• Посилання скопійовано

Що нового

Зміни до Порядку розгляду скарг на рішення про відмову в реєстрації ПН/РК

!  Платникам ПДВ

Постановою КМУ затверджено зміни до:

— Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

— Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Їх оновлено з метою виконання абзацу другого п. 5 розділу ІІ Закону №3603 щодо забезпечення комунікації платника ПДВ або його представника з комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України без особистої присутності із застосуванням засобів відеозв’язку для реалізації можливості заслуховування позиції платника податків або його представника під час оскарження рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування територіальних органів ДПС.

Також порядки буде доповнено новими положеннями щодо повноважень комісії центрального рівня та внесено зміни до механізму розгляду скарг на рішення комісій регіонального рівня в разі виявлення бажання платником податку надати усні пояснення особисто або через свого представника в режимі відеоконференції.

Також встановлено, що комісія центрального рівня розглядає скаргу протягом:

— 10 календарних днів з дня, що настає за днем отримання скарги, якщо платник податків, який подав скаргу, не виявив бажання взяти участь у розгляді скарги;

— 30 календарних днів з дня, що настає за днем отримання скарги, якщо платник податку, який подав скаргу, виявив бажання взяти участь у розгляді скарги.

Строк розгляду скарги не може бути продовжено.

Постановою №703 також оновлено форми скарг:

— щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

— щодо рішення про неврахування таблиці даних платника ПДВ;

— щодо рішення про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку.

Тож з 16 червня потрібно застосовувати вже нові форми скарг, проте ДПС поки що мовчить, коли це можна буде зробити на практиці.

Постанова КМУ від 13.06.2024 №703
чинна з 16.06.2024


Оновлено Порядок повернення помилково сплачених податків

!  Платникам податків

Мінфін уніс зміни до Порядку повернення (перерахування) коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів.

Зокрема, уточнено, що заява про повернення (перерахування) коштів з бюджету в електронній формі подається з обов’язковим накладанням електронного підпису платника або уповноваженої особи, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог Закону «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».

Також уточнено, що до заяви одночасно подається копія:

— платіжної інструкції, яка підтверджує перерахування коштів до бюджету;

— судового рішення, засвідчена належним чином (у разі повернення судового збору (крім помилково зарахованого) та грошового стягнення за адміністративні правопорушення);

— документа, що підтверджує відповідні повноваження уповноваженої особи, засвідчена належним чином.

Наказ Мінфіну від 28.05.2024 №262
набирає чинності з дня його офіційного опублікування;
станом на 19.06.2024 не опублікований


Змінено перелік товарів, експорт яких підлягає ліцензуванню

!  Субʼєктам ЗЕД

Кабмін постановою вніс зміни у додаток 4 «Перелік товарів (аграрної продукції), експорт яких підлягає ліцензуванню» до Постанови КМУ від 27.12.2023 №1402 «Про затвердження переліків товарів, експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню, та квот на 2024 рік».

Уточнено, що у разі коли країною призначення товарів, що класифікуються за кодами згідно з УКТЗЕД 1001 99 00 00, 1005 90 00 00, 1205 10 90 00, 1205 90 00, 1206 00 91 00, 1206 00 99 00, є Республіка Болгарія, Румунія, Словацька Республіка, Угорщина та Республіка Польща, застосовується режим ліцензування експорту, який стосується всіх суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності, зокрема тих, що включені до переліку верифікованих суб’єктів агропромислового комплексу.

Розгляд заявок на одержання ліцензій на експорт товарів за кодами згідно з УКТЗЕД 1001 99 00 00, 1005 90 00 00, 1205 10 90 00, 1205 90 00, 1206 00 91 00, 1206 00 99 00 до Республіки Болгарія (крім товарів за кодами згідно з УКТЗЕД 1206 00 91 00, 1206 00 99 00), Румунії, Словацької Республіки, Угорщини та Республіки Польща здійснюється Мінекономіки в установленому ним порядку у 30-денний строк за наявності підтвердження від зазначених країн про готовність розпочинати двосторонні консультації.

Постанова Кабінету Міністрів України
від 13.06.2024 №678 чинна з 18.06.2024


Змінено порядок надання держпідтримки для меліорації землі

!  Сільгосптоваровиробникам

Уряд уніс зміни до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання державної підтримки сільськогосподарським товаровиробникам, які використовують меліоровані землі, та організаціям водокористувачів. Нагадаємо, що цей Порядок затверджено постановою КМУ від 11.10.2021 №1070.

Наразі уточнено, що відомості про потенційного отримувача фінансування спочатку повинні бути внесені до Державного аграрного реєстру, відповідно до вимог цього Реєстру. У разі неможливості автоматичного внесення (завантаження) інформації отримувач має право на внесення відповідних відомостей самостійно (у ручному режимі). Отримувач несе відповідальність за достовірність введених ним самостійно даних.

