• Посилання скопійовано

Зміни до Закону про аудит: що нового?

Закон №3603 вніс зміни до Закону про аудит фінзвітності. Ці зміни стосуються як аудиторів, так і суб’єктів аудиторської діяльності.

Закон №3603 (див. «ДК» №11/2024) був прийнятий ВРУ 23 лютого і на момент підписання цього номера до друку (06.03.2024) ще не підписаний Президентом. Як передбачено Перехідними положеннями цього Закону, він набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування (крім деяких винятків, які не стосуються змін до Закону про аудит фінзвітності). Тож з якої дати ці зміни запрацюють, ми вас обов’язково повідомимо. А тепер — про самі зміни.

Правове регулювання аудиторської діяльності в Україні

На сьогодні те, яким чином установлюються права й обов’язки суб’єктів аудиторської діяльності, прописано у ст. 3 Закону про аудит фінзвітності.

Вона каже, що аудиторська діяльність регулюється цим Законом, іншими нормативно-правовими актами з питань аудиторської діяльності та міжнародними стандартами аудиту. А якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що містить цей Закон, застосовуються правила міжнародного договору.

І ось цю норму Закон №3603 розширив: за ним прийняття, набрання чинності, оскарження, виконання та припинення дії адміністративних актів у сфері аудиторської діяльності здійснюватимуться відповідно до Закону про адмінпроцедуру та Закону про аудит фінзвітності.

Інспекція, виконавчий директор та його заступники

Нагадаємо, що орган суспільного нагляду за аудиторською діяльністю складається з Ради нагляду за аудиторською діяльністю (далі — Рада нагляду) та Інспекції із забезпечення якості (далі — Інспекція). Це передбачено ст. 15 Закону про аудит фінзвітності.

Своєю чергою, Інспекцію очолює виконавчий директор, який призначає і звільняє своїх заступників за погодженням із Радою нагляду (ст. 17 Закону про аудит фінзвітності). До цього заступником виконавчого директора могла бути, зокрема, особа, що має досвід роботи у сфері аудиту, бухгалтерського обліку, права не менше ніж сім років. Тепер, за Законом №3603, такого самого значення для обіймання цієї посади набув досвід роботи на державній службі.

Тривалість аудиторських завдань для підприємств, які становлять суспільний інтерес

Загалом тривалість таких завдань установлює ст. 30 Закону про аудит фінзвітності.

Нині підприємство, що становить суспільний інтерес, призначає суб’єкта аудиторської діяльності для виконання завдань з аудиту фінансової звітності щонайменше на один рік. Але строк виконання таких завдань може бути подовжено.

Максимальна безперервна тривалість виконання завдань з обов’язкового аудиту фінансової звітності для суб’єкта аудиторської діяльності не може перевищувати десяти років. Але після закінчення максимального строку підприємство може продовжити строк виконання таких завдань цим самим суб’єктом аудиторської діяльності. Ось така норма діяла досі, і законотворці вирішили уточнити її.

За змінами, внесеними Законом №3603, підприємство зможе подовжити строк виконання таких завдань тим самим суб’єктом аудиторської діяльності:

1) на 10 років за результатами відкритого конкурсу з відбору суб’єкта аудиторської діяльності, що проводиться відповідно до вимог Закону про аудит фінзвітності;

2) на 14 років, якщо у виконанні аудиторського завдання одночасно братиме участь декілька суб’єктів аудиторської діяльності, а не один, за умови що за результатами обов’язкового аудиту подається спільний аудиторський звіт.

Дисциплінарні заходи, що застосовуються до суб’єктів аудиторської діяльності

Ці заходи наведено у ст. 42 Закону про аудит фінзвітності. Зокрема, у ч. 4 цієї статті визначається, що саме є професійним проступком аудитора або суб’єкта аудиторської діяльності.

Так, одним із професійних проступків суб’єкта аудиторської діяльності є ухилення від проведення перевірок. Формулювання цього проступку змінили, по суті, об’єднавши пункти 4 і 1-1 ч. 4 ст. 42 Закону про аудит фінзвітності (див. у таблиці).

