• Посилання скопійовано

Що нового

Оновлено Типове положення про навчання з охорони праці

!  Працедавцям

Мінекономіки наказом затвердило зміни до додатка 4 до Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці.

Так, додаток 4 «Типові тематичний план та програма навчання з питань охорони праці посадових осіб» доповнено новою темою 8 «Психосоціальна підтримка та перша психологічна допомога на робочому місці». А саме:

  • Поняття ментального здоров’я на роботі. Визначення психологічно безпечного робочого середовища. Ознаки психоемоційних порушень, виявлення та способи попередження психологічних і поведінкових наслідків.
  • Визначення ролі психологічної безпеки та культури безпеки в житті працівників та досягненні результатів організації.
  • Способи та інструменти психологічної самодопомоги та саморегуляції.
  • Прояви дискримінації, недотримання рівності та інклюзивності в робочих відносинах як чинник психосоціальних ризиків. Заходи попередження та протидії різним формам дискримінації.
  • Теоретичні основи стресу. Методи самовизначення/визначення стресу. Поняття стресостійкості. Розвиток резильєнтності як складової ментального здоров’я.
  • Визначення психосоціальних факторів, пов’язаних з конкретною роботою чи галуззю. Вплив психосоціальних факторів на виникнення стресу на робочому місці. Вплив стресу на працездатність та безпеку праці, виникнення нещасних випадків та погіршення стану ментального здоров’я працівників.
  • Оцінка психосоціальних ризиків для ментального здоров’я, у тому числі потенційних. Практичні методи усунення психосоціальних факторів та/або зниження рівня психосоціальних ризиків. Керування психосоціальними ризиками на робочому місці.
  • Загальний огляд системи управління ментальним здоров’ям на роботі. Основи надання першої психологічної допомоги на робочому місці. Психосоціальна підтримка на робочому місці, її цілі та елементи. Дії роботодавця для збереження ментального здоров’я працівника.
  • Ненасильницькі комунікації як складова психологічно безпечного робочого простору.

Наказ Мінекономіки від 29.08.2024 №22778
набирає чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 09.10.2024 не опублікований


Компенсація вартості техніки — у програмі «Зроблено в Україні»

!  Аграріям

КМУ своєю постановою вніс зміни до постанови від 20.08.2024 №952.

Її доповнено Порядком реалізації експериментального проєкту щодо часткової компенсації вартості техніки і обладнання вітчизняного виробництва за рахунок коштів державного бюджету, передбачених для підтримки внутрішнього попиту на вітчизняні товари та послуги.

Отримувачами компенсації є суб’єкти господарювання, що закуповують техніку і обладнання вітчизняного виробництва для власного використання.

Порядком також визначено умови, строки та процедуру подання заявок на отримання компенсації.

Мінекономіки формуватиме та затверджуватиме перелік техніки та обладнання, вартість якого частково компенсуватиметься коштом бюджету. До цього переліку має включатися техніка та обладнання, ступінь локалізації виробництва яких перевищує 40 відсотків.

До Порядку використання коштів державного бюджету, передбачених для підтримки внутрішнього попиту, включено положення щодо поширення напрямів використання бюджетних коштів, передбачених для підтримки внутрішнього попиту, на часткову компенсацію вартості енергетичного обладнання, машин для розмінування та деяких інших видів техніки та обладнання вітчизняного виробництва.

Постанова КМУ від 24.09.2024 №1122
чинна з 01.10.2024


Опрацювання верифікації компенсацій за працевлаштування ВПО

!  Працедавцям

Мінекономіки затвердило Порядок опрацювання рекомендацій за результатами верифікації надання роботодавцю компенсації витрат на оплату праці за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб унаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні.

Цей Порядок визначає механізм опрацювання регіональними центрами зайнятості рекомендацій Міністерства фінансів України за результатами верифікації надання роботодавцю компенсації витрат на оплату праці за кожну працевлаштовану особу із числа внутрішньо переміщених осіб (зокрема, тих працівників, які отримали довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи після працевлаштування) внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні.

Регіональний центр зайнятості, який призначає, нараховує та/або здійснює компенсацію витрат (далі — центр зайнятості), опрацьовує рекомендації щодо проведення додаткової перевірки інформації, що містить невідповідності. Рекомендація може містити одну або декілька невідповідностей щодо роботодавця або щодо особи із числа внутрішньо переміщених осіб, яка працевлаштована.

Опрацювання рекомендацій здійснюється центрами зайнятості шляхом проведення перевірки інформації, яка зазначена в рекомендації, та прийняття рішення про надання/відмову в наданні компенсації витрат відповідно до Порядку №331.

