Коротко нагадаємо, що торік Законом №2571 до Закону про держреєстрацію внесено зміни, якими передбачено таке:
1) при поданні даних про кінцевого бенефіціарного власника до державного реєстратора відбувається автоматична перевірка поданих даних про такого кінцевого бенефіційрного власника;
2) програмне забезпечення ЄДР має передбачати можливість пошуку взаємозв’язків у структурі власності юрособи між усіма кінцевими бенефіціарними власниками, які прямо або опосередковано володіють такою юрособою, самостійно чи спільно з іншими особами, візуалізацію всіх прямих та непрямих зв’язків між ними;
3) а інформація, яка вноситься до ЄДР про КБВ, має передбачати внесення повідомлення про виявлення розбіжностей між відомостями про КБВ та структуру власності клієнта, зокрема про виявлення неповноти, неточностей чи помилок в інформації про КБВ або структуру власності, яку вже подано державному реєстратору;
4) таким чином, програмне забезпечення ЄДР проставляє в ЄДР позначку про можливу недостовірність інформації про кінцевого бенефіційрного власника або структуру власності юрособи. А на вимогу Закону про фінмоніторинг державні реєстратори здійснюватимуть належну перевірку — заходи, що включають, зокрема, встановлення кінцевого бенефіційрного власника або його відсутності, у тому числі отримання структури власності з метою її розуміння та даних, що дають змогу встановити кінцевого бенефіціарного власника, і вжиття заходів з верифікації його особи (за наявності).
І ось наразі маємо наказ Мін’юсту від 14.06.2023 №2211/5, яким затверджено Порядок надання юридичною особою пояснень та/або документів для підтвердження відомостей про кінцевого бенефіціарного власника та/або структуру власності юридичної особи, а також порядок їх розгляду. Про його затвердження ми повідомили в «ДК» №26/2023, текст Порядку — «ДК» №26/2023.
Нагадаємо: якщо ми зазирнемо у ЄДР на порталі через usr.minjust.gov.ua, то там побачимо інформацію про КБВ юрособи, а саме: прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), країна громадянства, місце проживання, тип бенефіціарного володіння, відсоток частки статутного капіталу або відсоток права голосу, інший характер та міра впливу — або інформацію про відсутність кінцевого бенефіціарного власника юрособи.
Але наразі до програмного забезпечення внесено зміни і державний реєстратор вчинятиме нову реєстраційну дію щодо підтвердження достовірності відомостей про кінцевого бенефіціарного власника та/або структуру власності, яка включатиме в себе необхідність виявлення розбіжностей між поданими юрособою даними про КБВ та іншою інформацією в межах належної перевірки та встановлення:
— або позначки про можливу недостовірність структури власності;
— або позначки про можливу недостовірність інформації про КБВ.
Крім того, у програмному забезпеченні ЄДР відтепер є окремий блок інформації про структуру власності, куди вноситимуть як саму інформацію про кінцевого бенефіціарного власника, так і зміни до неї та інші додаткові відомості. Окремо від неї створено можливість для внесення відомостей про фізичних та юридичних осіб, через яких здійснюється опосередкований вплив на юрособу.
Ось саме з цією метою і затверджено новий Порядок №2211/5. Зокрема, якщо виявлено недостовірність інформації про кінцевого бенефіційрного власника та/або структуру власності юрособи, держреєстратор:
1) надсилає юрособі вимогу щодо надання письмових пояснень;
2) у вимозі наводить опис виявленої можливої недостовірності інформації про КБВ та/або структуру власності юрособи;
3) саму вимогу підписує держреєстратор та надсилає її за місцезнаходженням юрособи, зазначеної в ЄДР, рекомендованим поштовим відправленням або поштовим відправленням з оголошеною цінністю з повідомленням про вручення.
Строк для надання відповіді — 10 робочих днів з дня отримання вимоги.
Зміст пояснень наведено у п. 6 Порядку №2211/5, проте особливу увагу варто звернути на те, що разом із поясненнями слід надавати документи для підтвердження відомостей про кінцевого бенефіційрного власника та/або структуру власності юрособи (підтвердні документи).
Зверніть увагу!
Порядок №2211/5 не встановлює, що підтвердними документами мають бути лише документи, які були чинними (дійсними) на момент складення структури власності, її подання держреєстратору або на момент подання інформації про КБВ (під час вчинення відповідної реєстраційної дії). Тож, на нашу думку, йдеться про документи, які:
1) отримані з офіційних джерел;
2) є чинними (дійсними) на момент їх подання (читаємо — на дату складення відповіді на вимогу);
3) включають усі необхідні ідентифікаційні дані.
Тобто такі документи можуть бути складені як раніше (але є чинними на дату складення відповіді на вимогу), так і датою після отримання вимоги держреєстратора. Якщо подаються копії документів, вони засвідчуються належним чином (п. 7 Порядку №2211/5).
Але нас усіх, зрозуміло, цікавить, що буде, якщо:
1) не надали відповіді на вимогу державного реєстратора,
2) і той поставив позначку про недостовірність чи можливу недостовірність даних про КБВ в ЄДР?
Відповідаючи на ці запитання, варто звернути увагу на те, що позаяк інформація про КБВ наразі міститься у ЄДР як у відкритому доступі, так й у Витягу про госпсуб’єкта, то за відсутності відповіді на вимогу держреєстратора останній має внести відповідну інформацію до ЄДР — тобто поставити позначку про недостовірність даних.
А позаяк ідеться про нову реєстраційну дію щодо достовірності даних про КБВ, то вона має бути у відкритому доступі та, можливо, й у Витягу (наразі роботи щодо програмного забезпечення в ЄДР ще тривають). Зокрема, там, де є інформація про КБВ на порталі ЄДР, буде зазначено про недостовірність (можливу недостовірність) даних. Тож цю інформацію у відкритому доступі можуть побачити всі ваші контрагенти.
Щодо інших наслідків, то наразі державні реєстратори не надають відповіді, чи впливатиме ця позначка про недостовірність даних на подальші реєстраційні дії такого суб’єкта господарювання. Проте нам добре відомо, що держреєстратор може відмовити у вчиненні реєстраційної дії, якщо буде виявлено невідповідність відомостей, зазначених у документах, поданих для державної реєстрації, відомостям, що містяться в ЄДР чи інших інформаційних системах, використання яких передбачено цим Законом (п. 10-4 ч.1 ст. 28 Закону про держреєстрацію).
У будь-якому разі варто дочекатися роз’яснень від Мін’юсту й уважно стежити за даними, що є у відкритому доступі в ЄДР.
Нормативна база
- Закон №2571 — Закон України від 06.09.2022 №2571-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення регулювання кінцевої бенефіціарної власності та структури власності юридичних осіб».
- Закон про держреєстрацію — Закон України від 15.05.2003 №755‑IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань».
- Закон про фінмоніторинг — Закон України від 06.12.2019 №361‑IX «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».
- Порядок №2211/5 — Порядок надання юридичною особою пояснень та/або документів для підтвердження відомостей про кінцевого бенефіціарного власника та/або структуру власності юридичної особи, а також порядок їх розгляду, затверджений наказом Мін’юсту від 14.06.2023 №2211/5.