• Посилання скопійовано

ПДВ при продажу товару за тристороннім договором

Резидент продає товар на території України за тристороннім договором, де покупець — резидент, платник — нерезидент. Як скласти ПН?

У цій ситуації платником є нерезидент, тому ми вирішили, що платитиме він із закордону іноземною валютою. А отже, і реалізація товару, і його оплата відображаються у бухгалтерському обліку згідно з нормами НП(С)БО 21. Причому на необхідність застосування норми НП(С)БО 21 не впливає той факт, що товари не експортуються, а продаються на території України.

І головне, що норми НП(С)БО 21 повинні будуть застосовувати як продавець, так і покупець (якщо він є юрособою).

Якщо платіж надходить за винятком комісії банку

На наш погляд, питання про те, за чий кошт сплачується комісія банку, має вирішуватися договором. Причому комісію може стягувати як банк платника, так і банк отримувача.

У договорі треба зазначити, що оплатою товару є сума коштів, перерахована платником зі свого рахунку, а всі суми комісії, утримані як банком платника, так і банком продавця, сплачуються коштом продавця.

Наприклад, якщо платник перерахував 500 євро, банк утримав з цього платежу комісію 2 євро і на рахунок продавця надійшло 498 євро, вважається, що продавець отримав оплату 500 євро, і він же окремо сплатив комісію банку 2 євро.

Якщо такої умови в договорі немає, доречно внести до нього зміни.

Якщо з якихось причин внести такі зміни немає можливості, варто діяти за процедурою, наведеною у п. 2.15 Положення №88. Де сказано, що у разі виявлення невідповідності первинного документа вимогам законодавства у сфері бухгалтерського обліку такий документ із письмовим обґрунтуванням передають керівникові підприємства, установи. І до окремого письмового рішення керівника такий документ до виконання не беруть.

Таким чином, бухгалтер, який бачить отримання на рахунок 498 євро, пише доповідну записку керівнику, а керівник на її підставі складає письмове розпорядження, де описує, що за домовленістю з платником вирішено: комісія банку здійснюється коштом продавця, а тому потрібно відобразити у бухгалтерському обліку всю суму оплати й окремо комісію банку.

На підставі такого розпорядження бухгалтер відображає в обліку окремо отримання оплати 500 євро й окремо витрати на комісію банку 2 євро.

Бухгалтерський облік та ПДВ

Проілюструємо правила бухобліку операцій в іноземній валюті прикладом.

Отримання попередньої оплати.

Отримано 50% попередньої оплати в сумі 498 євро, й окремо банк стягнув комісію 2 євро. Тобто загальна сума попередньої оплати 500 євро. На дату отримання оплати офіційний курс НБУ — 43,5366 грн за 1 євро. Сума оплати у перерахунку в гривні — 21 768,30 грн (500 х 43,5366), у тому числі сума ПДВ — 3 628,05 грн (21 768,30 : 6).

На цю суму, як на першу половину вартості товару, складають ПН на покупця-резидента (а не на платника-нерезидента, хоч гроші й надійшли від нього!).

Позаяк у покупця немає інформації про надходження оплати, продавцеві доречно скласти ще й звіт чи інший подібний документ, надавши його покупцеві, в якому повідомити про отримання оплати і складання на цю дату ПН. Також цей звіт логічно передбачити у договорі, адже договір тристоронній і кожна сторона має бути поінформована про всі операції згідно з ним.

Комісія банку — 2 євро/87,07 грн (2 х 43,5366).

Відвантаження товару.

Відвантажено товар вартістю 1 000 євро. Але в накладній, на наш погляд, суму товару треба відобразити в євро. Тому що ціна договору в євро й оплата в євро. А покупець уже самостійно робитиме перерахунок у гривні.

Причому половина цього товару, за який уже отримано 50% передоплати, перераховують у гривні за курсом, що був на дату отримання оплати. Тобто вартість цієї частини товару в гривнях — 21 768,30 грн.

А іншу половину товару перераховують у гривні за курсом НБУ на дату відвантаження. Нехай на дату відвантаження офіційний курс НБУ — 43,5450 грн за 1 євро. Тоді в перерахунку у гривні вартість цієї частини товару — 21 772,50 грн (500 х 43,5450), у т. ч. ПДВ — 3 628,75 грн (21 772,50 : 6). Саме на цю суму на другу половину товару складають ПН.

Загальна сума товару в перерахунку у гривні — 43 540,80 грн (21 768,30 + 21 772,50).

Отримання заключної частини оплати.

Отримано 50% заключної оплати в сумі 498 євро, й окремо банк стягнув комісію 2 євро. Тобто загальна сума заключної оплати теж 500 євро. На дату отримання цієї оплати офіційний курс НБУ — 44,0846 грн за 1 євро. Сума оплати у перерахунку в гривні — 22 042,30 грн (500 х 44,0846), у тому числі сума ПДВ — 3 673,72 грн (22 042,30 : 6).

Фактично у перерахунку у гривні вартість другої половини товару збільшилася на 269,80 грн (22 042,30 - 21 772,50), у т. ч. ПДВ —  44,97 грн (3 673,72 - 3 628,75). Тому на дату отримання заключної оплати потрібно скласти РК до другої ПН на зміну ціни, з кодом причини 101 «Зміна ціни». Як уже зазначено вище, на цю дату доречно скласти звіт чи інший подібний документ, в якому відзвітувати перед покупцем про отримання заключної частини оплати, про складання РК до ПН.

Комісія банку — 2 євро/88,17 грн (2 х 44,0846).

Дивимося бухгалтерський облік продавця за даними прикладу в таблиці.

Таблиця

 Бухгалтерський облік продажу товару за тристороннім договором


з/п
Зміст господарської операції Бухгалтерський облік Сума
Д-т К-т
Отримання попередньої оплати
1 Отримано попередню оплату 312 681 500 €
21 768,30
2 Нараховано ПДВ 643 641 3 628,05
3 Списано комісію банку 92 312 2 €
87,07
Відвантаження товару
4 Відвантажено товар 36 70 1 000 €
43 540,80
5 Відображено ПДВ у частині, яку раніше сплачено 70 643 3 628,05
6 Нараховано ПДВ на другу частину товару 70 641 3 628,75
7 Дохід від продажу віднесено на фінрезультати (43 540,80 - 3 628,05 - 3 628,75) 70 791 36 284,00
8 Зараховано попередню оплату в рахунок заборгованості за відвантажений товар 681 36 21 768,30
Отримання заключної оплати
9 Отримано оплату 312 36 500 €
22 042,30
10 Відображено курсову різницю (22 042,30 - 21 772,50) 36 714 269,80
11 Складено РК до ПН 714 641 44,97
12 Списано комісію банку 92 681 2 €
88,17

Автор: Олександр Золотухін

До змісту номеру