Центр зайнятості опрацьовує рекомендації за результатом верифікації у строк, що не перевищує п’яти робочих днів з дати їх отримання.

Для перевірки інформації, що містить невідповідність, центр зайнятості повідомляє роботодавця шляхом надсилання протягом двох робочих днів листа на електронну пошту з використанням кваліфікованого електронного підпису або вдосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, про необхідність надання документів щодо спростування невідповідності у строк, що не перевищує двох робочих днів.

Рекомендація вважається опрацьованою, якщо проведено додаткову перевірку щодо кожної невідповідності, що містить рекомендація.

Наказ Мінекономіки від 01.08.2024 №19496
набирає чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 09.10.2024 не опублікований


Методологія оцінювання податкових інструментів

!  Платникам податків

Мінфін затвердив Методологію проведення оцінювання інструментів податкової політики, які призводять до податкових видатків.

Ця Методологія застосовуватиметься Мінфіном та може застосовуватись іншими центральними органами виконавчої влади, а також суб’єктами законодавчої ініціативи при аналізі чинних положень або розробці нових положень податкового та митного законодавства, наслідком яких є або можуть бути податкові видатки.

У Методології прописано, що проводитимуться оцінювання та моніторинг наслідків застосування податкових інструментів, які призводять до податкових видатків, у розрізі їх характеристик для:

1) визначення кількісних характеристик податкового інструменту;

2) визначення якісних характеристик податкового інструменту.

Оцінювання кількісних характеристик (оцінювання вартості податкових видатків) податкових інструментів відбуватиметься один раз на 2 роки або один раз на 3 роки залежно від групи податкових інструментів. Щодо кожного оцінювання кількісних характеристик визначається рейтинг за якістю (низький, середній або високий рівень невизначеності). Цей рейтинг враховується при плануванні наступного оцінювання.

Оцінювання якісних характеристик податкових інструментів здійснюється за допомогою ротаційного циклу оцінювання протягом кількох років. Тривалість такого циклу та перелік податкових інструментів, щодо яких проводиться оцінювання, залежить від важливості кожного податкового інструменту для цілей державної політики.

Наказ Мінфіну від 27.09.2024 №474
чинний з 27.09.2024


Правки до заповнення єдиної звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ

!  Працедавцям

Мінфін затвердив зміни до розділу 1 додатка 2 до Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків — фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску.

Внесено зміни у додаток 2 «1. Довідник ознак доходів фізичних осіб» до Порядку. Зокрема:

— введено нову ознаку доходів фізичних осіб 212 «Вартість незареєстрованих лікарських засобів, безоплатно наданих (переданих) на користь пацієнтів, які беруть участь у клінічних випробуваннях, програмах розширеного доступу пацієнтів до незареєстрованих лікарських засобів та/або програмах доступу суб’єктів дослідження (пацієнтів) до досліджуваного лікарського засобу після завершення клінічного випробування, за переліком та в обсягах, визначених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я, у порядку та на умовах, визначених Законом України «Про лікарські засоби» (підпункт 165.1.67 пункту 165.1 статті 165 розділу IV Кодексу)»;

— внесено редакційні правки за ознаками 124, 125, 185, 204, 205 відповідно до чинних норм податкового законодавства.

Наказ Мінфіну від 10.09.2024 №435
набирає чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 09.10.2024 не опублікований


Зміни до додатків до декларації з податку на нерухомість

!  Платникам податку на нерухомість

Мінфін уніс зміни до додатків до форми Податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

У додатках 1 та 2 до декларації:

— у розділі І «Розрахунок податкового зобов’язання» у графі 2 кількість комірок приведено у відповідність до Наказу №3573 для зазначення коду згідно з класифікатором НК 018:2023;

— примітку 4 викладено у новій редакції, згідно з якою для зазначення коду типу об’єкта нерухомості платником податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, має застосовуватися класифікатор НК 018:2023;

— внесено технічні правки для можливості зазначення узагальненого показника площі об’єкта оподаткування (графа 9 рядка 2.0) та приведення додатка 2 у відповідність до додатка 1 у частині скасування обов’язку зазначати узагальнений показник розміру мінімальної заробітної плати на 1 січня звітного року (графа 15 рядка 2.0).

Наказ Мінфіну від 09.09.2024 №431
набирає чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 09.10.2024 не опублікований


Зміни до Положення про реєстрацію платників ПДВ

!  Платникам ПДВ

Мінфін затвердив зміни до Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість.

