Як рахується ліміт адміністративних витрат: із загального обсягу доходів чи за кожною отриманою пожертвою (цільовим фінансуванням) окремо? Беруться до уваги тільки пожертви чи й інші (наприклад, відсотки за депозитами, орендна плата тощо) доходи організації?
Ці запитання поставив ДПСУ благодійний фонд, який звернувся до податківців, щоб уникнути втрати статусу неприбуткової організації.
Тож відповідь податківців від 02.09.2024 №4291/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК (див. у «ДК» №38/2024) буде цікавою всім благодійним організаціям, які мають неприбутковий статус.
Що відповіли податківці
Податківці почали з визначення неприбуткових організацій у пп. 133.4.1 ПКУ. Далі нагадали, на що можуть витрачати доходи неприбутківці, аби не позбутися статусу.
А вже після загальних норм податківці вирішили нагадати, що до неприбуткових можуть бути віднесені й благодійні організації. Так, до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам п. 133.4 ПКУ і не є платниками податку на прибуток, зокрема, можуть бути віднесені благодійні організації (пп. 133.4.6 ПКУ).
Але у ПКУ щодо розміру адмінвитрат саме благодійних організацій обмежень не встановлено. Тому податківці звернулися до норм профільного законодавства благодійників.
Розмір адміністративних витрат благодійної організації не може перевищувати 20% доходу цієї організації у поточному році (абзац 1 ч. 3 ст. 16 Закону №5073).
Висновок податківців
Розмір адміністративних витрат благодійної організації не може перевищувати 20% доходу цієї організації у поточному році (ст. 16 Закону №5073). І згідно з ПКУ для неприбуткових організацій встановлюється річний період.
Тож, вирішили податківці, ліміт треба рахувати за підсумками відповідного календарного року. І рахувати виходячи із загальної суми отриманих доходів благодійної організації, а не зі суми наданої благодійної допомоги за відповідний звітний період. Тобто беремо всі доходи і рахуємо з них 20%.
Як податківці перевірятимуть це?
Неприбутківці мають складати і подавати Звіт про використання своїх доходів. До нього додають і фінансову звітність організації. Отже, адмінвитрати та всі доходи ДПС побачить у звітності. Але, на нашу думку, порахувати ці 20% податківці не завжди зможуть без документальної перевірки.
Нагадаємо, що доходи, одержані (визнані) неприбутковими організаціями, відображають у рядках 1.1 — 1.11 Звіту за їх видами. Проте загальну суму доходу наводять у рядку 1. По суті, вона має відповідати й загальній сумі доходів, зазначених у фінзвітності:
— у «великій» формі №2: рядок 2000 + рядок 2200 + рядок 2220 + рядок 2240;
— у «малих» формах №2-м та №2-мс: рядок 2280.
Адмінвитрати відображають у рядку 2.3 Звіту. У «великій» формі №2 їх можна побачити у рядку 2130. А от у «малих» формах їх не деталізують. У формі №2-м їх можна побачити у складі операційних витрат у рядку 2180. А у формі №2-мс їх відображають загальною сумою у рядку 2165 (як інші витрати).
Проте, якщо показник цих витрат перевищить 20% від суми доходу, податківці можуть надсилати запити і вимагати деталізації сум, які утворюють зазначені витрати. І тоді у відповіді треба буде надати пояснення та докази: копії оборотних відомостей за рахунками витрат, з яких можна буде дізнатися про суму саме адміністративних витрат за звітний рік.