Таблиця

Що змінилось у ч. 4 ст. 42 Закону про аудит фінзвітності

Було Стало
4) ухилення суб’єктів аудиторської діяльності від проведення перевірки з контролю якості аудиторських послуг чи інших перевірок, зокрема недопуск до перевірки з контролю якості інспектора (інспекторів) або відсутність керівника та/або інших працівників суб’єкта аудиторської діяльності без поважних причин за адресою, інформація про яку міститься в Реєстрі, у визначений для проведення перевірки строк, або ненадання (надання не в повному обсязі) інформації та/або документів (доступу до робочих документів), які стосуються перевірки або вчинення інших дій, що унеможливлюють проведення перевірки з контролю якості аудиторських послуг;
4-1) невиконання рекомендацій, наданих за результатами проведення перевірок з контролю якості аудиторських послуг
4) ухилення суб’єктів аудиторської діяльності від проведення перевірки з контролю якості аудиторських послуг чи інших перевірок від відстеження виконання рекомендацій, наданих за результатами таких перевірок, зокрема недопуск до перевірки (до відстеження виконання рекомендацій) інспектора (інспекторів) або відсутність керівника та/або інших працівників суб’єкта аудиторської діяльності без поважних причин за адресою, інформація про яку міститься в Реєстрі, у визначений для проведення перевірки (відстеження) строк, або ненадання (надання не у повному обсязі) інформації та/або документів (доступу до робочих документів), які стосуються перевірки (відстеження виконання рекомендацій) або вчинення інших дій, що унеможливлюють проведення перевірки з контролю якості аудиторських послуг (відстеження виконання рекомендацій)

Тимчасові норми на воєнний час

Атестація аудиторів

До цього згідно з пунктом 13 розділу X Закону про аудит фінзвітності зупинялася дія частини шостої, абзацу першого частин сьомої, чотирнадцятої — п’ятнадцятої статті 19 цього Закону — на період дії воєнного стану, а також протягом двадцяти чотирьох місяців після його припинення або скасування, але не пізніше певної дати. Нагадаємо, що ст. 19 Закону про аудит фінзвітності встановлює правила атестації аудиторів.

Тепер, з дати набрання чинності Законом №3603, абзац перший частини сьомої статті 19 знову почав діяти. Він каже, що кваліфікаційний іспит та іспити з теоретичних знань проводяться незалежними центрами оцінювання знань, акредитованими комісією з атестації.

А щодо інших призупинених норм — досі це була дата 31 грудня 2024 року, тепер її перенесли на 31 грудня 2025 року.

Внесення змін до реєстраційних даних і періодичність проходження контролю якості аудиторських послуг

Раніше на період дії воєнного стану та протягом трьох місяців після його припинення або скасування було зупинено перебіг строків, визначених абзацом другим частини тринадцятої статті 19, частиною другою статті 22, частинами третьою та п’ятнадцятою статті 40, а також частиною тринадцятою статті 45 Закону про аудит фінзвітності.

Тепер строки за частиною другою статті 22, частинами третьою та п’ятнадцятою статті 40 знову почали свій перебіг. Ідеться про строки, протягом яких аудитор/суб’єкт аудиторської діяльності має надіслати зміни, які відбулися в даних, унесених до Реєстру аудиторів, до Аудиторської палати України, для їх оприлюднення. А також про строки, протягом яких суб’єкти аудиторської діяльності мають проходити контроль якості їхньої роботи й усувати виявлені недоліки. До речі, пункт 21 розділу Х Закону про аудит фінзвітності, який дозволяв у воєнний час суб’єктам аудиторської діяльності проходити перевірки з контролю якості їхніх аудиторських послуг лише за їхньою згодою, скасували!

Воєнні правила проведення кваліфікаційних іспитів діятимуть до 31.12.2025

Відповідні зміни внесли до пункту 18 розділу X Закону про аудит фінзвітності.

