• Посилання скопійовано

Що нового

Змінено граничні строки розрахунків для деяких ЗЕД-операцій

!  Субʼєктам ЗЕД

Національний банк України переглянув граничні строки розрахунків для окремих експортно-імпортних операцій. Зокрема:

— скасовано граничні строки розрахунків для товарів військового і подвійного використання та обладнання, що імпортуються виконавцями державних контрактів з оборонних закупівель. Ці зміни діють з 11.07.2024;

— збільшено з 90 до 120 днів граничні строки розрахунків за операціями з експорту деяких видів аграрної продукції, здійснених з 12 липня 2024 року. Йдеться про товари, що класифікуються за такими кодами згідно з УКТЗЕД: 1001 (пшениця), 1002 (жито), 1003 (ячмінь), 1004 (овес), 1005 (кукурудза), 1201 (соя), 1205 (ріпак), 1206 00 (соняшник), 1507 (олія соєва), 1512 (олія соняшникова), 1514 (олія ріпакова) та 2306 (макуха).

Постанова НБУ від 09.07.2024 №84
чинна з 11.07.2024


Удосконалено Положення про регулювання ліквідності банківської системи

!  Банкам та фінустановам

Нацбанк уніс зміни до Положення про застосування Національним банком України стандартних інструментів регулювання ліквідності банківської системи.

Його доповнено новими нормами.

Так, Нацбанк у разі прийняття рішення про віднесення банку до категорії неплатоспроможних або про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію здійснює дострокове погашення депозитних сертифікатів, які перебувають у власності банку, не пізніше наступного робочого дня, з дня набрання чинності таким рішенням, про що інформує власників депозитних сертифікатів. Перерахування коштів від дострокового погашення процентних депозитних сертифікатів здійснюється в сумі, що розраховується шляхом збільшення їх вартості, установленої та оголошеної в умовах розміщення, на суму нарахованих процентів, а дисконтних депозитних сертифікатів — виходячи з їх справедливої вартості.

Кошти від дострокового погашення заставлених депозитних сертифікатів (включаючи сплату доходів за ними), що перебувають у власності банку, щодо якого прийнято рішення про віднесення банку до категорії неплатоспроможних або про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію, і включені до складу пулу активів (майна) банку, зараховуються на окремий рахунок банку в Нацбанку.

Кошти від дострокового погашення депозитних сертифікатів (включаючи сплату доходів за ними), що перебувають у власності банку, щодо якого прийнято рішення про віднесення банку до категорії неплатоспроможних або про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію, і не обтяжені зобов’язаннями за операціями з рефінансування, перераховуються на рахунок, повідомлений банком відповідно до розд. 3.2 ст. 3 розд. III Єдиного договору банківського обслуговування та надання інших послуг Національним банком.

Постанова НБУ від 06.07.2024 №80
набирає чинності з 01.09.2024


Зміни до публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану

!  Субʼєктам господарювання

Кабмін уніс зміни до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.

Зокрема, визначено, що положення п. 6-1 розд. X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону «Про публічні закупівлі» не застосовуються замовниками у разі здійснення замовником закупівлі товарів, робіт чи послуг, якщо країною походження таких товарів (зокрема, якщо набуття замовником у власність таких товарів передбачається за результатом виконання робіт чи надання послуг) є країна, яка є стороною Угоди про державні закупівлі, укладеної 15 квітня 1994 р. у м. Марракеші, зі змінами, унесеними Протоколом про внесення змін до Угоди про державні закупівлі, вчиненим 30 березня 2012 р. у м. Женеві, з якою Україна уклала інші міжнародні договори України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, що містять положення про державні закупівлі, у тому числі угоди про вільну торгівлю, або країна, яка є учасником Угоди про державні закупівлі, до якої Україна приєдналася відповідно до Закону «Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі».

Закупівлі, розпочаті до набрання чинності цією постановою, завершуються в порядку, що діяв до набрання нею чинності.

Постанова КМУ від 05.07.2024 №782
чинна з 09.07.2024, за винятком окремих змін,
які набирають чинності з 1 вересня 2024 року


Внесено зміни щодо держреєстрації речових прав на нерухомість

!  Власникам нерухомості

КМУ вніс зміни до низки власних постанов з питань державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Серед іншого врегульовано питання, які пов’язані із застосуванням у роботі державних реєстраторів Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.

Також визначено особливості проведення державної реєстрації права власності у зв’язку з поділом, виділом частки або об’єднанням земельної ділянки, закінченого будівництвом об’єкта.

При цьому державний реєстратор за умови відсутності підстав для неприйняття заяви за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав формує та реєструє її в базі даних заяв окремо щодо кожного майна, крім випадків, передбачених законом.

