• Посилання скопійовано

Оскарження у формі відеоконференції

З 16 червня платник ПДВ, який подав скаргу на розблокування податкових накладних, зможе брати участь у розгляді скарги в режимі відеоконференції.

Наголосимо, що на черговому засіданні КМУ затверджено Постанову №703, якою внесено зміни до:

— Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

— Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Обидва зазначені порядки затверджені постановою КМУ від 11 грудня 2019 р. №1165.

Їх оновлено з метою виконання абзацу другого п. 5 розділу ІІ Закону №3603 для забезпечення комунікації платника ПДВ або його представника з комісією з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН без особистої присутності із застосуванням засобів відеозв’язку.

Ці новації запрацювали з 16 червня!

Розповімо про них докладніше.

Увага, вас знімають!

Процес розгляду матеріалів скарги у режимі відеоконференції фіксується за допомогою технічних засобів відеозапису із зазначенням у протоколі засідання комісії ідентифікатора (посилання) відеозапису або з додаванням до протоколу носія відеозапису відеоконференції.

Як комісія ухвалюватиме рішення щодо розгляду скарги у відеоконференції

Важливо, що сам порядок блокування ПН та РК, а також критерії визнання платників ПДВ ризиковими не зміняться. Тобто принцип блокування і розблокування не змінився, але змінилася процедура оскарження.

Якщо платник податку бажає взяти участь у розгляді матеріалів скарги особисто або через свого представника в режимі відеоконференції, голова комісії центрального рівня:

— забезпечує організацію онлайн-комунікації комісії центрального рівня з платником податку під час розгляду матеріалів скарги;

— забезпечує надсилання платникові податку повідомлення щодо участі платника податку в режимі відеоконференції у розгляді матеріалів скарги;

— визначає тривалість відеоконференції з платником податку, який виявив бажання взяти участь у розгляді матеріалів скарги особисто або через свого представника в режимі відеоконференції.

Це передбачено новими абзацами п. 34 Порядку розгляду скарги №1165.

А секретар комісії центрального рівня забезпечує:

— збір та надсилання матеріалів скарги членам комісії центрального рівня на визначену офіційну адресу електронної пошти для забезпечення електронних комунікацій, що підлягають розгляду на засіданні комісії у режимі відеоконференції, для ухвалення рішення;

— формування повідомлення платникові податку;

— оформлення протоколу засідання комісії центрального рівня за результатами розгляду матеріалів скарги в режимі відеоконференції.

Якщо податківці дали згоду на відеоконференцію

Платникові податку не пізніше ніж за п’ять календарних днів до дати розгляду матеріалів скарги надсилається повідомлення щодо його участі у режимі відеоконференції у розгляді матеріалів скарги із зазначенням:

— дати, часу розгляду матеріалів скарги та

— відповідного посилання для підключення до відеоконференції з використанням Е-кабінету.

Повідомлення податківці надсилатимуть через Е-кабінет, найімовірніше, за допомогою сервісу з листування.

Під час підключення до режиму відеоконференції платник податку зазначає в імені користувача тільки податковий номер або серію (за наявності) та номер паспорта платника податку (для ФОПів, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера), найменування платника податку — юрособи, прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) ФОПа.

Якщо платник податку (його представник), якому надіслано повідомлення, не забезпечив підключення до режиму відеоконференції у визначені в повідомленні дату й час або такого платника ПДВ неможливо ідентифікувати відповідно до способу ідентифікації, скарга підлягає розгляду без його участі.

Відеофіксація розгляду скарг — новація?

Насправді режим відеоконференції не є чимось новим, адже податкові органи активно використовують його ось уже кілька років. Причому під час такого розгляду, коли надаються усні пояснення, можливо вести запис, який можна пред’явити у суді як доказ, що неодноразово використовували платники податків у судових спорах.

Отже, йдеться саме про офіційне оформлення вже відомої процедури. А саме: застосування відеоконференції під час розгляду скарг та заперечень до актів перевірок.

Уже Закон №3603 надав право платникам податків взаємодіяти з контролюючим органом у режимі відеоконференції у випадках, передбачених ПКУ, з метою надання усних пояснень (пп. 17.1.8 ПКУ). Водночас для контролюючих органів таку взаємодію у режимі відеоконференції цим самим Законом віднесено до їхніх обов’язків (пп. 21.1.12 ПКУ).

Реалізацію можливості отримання платником податків інформації (повідомлення) про взаємодію у режимі відеоконференції з контролюючим органом, визначеним пп. 41.1.1 ПКУ, має забезпечити електронний кабінет (абз. 14 п. 42-1.2 ПКУ).

Новації щодо строку розгляду скарг

Так, комісія центрального рівня розглядає скаргу протягом:

— 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання скарги, якщо платник податків, який подав скаргу, не виявив бажання взяти участь у розгляді скарги;

— 30 календарних днів з дня, наступного за днем отримання скарги, якщо платник податку, який подав скаргу, виявив бажання взяти участь у розгляді скарги.

Строк розгляду скарги не може бути подовжено.

Отже, з 16 червня за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня протягом вищенаведених строків з дня отримання такої скарги ухвалює одне з таких рішень:

— задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня;

— залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня без змін.

Але розгляд скарги платника податку, який виявив бажання взяти участь у розгляді скарги, може бути перенесено у межах строку розгляду скарги у разі оповіщення через автоматизовану систему централізованого оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій, зокрема повітряну тривогу, в межах адміністративної територіальної одиниці, в якій перебувають комісія центрального рівня та/або платник податку в період, визначений для розгляду матеріалів скарги в режимі відеоконференції з таким платником податку.

Водночас платникові податку надсилається повідомлення з відміткою «повторно».

Також у Порядку встановлено, що тривалість надання платником ПДВ усних пояснень визначається з урахуванням кількості платників податків, які виявили бажання взяти участь у розгляді скарги у режимі відеоконференції, та не може перевищувати 15 хвилин.

Постановою №703 також оновлено форми скарг :

— щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

— щодо рішення про неврахування таблиці даних платника ПДВ;

— щодо рішення про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку.

А де нові форми скарг в Е-кабінеті?

Нові форми скарг потрібно застосовувати вже з 16 червня. Проте від ДПС наразі немає інформації, коли це можна буде зробити на практиці. Щойно з’явиться коментар від податківців, ми обов’язково повідомимо про це в новинах на нашому сайті. Стежте уважно за нашими публікаціями!

Автор: Русанова Ганна

До змісту номеру