Оновлено воєнні правила притягнення до відповідальності

Пункт 19 розділу X Закону про аудит фінзвітності теж оновили. Раніше він передбачав незастосування відповідальності за порушення цього Закону у двох випадках:

— щодо повноти і своєчасності подання відомостей про аудит фінзвітності та суб’єкта аудиторської діяльності для оприлюднення у Реєстрі;

— щодо безперервного професійного навчання.

Тепер перше порушення забрали, і звільнення від відповідальності має такий вигляд: на період дії воєнного стану, а також протягом шести місяців після його припинення або скасування до аудиторів не застосовується відповідальність за порушення вимог цього Закону в частині непроходження безперервного професійного навчання під час періоду дії воєнного стану.

Довідково

Нагадуємо, що з 1 жовтня 2023 року діє новий Закон про аудит фінзвітності — і це саме до нього зараз вносяться зміни. Він замінив попередній Закон «Про аудиторську діяльність».

Аудитори, строк дії сертифікатів яких не закінчився до 1 жовтня 2023 року, вважаються такими, що підтвердили кваліфікаційну придатність до провадження аудиторської діяльності і отримали практичний досвід в порядку, визначеному Законом.

І наостанок — нова тимчасова норма

Відповідно до нового п. 21-1 розд. Х Закону про аудит фінзвітності на період дії воєнного стану право аудитора на провадження аудиторської діяльності може бути призупинено за його особистою заявою або за рішенням Ради нагляду, прийнятим за поданням Інспекції, у разі неподання аудитором інформації для внесення до Реєстру згідно з вимогами цього Закону та неусунення аудитором порушення вимог цього Закону щодо повноти подання такої інформації протягом двох місяців після винесення йому припису відповідно до частини дев’ятої статті цього Закону.

Аудиторську звітність треба буде подати до жовтня 2024 року

Згідно з оновленою редакцією п. 20 розд. Х Закону про аудит фінзвітності, аудитори та суб’єкти аудиторської діяльності мають подати звіти та звітну інформацію, подання якої вимагається відповідно до норм цього Закону, протягом трьох місяців після припинення чи скасування воєнного стану за весь період неподання звітності чи обов’язку надати відповідну інформацію, але не пізніше ніж 30 вересня 2024 року!

Не може бути призупинено право на провадження аудиторської діяльності за особистою заявою аудитора, стосовно якого здійснюється дисциплінарне провадження, а також за наявності підстав, передбачених статтею 22-1 цього Закону, для скасування реєстрації такого аудитора у Реєстрі.

Інформація про призупинення права аудитора на провадження аудиторської діяльності оприлюднюється в Реєстрі.

Протягом строку призупинення права аудитора на провадження аудиторської діяльності він не має права провадити аудиторську діяльність, у тому числі у складі аудиторських фірм. Інформація про аудит фінзвітності аудиторів, право на провадження аудиторської діяльності яких призупинено, не враховується суб’єктами аудиторської діяльності для забезпечення виконання ними вимог пункту 4 частини першої статті 23 цього Закону. Нагадаємо, що ця норма говорить про рівень кваліфікації та досвіду аудиторів і персоналу, який залучається до надання послуг відповідно до міжнародних стандартів аудиту.

Право аудитора на провадження аудиторської діяльності поновлюється за заявою аудитора після усунення ним порушення вимог цього Закону щодо повноти подання інформації для внесення до Реєстру або автоматично через три місяці після припинення або скасування воєнного стану.

Нормативна база

  • Закон №3603 — Закон України від 23.02.2024 №3603-XI «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо вдосконалення онлайн-комунікації з платниками податків та уточнення окремих положень законодавства».
  • Закон про адмінпроцедуру — Закон України від 17.02.2022 №2073-IX «Про адміністративну процедуру».
  • Закон про аудит фінзвітності — Закон України від 21.12.2017 №2258-VIII «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність».

Автор: Бикова Ганна

До змісту номеру