Постанова КМУ від 05.07.2024 №785
чинна з 11.07.2024


ПФУ реалізував сервіс щодо інформування про рух працівників

!  Працедавцям

На виконання постанови КМУ від 05.06.2024 №650 ПФУ забезпечено інформаційну взаємодію між реєстром застрахованих осіб та Єдиним державним реєстром призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

З 5 липня роботодавці в особистому кабінеті страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України мають можливість у режимі реального часу подавати відомості про прийняття працівника на роботу, його переміщення з одного структурного підрозділу до іншого або переведення на іншу постійну посаду або роботу, звільнення, поновлення на роботі, тимчасове припинення / відновлення дії трудового договору. Це стосується тих, хто бронює працівників. А саме:

— органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування;

— підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період;

— підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.

Для подання відомостей через кабінет страхувальника пункт меню «Комунікації з ПФУ» доповнено опцією «Відомості про трудові відносини (оперативне подання інформації)» / «Повідомлення про зміни в трудових відносинах».

У разі подання роботодавцем зазначених відомостей через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України дані в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування оновлюються впродовж доби.

Крім того, роботодавець отримав можливість одержувати інформацію з РЗО про:

— осіб, які на момент формування запиту перебувають у трудових відносинах з роботодавцем — пункт меню «Комунікації з ПФУ» / «Відомості про трудові відносини (оперативне подання інформації)» / «Запит на отримання переліку осіб, працюючих у страхувальника»;

— особу, за період перебування у трудових відносинах з роботодавцем (інформація формується за періоди починаючи з 2011 року) — пункт меню «Комунікації з ПФУ» / «Відомості про трудові відносини (оперативне подання інформації)» / «Запит на отримання інформації про трудові відносини по особі».

Новий сервіс ПФУ діє з 05.07.2024


Порядок електронної інформаційної взаємодії між ДПСУ та ДСА

!  Платникам податків

Мінфін та Державна судова адміністрація затвердили Порядок електронної інформаційної взаємодії між інформаційно-комунікаційними системами Державної податкової служби України та Державної судової адміністрації України.

Цей Порядок розроблено з метою реалізації механізму надання Державною податковою службою України інформації з Державного реєстру фізичних осіб — платників податків (далі — Державний реєстр) та автоматизації процесу електронної інформаційної взаємодії між Єдиною судовою інформаційно-телекомунікаційною системою (далі — ЄСІТС) та Державним реєстром.

Цей Порядок регламентує електронну інформаційну взаємодію між електронними інформаційними ресурсами Державної податкової служби України та Державної судової адміністрації України, правила подання до ДПСУ сформованих суб’єктами подання запитів засобами ЄСІТС запитів щодо отримання з Державного реєстру інформації, необхідної для здійснення суб’єктами подання запиту повноважень, визначених законодавством, та формування і надання ДПСУ відповідей на такі запити.

Суб’єктами подання запитів відповідно до цього Порядку є:

— органи судової влади, зокрема місцеві суди, апеляційні суди, Верховний Суд та вищі спеціалізовані суди;

— члени Вищої ради правосуддя, дисциплінарні інспектори Вищої ради правосуддя та уповноважені особи секретаріату Вищої ради правосуддя;

— члени Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, інспектори Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та уповноважені працівники секретаріату Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.

Суб’єкти подання запитів за допомогою ЄСІТС формують та подають до ДПСУ в електронній формі запити щодо:

— пошуку даних про реєстрацію фізичної особи в Державному реєстрі;

— отримання інформації про джерела та суми доходів, нарахованих фізичній особі, та/або суми доходів, отриманих самозайнятими особами, а також загальну суму річного доходу, задекларованого фізичною особою в податковій декларації про майновий стан і доходи (далі — джерела та суми доходів);

— підтвердження відповідності даних фізичної особи даним Державного реєстру.

Державна податкова служба забезпечуватиме обробку запитів та надаватиме відповіді на запити суб’єктів подання запитів протягом трьох робочих днів з дня їх отримання

Наказ Мінфіну та ДСА від 24.06.2024 №304/262
набирає чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 17.07.2024 не опублікований в офіційних джерелах


Оформити ліцензії та дозволи для бізнесу можна буде в Дії

!  Субʼєктам господарювання

КМУ погодив пропозицію Міністерства економіки та Міністерства цифрової трансформації стосовно реалізації протягом двох років експериментального проєкту щодо запровадження першого етапу Єдиної державної електронної системи дозвільних документів.

Постановою КМУ затверджено Порядок реалізації експериментального проєкту.