Після реєстрації у Реєстрі кандидати подають заявку на отримання бюджетних коштів та документи до неї через особистий електронний кабінет Реєстру, на яку накладається кваліфікований електронний підпис такого кандидата.

Увага: форму заявки на отримання бюджетних коштів має затвердити Мінагрополітики.

Заявки на отримання бюджетних коштів приймаються після оприлюднення на офіційному вебсайті Мінагрополітики оголошення про початок прийому заявок для отримання бюджетних коштів.

Отримання заявок на отримання бюджетних коштів підтверджується автоматично надісланим електронним повідомленням із зазначенням дати та номера реєстрації.

Товаровиробникам також відшкодовується вартість нового будівництва та/або реконструкції об’єкта, передбачена проєктно-кошторисною документацією та підтверджена вартістю основних фондів згідно з актами приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (типова форма ОЗ-1, типова форма ОЗ-2).

Постанова КМУ від 30.05.2024 №628
чинна з 08.06.2024


З’явився Порядок реєстрації випусків акцій при спрощеній процедурі капіталізації

!  Страховикам

НКЦПФР затвердила Порядок реєстрації випусків акцій при спрощеній процедурі капіталізації та реорганізації страховиків.

Дія цього Порядку поширюється на фінансові установи, які мають право здійснювати діяльність зі страхування на території України, які здійснюють збільшення статутного капіталу або реорганізацію шляхом приєднання до іншого страховика за спрощеною процедурою, визначеною Законом «Про страхування».

Для таких страховиків реєстрація випуску акцій, реєстрація звіту про результати емісії акцій, реєстрація звіту про результати розміщення (обміну) акцій, зупинення обігу акцій, скасування реєстрації випуску акцій наразі здійснюються НКЦПФР.

Рішення НКЦПФР від 31.05.2024 №690
чинне з 31.05.2024


Уряд уніс зміни до Порядку гарантійного ремонту технічно складних побутових товарів

!  Продавцям технічно складних побутових товарів

Так, 6 червня на черговому засіданні КМУ було затверджено зміни до постанови КМУ від 28.11.2023 №1251 з метою приведення її у відповідність до Закону України №3153-IX «Про захист прав споживачів». Ці зміни було затверджено постановою КМУ №660.

З Порядку буде вилучено посилання на перелік груп технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні, та сам перелік, наразі визначений у додатку до Порядку.

Це не означає, що тепер технічно складні товари не підлягатимуть гарантійному ремонту! Навпаки, всі види таких товарів підлягатимуть гарантійному ремонту за Порядком №1251. Але коли саме це почне діяти, наразі невідомо.

Згідно з її нормами, Постанова №660
набере чинності одночасно з набранням чинності Законом №3153
(а він буде діяти тільки після закінчення воєнного стану) і не раніше дня її опублікування.
Постанову вже було опубліковано (12.06.2024), але до гарантійного ремонту
будь-яких технічно складних побутових товарів у продавців ще є час приготуватися


Зміни до Порядку здійснення контролю у сферах енергетики та комунальних послуг

!  СГ зі сфери енергетики та комунальних послуг

НКРЕКП своєю постановою №1087 затвердила зміни до Порядку здійснення контролю у сферах енергетики та комунальних послуг, який затверджено постановою від 14.09.2017 №1120.

Зокрема, розширено цілі здійснення моніторингу. Згідно зі змінами моніторинг здійснюється також з метою:

— виявлення та запобігання зловживанням на оптовому енергетичному ринку;

— визначення рівня прозорості ринкової поведінки та торговельної діяльності учасників оптового енергетичного ринку з оптовими енергетичними продуктами;

— відстеження виконання суб’єктами ринку природного газу / учасниками ринку електричної енергії, у тому числі учасниками оптового енергетичного ринку та суб’єктами господарювання, які здійснюють діяльність у сфері комунальних послуг, своїх зобов’язань відповідно до чинного законодавства.

Крім цього, визначено, що з метою уточнення (підтвердження) наданих даних, отримання додаткової інформації, документів та/або пояснень орган моніторингу надсилає відповідний запит до суб’єкта ринку природного газу/учасника ринку електричної енергії, у тому числі учасника оптового енергетичного ринку та суб’єкта господарювання, який здійснює діяльність у сфері комунальних послуг, за підписом члена НКРЕКП, який відповідно до розподілу обов’язків організовує роботу такого органу моніторингу (структурного підрозділу).

