• Посилання скопійовано

Помилка в ціні: як виправити?

Постачальник у липні 2024 року склав видаткову та податкову накладні з неправильною ціною товару. Як виправити помилку в цих документах? Чи буде штраф?

Виправлення видаткової накладної

Порядок внесення виправлень до первинних бухгалтерських документів прописано у розділі 4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну України від 24.05.1995 №88.

Помилки у первинних документах, облікових регістрах та звітах, що створені ручним способом, виправляють коректурним способом, тобто неправильний текст або цифри закреслюють і над закресленим надписують правильний текст або цифри. Закреслення здійснюють однією рискою так, аби можна було прочитати виправлене.

Виправлення помилки має бути обумовлено написом «виправлено» та підтверджено підписами осіб, які підписали цей документ, із зазначенням дати виправлення.

Хто має зареєструвати РК до ПН?

Не забувайте, що РК складає постачальник товарів/послуг (п. 191.1 ПКУ). Якщо отримувач товарів/послуг не є платником ПДВ, то і реєструє такий РК постачальник.

Але, якщо ПН була на отримувача — платника ПДВ, вона підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:

— постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації;

— отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає отримувачу складений розрахунок коригування.

Виправлення податкової накладної

Розрахунок коригування до податкової накладної складають також у разі виправлення помилок, допущених під час складання податкової накладної (п. 192.1 ПКУ).

При цьому податківці радять (у ЗІР, підкатегорія консультації 101.15 діяти таким чином:

1) на дату виявлення помилки скласти РК, у табличній частині якого зі знаком «-» відобразити показники щодо всіх зазначених у ПН товарів/послуг та у графі 2.1 навести код причини коригування «103»;

2) скласти нову податкову накладну, в якій зафіксувати правильні показники, визначені первинними документами. Такій ПН присвоюють новий порядковий номер та у полі «Дата складання» зазначають дату виникнення податкових зобов’язань продавця.

Тобто податківці радять, по суті, анулювати ПН із неправильною ціною і скласти нову ПН. При цьому постачальник, позаяк помилка була ще в липні і граничний строк реєстрації такої ПН вже закінчився, наражається на штраф.

Адже, якщо податкова накладна буде зареєстрована в ЄРПН з порушенням терміну реєстрації, до платника податку застосовуються штраф згідно з п. 120 прим. 1.1 ПКУ (його розмір залежить від строку затримки реєстрації ПН).

Звісно, що постачальник може з цим не погодитись і спробувати виправити помилку складанням лише РК. Тобто анулювати не всю ПН, а лише ті рядки, в яких була неправильна ціна, і в цьому самому РК додати рядки з правильною ціною. Зазначивши при цьому код причини коригування «101» — на зміну ціни. Але податківці з цим навряд чи погодяться, і під час документальної перевірки може виникнути штраф, уже за п. 120 прим. 1.3 ПКУ. Та й покупцю може не сподобатися такий спосіб виправлення помилки у ПК. Адже якщо він неправильний, то у покупця ставиться під сумнів право на податковий кредит!

Щоб упевнено скласти РК, найкращий вихід — це отримати власну ІПК (таку, як ви можете побачити в «ДК» №39/2024) і діяти за вказівками ДПС, зазначеними у ній (або, в разі незгоди, таку ІПК можна буде оскаржити).

Автор: Єгорова Юлія

До змісту номеру