Дія Порядку поширюється на субʼєктів господарювання, які виявили намір приєднатися до експериментального проєкту щодо подання:

— документів для отримання адміністративних послуг у сфері охорони праці, у сфері ліцензування (видача ліцензії, зупинення дії ліцензії повністю або частково, відновлення дії ліцензії повністю або частково, анулювання ліцензії повністю або частково, розширення або звуження провадження господарської діяльності);

— скарг на дії органів ліцензування в електронній формі засобами Єдиної державної електронної системи дозвільних документів.

Для участі у першому етапі були обрані 12 ліцензій.

Цим же рішенням КМУ визнано такою, що втратила чинність, Постанову КМУ від 11.08.2021 №895 «Про реалізацію експериментального проєкту щодо запровадження першої черги Єдиної державної електронної системи дозвільних документів».

Також Постановою доручено Міністерству юстиції разом з Міністерством економіки забезпечити протягом двох місяців з дня набрання нею чинності електронну інформаційну взаємодію між Єдиною державною електронною системою дозвільних документів та:

1) Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань у режимі реального часу для отримання інформації, необхідної для надання адміністративних послуг;

2) Державним реєстром речових прав на нерухоме майно у режимі реального часу для отримання відомостей про зареєстровані речові права.

Постанова Кабінету Міністрів України
від 05.07.2024 №795 чинна з 12.07.2024


Оновлено порядок надання держкредитів ОСББ та ЖБК

!  ОСББ та ЖБК

Кабмін уніс зміни до Порядку надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва.

Зокрема, надано можливість ОСББ та ЖБК отримувати кредити за програмою «Доступні кредити 5-7‑9%» для впровадження заходів з енергоефективності, включаючи придбання та улаштування генеруючих установок, що виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, установок зберігання електричної енергії та допоміжного обладнання в сумі до 5 млн грн.

Передбачено термін кредиту до 5 років та відсоткову ставку для ОСББ та ЖБК на рівні 7%.

Постанова Кабінету Міністрів України
від 05.07.2024 №791 чинна з 11.07.2024


Урегульовано питання надання послуг з медобслуговування населення за плату

!  Медзакладам

Кабмін затвердив перелік випадків, за яких заклади охорони здоров’я державної та комунальної форми власності можуть надавати послуги за плату. Зокрема, встановлено, що заклади охорони здоров’я, що діють в організаційно-правовій формі державної або комунальної установи, можуть провадити додаткову (господарську) діяльність, передбачену їх статутами, і самостійно встановлювати плату за неї;

При цьому у державних та комунальних закладах охорони здоров’я:

перелік послуг з медичного обслуговування населення, що можуть надаватися за плату від юридичних і фізичних осіб, їх вартість оприлюднюються на вебсайті закладу охорони здоров’я та розміщуються на інформаційних стендах всередині закладу охорони здоров’я;

перелік послуг з медичного обслуговування населення, що надаються закладом охорони здоров’я для пацієнтів безоплатно, за рахунок коштів державного або місцевого бюджету, зокрема в межах програми державних гарантій медичного обслуговування населення, оприлюднюється на вебсайті закладу охорони здоров’я та розміщується на інформаційних стендах всередині закладу охорони здоров’я;

надання послуг з медичного обслуговування населення за плату від юридичних і фізичних осіб оформлюється відповідними підтвердними документами, вноситься до електронної системи охорони здоров’я із зазначенням джерела оплати, а розрахунок здійснюється виключно в безготівковій формі.

Постанова Кабінету Міністрів України від 05.07.2024 №781
набирає чинності з 01.01.2025, за винятком змін,
що вносяться до окремих постанов КМУ, які набрали чинності 09.07.2024


Затверджено форму постанови про штраф за порушення правил продажу тютюнових виробів

!  Субʼєктам господарювання

МОЗ затвердило форму Постанови про накладення фінансової санкції на суб’єкта господарювання за порушення законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення.

Згідно з текстом постанови, у 30-денний строк з дня, наступного за днем отримання цієї постанови суб’єктом господарювання, а в разі оскарження суб’єктом господарювання цієї постанови в адміністративному або судовому порядку — з дня набрання чинності відповідним рішенням, суб’єкт господарювання зобов’язаний сплатити в установленому порядку фінансову санкцію до Державного бюджету України.

Суб’єкту господарювання протягом 3 робочих днів після сплати фінансової санкції необхідно письмово повідомити орган, який наклав фінансову санкцію, зазначивши номер та дату платіжного доручення, за яким сплачено фінансову санкцію.

У разі невиконання у добровільному порядку суб’єктами господарювання рішень (постанов) примусове виконання таких рішень (постанов) здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), у порядку, встановленому Законом «Про виконавче провадження».

Наказ МОЗ від 14.05.2024 №831
набирає чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 17.07.2024 його ще не опубліковано в офіційних джерелах

Автор: Русанова Ганна

До змісту номеру