Нагадаємо, що Законом №3219 укотре протягом війни було скасовано мораторії на податкові перевірки, але все ще частково. Зокрема, планові податкові перевірки для великої частки платників податків залишаються під забороною.
Утім, сам текст Закону №3219 з продовженим мораторієм на планові перевірки — це насамперед результат перемовин із бізнесом. І всі ми розуміємо, що така заборона тимчасова, а отже, невдовзі планові перевірки повернуться.
Тим паче що податківці не гають часу, і план-графік перевірок вони, за потреби, складуть досить швидко. Та й самим Законом №3219 визначено перелік платників податків, які включаються до плану-графіка перевірок з 01.08.2023.
Отже, тимчасово, на період з 01.08.2023 до припинення або скасування воєнного стану на території України (підпункт 69.35 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ):
1) запроваджуються щомісячні планові графіки перевірок із відповідними змінами, які оприлюднюються на сайті ДПСУ без урахування п. 77.2 ПКУ та не пізніше останнього числа місяця, в якому було затверджено такий оновлений план-графік;
2) зміни до плану-графіка можуть вноситися щомісяця з урахуванням форс-мажорних обставин, обставин непереборної сили, наявності/відсутності безпечних умов для проведення перевірок, які визначено підпунктом 69.2-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ;
3) до плану-графіка проведення документальних планових перевірок можуть бути включені:
— платники податків, які провадять діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції;
— платники податків, які провадять діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес);
— платники податків, які надають фінансові, платіжні послуги;
4) документальні планові перевірки таких платників податків можуть розпочинатися не раніше ніж через 30 календарних днів, наступних за датою оприлюднення оновленого плану-графіка, та за умови надіслання (вручення) таким платникам (їх представникам) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення перевірки копії наказу та письмового повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.
Для всіх інших платників податків мораторій на проведення планових перевірок з 01.08.2023 триває й надалі. Як надовго?
Коли ми говоримо про чинний мораторій на планові перевірки, то наразі його передбачено до припинення або скасування воєнного стану на території України. Проте дехто із законотворців уже бажає цей мораторій скасувати — і свідчить про це законопроєкт №10016.
Водночас пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ пропонують залишити. Тобто на період до припинення або скасування воєнного стану на території України податки і збори справляють з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
І ще законопроєктом №10016 пропонується скоротити строк мораторію на позапланові та планові перевірки і відновити їх у повному обсязі з 01.10.2023. А саме:
— документальні позапланові перевірки з підстав, зазначених у пп. 69.2-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ, тобто за діючим планом-графіком перевірок, пропонується проводити лише у періоді з 1 серпня 2023 року до 1 жовтня 2023 року,
— тому у періоді з 1 серпня 2023 року до 1 жовтня 2023 року (запропонована редакція пп. 69.35 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ) до плану-графіка проведення документальних планових перевірок можуть бути включені лише:
— платники податків, які провадять діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції;
— платники податків, які провадять діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес);
— платники податків, які надають фінансові, платіжні послуги.
А що далі — після 1 жовтня?
А далі — планові документальні перевірки пропонують повернути, без жодних обмежень щодо категорій платників податків або платників ЄСВ.
І цим самим підпунктом 69.35 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ передбачається особливий порядок формування плану-графіка таких окремих планових перевірок.
Але якщо нині чинна редакція цього підпункту вказує на вибіркові планові перевірки виключно щодо тих платників податків, які провадять діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, у сфері грального бізнесу та надання фінансових, платіжних послуг, то раптом такий особливий порядок може почати діяти для всіх платників податків та ЄСВ.
Звісно, постає запитання: що це означає? Як вибиратимуть платників для плану-графіка і чому не можна просто відновити планові перевірки за п. 77 ПКУ?
Нагадуємо, що вимоги п. 77.2 ПКУ передбачають не лише порядок формування, затвердження плану-графіка та внесення змін до нього, а й дотримання порядку відбору платників податків за переліком ризиків та їх поділом за ступенями (високий, середній та незначний). Причому залежно від цих критеріїв періодичність включення до плану-графіка становить від одного разу на рік до одного разу на два чи три роки.
Але такими, здавалося б, незначними змінами одним абзацом до пп. 69.35 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ пропонується до кінця війни відійти від названих вимог та критеріїв відбору платників податків за п. 77.2 ПКУ і дозволити податковим органам щомісяця, починаючи з 1 жовтня 2023 року (або пізніше, залежно від дати набрання цим нормативним актом законної сили), формувати плани-графіки фактично на власний розсуд і так само визначати платників податків, яких включатимуть до таких планів-графіків. До речі, аналогічні зміни пропонується внести й до Закону про ЄСВ.
На нашу думку, такі дії ініціаторів законопроєкту можуть призвести до порушення прав платників податків.
Адже не варто забувати, що:
1) пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ вводився в дію за виняткових обставин, лише на період дії воєнного стану, та не може поширюватися на загальний порядок проведення перевіряльної роботи;
2) планові перевірки не лише передбачаються для вчинення спеціальних заходів контролю, а й мають проводитися з урахуванням захисту самих платників податків від зловживання правами органами державної влади та надмірного втручання у діяльність суб’єктів господарювання;
3) незважаючи на запровадження воєнного стану, жодним законом не скасовано принципи, на яких ґрунтується податкове законодавство, зокрема рівність усіх платників перед законом, недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації — забезпечення однакового підходу до всіх платників податків незалежно від форми власності юрособи, громадянства фізособи, місця походження капіталу тощо (пп. 4.1.2 ПКУ);
4) відсутність обов’язку дотримання контролюючими органами критеріїв відбору платників податків — це порушення прав не лише платників податків, а й самих контролюючих органів. Адже відсутність чітких вимог для формування плану-графіка документальних перевірок призведе до масових недопусків перевіряльників до перевірок та судових спорів щодо цього. І не факт, що суди стануть на бік ДПС.
Тому, на думку автора, найкраще, що можна зробити з цим законопроєктом №10016, — це повернути його на доопрацювання.
Нормативна база
- ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI.
- Закон №3219 — Закон України від 30.06.2023 №3219-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану».
- Законопроєкт №10016 — Проєкт Закону від 06.09.2023 №10016 про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування мораторію на проведення податкових перевірок.