• Посилання скопійовано

Недоставлений товар знищено

Послуги кур’єрської доставки — це швидко, зручно і надійно, але слід уважно вивчати умови поштового оператора.

У зазначеному в запитанні читача випадку товари однаково потрібно оприбуткувати згідно з накладною за 2021 рік. Повернення товарів із запізненням було неправомірне, бо порушено термін повернення товару, що визначено договором. Рішення суду зобов’язує покупця оплатити товар, що й було зроблено. Також має місце той факт, що відправлення було знищене поштовим оператором.

Далі, внаслідок знищення товару поштовим оператором, яке мало бути підтверджене документами від поштового оператора (адже сторони угоди і суд знали про це, тож має бути якийсь документ від поштового оператора), знищений товар потрібно списати. За умовами запитання, це теж сталося 2021 року.

Податкового кредиту з ПДВ покупець не отримав, бо ПН заблоковано і вона не була розблокована.

Читач запитав «ДК»

Покупець 2021 року замовив комплектувальні у постачальника. Доставка товару була здійснена кур’єрською поштою, видаткова накладна підписана покупцем і надана продавцю. Комплектувальні не пройшли контроль якості на підприємстві покупця і були повернуті через ту саму кур’єрську пошту постачальникові, але на момент повернення закінчився термін повернення товарів, прописаний у договорі.

Постачальник не забрав на пошті товар. Згідно з правилами поштового оператора поштове відправлення, яке не було отримане у певний термін, було знищене. Постачальник подав до суду на покупця і виграв справу. Потім покупець згідно з додатковою угодою, в якій було прописано графік погашення заборгованості, сплатив суму боргу, визначену судом.

До бухгалтерії видаткові накладні, виписані постачальником 2021 року, потрапили лише в липні 2023 р. Податкові накладні, складені продавцем 2021 року за першою подією, було заблоковано: «Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку». Як провести ці операції в бухобліку, які документи потрібно оформити? Фактично покупець оплатив вартість товарів за рішенням суду, а комплектувальних у наявності немає.

Операції 1 — 3 таблиці потрібно було провести 2021 року. Виправляють помилки, допущені під час складання фінзвітів у попередніх роках, шляхом коригування сальдо нерозподіленого прибутку на початок звітного року, якщо такі помилки впливають на величину нерозподіленого  прибутку (непокритого збитку) (п. 4, 5 НП(С)БО 6).

Таблиця

Облік товару у покупця

Зміст господарської операції Кореспонденція рахунків Сума, грн
Д-т К-т
1. Покупець отримав товар, але він не пройшов контроль якості, тому товар не прийнято і відображено претензію продавцю 374 631 1 000,00
2. Непідтверджений податковий кредит з ПДВ, тому що ПН не отримано 644 631 200,00
3. Товар повернуто продавцеві 631 374 1 000,00
4. Сторновано суму непідтвердженого ПДВ 644 631 (200,00)
5. Суд прийняв рішення про відшкодування шкоди продавцю, покупець визнає претензію та свою заборгованість перед продавцем 949 685 1 200,00
6. Відшкодовано шкоду продавцю 685 311 1 200,00

Отже, треба виправити цю помилку, змінивши сальдо рахунків на початок 2023 року:

— К-т 631 — збільшити на 200 грн — заборгованість перед постачальником тільки в частині суми ПДВ за неотриманою ПН;

— Д-т 644 — збільшити на 200 грн — сума непідтвердженого податкового кредиту з ПДВ, поки не закінчився строк, протягом якого постачальник має право подати документи на розблокування ПН.

У разі виявлення помилок у фінансовій звітності, яка є додатком ФЗ до декларації з податку на прибуток, потрібно буде подати виправлену фінансову звітність.

У таблиці «Наявність додатків» проставляється позначка про подання додатка ФЗ до декларації та зазначаються відомості про форми фінансової звітності, які були подані/подаються до органу ДПС.

Крім того, підприємства можуть подавати уточнену фінансову звітність на заміну раніше поданої фінансової звітності у випадку, якщо виявлено помилки, з метою самостійного виправлення помилок або з інших причин.

Якщо ПН була складена після 24.02.2021, то за нею ще можна подавати документи на розблокування. Нагадаємо: якщо закінчення 365 к. д., встановлених для подання платником податків повідомлення про надання пояснення у разі зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, припадає на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, то такий перебіг строку зупиняється.

Консультують податківці

Строки подання платником податків повідомлення про надання пояснення у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування до податкової накладної в ЄРПН під час воєнного стану, якщо закінчення терміну припадає на цей період

Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216.

Відповідно до п. 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

При цьому п. 6 Порядку №520 передбачено, що строки подання копій документів та письмових пояснень до контролюючого органу — протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов’язання, відображеного в ПН/РК.

Законом України від 15 березня 2022 року №2120-IХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» внесено зміни до Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI зі змінами та доповненнями, зокрема ст. 102 ПКУ доповнено новим п. 102.9.

Так, згідно з п. 102.9 ст. 102 ПКУ на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених ПКУ, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Отже, якщо закінчення терміну 365 календарних днів, встановленого для подання платником податків повідомлення про надання пояснення у разі зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, припадає на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, то такий перебіг строку зупиняється.

Роз’яснення Південного міжрегіонального управління ДПС
по роботі з великими платниками податків від 24.06.2022

Якщо ПН складена та заблокована до 24.02.2021, то строк її розблокування вже закінчився і суму ПК з ПДВ можна списати.

Додаткових документів оформлювати не потрібно, все вже має бути задокументовано:

— рух товару через кур’єрську пошту та його знищення поштовим оператором;

— рішення суду про оплату товару;

— оплату товару;

— податкову накладну та факт її блокування. 

Автор: Єгорова Юлія

До змісту номеру