8073-X.
  • Указ №436 — Указ Президента України від 12.06.95 р. №436/95 «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки».
  • Положення №148 — Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 29.12.2017 р. №148.
  • Положення №637 — Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 15.12.2004 р. №637 (утратило чинність з 05.01.2018 р.).

Юлія ЄГОРОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру