• Посилання скопійовано

Зміни щодо акцизного податку та рентних платежів

Закон №16211 вніс зміни до кількох основних податків (ПДВ, податок на прибуток), проте не оминув і інші податки, які, як ми звикли, змінюються (у бік збільшення) набагато частіше. Розгляньмо, які ж зміни і коли наберуть чинності за цим законом щодо акцизного податку та плати за користування надрами.

Акцизний податок

Перша зміна стосується визначення того, що є алкогольними напоями, які, як установлено п. 215.1 ПКУ, є об'єктом нарахування акцизного податку. З 01.11.2014 р. до них належать продукти, одержані шляхом спиртового бродіння цукровмісних матеріалів або виготовлені на основі харчових спиртів із вмістом спирту етилового понад 1,2 відсотка об'ємних одиниць, які зазначені у товарних позиціях 2204, 2205, 2206, 2208 згідно з УКТ ЗЕД, а також із вмістом спирту етилового 8,5 відсотка об'ємних одиниць та більше, які зазначені у товарних позиціях 2103 90 30 00, 2106 90 згідно з УКТ ЗЕД (пп. 14.1.5 ПКУ).

1 Закон України від 31.07.2014 р. №1621-VІІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України».

Тобто з 01.11.2014 р. до підакцизних товарів у разі наявності в них 8,5% етилового спирту віднесено також:

— настоянки гіркі ароматичні з вмістом 44,2 — 49,2 об. % спирту та 1,5 — 6 мас. % тирличу (генціану), прянощів та різних інгредієнтів із вмістом 4 — 10% цукру, у посудинах місткістю не більш ніж 0,5 л;

— складені спиртові продукти, крім продуктів, виготовлених на основі ароматичних речовин, що використовуються у виробництві напоїв;

— сиропи цукрові, ароматизовані або з доданням барвників.

Як правило, такі настоянки та сиропи нині не позиціонуються саме як алкогольні напої, частіше рекламуються як лікарські засоби (або засоби для запобігання всіляким хворобам) чи як кулінарні складові. Проте ні для кого не є таємницею, що вони з успіхом можуть замінювати алкогольні напої. Утім, як і раніше, такі товари не потребуватимуть придбання ліцензії на оптову або роздрібну торгівлю, імпорт або експорт алкогольних напоїв, тому що визначення алкогольних напоїв з метою Закону України від 19.12.95 р. №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» не змінилося (див. ст. 1 цього закону). Але згідно з ПКУ вони стають підакцизними товарами, а отже, їх імпортери або виробники повинні будуть маркувати такі товари акцизними марками та сплачувати акцизний податок. З 01.11.2014 р. для таких товарів (тільки продукти з вмістом спирту етилового 8,5 відсотка об'ємних одиниць та більше) запроваджено і нову ставку акцизного податку (п. 215.3 ПКУ): 70,53 грн за 1 літр 100-відсоткового спирту.

Змінено з 01.09.2014 р. і ставки акцизного податку на тютюнові вироби. Ці ставки, затверджені в таблиці, наведеній у пп. 215.3.2 ПКУ, збільшено рівно на 5%. Зросло на 5% і мінімальне акцизне податкове зобов'язання (пп. 215.3.3 ПКУ) для сигарет без фільтра, цигарок та сигарет із фільтром.

Також з 03.08.2014 р. до 01.01.2015 р. запроваджено тимчасову ставку акцизного податку на паливо моторне альтернативне (код за УКТ ЗЕД 3824 90 97 10) у розмірі 99 євро за тонну (п. 8 підр. 5 розділу ХХ ПКУ).