Згідно зі змінами:

— суб’єкти господарювання можуть заявити про своє бажання добровільно зареєструватися як платники ПДВ не лише під час державної реєстрації створення юридичної особи або державної реєстрації фізичної особи — підприємця, але й під час державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу або фізичну особу — підприємця, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань;

— до кола осіб, відповідальних за нарахування та/або сплату до бюджету ПДВ, включено операторів поштового зв’язку та експрес-перевізників (у разі ввезення товарів на митну територію України у міжнародних поштових та експрес-відправленнях), осіб, які здійснюють реалізацію товарів, визначених частиною сьомою статті 293 МКУ (іноземних товарів та транспортних засобів комерційного призначення, за які не сплачені митні платежі, а також таких, що незаконно ввезені на митну територію України, на які накладено арешт у кримінальному провадженні).

Також Наказом:

1) уточнено порядок формування індивідуального податкового номера платника ПДВ для постійних представництв;

2) запроваджено процедуру скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ, прийнятого контролюючим органом в автоматичному режимі;

3) удосконалено порядок формування та надання витягів з реєстру платників ПДВ шляхом впровадження нового способу отримання витягу — в електронній формі.

Крім цього, до Положення внесено низку технічних правок, а також удосконалено такі форми:

— Реєстраційна заява платника податку на додану вартість (Форма №1-ПДВ);

— Заява про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість (Форма №3-ПДВ);

— Рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість (Форма №6-РПДВ);

— Запит про отримання витягу з реєстру платників податку на додану вартість (Форма №1-ЗВР);

— Довідка з реєстру платників податку на додану вартість (Форма №2-ДР).

Наказ Мінфіну від 03.09.2024 №424
набирає чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 09.10.2024 не опублікований


Нова форма заяви та витягу для платників ЄП

!  Платникам ЄП

Мінфін своїм наказом виклав у новій редакції заяву про застосування спрощеної системи оподаткування.

Забезпечено можливість платників єдиного податку самостійної відмови від застосування спрощеної системи оподаткування у разі набуття ними статусу резидента Дія Сіті, визначеної пп. 10 пп. 298.2.3 розділу XIV ПКУ;

змінено відомості з КОАТУУ на КАТОТТГ. Оновлено п. 6 заяви «Місце провадження господарської діяльності (адреса, індекс)».

Внесено зміни до:

1) Розрахунку доходу за попередній календарний рік, що передує року переходу на спрощену систему оподаткування. Зокрема, у новій редакції викладено пункт 5.1 розділу 5 «Доходи, отримані суб’єктом господарювання за попередній календарний рік». Так, слова «доходи у грошовій формі (готівковій та/або безготівковій)» замінено словами «доходи в грошовій формі (готівковій або безготівковій, у тому числі з використанням електронних грошей)».

Також примітку * до форми викладено в такій редакції: «* Для громадян України, до паспортів яких внесена відмітка, що свідчить про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта»;

2) запиту про отримання витягу з реєстру платників єдиного податку. Як і у Розрахунку, примітку * до форми викладено в такій редакції «* Для громадян України, до паспортів яких внесена відмітка, що свідчить про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта». Після слів «по батькові» доповнено словами «(за наявності)»;

3) витягу з реєстру платників єдиного податку. Також нова редакція примітки «* Для громадян України, до паспортів яких внесена відмітка, що свідчить про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта».

У тексті цієї форми після слів «по батькові» доповнено словами «(за наявності)», а слово «П. І. Б» замінено словами. «Власне ім’я та прізвище».

Наказ Мінфіну від 11.09.2024 №440
набирає чинності через 60 днів з дня його офіційного опублікування,
станом на 09.10.2024 не опублікований


З 2 жовтня оновлено правила бронювання працівників через «Дію»

!  Працедавцям

Уряд змінив Порядок бронювання працівників і затвердив Порядок їх бронювання за допомогою порталу «Дія».

Встановлено окремі нюанси подання списків державними органами, підприємствами, установами, які включені до Єдиного переліку.

Тепер до списків включаються військовозобов’язані, які взяті на персональний військовий облік у відповідному державному органі, підприємстві, установі.

Тобто до списку для бронювання можна включати тільки тих працівників, які взяті на персональний військовий облік на вашому підприємстві.

Водночас унесено зміни до змісту списку щодо відомостей про працівників.

Відтепер, крім тих, що і раніше зазначалися у списку (а це прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), ідентифікаційний номер та строк дії відстрочки), потрібно буде зазначати нові.

Ними є:

— реквізити військово-облікового документа (у паперовій або електронній формі);

— військово-облікова спеціальність;

— дата уточнення військово-облікових даних.

Відповідно змінилися й правила перевірки працівників з метою надання бронювання.

Постанова КМУ від 01.10.2024 №1125
чинна з 02.10.2024

Автор: Русанова Ганна

До змісту номеру