• Посилання скопійовано

Працівника викликають до ТЦК

Як діяти керівникам підприємств у разі отримання виклику до ТЦК (повістки)? За що вони відповідають та які санкції до них можуть бути застосовані?

Поряд із уже чинним Порядком №1487, КМУ постановою від 16.05.2024 №560 затвердив Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період. І попри те що за півтора місяця дії Порядку №560 він зазнав уже кілька змін, обов’язки керівників підприємств, установ та організацій в обох документах дуже схожі.

Для більшого розуміння таких обов’язків порівняємо вимоги цих двох порядків у таблиці.

Таблиця 1

Обов’язки керівників під час мобілізації

Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затверджений постановою КМУ від 30.12.2022 №1487 Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затверджений постановою КМУ від 16.05.2024 №560
47. У разі отримання розпоряджень районних (міських) ТЦК та СП, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів (додаток 13) щодо оповіщення призовників, військовозобов’язаних та резервістів про їх виклик до районних (міських) ТЦК та СП, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів керівники (голови) державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій зобов’язані:
1) видати наказ (розпорядження) про оповіщення призовників, військовозобов’язаних та резервістів, довести його до відома таких осіб під особистий підпис, а у разі виконання такими особами дистанційної, надомної роботи, у період їх тимчасової непрацездатності, перебування у відпустці або у відрядженні — рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення у частині, що стосується їх прибуття до відповідного районного (міського) ТЦК та СП, органу СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів у визначені строки, та надіслати копію відповідних наказів (розпоряджень) та підтвердну інформацію або документи про здійснення оповіщення у триденний строк до відповідного районного (міського) ТЦК та СП, органу СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів;
2) вручити призовникам, військовозобов’язаним та резервістам повістки про явку за викликом до районного (міського) ТЦК та СП, органу СБУ, відповідного підрозділу розвідувального органу (за наявністю);
3) письмово повідомити з наданням витягів з наказів (розпоряджень) відповідним районним (міським) ТЦК та СП, органам СБУ, відповідним підрозділам розвідувальних органів про осіб з числа призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які тимчасово непрацездатні, перебувають у відпустці або у відрядженні;
4) забезпечити здійснення контролю за результатами оповіщення та прибуттям призовників, військовозобов’язаних та резервістів до відповідного районного (міського) ЦК та СП, органу СБУ, відповідного підрозділу розвідувального органу.
13. Керівники підприємств, установ, організацій з отриманням розпорядження відповідного голови (начальника) районної, міської держадміністрації (військової адміністрації) або відповідного керівника районного (міського) ТЦК та СП про проведення заходів мобілізації чи виклик резервістів та військовозобов’язаних районного (міського) ТЦК:
1) видають наказ керівника підприємства (установи, організації) про проведення оповіщення резервістів та військовозобов’язаних, у якому зазначаються підстава та мета видання, перелік осіб, які підлягають оповіщенню, дата, час та місце їх прибуття, способи доставки до ТЦК та СП, який надіслав розпорядження, відповідальні особи за здійснення оповіщення, порядок здійснення контролю за оповіщенням та прибуттям військовозобов’язаних, інші питання;
2) організовують через відповідальних осіб здійснення оповіщення у робочий час працівників підприємства (установи, організації) шляхом вручення повісток під їх особистий підпис;
3) здійснюють на підприємстві (в установі, організації) інформаційне забезпечення призову резервістів та військовозобов’язаних на військову службу під час мобілізації;
4) повідомляють письмово у триденний строк районному (міському) ТЦК та СП про результати оповіщення та виконання резервістами та військовозобов’язаними вимог законодавства;
5) забезпечують прибуття резервістів та військовозобов’язаних шляхом їх перевезення від підприємства (установи, організації) до пунктів збору районних (міських) ТЦК та СП або військових частин чи звільнення їх від виконання обов’язків з урахуванням часу, необхідного для прибуття до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, та у разі потреби часу на зворотній шлях;
6) невідкладно інформують відповідний районний (міський) ТЦК та СП про працівників, які відмовилися від отримання повісток, та працівників, які написали заяви про звільнення.

Алгоритм дій керівників підприємств

З огляду на наведені обов’язки керівника підприємства, установи та організації на сьогодні алгоритм має такий вигляд:

1. Керівник може роздати повістки до ТЦК самостійно. Якщо ж ні, то повинен видати наказ про призначення уповноваженої особи на виконання розпоряджень ТЦК та СП щодо оповіщення військовозобов’язаних осіб та видачу повісток.

Важливо! Нагадаємо, що така особа вважається належним чином уповноваженою за наявності наказу та посвідчення.

Причому зі змісту наказу вбачається, що типова форма (зразок) службового посвідчення, затверджена постановою КМУ від 18.06.2024 №748, стосується лише місцевих рад та/або військових адміністрацій.

Для підприємств, установ та організацій типової форми посвідчення наразі не встановлено, тому, чи брати за зразок посвідчення для держслужбовців, чи самостійно скласти його форму, на підприємствах вирішують самостійно.

2. Після отримання розпорядження ТЦК про проведення заходів мобілізації чи виклик резервістів та військовозобов’язаних видати наказ про оповіщення таких працівників і довести його до їх відома.

3. Організувати через відповідальних осіб оповіщення у робочий час працівників підприємства (установи, організації) шляхом вручення повісток під їх особистий підпис.

Важливо! У разі виконання працівниками дистанційної, надомної роботи, у період їх тимчасової непрацездатності, перебування у відпустці або у відрядженні — повістка може бути надіслана їм рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення.

4. Повідомити письмово у триденний строк ТЦК, який надіслав повістки, про результати оповіщення та виконання працівниками вимог чинного законодавства.