Плата за користування надрами

З 03.08.2014 р. для іншого газу природного об'єктом оподаткування стала ціна, що дорівнює граничному (максимальному) рівню ціни на природний газ, що реалізується промисловим споживачам, який встановлюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики (пп. 263.6.2 ПКУ). Нагадаємо, що досі об'єктом оподаткування для такого газу була середня митна вартість імпортного природного газу, що склалася у процесі його митного оформлення під час ввезення на територію України за податковий (звітний) період. Середня митна вартість імпортного природного газу, що склалася у процесі його митного оформлення під час ввезення на територію України за податковий (звітний) період, обчислювалася центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну фінансову політику (Мінфіном), за даними центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику (Держмитслужба, Міндоходів), та передавалася ним до 5 числа місяця, наступного за податковим (звітним) періодом, центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику економічного розвитку (Мінекономрозвитку).

Змінився з 03.08.2014 р. і розмір самої плати за користування надрами для деяких із платників.

Так, завдяки новій редакції приміток до таблиці, наведеної у пп. 263.9.1 ПКУ, для вуглеводних корисних копалин (нафта, конденсат, природний газ тощо) скасовано примітки:

«1) В умовах дії угоди про розподіл продукції для нафти та конденсату, видобутих в межах території України, континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони України, плата за користування надрами для видобування корисних копалин справляється із застосуванням ставки у розмірі 2 відсотки від вартості товарної продукції гірничого підприємства;

2) В умовах дії угоди про розподіл продукції для газу природного, у тому числі газу, розчиненого у нафті (нафтового (попутного) газу), етану, пропану, бутану, газу (метану) вугільних родовищ, газу сланцевих товщ, газу центрально-басейнового типу, газу колекторів щільних порід, видобутих у межах території України, континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони України, плата за користування надрами для видобування корисних копалин справляється із застосуванням ставки у розмірі 1,25 відсотка від вартості товарної продукції гірничого підприємства».

Колишня примітка 3 отримала номер 1; як і раніше, вона стосується видобування підземних прісних вод. Звучить вона так: «Плата за користування надрами для видобування прісних підземних вод, які видобуваються платниками, зазначеними у підпункті 263.1.6 пункту 263.1 цієї статті, застосовується за ставками, визначеними у пункті 325.2 статті 325 цього Кодексу».

А таблицю з коригуючими коефіцієнтами, яка міститься в п. 263.10 ПКУ, доповнено новими рядками (див. таблицю).

Також розділ ХХ ПКУ тимчасово, з 03.08.2014 р. до 01.01.2015 р., доповнено новим підрозділом 9-1 «Особливості справляння плати за користування надрами для видобування корисних копалин». Ним встановлюються ставки плати за користування надрами для видобування нафти, конденсату, газу природного, залізної руди у відсотках від вартості товарної продукції гірничого підприємства — видобутої корисної копалини (яка визначається у порядку, встановленому п. 263.6 ПКУ). А також зазначено, що ст. 263 ПКУ застосовується з урахуванням того, що вартість залізної руди, видобутої з корінних родовищ, обчислюється з урахуванням ціни реалізації за податковий (звітний) період (у разі відсутності реалізації у цей період — за найближчі попередні податкові періоди) хімічно чистого металу без урахування податку на додану вартість, зменшеної на суму витрат платника на збагачення (афінаж) та доставку (перевезення, транспортування) споживачу. Вартість одиниці видобутих корисних копалин визначається з урахуванням частки (в натуральному вимірі) вмісту хімічно чистого металу в одиниці видобутих корисних копалин.

Таблиця

Зміни до п. 263.10 ПКУ

Критерії застосування коефіцієнта
Величина коефіцієнта
Видобування платником запасів природного газу, що не відповідає умові, визначеній у підпункті 263.11.5 пункту 263.11 цієї статті, зі свердловин, у тому числі під час дослідно-промислової експлуатації (геологічного вивчення), які внесені до Державного реєстру нафтових та газових свердловин після 1 серпня 2014 року, — протягом двох років з дати внесення таких свердловин до Державного реєстру нафтових та газових свердловин
0,55
Видобування підземним шахтним способом з глибини понад 300 метрів залізної руди для збагачення із вмістом магнетитового заліза менше 35 відсотків
0,25

Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру