• Посилання скопійовано

Новостворене підприємство і виконання нормативу

Верховний Суд у коментованій справі* з’ясовував, чи застосовуються штрафи за непрацевлаштування осіб з інвалідністю новоствореним підприємством.

Спірним моментом у цій справі стало виконання обов’язку стосовно забезпечення середньооблікової кількості працюючих осіб з інвалідністю відповідно до установленого нормативу новоствореним підприємством. Коли виникає цей обов’язок: у році реєстрації у Фонді соцзахисту осіб з інвалідністю (у наступному за роком створення незалежно від кількості найнятих працівників)? Чи навіть у році створення лише через досягнення необхідної кількості працівників?

* Постанова ВС від 31.08.2023 у справі №400/1681/20.

Зміст справи

Згідно з поданим комунальним підприємством (далі — КП) звітом форми №10-ПІ середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу у 2019 році становила 116 осіб, з яких:

— середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, — 3 особи;

— кількість штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених для осіб з інвалідністю відповідно до вимог ст. 19 Закону №875, — 5 осіб.

У зв’язку з невиконанням нормативу з працевлаштування 2 осіб з інвалідністю, згідно з поданим звітом форми №10-ПІ, Фонд соцзахисту осіб з інвалідністю застосував до КП адміністративно-господарські санкції, а у зв’язку з несплатою нарахував пеню.

Але роботодавець платити відмовився, і справа дійшла до суду.

Новостворене підприємство не реєструється у Фонді

Роботодавець пояснює відсутність порушення нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю тим, що фактично розпочав діяльність з 01.07.2019, тож у період з липня до грудня 2019 року кількість працівників на підприємстві щомісяця збільшувалася.

У Фонді підприємство було зареєстровано 31.01.2020, тож, на думку роботодавця, він не зобов’язаний був виконувати норматив із працевлаштування осіб з інвалідністю у 2019 році.

Тобто позиція підприємства така: нема реєстрації у Фонді, нема і нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю. Але ВС із цим не погодився (хоча суди попередніх інстанцій — так).

Зверніть увагу!

Одразу наголосимо: у коментованій справі йдеться ще про 2019 рік, а відтоді правила взяття на облік, звітування, сплати штрафів роботодавцями щодо осіб з інвалідністю кардинально змінилися. Про це ми докладно розповіли в «ДК» №24/2023. А щодо новостворених підприємств і виконання ними нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю ми написали в «ДК» №37/2023.

Проте нові правила почали діяти у 2023 році. І спори з Фондом щодо попередніх років залишаються актуальними і тепер.

Що сказали суди попередніх інстанцій

Суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, зазначив, що роботодавець вживав заходів, спрямованих на створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та недопущення правопорушення у сфері господарювання. Хоча, враховуючи численну судову практику, обов’язок підприємства зі створення робочих місць для осіб з інвалідністю не супроводжується його обов’язком займатися пошуком таких осіб для працевлаштування.

І, звісно, до роботодавця не може бути застосовано відповідальність за нескерування центрами зайнятості необхідної кількості таких осіб для їх працевлаштування. Врешті-решт, у населеному пункті за місцезнаходженням підприємства могло не бути достатньої кількості осіб з інвалідністю, які бажають працевлаштуватися!

Далі: новостворені роботодавці та підприємства, установи, організації, зокрема підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізособи, що використовують найману працю, в яких кількість працівників, для яких це місце роботи є основним, збільшилася до восьми і більше осіб, реєструються у відділенні Фонду до 1 лютого року, наступного за роком створення або збільшення кількості працівників.

КП створене 13.12.2018 на підставі рішення міської ради від 29.11.2018. Водночас лише з червня 2019 року проведено набір працівників (червень — 1 працівник, липень — 47 працівників, серпень — 217 працівників), що, з огляду на п. 3 Порядку, свідчить про наявність у КП обов’язку щодо реєстрації у Фонді у строк до 01.02.2020 (рік збільшення кількості працюючих до восьми і більше осіб — 2019-й).

З огляду на те що обов’язок з подання відповідної звітності виник у підприємства лише після його реєстрації у ФСЗ (тобто лише 2020 року), суди вирішили, що застосування штрафних санкцій було безпідставне.

ВС: сплата штрафу не пов’язана з фактом реєстрації

ВС із такими приємними для роботодавця висновками судів попередніх інстанцій категорично не погодився.

Він наголосив: суди не встановили, що КП протягом 2019 року подало до центру зайнятості звітність форми №3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» або в інший спосіб поінформувало про наявність вакансій для працевлаштування осіб з інвалідністю.

Навпаки, у листі від 20.03.2020 філії обласного центру зайнятості зазначено, що КП у 2019 році з метою пошуку працівників з інвалідністю до центру зайнятості не зверталося і звітність за формою №3-ПН не подавало.

Наведене свідчить, що КП не вчиняло передбачених законодавством дій для забезпечення відповідності середньооблікової кількості працівників з інвалідністю установленим нормативам, тобто не вжило заходів для недопущення правопорушення.

І ще ВС не погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про те, що роботодавець звільняється від відповідальності за невиконання нормативу, з тієї підстави, що обов’язок з подання звітності форми №10-ПІ у відповідача виникає лише після реєстрації у ФСЗІ до 1 лютого року, наступного за роком створення або збільшення кількості працівників.

Далі: відповідно до ч. 2, 3 ст. 19 Закону №875 підприємства самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюють до цілого значення.

Підприємства самостійно працевлаштовують осіб з інвалідністю у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону.

Підприємства, в яких за основним місцем роботи працює 8 і більше осіб, реєструються у відповідних відділеннях Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю за своїм місцезнаходженням і щороку подають цим відділенням звіт про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю (ч. 9 ст. 19 Закону №875).

Відповідно до ч. 3 ст. 20 Закону №875 адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами самостійно у строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою ст. 19 Закону №875.

З огляду на наведені норми Закону №875 ВС вважає, що закон не пов’язує сплату адміністративно-господарської санкції за непрацевлаштування осіб з інвалідністю з фактом реєстрації роботодавця у Фонді соцзахисту осіб з інвалідністю чи подання звітності. Правопорушенням є непрацевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, незалежно від того, чи зареєстрована особа у цьому Фонді.

Таким чином, у діях КП є склад правопорушення, а отже, є підстави для стягнення з нього адміністративно-господарських санкцій та пені.

Нормативна база

  • Закон №875 — Закон України від 21.03.1991 №875-XII «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні».

Автор: Канарьова Наталія

До змісту номеру