Постанова НКРЕКП від 04.06.2024 №1087
чинна з 08.06.2024


Затверджено правила подання інформації до НКЦПФР суб’єктами аудиторської діяльності

!  Аудиторам

НКЦПФР своїм рішенням затвердила форми:

— Інформації, що подається до НКЦПФР суб’єктом аудиторської діяльності, який надає послуги з обов’язкового аудиту фінансової звітності або іншого обов’язкового завдання надавачу фінансових послуг, який не є підприємством, що становить суспільний інтерес, нагляд за яким здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, про встановлені факти порушення законодавства, суттєвої загрози та наявності модифікованої думки;

— Інформації, що подається до НКЦПФР суб’єктом аудиторської діяльності, який надає аудиторські послуги відповідно до законодавства надавачу фінансових послуг, який не є підприємством, що становить суспільний інтерес, нагляд за яким здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, про встановлені факти недотримання встановлених пруденційних вимог та нормативів.

Цим же рішенням установлено, що суб’єкт аудиторської діяльності зобов’язаний невідкладно (негайно), не пізніше дати підписання аудиторського звіту або звіту суб’єкта аудиторської діяльності подавати до НКЦПФР обидві зазначені вище форми інформації.

Суб’єкти аудиторської діяльності, які установили факти щодо порушення надавачем фінансових послуг законодавства, суттєвої загрози або сумнівів щодо можливості надавача фінансових послуг продовжувати діяльність на безперервній основі, наявності щодо надавача фінансових послуг модифікованої думки (думки із застереженням, негативної або відмови від висловлення думки) та недотримання встановлених пруденційних вимог та нормативів, під час надання надавачу фінансових послуг аудиторських послуг з 01 січня 2024 року та до дати набрання чинності цим рішенням, повинні протягом 30 календарних днів з дати набрання чинності цим рішенням подати до НКЦПФР інформацію за формою, встановленою цим рішенням.

Рішення НКЦПФР від 23.05.2024 №641
набирає чинності через один місяць з дня його офіційного опублікування,
станом на 19.06.2024 не опубліковане


Оновлено мінімальні вимоги до нормативів достатності капіталу банків

!  Банкам

НБУ постановою №65 затвердив зміни до Інструкції про порядок регулювання діяльності банків в Україні, Положення про визначення банками України розміру кредитного ризику за активними банківськими операціями, Положення про порядок визначення банками України мінімального розміру ринкового ризику та Положення про порядок визначення банками України розміру регулятивного капіталу.

Змінами передбачено, зокрема, оновлення мінімальних вимог до нормативів достатності капіталу банків за новою (трирівневою) структурою.

Постанова НБУ від 07.06.2024 №65
чинна з 11.06.2024


Діють зміни до постанови НБУ про деякі питання діяльності банків та банківських груп

!  Банкам

Нацбанк уніс зміни до своєї постанови від 25.02.2022 №23 щодо деяких питань діяльності банків України та банківських груп.

Згідно зі змінами заборони, визначені в пп. 1 п. 4 постанови №23, не поширюються на надання банком кредитів фінансовим компаніям, які на підставі відповідної ліцензії мають право надавати послуги фінансового лізингу та входять до складу однієї з банком банківської групи.

Крім цього, банки протягом періоду дії воєнного стану та 365 календарних днів після його припинення чи скасування мають право під час розрахунку розміру кредитного ризику за кредитами, наданими після 01 червня 2024 року для придбання обладнання/устаткування, призначеного для використання/експлуатації у сферах енергетики, розподіленої генерації енергії, приймати вартість застави/забезпечення на підставі права довірчої власності у вигляді зазначеного обладнання/устаткування із застосуванням таких коефіцієнтів ліквідності:

0,9 — у разі прийняття такого обладнання/устаткування в забезпечення на підставі права довірчої власності;

0,75 — у разі прийняття такого обладнання/устаткування в заставу.

Постанова НБУ від 08.06.2024 №66
чинна з 11.06.2024


Оновлено перелік брухту кольорових металів, операції з постачання яких звільняються від ПДВ

!  Платникам ПДВ

Уряд уніс зміни до Переліку відходів та брухту кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема операції з імпорту, тимчасово, до 1 січня 2027 року, звільняються від обкладення ПДВ, який затверджено постановою КМУ від 12.01.2011 №15.

Із переліку вилучено такі позиції:

— вісмут необроблений; відходи та брухт; порошки;

— відходи та брухт з кадмію;

— відходи та брухт з цирконію;

— використані (виснажені) акумулятори електричні, свинцево-кислотні;

— залишки та лом електричних акумуляторів із вмістом свинцю.

Водночас перелік доповнено такими позиціями:

— вісмут необроблений; відходи та брухт; порошки (з масовою часткою вісмуту понад 99,99%);

— вісмут необроблений; відходи та брухт; порошки (з масовою часткою вісмуту 99,99% або менше);

— відходи та брухт цирконію, що містить менше однієї масової частки гафнію на 500 масових часток цирконію;

— інші відходи та брухт цирконію;

— відходи та брухт кадмію;

— використані (виснажені) свинцево-кислотні акумулятори;

— відходи та брухт свинцево-кислотних акумуляторів.

Постанова Кабінету Міністрів України
від 13.06.2024 №679 чинна з 18.06.2024

Автор: Русанова Ганна

До змісту номеру