Щодо останнього: керівник підприємств тепер має не лише організувати оповіщення про виклики до ТЦК, а й повідомити ТЦК про результати такого оповіщення. Зокрема, потрібно невідкладно інформувати відповідний ТЦК про працівників, які відмовилися від отримання повісток.

Крім цього, керівники невідкладно інформують відповідний ТЦК про працівників, які написали заяви про звільнення після отримання повістки. Такий обов’язок діє після набрання чинності Порядком №560.

5. Забезпечити контроль за результатами оповіщення і прибуттям призовників, військовозобов’язаних та резервістів до відповідного ТЦК.

Важливо! Під забезпеченням прибуття резервістів та військовозобов’язаних мається на увазі, зокрема, й організація їх перевезення від підприємства (установи, організації) до пунктів збору ТЦК або військових частин. А якщо це не потрібно, достатньо звільнення їх від виконання трудових обов’язків з урахуванням часу, необхідного для прибуття до ТЦК, та, за потреби, з урахуванням часу на зворотний шлях. Проте, як свідчить судова практика, вимоги щодо такого забезпечення залежать від можливостей підприємства, установи й організації.

Поточна судова практика

Наприкінці нагадаємо про судову практику притягнення керівників юросіб за невиконання вимог ТЦК.

Незабезпечення прибуття працівників до ТЦК.

У справі №279/5853/23 районний ТЦК видав розпорядження директору ТОВ щодо оповіщення військовозобов’язаних працівників про їх виклик до ТЦК для уточнення облікових даних. На думку ТЦК, директор це розпорядження не виконав: не видав (або не надав інформацію про це ТЦК) наказ про увільнення працівників від роботи у день прибуття до ТЦК.

Суд адмінштраф за ч. 2 ст. 210-1 КУпАП скасував, але тільки через порушення процедури застосування такого штрафу.

Увага: на момент накладення штрафу у згаданій справі його розмір становив 5 100 грн. А тепер його розмір для посадових осіб підприємств становить від 17 000 грн до 25 500 грн.

Не подано письмового повідомлення про виконання розпорядження ТЦК.

У справі №242/2060/23 розглядався випадок, коли районний ТЦК надіслав на місце роботи розпорядження з’явитися з метою уточнення військово-облікових даних та проходження медичного огляду. Натомість гендиректор надіслав ТЦК листа про бронювання згаданих у виклику працівників.

Цього разу суд став на бік ТЦК. Було вирішено, що надсилання листа про бронювання працівників не звільняє керівника підприємства від виконання отриманого розпорядження: роздати повістки, забезпечити явку працівників та повідомити про результати ТЦК. Адмінштраф за ч. 2 ст. 210-1 КУпАП не скасували.

Наказ про оповіщення працівників без підписів про ознайомлення.

У справі №727/3289/24 за результатами перевірки виконання розпорядження ТЦК про виклик військовозобов’язаних було встановлено, що і керівник підприємства, і його працівники повістки, можна сказати, проігнорували. І наказ про оповіщення військовозобов’язаних не було доведено до відома працівників під особистий підпис, із 16-ти працівників жоден не прибув до відділів ТЦК та СП.

Але в цій ситуації керівникові пощастило. Суд наголосив, що позаяк наказ про оповіщення військовозобов’язаних був і його копія була надіслана до ТЦК вчасно (у триденний строк), то порушень вимог ст. 21 ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» в частині незабезпечення ведення військового обліку військовозобов’язаних із числа працюючих та надання звітності з цих питань немає. Постанова про штраф за ч. 2 ст. 210-1 КУпАП була скасована.

Невиконання розпорядження про оповіщення всіх працівників.

У справі №242/2067/23 ідеться про те, що ТЦК надіслав виклик на чотирьох працівників. Проте оповіщено під особистий підпис було лише двох, щодо решти — як виявилося під час розгляду справи, один із працівників перебував у відпустці, а інший просто не розписався у наказі.

Суд визнав невиконання керівником процедури ознайомлення працівників із наказом і правомірним притягнення до адмінштрафу за ч. 2 ст. 210-1 КУпАП.

Що мав зробити керівник в такій ситуації:

— щодо працівника, який перебував у відпустці, — повідомити ТЦК (додати копію наказу про відпустку). Так, саме тоді, коли надсилалася інформація про результати оповіщення працівників;

— щодо працівника, який відмовився отримати повістку або розписатися в наказі про її отримання, — скласти акт про таку відмову. І повідомити про це ТЦК (з копією акта).

Тобто самого лишень надсилання копії наказу з наявними та відсутніми підписами про оповіщення, звісно, недостатньо. Треба пояснити відсутність кожного підпису та, по змозі, підтвердити всі причини документально.

Виконання інших вимог ТЦК

Окрім того, зауважимо, що відповідно до ч. 5 ст. 24 Закону України від 25.03.92 №2232‑ХІІ  «Про військовий обов’язок і військову службу» персональний облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів передбачає облік відомостей щодо таких осіб за місцем їх роботи або навчання та покладається на керівників, у т. ч. підприємств, установ, організацій незалежно від підпорядкування і форми власності.

А відповідно до ч. 1, 9 ст. 38 Закону №2232 підприємства, установи, організації незалежно від підпорядкування і форми власності зобов’язані

— у семиденний строк повідомляти відповідні районні (міські) ТЦК та СП про прийняття на роботу (навчання) та звільнення з роботи (навчання) призовників, військовозобов’язаних та резервістів;

— подавати до відповідних районних (міських) ТЦК та СП на їхню вимогу відомості про призовників, військовозобов’язаних та резервістів, військовий облік яких вони здійснюють.

Автор: Канарьова Наталія

До змісту номеру