Відповідно до абз. 2 та 3 ч. 11 ст. 8 Закону про захист прав споживачів під час продажу товару продавець зобов’язаний видати споживачеві розрахунковий документ установленої форми або відтворити на дисплеї ПРРО QR-код, що дає особі змогу здійснювати його зчитування, або надіслати електронний розрахунковий документ на наданий споживачем абонентський номер чи адресу електронної пошти. Розрахунковий документ має бути видано або створено в електронній формі не пізніше моменту передачі товару (послуги). Це означає, що виправлення такої помилки має сенс лише в тому разі, якщо вона виявлена до надання покупцю чека.
Як виправити помилку у формі оплати?
При помилково проведеній сумі через РРО або ПРРО за відділом «безготівка та/або картка» складають акт про скасування помилково проведеної суми та, отримавши від покупця готівку за проданий товар (надану послугу), проводять розрахункову операція на повну суму купівлі через РРО або ПРРО з обов’язковою видачею розрахункового документа, створеного у паперовій або електронній формі. А помилково проведену через РРО суму розрахунку скасовують за допомогою реєстрації від’ємної суми — п. 7 глави III Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом Мінфіну України від 14.06.2016 №547.
Під час скасування помилково проведеної через РРО або ПРРО суми розрахунку або помилково обраної форми оплати (готівка, картка, кредит тощо) складають акт, в якому зазначають дані про помилкову суму та реквізити розрахункового документа.
Якщо помилку виявили після формування Z-звіту
Контролери наголошують, що чинним законодавством не передбачено механізму виправлення помилково проведеної через РРО операції наступного дня. Те саме можна сказати і про будь-яку іншу помилку при створенні чека РРО — виправити її після формування Z-звіту, до якого увійшов помилковий чек, вже неможливо.
Проте форма оплати (рядок 19) належить до обов’язкових реквізитів фіскального касового чека згідно з п. 2 розділу ІІ Положення №13, а за відсутності в чеку хоча б одного з обов’язкових реквізитів такий документ не прийматиметься як розрахунковий (п. 3 розділу І Положення №13). Тому для уникнення зайвих запитань від контролерів та для щоденного контролю продавця за сумою виручки можна провести повернення на чек із помилковою формою оплати і сформувати чек із правильними даними до формування Z-звіту за зміну, в якій сталася помилка. Тоді також варто скласти акт або хоча б пояснювальну записку касира, в якому навести дані щодо проведених коригувань (і до якого додати помилковий та правильний чеки).
Висновки:
— найпростіше виправити помилку в чеку — до завершення розрахункової операції. А це має сенс до видачі чека покупцю;
— помилка у реквізиті рядка 19 щодо форми оплати не робить чек невиданим. Проте форма оплати — це один з обов’язкових реквізитів чека РРО, без яких він може вважатися недійсним;
— якщо помилку виявили того самого дня, можна виправити помилки у рядках 19 чеків до формування Z-звіту;
— після формування Z-звіту виправити помилки попередніх змін неможливо;
— у будь-якому разі потрібно скласти акт або пояснювальну записку про цю помилку, щоб пояснити ним розбіжності між даними Z-звіту про суми готівкових і безготівкових розрахунків та сумою готівки й еквайрингових сум, отриманих на рахунок.