У податківців щодо цього питання сформувалися два підходи.
Перший викладено у листі від 13.06.2006 №6421/6/16-1515-26: «Розповсюдження матеріального носія реклами, який містить у собі інформацію про діяльність підприємства та який не можна використати ні в господарській діяльності, ні по-іншому, крім застосування його як носія (джерела) інформації (наприклад, прайс-листи, рекламні проспекти, брошури, каталоги, буклети тощо), за своєю суттю не підпадає під поняття поставки товарів (робіт, послуг), а тому не є об’єктом оподаткування».
За такого підходу безкоштовна роздача буклетів не є об’єктом оподаткування ПДВ.
У бухобліку рекламні матеріали списують до витрат підприємства як витрати на рекламу:
— Д-т 209 К-т 685 833,33 — витрати на створення макета;
— Д-т 641 К-т 685 166,67 — відображено ПК з ПДВ;
— Д-т 209 К-т 685 10000 — витрати на друк буклетів;
— Д-т 641 К-т 685 2000 — відображено ПК з ПДВ;
— Д-т 93 К-т 209 10833,33 — безоплатна роздача.
Другий підхід викладено в ІПК від 30.06.2020 №2607/ІПК/13-01-04-01-10: «Якщо вартість товарів (придбаних (ввезених) чи виготовлених) та послуг, безоплатно наданих у рамках проведення рекламних/маркетингових заходів безпосередньо Товариством або із залученням третіх осіб, включається до складу вартості оподатковуваних операцій Товариства, зокрема до вартості продажу товарів/послуг, які підлягають оподаткуванню та пов’язані з отриманням доходів (підтвердженням чого є, наприклад, відповідні накази про облікову чи цінову політику, розрахунки чи калькуляція вартості товарів/послуг або інший документ, визначений обліковою політикою платника податку, який встановлює розрахунок ціни продажу придбаних, ввезених чи самостійно виготовлених товарів, та враховує у складі таких цін вартість безоплатно розповсюджених з рекламною метою товарів/послуг), то такі товари/послуги вважаються використаними в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності такого платника податку, а безкоштовне розповсюдження товарів/послуг не розглядається як окрема операція з постачання».
На нашу думку, ця консультація стосується не рекламних буклетів, каталогів, книг тощо, а загалом безоплатної роздачі товарів з рекламною метою. Саме тому податківців так турбує факт, чи включається вартість таких розданих товарів до проданих (а отже, оподатковуваних ПДВ)?
Був навіть спір щодо цього, адже у бухобліку вартість витрат на рекламу списують не на собівартість проданих товарів, а окремо. Проте, навіть якщо така друкована рекламна продукція не буде передбачена кошторисом, як радять податківці, фізичну цінність для отримувача вона має хіба як макулатура. Продавати такі буклети як товар іншим споживачам недоцільно.
Тому для нас прийнятнішим є перший підхід, але, з огляду на різні консультації податківців щодо цього питання, ТОВ має ще декілька варіантів:
— включити вартість книг до собівартості товарів, урахувавши їх роздачу під час формування цін на товари, прописавши порядок цього в обліковій політиці ТОВ на власний розсуд, і не визнавати ПЗ з ПДВ;
— включити до складу витрат на збут, але при цьому ідентифікувати таку операцію як безоплатну роздачу. І тоді треба буде скласти дві ПН: одну на перевищення ціни згідно зі ст. 188, 189 ПКУ та іншу — за фактичною сумою постачання — нуль;
— отримати власну ІПК та працювати вже за нею.